• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW’s nieuwe TC maakt rijden nog geweldiger

Auteur: jaapiyo, gepost 3 januari 2018 om 17:02 – 27 Reacties

i3s


Maar wacht, het wordt toch pas echt leuk als je die TC afzet?

BMW is weer trots op een technisch foefje dat ze bedacht hebben in Beieren. Het heeft te maken met hun Traction Control systeem. Op zich is Traction Control natuurlijk niks nieuws. Ik zie het symbooltje van een slippende auto zelf ook regelmatig oplichten op het instrumentenpaneel van mijn dikke E46 320ci uit 1999, zeker in dit jaargetijde. Maar BMW heeft het systeem nu veel sneller gemaakt. Vijftig keer zo snel, om precies te zijn.

Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de grote vrees van elke manager: korte lijntjes. Omdat het controleproces nu plaatsvindt in de aandrijflijn zelf in plaats van in een externe unit zoals bij conventionele systemen, kan het syteem sneller schakelen. De ins en outs doet BMW niet uit de doeken, waarschijnlijk omdat we die toch niet zouden snappen. Maar qua concept lijkt het idee vergelijkbaar met het plaatsen van turbo’s in de hete ‘Vee’ van een Vx-motor, lekker dicht bij het vuur. Eigenlijk heel logisch, net als biologisch.

Het vernieuwde systeem zit al op de nieuwe BMW i3S. Volgens BMW’s chassisbaas Peter Langen vragen elektrische auto’s met hun instant torque namelijk sowieso meer van de Traction Control. De ervaringen van het nieuwe systeem met de i3S zijn echter zo goed dat het nu ook naar álle andere BMW en MINI-modellen komt. Dit ongeacht of die modellen voor-, achter- of vierwielaandrijving hebben.

Volgens BMW moet je niet direct een verschil van dag en nacht verwachten door het nieuwe systeem. Desalniettemin denken de Duitsers dat de snellere TC kan zorgen voor een betere acceleratie bij slechte weersomstandigheden, met name vanuit stilstand en krappe bochten. Daarnaast helpt de Usain Bolt onder de TC’s ook in situaties waarin remenergie wordt teruggewonnen, mits jouw BMW dat doet. De techniek staat voor niks.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Autoblog video: rijden met de nieuwe BMW M3 & M4!
  • Nieuwe BMW benzinemotoren én diesels op komst
  • Officieel: dit wordt het nieuwe zelfstandige BMW M-model!

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, i3, i3s, Techniek

Vorig bericht: « FIA-bons Charlie Whiting steekt zijn kop in het zand
Volgend bericht: Bernie Ecclestone zegt sorry tegen GP organisatoren »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    3 januari 2018 om 17:20

    Zo’n systeem is natuurlijk vooral leuk als het over een aantal jaar in de gefacelifte M5 komt, of wellicht een snellere variant van de i8. In je Mini One of 114d verwacht ik geen wereld van verschil.

    Ik ben ook wel benieuwd naar de toepassing van dit (of een vergelijkbaar) systeem door sportwagenfabrikanten. Zo’n AMG Project One, Valkyrie of zelfs LaFerrari zou er wellicht relatief veel voordeel uit kunnen putten.

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      3 januari 2018 om 21:53

      @edge: Kan dit systeem helpen om het aantal dodelijke ongevallen met een i8 te verminderen?

      Login om te reageren
  2. 87sandyd zegt

    3 januari 2018 om 17:25

    Helemaal blij doen met een systeem en het vervolgens in een i3 stoppen…bizar

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      3 januari 2018 om 17:55

      @87sandyd: Als het artikel goed hebt gelezen begrijp je waarom het juist in een i3 is verwerkt.

      Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        3 januari 2018 om 18:57

        @toniominestrone: wel gelezen hoor, instant torque blablabla. Dat ding heeft 270 nm bij 0 toeren. Een BMW 540i heeft 420nm bij 1380 toeren.

        Test het op een fatsoenlijk model, dan komt het nog geloofwaardig over.

        Login om te reageren
    • fouadski zegt

      3 januari 2018 om 18:22

      @87sandyd: ???

      Login om te reageren
  3. kilum zegt

    3 januari 2018 om 17:26

    Maar, kan het ook uit?

    Login om te reageren
  4. E34M5Touring zegt

    3 januari 2018 om 17:35

    Misschien kunnen ze dat systeem ook aan Alfa verkopen. Ik heb ook TC maar die begint pas te werken als de wielen al een paar seconden staan te spinnen… Beetje van, Kak ik moet nu wat doen, maar wat ook alweer…

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      3 januari 2018 om 17:38

      @e34m5touring: De TC van de huidige/oude i3 is anders wel heel erg ‘preventief’ ingesteld, geeft niet bepaalde ‘freude am fahren’ dus hopelijk maken ze de TC ook wat leuker (instelbaar) …

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      3 januari 2018 om 19:23

      @e34m5touring: is dat niet juist het optimum? Dat een tractiecontrole pas ingrijpt als het heeft vastgesteld dat de domme bestuurder echt lang wel teveel gas blijft geven.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        3 januari 2018 om 19:41

        @mashell: Dat hele systeem is er om dat te voorkomen. Dus nee.

        Login om te reageren
  5. eefie zegt

    3 januari 2018 om 17:48

    Mijn TC doet het prima, en ik kan het ook nog uitzetten. Handig als een wiel in een dik pak sneeuw staat

    Login om te reageren
  6. bmwfreak038 zegt

    3 januari 2018 om 18:30

    De i3 maakt rijden geweldig, wanneer maken ze dat uiterlijk geweldig?

    Login om te reageren
    • autodrop zegt

      3 januari 2018 om 18:49

      @bmwfreak038: deze BMW is tenminste te onderscheiden van de rest van het gamma, en ligt niet onder het kopieerapparaat.

      Login om te reageren
      • bmwfreak038 zegt

        3 januari 2018 om 18:54

        @autodrop: de lampen en grill lijken anders verdomd veel op die van de i8 maar oke..

        Login om te reageren
        • autodrop zegt

          3 januari 2018 om 18:56

          @bmwfreak038: true! Maar de rest van de wagen is vrij uniek dacht ik zo.

          Login om te reageren
          • jpoers zegt

            3 januari 2018 om 19:14

            @autodrop: dat is mijn hoopje braaksel ook na een erg zware nacht stappen. Maakt het aanzicht er niet beter op dat het uniek is.

            Login om te reageren
          • dirkv zegt

            3 januari 2018 om 19:25

            @autodrop: De i3 is zeker een zeer onderscheidende auto, maar mooi vind ik anders. Liever zou ik een elektrische auto hebben op basis van de 1 serie, die ziet er meer uit als een auto.
            Waarom moeten die electric auto’s er zo anders vormgegeven uit zien?

            Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      3 januari 2018 om 19:14

      @bmwfreak038: Wees blij dat er nog fabrikanten zoals Citroën en BMW zijn die zoiets in productie nemen ipv al die eenheidsworst op de weg. Geldt ook voor de Multipla. Ik vind de i8 ook niet geslaagd, daar niet van maar kijk er altijd met bewondering naar wanneer ik er ééntje zie. De i8 is ook zo een verschijning die ik dan wel kan waarderen en die is ook gedurfd. Vaak worden dit soort auto’s de klassiekers van de toekomst.

      Login om te reageren
      • bmwfreak038 zegt

        3 januari 2018 om 19:16

        @skinnybmw: de i8 ben ik geheel met je eens, ik vind de neus mooi de achterkant minder. De i3 daarintegen wat betreft authenticiteit maar voor de mooi zou ik em toch overslaan.

        Login om te reageren
        • skinnybmw zegt

          3 januari 2018 om 19:23

          @bmwfreak038: i8 moest bij mij i3 zijn, de i8 vind ik juist wel geslaagd in de juiste kleurstelling, anders komt de kont idd niet zo goed uit. Zwart staat erg goed.

          Login om te reageren
  7. mashell zegt

    3 januari 2018 om 19:39

    Die foto, zo irritant dat je in de oost Europese steden altijd door trams achtervolgd wordt.

    Login om te reageren
    • dirkv zegt

      3 januari 2018 om 19:43

      @mashell: Daarom hebben ze de TC ook verbeterd, dat is om die tram voor te blijven!

      Login om te reageren
  8. realhustler zegt

    3 januari 2018 om 19:48

    TC en ASR mag veel sneller. Ik heb vaak gehad, de auto begint te glijden, ik stuur tegen, maar dan gaat de computer aan het werk, en maken we ruzie. Het zou zo snel moeten zijn dat ik de kans niet krijg tegen te sturen! Hoe kan ik nu sneller zijn dan de computer?
    En de TC, als je te vlot optrekt, in een bocht beetje omhoog of zo, dan gaat het lampje branden en gaat je wiel stuiteren, Heel irritant. Ik wil gewoon niets merken en acceleren.

    Login om te reageren
    • frederik zegt

      3 januari 2018 om 20:59

      @realhustler: In welke auto? In mijn ervaring heeft BMW dit kunstje veel beter onder controle dan bv Volvo waar gewoon de aandrijving onderbroken wordt.

      Login om te reageren
      • realhustler zegt

        3 januari 2018 om 21:40

        @frederik: opel astra h type. Nu rij ik Focus maar nog niet veel tc en asr ingrepen gehad.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        4 januari 2018 om 15:10

        @frederik: ik ben juist over de BMW niet erg enthousiast. Wil je snel optrekken (invoegen op een Bundestrasse of zo) geef je teveel gas, kom je door de slippende achterwielen niet van z’n plek. Je probeert het opnieuw met minder gas, limiteert de TC de eerste seconden het koppel waardoor je vrijwel geen tempo kunt maken.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North