• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bij McLaren heerst pure paniek

Auteur: nicolasr, gepost 10 november 2025 om 20:00 – 16 Reacties

En wat doe je dan? Je gaat proberen je concurrent een oor aan te naaien…

Wat een race was het gisteren hè? Max Verstappen liet weer eens zien dat hij de allerbeste is en dat de rest niet eens in zijn schaduw zou mogen staan. Starten vanuit de pits, een lekke band en 18 auto’s voor hem en zelfs zonder regen uiteindelijk derde worden. Magistraal en petje af. Maar als iemand zo goed en zo snel is, zie je bij een team als McLaren toch wat paniek toeslaan.

En dat terwijl datzelfde McLaren dit seizoen de wind flink mee heeft. Ze winnen races, staan er qua tempo uitstekend bij en lijken eindelijk weer te rijden zoals McLaren hoort te rijden. En toch, toch knaagt er ergens iets. Want zodra Red Bull ook maar iets nieuws probeert, gaan in Woking de wenkbrauwen omhoog.

Na de Grand Prix dit weekend, waarin McLaren als eerste en vijfde eindigde, uitte teambaas Andrea Stella zijn zorgen over een motorwissel bij Red Bull. Volgens hem zou die stap “op de grens van het reglement” kunnen zitten. Hij vroeg zich hardop af hoe dat precies binnen de regels past en wat het betekent voor de budgetcap.

Bij McLaren heerst pure paniek

Het klinkt bijna als een team dat zijn zenuwen niet helemaal meer in bedwang houdt. Want ja, McLaren is snel, maar Red Bull is nog steeds Red Bull. Een paar updates, een strategische zet hier en daar, en ze zitten er weer bij. En dus kijkt McLaren niet alleen in de spiegels, maar ook in de reglementen.

Er zit iets aandoenlijks in: de angst van een team dat eindelijk weer wint, maar weet dat het moeilijker is om vooraan te blijven dan om er te komen. Ze hebben het goed voor elkaar, maar Red Bull hoeft maar een halve stap te zetten om het evenwicht te verstoren.

En zo klinkt Stella’s opmerking minder als een beschuldiging en meer als een reflex. Een manier om te zeggen: we weten dat ze eraan komen…

En dat maakt het des te spannender.

Ook interessant!

  • BREEK: Red Bull ontslaat Christian Horner!
  • Verstappen heeft vraagtekens bij Red Bull: "Geven twee races weg"
  • Max gaat eindelijk wat anders dragen dan een Red Bull-shirtje
  • Gloednieuwde driezits supercar in de maak
    Gloednieuwde driezits supercar in de maak!

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, McLaren, Red Bull Racing

Vorig bericht: « BMW zet reuzestap in autonoom rijden
Volgend bericht: Deze optie zou verplicht moeten worden »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkerlinksrijden zegt

    10 november 2025 om 20:53

    Past prima binnen het reglement, 10 plekken straf op de grid maar verder dan plek 20 kun je niet dus ja het klopt. Budgercap staat vast, dus zolang je er binnen blijft is er niks aan de hand, en dat weten ze zelf toch ook wel of niet. Dus de conclusie, Norris heeft nog een motor wissel nodig en dat gaat m 10 plekken kosten, maar waar doe je het dat is de vraag

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      11 november 2025 om 09:58

      Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. Als je een investering doet die de performance ten goede komt (dus bijvoorbeeld een nieuwe voorvleugel introduceren), dan zijn dat kosten die schijnbaar onder het budgetcap vallen.

      Stella vraagt zich terecht af of deze motorwissel niet een performance dingetje is en dus onder het budgetcap zou moeten vallen of had Red Bull hoe dan ook een motor moeten wisselen omdat de betrouwbaarheid van de onderdelen

      Aangezien Red Bull zo’n beetje alles heeft vervangen wat er maar vervangen kan worden op het gebied van de aandrijving (zie de FIA documenten: https://www.fia.com/system/files/decision-document/2025_sao_paulo_grand_prix_-_infringement_-_car_1_-_pu_elements_and_changes_made_during_parc_ferme.pdf & https://www.fia.com/system/files/decision-document/2025_sao_paulo_grand_prix_-_parc_ferme_issues_0.pdf ) en behalve de uitlaat alles een aanvulling is op wat er reglementair is toegelaten lijkt het erop dat ze dit voor de performance doen en vraagt Stella zich af of dit niet onder de budgetcap moeten vallen.

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        11 november 2025 om 20:16

        Hij is gewoon aan het vissen omdat ze zelf zeer waarschijnlijk ook een nieuwe motor nodig hebben

        Login om te reageren
      • grrrrrene zegt

        12 november 2025 om 06:18

        Diezelfde Stella zegt dat het bij moderne F1-power units geen zak uitmaakt of je een nieuwe of een oude motor hebt: ze verliezen nauwelijks pk’s als ze slijten.

        Wat is het nou Stella?

        Login om te reageren
  2. Edge zegt

    10 november 2025 om 21:57

    Nicolas, ik ben blij dat jij af en toe nog een artikeltje aan de F1 wijdt. Ik vond de F1 posts hier altijd leuk om te lezen en leuk om op te reageren, maar het aanbod is toch wel heel karig geworden sinds de rest niet meer over de F1 schrijft.

    On topic:

    Ik heb me er ook even in verdiept, en het zit dus blijkbaar zo: De teams hebben blijkbaar een soort gentlemans agreement met de FIA afgesloten dat motorwissels om betrouwbaarheidsredenen niet meetellen voor de budgetcap, maar wissels met performance als uitgangspunt wél. Alleen staat dat dus nergens in de regels gedocumenteerd, en vraag ik mij af in hoeverre de FIA hier iets tegen kan doen.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      11 november 2025 om 10:53

      @Edge: Ze zouden jou ook gewoon moeten aannemen om de F1-gerelateerde artikelen te laten schrijven. Je kennis is zeer breed, je comments altijd goed onderbouwd en het leest goed weg. Dat is altijd al zo geweest.

      Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      11 november 2025 om 11:13

      @Edge Dankjewel. Is soms toch ook gewoon leuk om te lezen? Fijn dat je het waardeert!

      Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    10 november 2025 om 21:59

    Het was inderdaad weer bijzonder wat Verstappen liet zien. Natuurlijk helpt die nieuwe motor, maar dan nog. Keer op keer bewijst ie weer uit een ander hout gesneden te zijn.

    Login om te reageren
  4. isleofman zegt

    11 november 2025 om 00:30

    Wie er ook wereld kampioen gaat worden, uiteindelijk is het toch weer het jaar van Max. Hij heeft buitencategorie keer op keer laten zien en bewezen. Echt fenomenaal wat een talent op alle vlakken.

    Login om te reageren
  5. bassrt zegt

    11 november 2025 om 08:26

    De mensen bij McLaren hoeven zichzelf echt niet druk te maken op dit moment. Houd de auto’s op de baan en de buit is binnen. Bij Red Bull Racing is het echt een puinhoop op dit moment en dat krijgen ze niet opgelost zo te zien. Die technische man Pierre Waché is een slimme man, maar niet goed genoeg zo te zien. Sinds dat hij daar de scepter zwaait gaat het een stuk slechter.

    Login om te reageren
    • rijnounsdoor zegt

      11 november 2025 om 11:10

      Huh? Een stuk slechter? Kun je dat uitleggen? Ik zie juist mooie stappen voorwaarts, meer rust, meer vertrouwen, lef om iets te proberen en snelle actie als het niet goed blijkt te zijn.

      Login om te reageren
      • grrrrrene zegt

        12 november 2025 om 06:26

        Hij geeft het over Technical Director Pierre Waché, bij hebt het (denk ik) over teambaas Laurent Mekies. Sinds Mekies is aangetreden, is de sfeer inderdaad beter en de prestaties ook. Maar Pierre Waché werkte al als Technical Director onder Adrien Newey en heeft zijn taken overgenomen toen Newey naar Aston Martin ging vorig jaar.

        Login om te reageren
  6. sportevo zegt

    11 november 2025 om 11:48

    Ik denk dat Stella zich niet druk maakt en de pure paniek is ook ver te zoeken maar zich wel (terecht) afvraagt of deze motorwissel zonder het slechte presteren van Verstappen in de kwalificatie ook zou zijn gebeurd (al dan niet tijdens deze GP of een volgende) omdat de betrouwbaarheid van (een van) de onderdelen in gevaar komt. Maar wellicht heeft Red Bull nog ergens een bonnetje van de catering liggen waar ze deze investering onder kunnen laten vallen.

    Overigens was er in 2021 ook veel te doen over de motorwissel van Hamilton in Brazilië 2021, dit is exact hetzelfde. https://www.autoblog.nl/nieuws/mercedes-geen-nieuwe-motoren-voor-hamilton-2949777

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      11 november 2025 om 12:27

      Uiteraard niet, met een kwalificatie buiten de top 5 maar binnen de top 10 hadden ze gewoon de auto gelaten wat het was en gehoopt op een goed resultaat. Doordat ze nu 16e waren hadden ze niks te verliezen.

      En als Norris of Piastri het waren geweest hadden ze het net zo goed gedaan.

      Login om te reageren
    • grrrrrene zegt

      12 november 2025 om 06:27

      Dat maakt toch geen bal uit? Je moet nog een keer een motor wisselen, logisch dat je dat doet als je toch al achteraan staat op een circuit waar je goed kunt inhalen. Als hij dat niet begrijpt, heeft hij niks in F1 te zoeken.

      Login om te reageren
  7. potjak zegt

    11 november 2025 om 12:25

    Volkomen logisch dat McLaren zich dit afvraagt en graag duidelijkheid wil. Dat zou elk ander team dat in dezelfde positie als McLaren zou staan ook doen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North