
De orders overtreffen de verwachtingen.
De nieuwe iX3 is een ontzettend belangrijk model voor BMW. Dit is het eerste model in de langverwachte Neue Klasse-reeks. Met de iX3 slaat BMW een nieuwe weg in qua design én lanceren ze hun eerste 800V-platform. Ondergetekende vindt het vooral een lomp apparaat met een nietszeggende designtaal, maar dat geheel terzijde.
Er zijn genoeg mensen bij wie de nieuwe iX3 wél in de smaak valt. Op basis van de eerste signalen lijkt het een schot in de roos te zijn. De marketingbaas van BMW Duitsland laat weten dat ze in de eerste zes weken al 3.000 orders binnen hebben gekregen.
Dat klinkt niet indrukwekkend als je hoort dat Audi in China 10.000 orders in een half uur heeft genoteerd, maar voor Duitsland zijn dit goede cijfers. Het aantal bestellingen voor de iX3 overtrof namelijk dat van de X3 met verbrandingsmotor. Voor alle duidelijkheid: deze twee modellen blijven gewoon naast elkaar bestaan.

Nu is het nog een beetje vroeg om uitspraken te doen over het succes, maar BMW is in ieder geval tevreden. Sterker nog: ze zijn een beetje bezorgd dat ze niet aan de vraag kunnen voldoen in 2026. Ze gaan hun best doen om de levertijden acceptabel te houden.
BMW laat er in ieder geval geen gras over groeien. De nieuwe iX3 werd vorige maand onthuld en de productie moet nog deze maand van start gaan. Daarvoor heeft BMW een gloednieuwe fabriek opgetuigd in Hongarije.
In Nederland is de iX3 te bestellen vanaf €70.521. Dat is niet niks, maar dan krijg je wel 469 pk en 805 kilometer range. Later zullen er ook nog goedkopere versies volgen. De iX3 heeft dus zeker potentie om ook in Nederland een succes te worden.
Bron: Automobilwoche





De voorgaande elektrische modellen waren ook echt fijn om mee te rijden en nu heeft de ix3 nog betere specificaties gekregen.
Ik kan me goed voorstellen dat mensen deze auto bestellen. Hij is niet goedkoop, maar dat is een ouderwetse BMW X3 met een beetje aankleding ook niet en die mag waarschijnlijk niet geleased worden van de baas.
Ik ga er geen rijden, maar heb er toch maar vast een samengesteld in de online configurator.
Maar de iX3 is juist wel “goedkoop”. Kost een stuk minder dan de Audi Q6.
Dat viel mij ook op, de modellen van Audi kosten meer en de specs zijn aanzienlijk slechter. Enige reden om nog een Q6 te bestellen is de lange levertijd van de iX3?
Ik kan me geen enkele reden bedenken om een Audi te kopen. Ik heb zelf ook bewust gekozen voor de i5 boven de A6 e-tron, ik vond hem op heel wat vlakken een pak beter. En de range en laadsnelheid van de i5 is voor mij meer dan voldoende (vergelijkbaar met de range van mijn huidige model 3 AWD uit 2021).
Ik rijd een 25-30k km per jaar, en laad hooguit 10 keer per jaar aan een snellader.
Vind het design nogal mwoa op een crossover. Maar haalde onderweg naar München een gecamoufleerde neue klasse sedan in, dat zag er goed uit zeg. Heel benieuwd naar die productiemodellen, de motorkap bij de ix3 is gewoon te hoog voor dit grille en lampen design naar mijn mening.
Vind de nieuwe designtaal zeer geslaagd, achterlichten wat minder. Voorzijde erg rustig geworden, ziet er gewoon goed uit. De verzonken deurgrepen ogen goed koop en interieur ontwerp, dashboard, erg eenvoudig en goedkoop. Hoop dat Bmw verder niet bezuinigd heeft op materiaalgebruik zoals bij de 5 serie en andere nieuwe Bmw’s duidelijk zichtbaar is.
Interieur oogt met dat display onderaan de ruit en het trapezium vormige scherm juist heel modern en absoluut niet goedkoop.
Zo zie je maar weer dat een minder polariserend, of eerder generiek design meer mensen aantrekt. Ik vond de Mitsubishi Sigma altijd al een strak ontwerp en deze neue klasse lijkt veel op een update daarvan.
Heb nog een mooie Sigma 3.0 24v te koop staan.
En de Galant 8G, daar lijkt ie ook op. Alhoewel die Galant eigenlijk een goed gelukte kopie van een BMW is.
Lijkt me een geweldige familie auto, maar die bijtelling wil ik de komende jaren niet betalen.
Ik heb er vandaag in gezeten , interieur is super modern maar gewoon niet praktisch , touch screen knoppen in de deur , volgepropt met led strips , voelt gewoon niet kwalitatief of luxe aan
Wat een prachtig design echt ongekend! Geen eenheidsworst zoals bij zijn concurrenten. Respect voor BMW 👌
Een kinderhand is gauw gevuld 😆
Je opmerking slaat echt nergens op. Lekker op de man spelen.
Prachtig design? Kom op zeg 😅 De iX3 ziet eruit als elke andere elektrische eenheidsworst, alleen met een nog grotere grille om te compenseren. “Neue Klasse”? Meer “Geen Klasse”.
Noem eens 3 mooie SUV’s die mooier zijn. Ik kan er denk ik 75 noemen die lelijker zijn dan de iX3 in ieder geval.
Ik moet zeggen dat het nieuwe designtaal van BMW mij wel aanspreekt. Normaal heb ik een meer afwachtende houding als een nieuwe BMW wordt geïntroduceerd. Dan wil ik ‘m eerst in het echt zien voordat ik er één bestel, maar in dit geval durf ik wel te stellen dat ik nu al weet dat ik de nieuwe 3 serie zal bestellen.
Denk dat het Neue klasse designtaal bij de sedan nog veel beter tot zijn recht komt, de prototypes die we hebben gezien zijn al bloedmooi en geven weer echt een Bmw ‘ gevoel’, dat heb ik bij de Suv’s veel minder. Hoop wel dat Bmw woord houdt en afwerking en materiaalgebruik sterk verbeterd….. . Los daarvan vind ik de hele display rage bij alle merken tegenwoordig grote armoede…en de verlichte grillen hoeven voor mij ook niet.
Misschien gaat de I3 zo’n 10K – 15K ‘voordeliger’ worden. Komt dan binnen bereik. Na configuratie kom je voor de IX3 op ruim 80K en dat is wat gortig vind ik. Of wachten op de 40 SDrive.
@Machiel, wat vind jij wel een geslaagd design bij BMW? Zelf vind ik de iX3 een flinke stap in de goede richting. Geen E34 of E46, maar wel mooi.
Ben je na de M4, IX, 5, X2, 7, XM (in volgorde van lelijkheid) niet zo afgestemd dat een BMW met een net front al snel wat lijkt? De achterkant van de iX3 is echt niet mooi en de zijkant daar zit te weinig design aan om er een mening over te vormen.
10 jaar geleden had BMW wat mij betreft nog een prachtige line-up, met de F30 3 Serie, F10 5 Serie, F12 6 Serie en de E89 Z4. Vergeleken met die modellen vind ik het Neue Klasse-design veel te klinisch. En als je de nieren even wegdenkt had het ook een Chinese crossover kunnen zijn.
En die wagens zouden nu helemaal niet meer verkopen wegens qua design taal hopeloos verouderd.
BMW verkoopt ondertussen 15% meer wagens dan in 2015, in Europa dalen die verkopen van BMW de afgelopen jaren, maar die zijn maar goed voor 25% van de totale sales… Wereldwijd blijft BMW dus groeien.
Niks “prachtigs” aan. De nieuwe iX3 is gewoon weer een zielloze, overgeprijsde elektrische bak zonder echte innovatie. BMW probeert krampachtig modern te doen, maar mist compleet de charme en het rijgevoel van vroeger.
Hoe weet je dat al van het rijgevoel?
Dat stond op feesboek…
Ik vind die nieuwe designtaal van BMW niet de allermooiste, maar deze is stukken beter te hachelen dan de uitgaande generatie. En als de rijkwaliteit nog steeds de maatstaf is, dan heb je er gewoon een goede auto aan.
Ik denk dat je geen benul hebt van wat je hier vertelt.
BMW slaagt erin om gewicht van de accu’s een pak te verlagen, en heeft ook wat aanpassingen gedaan die het verbruik nog verder reduceren. Het design van de iX3 haalt een Cd van 0.24, vergelijkbaar aan een model Y, maar de iX3 heeft geen aflopende daklijn.
Er zijn weing EV’s op de markt die qua technologie met deze iX3 kunnen wedijveren, ja, Chinese wagens laden sneller maar zijn helemaal niet efficiënt.
Ik vind het nieuwe design juist een verademing. Eindelijk weer een beetje strak en retro, en niet meer zo ordinair.
Maar helaas kan je er kennelijk niet iedereen mee gelukkig maken, en de meeste mensen zijn nou eenmaal ordinair.
Altijd veel oude zeurreacties op het design van BMW, vroeger was alles beter enz., blijven hangen in het oude is niet goed voor een merk, de markt eist continu vernieuwing en daar horen af en toe wat misstappen bij, echter zeggen de verkoopcijfers heel wat anders, dus de old school fanboys hebben geen gelijk…
Ben blij voor de duitste industrie. Hoop dat ze er heel veel van verkopen. De i3 dan liefst.
Ik kijk persoonlijk uit naar de M3 EV, kan een episch ding worden.