• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Boete voor niet-handsfree bellen nu extreem hoog

Auteur: willeme, gepost 1 maart 2022 om 12:03 – 28 Reacties

boete voor niet handsfree bellen

En op zich vinden we dat toch ook niet erg dat de boete voor niet-handsfree bellen zo hoog is.

Je telefoon gebruiken tijdens het autorijden is altijd al een no-go geweest. Sinds de opkomst van de mobiele telefoon is het een doorn in het oog geweest van politieagenten (die het constateren) en ambulancepersoneel die te maken hebben met de gevolgen van het niet handsfree bellen.

De boete voor niet-handsfree bellen is altijd al stevig geweest, maar vanaf vandaag is deze nóg hoger geworden. Tot gisteren kreeg je namelijk een prent ter waarde van 280 euro, exclusief de adminstratiekosten.

haha

Vanaf vandaag gaat het je 100 euro méér kosten. Jazeker, je mag 350 euro overmaken naar het CJIB als je gepakt wordt met je smartphone in de hand. Dat meldt NU.nl.

Boete voor niet-handsfree bellen voor veiligheid

De reden is om de verkeersveiligheid te vergroten. In dit geval kunnen we er weinig tegenin brengen. Zeker sinds de maximumsnelheid is verlaagd naar 100 km/u op de snelwegen lijkt iedereen alvast eventjes zijn mail te checken, Wordfeud te spelen en z’n Tinder-profiel bij te werken.

Zeker moderne auto’s met automatische cruise control zie je nog wel eens vreemde manoeuvres maken met een bestuurder die in zijn schoot kijkt. Dit fenomeen is echt niet exclusief voor de route Amsterdam naar Emst.

boete voor niet handsfree bellen

Naast de verhoogde boete voor niet-handsfree bellen zijn er ook verlagingen. Jazeker! Het is met name de boete voor het niet handsfree bellen die indruk maakt. Maar er zijn er meer. Als je nu 3 km/u te hard rijdt waar je 130 km/u mag, krijg je helemaal geen boete meer!

Nog wat verhogingen

Dat is het geode nieuws. Verder zien we vooral verhogingen trouwens. Wel allemaal voor logische dingen. Zo is de boete voor het hinderen van hulpdiensten ook met 100 euro verhoogd naar 350 eckermen.

boete voor niet handsfree bellen

Het onnodig links plakken wordt ook strenger beboet, want dat is nu 220 euro in plaats van 150 euro. Tipje voor de minster van financiën: na corona en de dreigingen van Rusland, is de kans aannemelijk dat we straks 10 jaar lang moeite moeten doen om de financiële gaten te dichten.

Controleer geregeld op links plakken en je kunt eenvoudig de begroting sluitend krijgen. Waarschijnlijk houd je nog geld over om het personeel op bittergarnituur te trakteren. Wij houden wel van mini-kaassoufflé’s op de redactie.

Meer lezen? In deze 11 auto’s kon je vroeger al bellen!

Ook interessant!

  • Video: slepen en bellen met 130 km/u kan gewoon
  • Zoom-ongelukken
    Zoom-ongelukken nieuw gevaar in Nederland
  • Rechter: telefoon mag op schoot, niet in handen
  • Telfoon op schoot mag dus wel
    Rechter oordeelt: Telefoon op schoot mag

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

bellen, boetes, geld, handsfree, politie, telefoon

Vorig bericht: « Toyota productie op z’n gat door opmerkelijke reden
Volgend bericht: Ook deze merken leveren NIET meer aan Russen »

Lees Interacties

Reacties

  1. bernoulli zegt

    1 maart 2022 om 12:30

    Ha, en de grap is dat bellen zoals Sonny Crockett daar doet gewoon mag. Een autotelefoon is geen mobiel.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      1 maart 2022 om 21:03

      Die autotelefoons moeten terug komen! Gewoon weer zo’n lekkere full-size telefoon in de armsteun van je dikke 7-serie, prachtig.

      Login om te reageren
  2. torsen zegt

    1 maart 2022 om 12:33

    Goed nieuws. De gekozen afbeeldingen bij het bericht zijn nog beter.

    Login om te reageren
  3. generaalalfa zegt

    1 maart 2022 om 12:36

    Maak er maar 1000,- van en bij een tweede overtreding een duim amputatie. Dat zal ze leren!

    Login om te reageren
    • B4R7 zegt

      2 maart 2022 om 08:43

      @generaalalfa: ja zeker en als je door rood rijdt n nekschot. Alles lekker daar?

      Login om te reageren
  4. christian85 zegt

    1 maart 2022 om 12:42

    280 100 euro kom ik op 380 euro

    Login om te reageren
  5. petroldrinker zegt

    1 maart 2022 om 12:47

    Mag van mij nog veel hoger, als ik binnen mijn werk alleen al meerijd met collegas, steevast allemaal met telefoon in de hand rijden…

    Login om te reageren
  6. wessel04 zegt

    1 maart 2022 om 12:53

    Goede afsluiter! Ik zou ook graag zien dat de politie hier meer op zou controleren, er rijden mega veel mensen onnodig links (inclusief dus plakken op de middenbaan). Scheelt een hoop als ze allemaal netjes rechts gaan houden, hoef ik niet meer via die kant in te halen :p.

    Login om te reageren
  7. basman147 zegt

    1 maart 2022 om 12:58

    Aan de ene kant, de boete kan me niet hoog genoeg zijn, dus ik vind het prima. Maar ik vind het wel jammer dat we al jarenlang zinloze troep krijgen opgedrongen als standaarduitrusting zoals e-call, snelheids-limiters, lane departure warning en achteruitrijcamera’s om marginale problemen op te lossen, maar dat een handsfree carkit nog niet verplicht is. Ben ervan overtuigd dat dat veel meer zou opleveren aan verkeersveiligheid dan bovenstaande meuk bij elkaar.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      1 maart 2022 om 13:01

      Hear hear !

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 maart 2022 om 14:42

      Vindt maar eens een auto met een achteruitrijcamera en lane departure warning zonder bluetooth. Ik denk dat het moeilijk wordt. Dus je kunt wel zo’n regel opstellen maar het wordt er niet echt veiliger van.

      Login om te reageren
    • knoopa zegt

      1 maart 2022 om 16:53

      @basman147 hands free car kit Los je niets mee op. Het probleem is vooral de mensen die tijdens het rijden op whatsapp/Instagram/whatever zitten. De meeste mensen die onderweg bellen doen dat al hands free.

      Login om te reageren
  8. Wolflow zegt

    1 maart 2022 om 13:09

    Over het algemeen pakken ze helaas niet degene die links plakt maar degene die er niet langs kan

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 maart 2022 om 14:43

      Onnodig links rijden levert wat ongemak op. bumperkleven direct gevaar dus die keuze is wel logisch.

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        1 maart 2022 om 21:07

        Onnodig linksrijden is op zichzelf inderdaad geen issue voor de verkeersveiligheid, maar puur vanwege het asociale aspect ben ik wel blij dat er alsnog een dikke boete voor staat.

        Login om te reageren
      • gekkehenk zegt

        1 maart 2022 om 21:47

        @mashell: iets met oorzaak-gevolg wellicht?

        Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    1 maart 2022 om 13:30

    En nu nog hanteren…..

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    1 maart 2022 om 14:45

    Het probleem is al lang niet meer het handheld bellen, dan blijven de ogen nog op de weg. Het echte probleem is het whatsappen, facebooken en pornhubben want dan gaan de ogen naar het mobieltje.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      1 maart 2022 om 21:08

      Wie wil pornhubben onderweg is wel echt koning multitasking

      Login om te reageren
  11. dawwg zegt

    1 maart 2022 om 15:31

    “De reden is om de verkeersveiligheid te vergroten. ”

    Nee, dat is een ongegrond EXCUUS om de staatskas verder te spekken over de rug van de automobilist; het is namelijk allang aangetoond dat niet het ophogen van de boete de verkeersveiligheid (significant) positief beinvloedt; maar de pakkans … wat we nodig hebben in deze tijd van 6% inflatie per maand (de afgelopen 3 maanden) is niet nog meer hogere boetes, maar naleving afdwingen !

    PS: Wat dacht je van ‘geen richting aangeven’ naleving afdwingen; dat zou m’n pensioen ook meteen veiligstellen :)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 maart 2022 om 16:26

      Maar de tekorten in de staatskas ga je toch niet oplossen met iets wat de burger zelf zo gemakkelijk kan voorkomen? De staatskas is meer gebaat bij een BTW verhoging of een verhoging van inkomstenbelasting.

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        1 maart 2022 om 21:47

        Of met een kritische blik op het eigen uitgavepatroon natuurlijk

        Login om te reageren
    • melcon zegt

      2 maart 2022 om 09:13

      Correct, het is inderdaad al talloze malen onderzocht en aangetoond dat de hoogte van de boete niet relevant is maar de pakkans wel. Een boete van 20 EUR met een pakkans van 99% is vele malen effectievere als een boete van 280 EUR en een pakkans van 1% (ik denk dat de pakkans op niet handsfree bellen zelfs nog lager dan 1% is). Deze verhoging heeft dus – helaas – niets met het verhogen van de verkeersveiligheid te maken.

      Login om te reageren
  12. knoopa zegt

    1 maart 2022 om 16:51

    Ze kunnen die boete nog wel 5x zo hoog maken maar zolang de pakkans zo laag is heb je er niets aan.

    Login om te reageren
  13. Dieseltor zegt

    1 maart 2022 om 18:45

    Inderdaad. Houd de linkerbaan in de gaten.

    Login om te reageren
  14. nore zegt

    1 maart 2022 om 19:16

    Vanaf vandaag kost je dat in Noorwegen €750,-

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      1 maart 2022 om 21:16

      Kijk, dat zijn tenminste bedragen waarbij menig overtreder zich eens echt achter de oren begint te krabben.

      Login om te reageren
  15. flyerbunch zegt

    1 maart 2022 om 23:14

    In België gaan ze van 116 naar 174eur op 3 maart.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North