In deze 11 auto’s kon je vroeger al bellen

Auteur: , 79 Reacties

Vroeger was alles beter: op de radio had je nog prima muziek en niemand zat te Appen achter het stuur... Of toch niet?

Miami Vice

Bellen in de auto is eigenlijk iets wat we al jarenlang kennen. Al in 1950 waren er al telefoons voor in de auto. Echter, van telefoons kun je niet echt spreken, het waren meer geïntegreerde mobilifoons. Ideaal was anders, want je moest eerst een telefoniste spreken, die je dan doorverbond. Oh, en je moest weten waar de te bellen persoon zich bevond… Een voorbeeld is de Citroen DS (Prestige), gemaakt door Chapron en voorzien van autotelefoon en een scheidingsruit tussen voorstoelen en achterbank.

Citroen DS Prestige

De ontwikkeling van de mobiele telefoon en de autotelefoon liep behoorlijk synchroon. Niet alleen omdat men graag belt in de auto, maar voornamelijk vanwege het formaat van de ‘mobiele’ telefoons. De hoorn ging nog wel, maar de accu’s waren loodzwaar. In de jaren 80 werd in Nederland het ATF netwerk opgezet. Ten opzichte van de oude manier had het als voordeel dat je iedereen kon bellen zonder telefonist en je ook niet hoefde te weten waar de beller zich bevond. De eerste ATF netwerken raakten al snel overbelast door de toenemende populariteit van onderstaande auto’s. Nog een nadeeltje van het ATF was dat bellen erg duur was. Als goedkoop alternatief kwam KPN met Greenpoint, maar een succes was dat niet. Maar goed, wij richten ons vandaag niet op de netwerken maar op de auto’s. Komen ze!

Mercedes-Benz S-Klasse W116 (1974)
Uiteraard was Mercedes verreweg het eerste met de S-klasse. Echter, standaard was een ingebouwde telefoon niet. Duitse auto’s waren destijds bijzonder karig uitgerust. Misschien wel de coolste auto uit Ronin in 450 SEL 6.9 uitvoering.

W116

Bentley Turbo R (1985)
De Bentley Turbo R (met de R voor ‘Roadholding’, I kid you not) was de eerste échte Bentley na lange tijd. De specs zijn enorm, met name het koppel mocht er zijn. Maar de echte luxe was dat je kon bellen met wie je maar wilde.

Bentley

BMW 7-Serie (1986)
Misschien wel de mooiste 7-serie. De E32 was een regelrechte aanval op de S-klasse. Net als bij de S-klasse kon je werkelijk alle opties krijgen, waaronder dus ook een telefoon. Maar als overtreffende trap stond er zelfs een heuse fax op de prijslijst. Meer weten over de E32? @Dizono praat je graag bij.

E32

Maserati Quattroporte Royale (1986)
De Quattroporte III was nog een echte limo: een dikke lel van een V8, 5 meter lengte en drietrapsautomaat. De overtreffende trap was de Royale. Deze had iets meer vermogen doordat de compressie iets verhoogd werd. Qua luxe was dit het summum, dus ook met een telefoon.

Maserati

Porsche 928 S4 (1987)
De 928 was de ultieme GT van Porsche, niet alleen snel, maar ook zeer luxe. Echt aangeslagen heeft het model nooit, maar het was wel even Auto van het Jaar 1978 (toen die titel nog wat voorstelde). Aan de mogelijkheden qua luxe kan het niet gelegen hebben. Sinds de facelift kon je kiezen voor een telefoon.

928

Cadillac Allanté (1987)
Het moest het Amerikaanse antwoord worden op de Mercedes SL of Jaguar XJ-S. In plaats van een uitbundige Eldorado stijl werd er gekozen voor een stijlvollere aanpak. Deze cabrio werd door Pininfarina getekend en gebouwd. Dynamisch niet de meest spectaculaire auto, de luie 4.1 V8 drijft de voorwielen aan. Dat is tegenwoordig helemaal anders. Enfin, om het luxe alternatief te kunnen zijn voor de Europeanen kon je de Allanté bestellen met een heuse autotelefoon. Eén nadeel, je moest in stedelijke gebieden zijn om bereik te hebben.

Allanté

Jaguar XJ40 (1987)
Ondanks de hoekige koplampen toch een Guilty Pleasure van ondergetekende. Uiteraard kon Jaguar niet achterblijven toen BMW en Mercedes telefoons gingen leveren in hun topmodellen. De motorkeuze was simpel: een zes-in-lijn of twee stuks aan elkaar gekoppeld (V12). Je kon ook kiezen voor een superluxe Daimler versie (Six en Double Six).

Jaguar

Audi V8 (1988)
De Audi V8 was Audi’s eerste poging om toenadering te zoeken bij Mercedes en BMW. De V8 was het absolute paradepaardje. Naast een dikke V8 en vierwielaandrijving, kreeg je de telefoon ook standaard.

Audi V8

Lexus LS400 (1989)
De LS400 deed in 1989 hetzelfde wat de Phaeton deed in 2002: een schop geven tegen de gevestigde orde. Echter, de LS400 was veel succesvoller. Niet alleen het uiterlijk was een Mercedes-kopie, ook de uitrusting. Echter, was er veel meer standaard in een LS400. De opties beperkte zich tot metallic lak, een dakraam en een autotelefoon. Later werd de LS400 nog gebruikt als prototype voor Bose.

Lexus

1991 Honda/Acura Legend (1991)
Favoriete auto van rappert Ludacris. Lexus was niet de eerste Luxe-Japanner. Acura werd al in 1986 om het zo op te nemen tegen Mercedes, Jaguar en Cadillac. De tweede generatie Legend kwam in 1991 en was leverbaar met een telefoon. Helaas kenden ze nog geen sim only.

Honda Legend

In 1994 werd het GSM netwerk opgezet, dit was de nieuwe standaard. Aangezien de technologie van mobiele telefoons zich zeer snel zou opvolgen, werd de autotelefoon vervangen door de carkit. Dus kon je je Pocketline Swing koppelen aan de carkit in je Ford Ka. Het prestigieuze was er nu wel vanaf. En sindsdien ook een ergernis in het verkeer.



79 reacties

Bmw had toch ook hun 8-serie waarin je een telefoon had?
@elias: klopt als een bus.
@cadrez: Sluit als een bus of klopt als een zwerende vinger ;)
Nu gaat deze taalnazi naar bed, daag
@granlusso: Dat klopt als een bus betekent ‘dat klopt helemaal’, ‘dat is echt de waarheid’.

Deze uitdrukking is ontstaan als een vermenging van twee andere uitdrukkingen: dat klopt en dat sluit als een bus.

Sluiten als een bus is een uitdrukking die al in de zestiende eeuw voorkwam. Volgens F.A. Stoett werd dat sluit als een bus vaak gezegd van een goed opgemaakte rekening of een goede redenering. Met bus werd oorspronkelijk verwezen naar een goed afsluitbare bewaardoos, waar je bijvoorbeeld koffie in kunt bewaren. Sluiten wordt in de betekenis ‘afsluiten’ gebruikt.

Kloppen in de betekenis ‘juist zijn, overeenkomen’ gaat vermoedelijk terug op kloppen in de betekenis ‘hoorbare slagen tegen of op iets geven’. Dat klopt in de betekenis ‘dat is juist’ is in de loop van de negentiende eeuw in gebruik gekomen. Misschien werd gedacht aan het kloppen van het hart: zolang het hart klopt, is het in orde, functioneert het goed.

Dat klopt als een zwerende vinger is een uitbreiding van dat klopt. Het figuurlijke dat klopt (‘dat is juist’) en het voelen kloppen van een ontstoken vinger worden nu met elkaar verweven.

Dat klopt als een bus komt nog niet voor in de oudere spreekwoordenboeken. De zegswijze is pas sinds 1995 (twaalfde druk) in Van Dale opgenomen; de Grote Koenen (1986) was Van Dale voor. In de Prismapocket Twijfelgevallen Nederlands (1983) van C. Apeldoorn en S. Pot wordt dat klopt als een bus nog afgekeurd als contaminatie. Tegenwoordig wordt deze uitdrukking door (bijna) niemand meer afgekeurd; de woordenboeken nemen haar gewoon op.

=> conclusie: mijn uitspraak is niet geheel incorrect. Maar je hebt wel een punt. Ik heb het origineel wat verbastert . U bent hier de echte purist. Ik heb weer wat bijgeleerd. Hartelijk dank. :)
@cadrez: dat is wel heel veel informatie in een keer…
@cadrez: In 1995 pas opgenomen in de Van Dale … toen mocht ik nog geen autorijden, maar zelfs ik noem het nog gewoon een contaminatie. Het klopt als een bus is gewoon taalverloedering en slaat als een lul op een drumstel. Wat 2 overjarige redacteuren daar formeel van vinden, doet daar geen millimeter afbreuk aan. Staat het woord ‘reaguurder’ er bijvoorbeeld wel in; dat is tenminste nog een betekenisvolle samenvoeging ?
@dawwg: sorry, maar het is ‘geen auto rijden’ of ‘niet autorijden’ :-)
@cadrez: een purist zal nooit zichzelf purist noemen. Eerder een taalzuiveraar
@elias: mn neef heeft een bmw 330, zit ook zo’n koelkasttelefoon in
-edit: Scherp! Is gefixt!-
@parker: Als we toch bezig zijn met correcties: De KPN Pocketline Swing heet fabrieksaf de Alcatel One Touch Easy en was pas vanaf 1998 leverbaar, niet 1994; Consumenen-GSM ging pas vanaf 1997-1998 een beetje los, al was pre-paid tarief in 1997 nog ~1 gulden per minuut … met je Philips Fizz telefoon … maar wel gewoon 2 tot 3 dagen standby tijd al .. tot je ging bellen, dan waren ze in een paar uur leeg !
@dawwg: Klopt. Greenpoint maakte vana 1994 gebruik van de ‘Kermit’, een mislukt ding waarmee je alleen op bepaalde parkeerplaatsen kon bellen tegen absurd tarief. Bereikbaar was je dan weer met je buzzer. Beetje hetzelfde als de elektrische auto heden ten dage: allemaal ‘net niet’.
“Duitse auto’s waren destijds bijzonder karig uitgerust.” Die vaststelling is nog steeds erg actueel me dunkt! 😁
@cadrez: Dat Duitse auto’s destijds karig waren uitgerust is inderdaad nog altijd waar. En dat zal ook niet meer veranderen. Gedane zaken nemen immers geen keer.
@benzinehoofd: ik denk dat hij de huidige modellen bedoeld
@benzinehoofd: In de basis was dat ook de belangrijkste reden waarom die Duitse auto’s vroeger altijd zo betrouwbaar waren. Wat er niet op zat kon immers ook niet kapot. En als je nu kijkt is het dus vooral teren op vergane glorie…
@cadrez: Moah vind ik meevallen hoor, een full options maybach bijvoorbeeld ;)
-edit: Scherp! Is gefixt!-
Best apart. Vroeger was het heel bijzonder om een autotelefoon te hebben. Tegenwoordig word ik uitgelachen omdat er in de middenarmsteun van mijn E39 5 serie een telefoon zit..
@sportevo: m’n pa gebruikte die van z’n 525tds met een tweede sim-kaart voor hetzelfde nummer, was niet eens een slecht systeem. Wanneer de auto uit stond ging z’n mobiel, stond ‘ie aan dan ging de autotelefoon.

Super handig, behalve wanneer mams de auto mee had.

Hij heeft erna respectievelijk E46, E60, E90 gereden en tuft nu rond in een F10 met 2 liter diesel, toch zijn we het er beiden over eens dat de E39 z’n mooiste auto was.
@Ozan: Oei, dat is wel gevaarlijk. Stel je voor de minnares belt terwijl mams achter het stuur zit!
@sportevo: Uitgelachen…

Zo’n gadget is juist enorm gaaf! Zeker op de manier waarop BMW de telefoon in de middenconsole geïntegreerd heeft. Dat zijn juist de zaken waardoor je teruggeworpen wordt in de tijd, en dat is voor de youngtimerliefhebber nou net waar het om gaat.
Ben helemaal blij met de de telefoon in mijn ouwe E39 ..
Niet dat ie het doet of nut heeft ..

Vind het gewoon een gave midden console zo ..
@lincoln: dual sim (alleen KPN of Vodafone) aanschaffen en dan in de telefoonmodule steken. Ff zekeringen controleren en hij is weer functioneel.
@e1000bmw523i:
Zit een ander soort kaart in en als je pech hebt is het ook nog een versie die niet met het digitale netwerk overweg kan.
@super: Klopt; de dekking is op die prehistorische 1G frequentie absoluut ruk in Europa :)
@super: bij mij doet hij het hoor.
@e1000bmw523i: maarja dat mag niet meer bellen in de auto, alleen handsfree maar dat is zo’n ding niet
@janmetdelangeachternaam: ding heeft ook een handsfree functie.
@e1000bmw523i: bij mij werkt de telefoon alleen op het 900MHz netwerk en daar werkt alleen de KPN weer mee. Vodafone niet (1200) en ik zit bij Vodafone (zakelijk).
@sportevo: Ah. Tegenwoordig alleen nog KPN dus. Goed om te weten… 🤔
@e1000bmw523i:
of gewoon voor de leuk een prepaid kpn kaartje kopen, ik heb er een hekel als er dingen in auto zitten die niet werken. Wel geweldig dat telefoons vanaf 1993 ongeveer (D-netz netwerk) nog gewoon werken
@lincoln: dat ziet er idd briljant uit!
En nu schuif je een radiootje met Bluetooth in je (semi-)klassieker…
Sinds dit weekend heeft het Z3tje uit 1996 muziekje via Spotify en handsfree bellen!
@ukbob: en was zo simpel geweest om met een originele radio je muziek te kunnen luisteren. Gewoon een fm transmitter in je 12v steken en je bent er ook.
@lekbak: tenzij je die 12V-aansluiting al gebruikt om de telefoon op te laden, natuurlijk. ;)

Overigens heb ik vernomen dat die FM-transmitters ook niet al te vlekkeloos functioneren. Veel storingen en dergelijke.
@e1000bmw523i: ik heb al 8 jaar een fm transmitter, en inmiddels ken zijn een aantal bekenden van me ook overstag gegaan. Werkt echt perfect. Ik heb inmiddels een tweede omdat de knopjes begonnen te slijten, maar dat mag ook wel eens.

Een splitter doet wonderen als je een tweede 12v aansluiting wilt. Heb ik ook, maar bij mijn nieuwe transmitter kan ik de telefoon via dat ding opladen. Kost wel wat meer, maar dan is je auto wel origineel!
@lekbak: Nog aanbevelingen qua merk/model transmitter?
@e1000bmw523i: niet echt. Het merk van die van mij is inmiddels onleesbaar en ik kan deze ook niet vinden op internet.

Maar er staan genoeg te koop. Zowel van het model wat je direct in de 3.5mm van je telefoon stopt als 12v dingen waarmee je de telefoon op kunt laden en ook mee kunt bellen (geen idee of dat werkt). Ik zou de 12v variant wel aanraden. Die andere dingen lijken me niet zo betrouwbaar en mijn ervaring is dat die 12v dingen dat wel zijn.
@lekbak: TnQ! Ik ga me er eens in verdiepen.
Wat ik me altijd afgevraagd heb, hoe werkt het nou precies? Wat is er allemaal ingebouwd en hoe zag het telefoonnummer van een autotelefoon eruit?
Volgens mij is de autotelefoon nooit weggeweest, alleen kom je hem later gewoon koppelen aan je mobiele telefoon
@granlusso: atf was gewoon een 0652xxxxxx nummer. Voorin de hoorn, met kabel naar de vast unit. Een grote kast met 25 polige serieele aansluiting en vaste voeding. Antenne op het dak of ruit, en eventueel nog een slot in de unit voor de accu. Kon je de hoorn loshalen, op de unit klikken en meenemen. Heb vanaf het begin zo’n atf2 gehad.. Mooie tijd..
@granlusso: De ontwikkeling van de autotelefoon en mobiele telefoon is grotendeels zij aan zij gegaan. In de jaren 80 waren ze dermate klein dat je ze al met de hand kon vervoeren. Echter, een telefoon woog meer dan je koffer. Dus de accu werd vaak onder de stoel, tegen de middenconsole (passagierszijde) of in de kofferbak gemonteerd. De fabrikanten die dit af fabriek leverden staan hierboven vermeld.

Toen het ATF3 netwerk en Greenpoint systeem werd stopgezet, ging men over op carkit met mobiele telefoons op het GSM netwerk. Het was even hypermodern en bijzonder, nu heerlijk retro.
@granlusso: gewoon simkaartje erin schuiven en bellen maar.
Jeetje 3 traps autmomaat 😂
@bmwe82: lijkt me anders erg relaxed rijden. Een asociaal grote 7 liter V8 in je 2.2 ton wegende 70s amerikaan, 600nm+ afgevuurd op je 3-traps. Liever koppel lui in je 3-traps Murica Cruiser dan een nerveuze 9-traps in je steriele Duitser.
@toyotafortuner: 1) komt echt geen 600Nm uit een 70s bak; daar heb je een moderne LS7 voor nodig 2) Zuipt als de malle, alleen leuk voor in het weekend, 3) Wordt ook schijtziek van 8,9 en 10 traps automaten; fok dat inderdaad … :)
@dawwg:

600nm was prima te doen in de vroege ’70s.
De laatste ongeknepen big blocks deden dat vrij eenvoudig.
Topper is Cadillac’s 500 (8.2L) V8 met maar liefst 725 nm uit 1971.
Doet me altijd weer denken aan toen ik als 4-jarig jongetje met mijn opa in zijn first gen V70 (heeft zijn leven nog ooit gered) ging rijden, die had ook zo’n telefoon en man wat vond ik het gaaf 😄
@scottishcarspotter2000: Mijn ouders kochten ergens begin jaren ’80 een auto met getinte ramen, een elektrische sigarettenaansteker en op de deurpanelen een knop om de buitenspiegel van binnenuit te kunnen verstellen. Luxe velours bekleding. Waanzinnig vond ik dat. Man wat gaat de tijd hard.
Mooie tijden. Denken dat je het mannetje was met een telefoon in de auto die net zoveel nut had als een richtingaanwijzer in je BMW…

De mobiele telefoon van vroegah…

http://www.mobilecowboys.nl/images/upload/Mobiel-1990.jpg

Ja kinders, kijk er maar goed naar. Met dit soort verschrikkingen moesten wij vroeger lopen. Onze generatie heeft geleden zodat jullie generatie met een smartphone in jullie broekzak kunnen lopen.

Vind eigenlijk dat onze generatie een standbeeld verdient, maar wie ben ik…
@Rick-dos: Als je baby-boomer bent, verdien je eerder een nekschot voor het verneuqen van onze welvaart. Maar goed, als je een X-er bent, dan wel respect++ :)
@Rick-dos: haha geweldig de maat van m’n vader had destijds zo’n ding. Nu kunnen we er om lachen maar hij zat door dat apperaat altijd als eerste bovenop de handel
@ocda: Mijn vader werd, ls ie in de file stond, regelmatig lastig gevallen door mede file rijders om even naar kantoor te kunnen bellen omdat ze in de file stonden.
In de Porsche 996 kon je nog een hoorn bestellen! Iets met de leeftijd van het koperspubliek misschien…
In de Mercedes W100 (voor de niet kenners onder ons, de Mercedes 600) had ook al een telefoon, zelfs een TV al kan ik me voorstellen dat die er later ingebouwd zijn.
Overigens is een telefoon met draad in je auto echt gaaf! Een ware sexappeal!
Mooiste 7-serie is toch de e38?
@marinepower:
Nee, de mooiste heet nog geen 7 serie en is de e3, en daarna komt zeker weten de e32, die is veel chiquer gelijnd dan de e38
Jullie vergeten KITT, die kon al facetimen of skypen in de jaren ’80😉
Had de Batmobile ook niet een telefoon?
@schreute01: zeker, kon die telefoneren met z’n batbitch
Gaaf, informatief stukkie.

Op een een of andere manier lijkt het me nog steeds gaaf om zo’n lel van een koelkast als telefoon in je auto te hebben.
De autotelefoon + navigatie in mijn Porsche Boxster uit 1999 was een optie waarvoor je indertijd 11.000 DM voor mocht afrekenen..
@silver: hier ben ik dus benieuwd naar bij die modellen! De prijs toen voor de telefoon optie
M’n pa kreeg op een gegeven moment zo’n koffer met telefoonhoorn die je in een soort houder deed in de voorpassagiersruimte. Dan kon je hem ook meenemen als mobiele telefoon. Weet niet meer welke auto dat was maar de phone was van siemens geloof ik. M’n E34 had ook een carphone. Die werkte ondanks de bejaarde leeftijd perfect eigenlijk. Enorme hoorn ook. Maar een geluidskwaliteit waar een hedendaagse bluetooth set nog een puntje aan kan zuigen.
Mijn pa had een auto telefoon in zijn Nissan primera. Uit 1990.
Hoe leuk ze ook zijn, de les die we hier uit leren is dat al die gadgets inbouwen weinig zinvol is. Wie maakt er nog gebruik van een Carin navigatie systeem? Of een kermit (maar dat is een andere discussie) https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwivuvLct_jLAhVIoA4KHWsWBrkQjBwIBA&url=http%3A%2F%2Fresolver.kb.nl%2Fresolve%3Furn%3Durn%3Agvn%3ANAGO02%3ARA-JCD08693%26role%3Dimage%26size%3Dvariable&psig=AFQjCNEdf9QPGwzWCSBJZEAWIIcK2KS_ag&ust=1459977909914481
Vooral een fax in de auto is iets voor eindbazen!
Volgens mij werkte de telefoon in de DS alleen in een straal van 200 meter rondom de Eiffeltoren, althans dat heb ik mij laten vertellen door één van de weinige mensen van wie ik op dat gebied dingen aanneem…
Ik ben toch wel heel erg blij dat die autotelefoons tegenwoordig vervangen zijn door infotainmentsystemen. Het is toch wel fijn dat je muziek automatisch gedempt wordt als er gebeld wordt. Maar het fijnste van alles vind ik nog dat het ding me gewoon vertelt hoe ik het beste van hier naar Zuid-Frankrijk moet rijden. Als ik op de aanwijzingen van vriendinlief met een landkaart zou moeten vertrouwen, zou ik er geen 12 uur maar 12 dagen over doen.
@Edge: En weet je wat daarvan nou het allerleukste is? Je bent langer onderweg omdat vriendinlief niet kan kaartlezen (evenals de mijne), maar jaren later heb je het daar nog over en kan je er om lachen. Nu zet je je bestemming in je navigatie en hij leidt je zo goed als probleemloos er naar toe. Vind ik soms wel een beetje saai..
Hahaha, die Audi met dat blok wat nog net niet voor de voorbumper lag. In die tijd waren het echt omgekeerd rijdende 911’s.
Wat moet je met een telefoon in je auto als je niets eens mag bellen tijdens het rijden
Zo’n quatropporte met een drie traps automaat. Hoe moet ik me dat voorstellen, rij je dan op 6000RPM als je 120 rijd?
@michiel_vandelft: Nee, integendeel :-D. De overbrengingen zijn heel erg lang. Dus in zijn 1 haal je de 100, in zijn 2 de 180 en in 3 de 260. Dus als je 120 rijdt, en hij staat in zijn 3, dan vallen de toeren nog wel mee.
In 1901 stopte ene Ericsson al een telefoon in een auto.
Had wel wat meer Amerikanen in het rijtje verwacht.
Vroeger dus geen boete? Belle tijdens rijden? En nu wel nouuu jaaa zeggggg !!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).