BMW’s nieuwe TC maakt rijden nog geweldiger

Auteur: , 27 Reacties

Maar wacht, het wordt toch pas echt leuk als je die TC afzet?

i3s

BMW is weer trots op een technisch foefje dat ze bedacht hebben in Beieren. Het heeft te maken met hun Traction Control systeem. Op zich is Traction Control natuurlijk niks nieuws. Ik zie het symbooltje van een slippende auto zelf ook regelmatig oplichten op het instrumentenpaneel van mijn dikke E46 320ci uit 1999, zeker in dit jaargetijde. Maar BMW heeft het systeem nu veel sneller gemaakt. Vijftig keer zo snel, om precies te zijn.

Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de grote vrees van elke manager: korte lijntjes. Omdat het controleproces nu plaatsvindt in de aandrijflijn zelf in plaats van in een externe unit zoals bij conventionele systemen, kan het syteem sneller schakelen. De ins en outs doet BMW niet uit de doeken, waarschijnlijk omdat we die toch niet zouden snappen. Maar qua concept lijkt het idee vergelijkbaar met het plaatsen van turbo’s in de hete ‘Vee’ van een Vx-motor, lekker dicht bij het vuur. Eigenlijk heel logisch, net als biologisch.

Het vernieuwde systeem zit al op de nieuwe BMW i3S. Volgens BMW’s chassisbaas Peter Langen vragen elektrische auto’s met hun instant torque namelijk sowieso meer van de Traction Control. De ervaringen van het nieuwe systeem met de i3S zijn echter zo goed dat het nu ook naar álle andere BMW en MINI-modellen komt. Dit ongeacht of die modellen voor-, achter- of vierwielaandrijving hebben.

Volgens BMW moet je niet direct een verschil van dag en nacht verwachten door het nieuwe systeem. Desalniettemin denken de Duitsers dat de snellere TC kan zorgen voor een betere acceleratie bij slechte weersomstandigheden, met name vanuit stilstand en krappe bochten. Daarnaast helpt de Usain Bolt onder de TC’s ook in situaties waarin remenergie wordt teruggewonnen, mits jouw BMW dat doet. De techniek staat voor niks.



27 reacties

Zo’n systeem is natuurlijk vooral leuk als het over een aantal jaar in de gefacelifte M5 komt, of wellicht een snellere variant van de i8. In je Mini One of 114d verwacht ik geen wereld van verschil.

Ik ben ook wel benieuwd naar de toepassing van dit (of een vergelijkbaar) systeem door sportwagenfabrikanten. Zo’n AMG Project One, Valkyrie of zelfs LaFerrari zou er wellicht relatief veel voordeel uit kunnen putten.
@edge: Kan dit systeem helpen om het aantal dodelijke ongevallen met een i8 te verminderen?
Helemaal blij doen met een systeem en het vervolgens in een i3 stoppen…bizar
@87sandyd: Als het artikel goed hebt gelezen begrijp je waarom het juist in een i3 is verwerkt.
@toniominestrone: wel gelezen hoor, instant torque blablabla. Dat ding heeft 270 nm bij 0 toeren. Een BMW 540i heeft 420nm bij 1380 toeren.

Test het op een fatsoenlijk model, dan komt het nog geloofwaardig over.
@87sandyd: 😂😂😂
Maar, kan het ook uit?
Misschien kunnen ze dat systeem ook aan Alfa verkopen. Ik heb ook TC maar die begint pas te werken als de wielen al een paar seconden staan te spinnen… Beetje van, Kak ik moet nu wat doen, maar wat ook alweer…
@e34m5touring: De TC van de huidige/oude i3 is anders wel heel erg ‘preventief’ ingesteld, geeft niet bepaalde ‘freude am fahren’ dus hopelijk maken ze de TC ook wat leuker (instelbaar) …
@e34m5touring: is dat niet juist het optimum? Dat een tractiecontrole pas ingrijpt als het heeft vastgesteld dat de domme bestuurder echt lang wel teveel gas blijft geven.
@mashell: Dat hele systeem is er om dat te voorkomen. Dus nee.
Mijn TC doet het prima, en ik kan het ook nog uitzetten. Handig als een wiel in een dik pak sneeuw staat
De i3 maakt rijden geweldig, wanneer maken ze dat uiterlijk geweldig?
via Android app
@bmwfreak038: deze BMW is tenminste te onderscheiden van de rest van het gamma, en ligt niet onder het kopieerapparaat.
@autodrop: de lampen en grill lijken anders verdomd veel op die van de i8 maar oke..
via Android app
@bmwfreak038: true! Maar de rest van de wagen is vrij uniek dacht ik zo.
@autodrop: dat is mijn hoopje braaksel ook na een erg zware nacht stappen. Maakt het aanzicht er niet beter op dat het uniek is.
@autodrop: De i3 is zeker een zeer onderscheidende auto, maar mooi vind ik anders. Liever zou ik een elektrische auto hebben op basis van de 1 serie, die ziet er meer uit als een auto.
Waarom moeten die electric auto’s er zo anders vormgegeven uit zien?
@bmwfreak038: Wees blij dat er nog fabrikanten zoals Citroën en BMW zijn die zoiets in productie nemen ipv al die eenheidsworst op de weg. Geldt ook voor de Multipla. Ik vind de i8 ook niet geslaagd, daar niet van maar kijk er altijd met bewondering naar wanneer ik er ééntje zie. De i8 is ook zo een verschijning die ik dan wel kan waarderen en die is ook gedurfd. Vaak worden dit soort auto’s de klassiekers van de toekomst.
@skinnybmw: de i8 ben ik geheel met je eens, ik vind de neus mooi de achterkant minder. De i3 daarintegen wat betreft authenticiteit maar voor de mooi zou ik em toch overslaan.
@bmwfreak038: i8 moest bij mij i3 zijn, de i8 vind ik juist wel geslaagd in de juiste kleurstelling, anders komt de kont idd niet zo goed uit. Zwart staat erg goed.
Die foto, zo irritant dat je in de oost Europese steden altijd door trams achtervolgd wordt.
@mashell: Daarom hebben ze de TC ook verbeterd, dat is om die tram voor te blijven!
TC en ASR mag veel sneller. Ik heb vaak gehad, de auto begint te glijden, ik stuur tegen, maar dan gaat de computer aan het werk, en maken we ruzie. Het zou zo snel moeten zijn dat ik de kans niet krijg tegen te sturen! Hoe kan ik nu sneller zijn dan de computer?
En de TC, als je te vlot optrekt, in een bocht beetje omhoog of zo, dan gaat het lampje branden en gaat je wiel stuiteren, Heel irritant. Ik wil gewoon niets merken en acceleren.
@realhustler: In welke auto? In mijn ervaring heeft BMW dit kunstje veel beter onder controle dan bv Volvo waar gewoon de aandrijving onderbroken wordt.
@frederik: opel astra h type. Nu rij ik Focus maar nog niet veel tc en asr ingrepen gehad.
@frederik: ik ben juist over de BMW niet erg enthousiast. Wil je snel optrekken (invoegen op een Bundestrasse of zo) geef je teveel gas, kom je door de slippende achterwielen niet van z’n plek. Je probeert het opnieuw met minder gas, limiteert de TC de eerste seconden het koppel waardoor je vrijwel geen tempo kunt maken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).