• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Boomknuffelaars: scooter op fossiele brandstof moet dood

Auteur: jaapiyo, gepost 7 juni 2016 om 13:24 – 144 Reacties

Aero-X


Negen van de twintig grote steden overwegen scooters van het fietspad naar de rijbaan te verwijzen. Milieudefensie wil echter van de scooter op fossiele brandstof een fossiel maken.

Volgens de wet moeten snorscooters verplicht op het fietspad rijden. Maar Anne Knol van Milieudefensie wil actie want hij vindt die wet volledig achterhaald.

“Die wetgeving is volledig achterhaald. De Tweede Kamer heeft in januari groen licht gegeven (red: voor een wetswijziging). Amsterdam en Utrecht staan klaar om er mee aan de slag te gaan en naar nu blijkt zijn er nog zeven steden die dat overwegen, maar zolang de wet niet is aangepast kunnen zij dat niet. Zoals het er nu voor staat, duurt dat nog tot januari 2018!”

Volgens Milieudefensie zijn die walmende (snor)scooters niet meer van deze tijd en bovendien schadelijk voor de gezondheid. En dat terwijl vele mensen lekker relaxed worden door met zo’n hip retro-ding naar een terrasje te pruttelen in de stad. Anne ziet de bromvliegen echter liever vandaag dan morgen uit het straatbeeld verdwijnen dus deze mensen moeten als het aan hem ligt een andere rustgevende hobby zoeken. In de wandelgangen gaat het gerucht rond dat hij zelf het knuffelen van een goede Eik (Quercus) aanraadt.

Rochelroutes
Het -toegegeven, geslaagde- hypewoord dat Milieudefensie heeft verzonnen om hun issue aan de kaak te stellen is ‘rochelroutes’. Volgens deze groenerikken is het in de grote steden de laatste jaren dringen op het fietspad. De laatste acht jaar is het aantal scooters in Nederland meer dan verdubbeld. Samen met Milieudefensie hebben een aantal mensen de luchtkwaliteit tijdens hun dagelijkse fietstocht gemeten, de zogeheten rochelroutes. Anne:

“Die scooters leiden niet alleen tot irritatie en onveilige situaties op het fietspad. Ze vervuilen de lucht vele malen meer dan auto’s. De meest vieze scooters stoten tot wel 2.700 keer zoveel schadelijke stoffen uit als een bestelbusje!”

Ze vliegen nog snoeihard over de fietspaden ook, die fijnstof-bommen. Een gevaar voor lijf en leden van elke milieubewuste fietser.

Milieudefensie dringt de overheid erop aan meer werk te maken van het uitfaseren van scooters die op benzine rijden en het introduceren van elektrische scooters. Ook bezorgdiensten moeten af van die benzine-scooters en overstappen op elektrisch of de fiets. Dat wordt dus wennen aan koude pizza eten. Maar volgens Milieudefensie is dat beter voor het milieu, de gezondheid en de leefbaarheid in de steden. Verder proberen ze de achterban te mobiliseren om in actie te komen. Als je hun queeste steunt kun je een actiepakketje aanvragen, de sociale media bekogelen met de hashtag #Gatochfietsen, de plaastelijke ambtenaren in je gemeente belagen met tofu of een militante petitie beginnen.

Wat wil jij, doorsnorren op je scooter en warme pizza aan je voordeur, of heb jij schoon genoeg van die walmfietsen in de stad en vraag je een actiepakket aan?

Ook interessant!

  • Vakantie pas op
    Video - Taxi chauffeur ramt scooter met opzet
  • Man met scooter op snelweg Amsterdam, politie grijpt in
    Man met scooter op snelweg Amsterdam, politie grijpt in
  • snorscooter dood
    Column: De Snorscooter moet dood, gewoon omdat 'we' dat willen
  • Rijden op fossiele brandstof goedkoper dan elektrisch?

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

milieudefensie, overheid, scooter, uitstoot

Vorig bericht: « BREEK: Formule 1 is niet langer een eerlijke competitie
Volgend bericht: Novitec Rosso geeft Ferrari 488 bijna 800 pk [gallery] »

Lees Interacties

Reacties

  1. uselessguy zegt

    7 juni 2016 om 13:26

    Hoeveel ze uitstoten maakt mij niet zoveel uit, toch vind ik het een goed idee. Vreselijk irritante dingen…

    Login om te reageren
    • acakoning zegt

      7 juni 2016 om 13:34

      @uselessguy: Mee eens, ze zijn absoluut irritant. Een bak herrie, gore verbrande olie lucht terwijl ze al 3 km verder zijn zit jij dr nog in op de fiets. En als blijkt dat ze ook nog zoveel meer uitstoten mogen ze van mij allemaal op de brandstapel (scooters en brommers, niet de berijders).

      Login om te reageren
      • 47cars zegt

        7 juni 2016 om 13:39

        @acakoning: je praat hier over oude 2Takt brommers/scooters. De nieuwe stinken niet/nauwelijks zijn enorm stil en verbruiken 1:40, ik ben erg blij met mijn scootertje;)

        Login om te reageren
        • ritchie zegt

          7 juni 2016 om 14:04

          @47cars: groot gelijk geef ik je. 2 takt scooters zijn de boosdoener

          Login om te reageren
          • sr20det zegt

            7 juni 2016 om 17:45

            @ritchie: Die dingen zijn toch machtig! Mooi een dikke 80cc op je puch en volgas over de 100 rijden met zo’n barrel! God nooit wet moeten doen dat ding..

            Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          7 juni 2016 om 14:21

          @47cars: ik rij liever achter de vuilniswagen dan achter een brommer…..

          Login om te reageren
          • 47cars zegt

            7 juni 2016 om 18:27

            @dutchdriftking: ik denk dat als je achter een 4T scooter/brommer rijdt je beter achter deze kunt blijven dan achter een vuilniswagen, tenzij de vuilniswagen leeg is natuurlijk?? maarja zijn ook genoeg andere stinkende voertuigen die in nl vrolijk door tuffen.

            Login om te reageren
        • c3po zegt

          7 juni 2016 om 14:25

          @47cars: Dit inderdaad. Rij zelf ook een 4 takt brommer (standaard op de weg dus) in Amsterdam. Snap wel dat mensen last hebben van snorfietsen op het fietspad maarja om nou snorfietsers naar de weg te verplaatsen en 25 te laten rijden.. Verbied dan gewoon snorfietsen ipv brommers in het algemeen.. Boomknuffelaars… Not even once.

          Login om te reageren
          • c3po zegt

            7 juni 2016 om 14:27

            @c3po: + 2takt..

            Login om te reageren
          • darrock zegt

            7 juni 2016 om 15:11

            @c3po: snorscooters een max geven van 45/50, en gewone scooters een snelheid van 70/80 zou beter zijn..

            Die regels zijn gebaseerd op de techniek van ongeveer 60 jaar terug..

            Login om te reageren
            • gregorius zegt

              7 juni 2016 om 15:34

              @darrock: Motor-rijden is gevaarlijk.
              Vallen met 40, met helm en al is geen pretje.
              Vallen met 80 op een weg waar auto’s 80 rijden; op je scootertje, waar je alleen een theorie bewijs voor nodig hebt? Moet je in NL niet aan willen beginnen.

              Login om te reageren
              • treinrukker zegt

                7 juni 2016 om 16:01

                @gregorius: alleen theorie? Ja als je je b rijbewijs hebt anders is het lekker 400 euro betalen voor een am rijbewijs

          • 47cars zegt

            7 juni 2016 om 18:25

            @c3po: ik heb dan een snorvariant, en haal mensen altijd met gepaste snelheid in. Bovendien zijn de fietspaden in het noorden een stuk minder druk dan bijv. Amsterdam.. Dus in zulke steden kan ik het me nog wel voorstellen.

            Login om te reageren
        • super zegt

          7 juni 2016 om 15:05

          @47cars:
          als je in een zuid europese (of aziatische) stad woont wordt verreweg het meeste verkeerslawaai veroorzaakt door 4 takt scooters (meestal 125-150cc). Vanwege de variabele overbrenging en relatief onderbemeten motor trekken ze vrijwel altijd het gas helemaal open het bij accelereren en dat geeft, hoewel die dingen voor de rest redelijk stil zijn, toch een hoop lawaai.

          Login om te reageren
          • 47cars zegt

            7 juni 2016 om 18:23

            @super: gelukkig heb je het over azien, niet over europa. Want daar mogen grote aantal CC’s niet.. En ik snap je punt, alleen daar ook veel 2takt spul, en meer scooters op de weg dan autos

            Login om te reageren
        • lekbak zegt

          7 juni 2016 om 16:40

          @47cars: en dan rij je er een jaartje op en moeten ze opnieuw afgesteld worden. Doe je dat niet dan stinken ze alsnog.

          Gewoon 2slag afschaffen en 4slag verplichten. Liefst nog met injectie erbij en katalysator.

          Login om te reageren
          • 47cars zegt

            7 juni 2016 om 18:24

            @lekbak: gelukkig heb ik 4 takt, en stinkt mijne zelfs in de garage als ik weg rijdt amper.

            Login om te reageren
        • theyoungsaablover zegt

          8 juni 2016 om 09:17

          @47cars: ik heb hier een oude vespa staan die verschrikkelijk stinkt en dampt, grafherrie van jewelste maakt, veel te hard loopt en zuipt. Maar iedereen vind hem gaaf en hij rijd de meeste schakelbrommers eruit. En daarbij slaat deze reactie van mij nergens op. Doei

          Login om te reageren
          • 47cars zegt

            8 juni 2016 om 09:21

            @theyoungsaablover: vast een 2t, die niet meer standaard is, bovendien zijn er uitzonderingsgevallen wanneer je een scooter geen onderhoud geeft. Groetjes he

            Login om te reageren
            • theyoungsaablover zegt

              8 juni 2016 om 09:48

              @47cars: haha het is een 70cc met dikke blearpiepe en opgeboorde inlaat en uitgeveilde spoelpoorten. Voor de rest standaard muhahah

              Login om te reageren
              • mopar zegt

                9 juni 2016 om 03:52

                @theyoungsaablover: Wow stoer hoor…

    • Dutchdriftking zegt

      7 juni 2016 om 14:19

      @uselessguy: helemaal mee eens. Ze zijn vervelend, en stoten meer uit dan een 20 jaar oude vrachtwagen. Gewoon elektrische brommertjes graag!

      Login om te reageren
  2. MAB zegt

    7 juni 2016 om 13:26

    Ik ga met de scooter ipv met de auto naar werk. Wat is hier precies verkeerd aan?

    Login om te reageren
    • ardonjr zegt

      7 juni 2016 om 13:39

      @MAB: “De meest vieze scooters stoten tot wel 2.700 keer zoveel schadelijke stoffen uit als een bestelbusje!” DIT

      Plus je valt in de categorie: “Meest irritante weggebruiker” maar als Autoblog (hence the name ‘auto’) lezer had je dit antwoord kunnen verwachten na zo’n reactie.

      Login om te reageren
    • josxkrs zegt

      7 juni 2016 om 13:54

      @mab: afhankelijk van je rijgedrag: veel. De gemiddelde ochtend dat ik met de auto naar mijn werk rijd, kan ik er bijna drie van de motorkap trekken. Nemen van voorrang waar ze geen voorrang hebben, slingerend de straat op vanaf de stoep, met 45 midden op de weg rijden waar ook meer naar rechts gereden kan worden. Irritante pestventjes zijn het veelal. Jammer dat het de ‘zwakkere’ in het verkeer zijn. Anders zou ik er met liefde een omver rijden.

      Login om te reageren
      • 888natan zegt

        7 juni 2016 om 14:55

        @josxkrs: het gaat hier meer over snorfietsen en dat ze waarschijnlijk op de weg moeten gaan rijden. Dan heb je 45km scooters en 25km scooter op de weg rijden, dat is al helemaal verschrikkelijk toch?

        2takt scooters moeten gewoon verboden worden.

        Ik heb zelf een 4takt vespa en die stinkt totaal niet.

        Login om te reageren
        • josxkrs zegt

          7 juni 2016 om 15:10

          @888natan: beiden verbieden is een mooie compromis.

          Login om te reageren
          • treinrukker zegt

            7 juni 2016 om 16:03

            @josxkrs: verbieden? En iedereen die zo’n 2 takt heeft moet hem maar weggooien? Ken genoeg vrienden die zo’n ding hebben waarbij het geld niet op de rug groeit, de enige oplossing is laten opkopen of subsidie geven bij het aanschaffen van een 4 takt

            Login om te reageren
      • darrock zegt

        7 juni 2016 om 15:13

        @josxkrs: dat midden of zelfs links op de weg rijden heeft een reden, leer je als motorrijder ook.

        Juist doordat ze maar 45 kunnen willen mensen graag inhalen, door te ver naar rechts te rijden word je continue gevaarlijk ingehaald, omdat mensen dan veel eerder denken er even langs te kunnen schieten. Mooi naar links rijden dus en de weg opeisen. Kan er alleen ingehaald worden als het ook echt kan.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          7 juni 2016 om 16:37

          @darrock: en dan niet vergeten je brom!fiets minimaal 50 (liefst 55) te laten lopen om met het verkeer mee te kunnen. 45 is echt een levensgevaarlijke snelheid.

          Login om te reageren
  3. sbelali zegt

    7 juni 2016 om 13:28

    Ik vind dat we scheten laten moeten verbieden. Het is namelijk erg irritant. Het stinkt en het is schadelijk voor het milieu.

    Login om te reageren
    • keeper1 zegt

      7 juni 2016 om 13:31

      @sbelali: geldt dat dan ook voor vrouwen?

      Grapje anders wordt m’n vriendin boos…

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      7 juni 2016 om 13:45

      @sbelali: Scheten ophouden is ongezond.

      Login om te reageren
    • ihrte zegt

      7 juni 2016 om 13:52

      @sbelali: liever één scheet voor iedereen, dan buikpijn voor mij alleen.

      Login om te reageren
    • Zoepie zegt

      8 juni 2016 om 14:27

      @sbelali: Scheten opsnuiven is juist heel gezond, dat hebben recente studies aangetoond

      Login om te reageren
  4. 480turbo zegt

    7 juni 2016 om 13:28

    Snorscooters begrijp ik het inderdaad wel van. Ze worden geknepen om 25 te rijden en niet volledige verbranding… als je hem gewoon 50laat lopen en goed afstelt heb je lang niet zoveel uitstoot. Maar dan moet je een helm…. daarom rij ik een scooter met helm die goed afgestelt staat en niet half ontbrande benzine de atmosfeer ingooit

    Login om te reageren
    • TheVeenmeister zegt

      7 juni 2016 om 14:29

      @480turbo: Leg dat maar eens uit aan die bomenknuffelaars..

      Login om te reageren
      • bassx zegt

        7 juni 2016 om 17:45

        @TheVeenmeister: 45km scooters zijn ook geknepen en slecht voor het milieu. De katalysator wordt niet heet genoeg op een goedgekeurde bromfiets en doet daarom zijn werk niet goed. Klinkt misschien raar, maar een 90km/u onbegrensde scooter is de meest schone scooter.

        Login om te reageren
        • TheVeenmeister zegt

          7 juni 2016 om 20:29

          @bassx: klopt helemaal!

          Login om te reageren
    • Robert zegt

      7 juni 2016 om 17:30

      @480turbo: ook de 45 km scooters worden gigantisch geknepen. Koop je dezelfde scooter (of bromfiets) met 50cc blok in het buitenland, dan lopen ze standaard allemaal een stuk harder.

      Helaas snapt onze overheid geen fuck van dit type vervoermiddel. De snelheidslimiet voor bromfietsen is ooit ingevoerd omdat het een “fiets met hulpmotor” betrof. En nadat begin jaren zeventig de helmplicht werd ingevoerd, werd de “snorfiets” als nieuwe categorie in het leven geroepen, om een “helmloze” variant van gemotoriseerd vervoer te bieden. Helaas werd dat technisch vooral ‘opgelost’ door de motor te knijpen. En mede daardoor is zo’n ding ook zo verrekte simpel op te voeren. Want technisch gezien is er helemaal geen sprake van opvoeren; men verwijdert feitelijk alleen alle wettelijk verplicht toegepaste restricties.

      Had onze overheid wél iets gesnapt van deze brommers, dan had men bij het verplaatsen van de brommers naar de rijbaan óók de 45 km beperking laten vervallen. Zoals elk ander Europees land al jaren geregeld heeft. En had men de volkomen overbodige categorie snorfietsen afgeschaft.

      Wil je die snorfietsen nu versneld uitfaseren, dan is er m.i. maar één optie: ook hiervoor de helmplicht invoeren. Dan wordt dit vervoermiddel zó onaantrekkelijk, dat ze vanzelf allemaal kunnen worden omgekeurd naar bromfiets. Met bijbehorende snelheidslimiet. Voor de snorfiets is namelijk een prima en schoner alternatief te krijgen: de fiets met elektrische (hulp)aandrijving.

      Login om te reageren
      • TheVeenmeister zegt

        7 juni 2016 om 20:38

        @RRRobert: Helaas gaat dat niet zo makkelijk en is het maar gedeeltelijk waar. Om maar te noemen het 4-takt Piaggio blok onder elke Vespa, Zip, of Fly. De brom variant heeft een 4 kleps blok met een andere ontsteking en grotere koelfan voor de geforceerde luchtkoeling. De snor variant heeft 2 kleppen en uiteraard een kleiner koelmechanisme.
        De snor variant is officieel geschikt tot 34 km/u. Dit zou in ongeknepen staat zijn. Uiteraard kan je met het eea hem rond de 40 laten lopen. Maar harder is materieel gezien niet echt verstandig. De brom blokken kunnen makkelijk 60 a 70 km/u aan. Zijn ze ook op gebouwd.

        Neem je nu die chinese retro. Daar is alles elektronisch begrensd. Drie verschillende standen 25/45 en onbegrensd. Maar dan loopt ie meteen de teller uit. Die scooters zijn een uitstekend voorbeeld van hoe het niet moet..

        Ik rij zelf een net opgeknapte Citta. Inmiddels 25 jaar oud. Op zich ben ik voor snorfietsen. Zeker omdat mijn Citta inmiddels een klassieker is. Maar de manier waarop snorfietsers zich soms gedragen is echt 3.0 aso.

        Login om te reageren
  5. gezondverstand zegt

    7 juni 2016 om 13:31

    He ja snorfietsen op de weg. Lekker veilig en een goed idee voor de doorstroming, NOT.
    Katalysator/uitlaatfilter verplichten lijkt me beter.

    Login om te reageren
  6. noreplacementfordisplacement zegt

    7 juni 2016 om 13:32

    Voor de verandering helemaal eens met de bomenknuffelaars. Als zon ding langs je komt scheuren maakt het a) Een TERINGHERRIE en b) Je kan een minuut niet ademen zonder tweetakt fijnstof/hydrocarbons of andere smerige rook binnen te krijgen. Sowieso het volk wat erop zit is gewoon te lui om te fietsen en kan prima toe met een elektrische scooter. Het slaat nergens op om auto’s kapot te belasten en reguleren om een beetje CO2 en dan scooters zonder katalysator en slecht afgestelde motoren de hele lucht vol te blaffen.

    Ik heb zelf jarenlang op een oude Yamaha FS1 gereden op de middelbare school. Dat was leuk, en dat ding had tenminste nog een beetje charme. De liefhebber kan z’n oldtimer brommer gewoon op motorkenteken zetten, of misschien een nieuw kenteken.

    Login om te reageren
    • dieselaer zegt

      7 juni 2016 om 13:57

      @noreplacementfordisplacement: zijn er dan geen uitstootnormen voor scooters, snorfietsen etc.?

      Login om te reageren
      • mout zegt

        7 juni 2016 om 16:22

        @dieselaer: Jawel. Maar die zijn 1) nogal ruim, en gelden 2) alleen voor toelating. Na die tijd is er niemand die het komt meten. Maar zijn er wel talloze tieners die er op leren sleutelen…

        Login om te reageren
    • wildbeest zegt

      7 juni 2016 om 23:35

      @noreplacementfordisplacement: fs1 mooi spul! Ik reed op een honda c50 met 70cc en snelle nok. Daarnaast 4 bak handkoppeling. Lekker veel koppel hmmmmmm

      Login om te reageren
      • noreplacementfordisplacement zegt

        9 juni 2016 om 20:46

        @wildbeest: Nice, had ook een upgrade kit naar 70cc en een 3 plaats koppeling (opgehoogd koppelingshuis !). Maar als ik terugkijk was ik ook wel een sjonnie deluxe, mijn koppakking was vaak lek en had de demper uit de uitlaat gehaald…. :/

        Login om te reageren
  7. nikilauda zegt

    7 juni 2016 om 13:33

    Vooral 2-takt scooters mogen wat mij betreft afgeschaft worden. Maar om nou gelijk alles weer in de ban te gooien. Elektrische scooters zijn in de stad handig maar het bereik is veel te beperkt voor daarbuiten.

    Login om te reageren
  8. Pallas zegt

    7 juni 2016 om 13:34

    Alleen de 2-taktjes mischien.

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      7 juni 2016 om 13:48

      @pallas: die zijn toch fantastisch. Iedere jeugdige verdient mijn inziens de kans om de lol te hebben te scheuren op zo’n makkelijk op te voeren tweewieler! Soms komen ze zichzelf tegen, maar dat is het risico… Ik heb genoten van mijn onbegrensde peugeots! 105km/u op de gps. Fantastisch was dat.

      Login om te reageren
      • timberleek zegt

        7 juni 2016 om 19:36

        @Thijsj:

        Maar wel de grootste fijnstofbommen die er bestaan.

        Login om te reageren
  9. trustmeiamanengineer zegt

    7 juni 2016 om 13:34

    Ik ben het er mee eens. Die dingen voegen niks toe, een elektrische fiets kan hetzelfde, en is zelfs gezonder voor de doorgaans iets te dikke mensen op die snorfietsjes ;)

    Login om te reageren
  10. 406_v6 zegt

    7 juni 2016 om 13:37

    Blijf met je fikken van m’n Zündapp KS-80 en Kreidler RMC-S af, achterlijke geitewollensokken boomknuffelaars !! ???

    Login om te reageren
    • noreplacementfordisplacement zegt

      7 juni 2016 om 13:41

      @406_v6: Gewoon op motorkenteken zetten!

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      7 juni 2016 om 13:56

      @406_v6: die zundapp is toch een motorfiets. En die kreidler kan je beter inruilen op nog een andere zundapp ;)

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        7 juni 2016 om 14:09

        @lekbak: sssssst….?

        Login om te reageren
  11. camber24 zegt

    7 juni 2016 om 13:38

    Ik vind die elektrische scooters bloedlink. Je hoort ze niet aankomen, en die dingen hebben vaak toch ook een aardige snelheid.

    Login om te reageren
    • noreplacementfordisplacement zegt

      7 juni 2016 om 13:41

      @camber24: De nieuwe hebben zo’n zoef geluidje

      Login om te reageren
  12. ikweethet zegt

    7 juni 2016 om 13:39

    Ben totaal geen milieufreak, maar die scooters moeten echt weg. Ze zijn er overal. Zeker in de stad. Ze parkeren overal en als er een krasje komt vallen ze je aan. De rijden op fietspad en ook nog eens op de weg. En als ze op de weg rijden gaan ze je rechts en links inhalen bij een stoplicht waardoor je daarna achter een scooter moet rijden.

    Daarnaast maken ze teveel herrie. Die dingen zijn prima geschikt om elektrisch te rijden. Het zijn meestal korte afstanden. En als ze vervolgens de snelheid van dat ding naar 60 km/u zetten kunnen ze een beetje meekomen met het verkeer en zijn de meeste blij. De fietsers iig.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      7 juni 2016 om 14:34

      @ikweethet: dank je, bijna letterlijk wat ik al drie jaar loop te schreeuwen ?

      Login om te reageren
    • noreplacementfordisplacement zegt

      7 juni 2016 om 14:46

      @ikweethet: Echt die herrie is verschrikkelijk…die bezorgscooters rammelen aan alle kanten en hebben vaak lekke uitlaten. Het geluid versterkt ook als je in een smaller straatje bent.

      Afschaffen al die onzin. Scooters horen in een 3de wereldland.

      Login om te reageren
  13. birdboy zegt

    7 juni 2016 om 13:41

    Lekker kortzichtig dit. Oude oliestokende tweetakt brommers zou ik nog wel snappen, maar bijv. de nieuwe 4 takt blokjes van Piaggio rijden 1:58.

    Tevens zijn de gezondheidsproblemen in de vorm van VERKEERSONGELUKKEN een groter probleem als je snorfietsen van 25-35km/u zonder helm de rijbaan op stuurt.

    Maar fietspad blokkerende bakfietsen waarbij je kinderen als kreukelzone fungeren, dat is een goed idee :-/

    Login om te reageren
    • noreplacementfordisplacement zegt

      7 juni 2016 om 14:47

      @birdboy: Ik moet nog een snorfiets tegenkomen die echt maar 25 gaat… De meesten karren gewoon met 40-60 over het fietspad. Als ze nieuw zijn, dan valt de uitstoot mee maar niemand onderhoud die dingen goed. Een jaar later rammelen ze aan alle kanten.

      Login om te reageren
  14. viezefreddyw zegt

    7 juni 2016 om 13:42

    Ik vraag me eigenlijk af hoe het momenteel zit met de verkoop van scooters en brommers nu jongeren al op jonge leeftijd rijlessen mogen volgen en mogen gaan rijden. Het lijkt mij dat de gemiddelde scooterboer daar niet om stond te juichen.

    Ik snap de bomenknuffelaars wel. In de grote steden zijn die dingen strontvervelend. Maar hier in het Hoge Noorden was mijn Aprilia toch wel erg handig. Ben sowieso al geen fan van de fiets, maar om nou dagelijks al die kilometers te maken ging me ook wat ver. Dus ja, scootertje. Veel lol aan gehad.

    Login om te reageren
    • wildewesten zegt

      7 juni 2016 om 13:55

      @viezefreddyw: ach, als je 17 ben kun je toch geen auto betalen. In mijn omgeving zien ik alleen wel dat veel mensen het behalen van hun scooterrijbewijs overslaan en direct voor auto gaan en daarbij scooter krijgen. Maar vanaf volgend jaar gaat dit weer veranderen en word je weer tweemaal apart genaaid.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      7 juni 2016 om 14:46

      @viezefreddyw: Ik zie ze inderdaad ook bijna niet meer rijden. Af en toe nog eens een Aerox, maar dan heb je het ook wel gehad.
      In mijn tijd zag je ze nog overal rijden. Op het schoolplein stond echt een hoop leuk spul. En als er weer eens een rollerbank voor het schoolplein stond, waren er meestal een hoop in beslag genomen ;)

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        7 juni 2016 om 14:52

        @berlinetta: Ja joh, het is echt anders nu. Ik kijk soms wel eens wat er op een schoolplein staat als ik er langs rij en ik zie tegenwoordig amper nog scooters en brommers. En inderdaad, in onze tijd stond het toen helemaal vol. Nu amper nog een handjevol. Best opvallend.

        En ja, de rollenbank. Ik vermeed ze zo veel mogelijk. Als er eentje stond ging ik altijd met een maatje mee die tegenover de school woonde. Vanuit zijn slaapkamer keek je zo het schoolplein op. Ik bleef daar dus totdat ze er niet meer stonden. En ja, dat waren soms lange dagen..

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          7 juni 2016 om 15:59

          @viezefreddyw: De rollerbank was niet fijn inderdaad. Heb er zelf ook 3x opgestaan. 2x een fikse boete mogen betalen en moest ik naderhand op het politiebureau komen aantonen dat mijn scooter weer begrensd was. De derde keer had ik van mijn fouten geleerd en had ik hem gelukkig begrensd.

          Login om te reageren
    • reistje zegt

      7 juni 2016 om 15:46

      @viezefreddyw: En daar komt nog bij dat ze voor hun brommer certificaat nu zowel praktijk als theorie moet doen. Dus bijna niemand van 16 haalt zijn certificaat, anderhalf jaar later krijg je hem toch gratisch bij je autorijbewijs.

      Zie inderdaad nog maar een fractie van het aantal van wat er vroegerrrrr reed.

      Login om te reageren
  15. ihrte zegt

    7 juni 2016 om 13:42

    Ze moeten die gasten van Milieudefensie eens naar Bangkok of Hanoi sturen. Wellicht dat ze dan beseffen hoe goed wij het hier eigenlijk al hebben in Nederland.

    Login om te reageren
    • jochempie zegt

      7 juni 2016 om 13:48

      @ihrte: goed is niet hetzelfde als goed genoeg. Ze zouden eens naar Noorwegen moeten gaan en beseffen hoe goed ze het daar hebben.

      Login om te reageren
    • ukbob zegt

      7 juni 2016 om 14:33

      @ihrte: prima idee, maar dan niet met t vliegtuig want uitstoot! :)

      Login om te reageren
    • noreplacementfordisplacement zegt

      7 juni 2016 om 14:49

      @ihrte: Vergelijk je nederland nou met een bananenrepubliek? Hetzelfde als mensen naar Syrie sturen en dan maar zeggen hoe goed we het hier hebben.

      Login om te reageren
      • ihrte zegt

        7 juni 2016 om 14:53

        @noreplacementfordisplacement: nee ik relativeer. xxx.

        Login om te reageren
      • mopar zegt

        9 juni 2016 om 04:00

        @noreplacementfordisplacement: in sommige opzichten is Nederland anders een behoorlijke bananenrepubliek aan het worden hoor.

        Login om te reageren
    • mout zegt

      7 juni 2016 om 16:28

      @ihrte: Daar hebben ze het nou net geleerd.
      Ik ben in 2006 en in 2015 in Calcutta geweest. Tweetakt is in de tussentijd verboden. Tuktuks rijden nu op 4-takt lpg. Het is gewoonweg een andere stad geworden. Het verkeer is zóveel schoner en stiller geworden.
      (OK – nog altijd goor en lawaaiig vergeleken met een NL stad, maar dat deze maatregel met succes was ingevoerd, had ik in de gaten voor ik van het vliegveld was)

      Login om te reageren
      • ihrte zegt

        7 juni 2016 om 16:31

        @mout: Goed om te horen dat ze er daar dus ook iets aan doen. Toen ik enkele maanden geleden in bovengenoemde steden was kreeg ik vooral het idee dat onze opgelegde regeldruk, niets meer was dan een druppel op een gloeiende plaat van 4 hectare.

        Login om te reageren
    • rolov zegt

      8 juni 2016 om 05:28

      @ihrte: ik ben in China geweest en in een paar grote steden in het zuiden zijn brommers op benzine verboden. He ziet alleen nog de elektrische rijden daar . Alles tegen de uitstoot. Erg goed daar. Moet in Nederland ook gebeuren.

      Login om te reageren
  16. volvov70 zegt

    7 juni 2016 om 13:42

    Wat een belachelijk geschreven eenzijdig artikel. Blauwkentekenscooters mogen vab mij sowieso wel worden afgeschaft, de elektrische fiets is daar een mooi alternatief voor. Geelkentekenscooters zouden iets harder moeten kunnen, zeg 60, en dan op de weg binnen de bebouwde kom. Het liefst ook nog alleen elektrisch.

    Login om te reageren
    • volvov70 zegt

      7 juni 2016 om 13:43

      @volvov70: en met eenzijdig doel ik op de koude pizza enzo

      Login om te reageren
  17. Arnoud zegt

    7 juni 2016 om 13:42

    Ja, mee eens! Kijk maar eens in China. Daar lopen ze ver voor op het gebied van elektrische scooters.

    Login om te reageren
  18. allesmetturbo zegt

    7 juni 2016 om 13:43

    Goede oude tijd.. Lekker met 120 op de derbi rondcrossen overal waar je wel en niet mocht rijden :)

    Login om te reageren
  19. mashell zegt

    7 juni 2016 om 13:43

    Ik stel een compromis voor: stinkscooters mogen nog gewoon, maar ze mogen uitsluitend in bestelbusjes rondgereden worden.

    Login om te reageren
  20. m550d zegt

    7 juni 2016 om 13:44

    Fijn stukje politiek: problemen oplossen door nieuwe problemen te creëren. Alles electrificeren is prima, maar wat doen we met de bijbehorende infrastructuur? Gaat de politiek dan ook voldoende laadstations plaatsen? Kan het stroomnetwerk die vraag aan? Kan je van de gemiddelde inkomensgroepen verwachten dat ze over voldoende liquiditeit beschikken om een elektrische ipv benzinescooter te kopen?

    Mijn ondoordacht-plan-o-meter slaat weer door…

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      7 juni 2016 om 14:33

      @m550d: ieder schuurtje met een stopcontact is een potentieel laadpunt.

      Echt, (tweetakt-)scooters zijn het ultieme lijdend voorwerp om geëlektrocuteerd te worden. Ik zie alleen maar voordelen.

      Login om te reageren
    • super zegt

      7 juni 2016 om 15:13

      @m550d:
      2-takt scooters zijn ook niet goedkoop, iphones trouwens ook niet…

      Login om te reageren
  21. aambei zegt

    7 juni 2016 om 13:45

    Klinkt vrij logisch, het enige bezwaar dat ik heb is dat je elektrische scooters niet aan hoort komen als je op de fiets zit. Een wielrenner die net zo hard gaat hoor je nog door het gehijg en het gesuis van gladgeschoren benen, maar aangezien scooterrijders niet bewegen is dit een probleem.

    Login om te reageren
  22. jochempie zegt

    7 juni 2016 om 13:47

    Helemaal mee eens, en de actieradius van de elektrische scooters is uitstekend!

    Login om te reageren
  23. mat1980 zegt

    7 juni 2016 om 13:47

    Ik ben 40 uur in de week op de fiets in een van de grote steden te vinden en de toename van elektrische bezorg scooters is enorm, veelal worden die dingen geleasd en dat zijn bijna allemaal elektrische scooters.
    Een goede zaak vind ik.
    Wat overblijft is de particulier hoewel ook die meer en meer op electra overstappen vind ik het onnodig om de 2 en 4 tact te gaan verbieden!
    Ik denk dat we zoizo allemaal langzaam overgaan naar electra.
    Maar hoe schoon is dat? Waar komt die electra vandaan? Hoeveel energie kost de productie en afbraak van de accu’s?

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      7 juni 2016 om 16:44

      @mat1980: 2takt wordt nog steeds verkocht nieuw. Dat is echt onbegrijpelijk en nergens goed voor.

      Login om te reageren
  24. berlinetta zegt

    7 juni 2016 om 13:48

    Ben het er wel deels mee eens. De 2-takt scootertjes stinken als de pest en zijn erg vervuilend. De overige scootertjes vallen nog wel mee.

    Daarnaast vind ik ze wel vaak irritant inderdaad. Vooral met van die niet nader gespecifeerde gastjes met handtasjes om erop.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      7 juni 2016 om 14:18

      @berlinetta:

      Yep .. Dat volk ..
      Rochelvolk aldus milieudefensie ..

      Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      7 juni 2016 om 17:32

      @berlinetta: maar die rijden ook op ktm’s. En tegenwoordig op bmw gs’en. Ook irritant. En gevaarlijk, want veel sneller? Ook maar verbieden dan?

      Login om te reageren
      • baardmijt zegt

        7 juni 2016 om 17:34

        @baardmijt: overigens begrijp ik de rest van je reactie prima hoor. Stukken minder zwartwit dan veel andere reacties van echte automobilisten hier…

        Login om te reageren
  25. vinox zegt

    7 juni 2016 om 13:49

    En dan vervangen door elektrische scooters I bet? Mooie zaak hoor, heel goed voor het milieu. Ik zie ze hier vaak rondrijden van pizzaketens enz, het wordt meer en meer de standaard, en da’s ok ook.

    ALS IK ZE AL ZIE WANT MEESTAL RIJDEN ZE ME VANONDER MIJN KLOTEN (aka omver, sorry, Vlaming) NOG VOOR IK HET DOORHEB. Levensgevaarlijk die dingen.

    Login om te reageren
  26. scaglietti612 zegt

    7 juni 2016 om 13:56

    Ja het zal wel beter voor het milieu zijn en de lokale gezondheid. Maar om nu weeral iets te gaan verbieden gaat voor mij veel te ver. Je hoort niets anders meer, dit en dat moeten verboden worden omdat a: milieu, b: gezondheid of c: veiligheid. I.p.v deftige oplossingen te zoeken nemen ze de makkelijkste weg namelijk verbieden. Gaat de overheid dan iedereen een nieuw brommertje geven ter vervanging van hun oude olieverbrander?

    Login om te reageren
  27. madmarky zegt

    7 juni 2016 om 13:57

    Niet meer dan terecht.
    Als “oude” “vervuilende” auto’s de binnenstad uit moeten, dan die vieze stinkscooters ook. Daarbij kunnen snorscooters zonder probleem algeheel verboden worden: als je 25km/u wilt rijden zonder helm pak je gewoon een electrische fiets.

    Login om te reageren
  28. janmetdelangeachternaam zegt

    7 juni 2016 om 13:58

    Er zijn weinig dingen die zo lekker ruiken als een goeie ouwe tweetakt

    Login om te reageren
    • noreplacementfordisplacement zegt

      7 juni 2016 om 14:51

      @janmetdelangeachternaam: Fair enough, een oude tweetakt. Maar in het weekend in de achterhoek in een veld. Waar niemand er last van heeft.

      Login om te reageren
  29. SummerSky zegt

    7 juni 2016 om 13:58

    Inderdaad zijn verbrandingsmotoren scooters niet meer van deze tijd. Het probleem is dat ze de gassen ook nog eens midden tussen de voetgangers uitstoten, op plekken waar auto’s niet eens kunnen komen. Weg met die zooi.

    Login om te reageren
  30. mrrallycross zegt

    7 juni 2016 om 14:14

    Dat komt doordat er voor bestelbusjes idiote regels zijn bedacht om ze schoon te maken. Scooter hebben deze regels niet

    Login om te reageren
  31. kilum zegt

    7 juni 2016 om 14:19

    Valt mij mee dat er niemand is begonnen over scooterblog.

    Wat betreft de eten bezorg service op de brommer/scooter. Die mag van mij worden afgeschaft die gasten rijden als dwazen door de stad/ het dorp. Vaak door rood en halen aan de lopende band allemaal gevaarlijk capriolen uit. Echt een gevaar op de weg.

    Verder mag de scooter van mij blijven. Ze zijn praktischer voor korte afstanden dan motoren of auto’s en lekker op de brommer/ scooter naar het strand is gewoon ideaal.

    Login om te reageren
    • purepet9229 zegt

      7 juni 2016 om 14:57

      @kilum: Omdat scooterblog direct wordt verwijderd.

      Login om te reageren
  32. rainman zegt

    7 juni 2016 om 14:25

    Wat een gezeur hier weer over scooters en de uitstoot ervan als je uitstoot van een verbrandingsmotor vervelend vind wa doe je dan op autoblog de meeste hier hebben liever een v12 als een 3 cilinder met minder uitstoot

    Login om te reageren
    • humpyourdog zegt

      7 juni 2016 om 19:26

      @rainman: als je vast blijft houden aan het verleden, wat doe je dan op internet én op autoblog?
      Niemand zal het wondermooie geluid en de stank van een bromfiets missen… Wie hier negatief reageert is hoogstwaarschijnlijk een zestienjarige puber die bang is dat ze zijn brommertje gaan afpakken.

      Login om te reageren
      • rainman zegt

        7 juni 2016 om 19:32

        @humpyourdog: als jij denkt dat ik nog maar 16 ben moet jij weten maar word gewoon een beetje moe van al da gezeik over uitstoot op alles wat een verbrandingsmotor heeft

        Login om te reageren
  33. TheVeenmeister zegt

    7 juni 2016 om 14:31

    Enkele weken geleden heeft TNO nog aangetoond dat milieuzones niet helpen. Zou nog geen eens 1% minder vervuiling opleveren.
    En over een gehele levenscyclus is een elektrische scooter veel vervuilender.
    Zelfde verhaal als een Prius tov. een Hummer destijds..

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      7 juni 2016 om 15:41

      @TheVeenmeister:
      Ha, het “Een Hummer is schoner dan een Prius!”-verhaal. Dat ik die vandaag de dag nog eens mag horen.

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        7 juni 2016 om 16:35

        @Rob: @TheVeenmeister: de Hummer was echter alleen schoner indien de bestuurder vegetariër was…

        Maar eh, ik denk dat het tijd wordt om een SAAB 92/95/96 2-takt te zoeken…

        Login om te reageren
  34. purepet9229 zegt

    7 juni 2016 om 14:49

    Hahaha, jaapiyo is zelf een dikzak op een scooter en is daarom boos, ouwe “Auto”blogredacteur.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      7 juni 2016 om 16:34

      @purepet9229: neen en neen. Ik heb zelf niet zoveel met die scooters, maar ik erger me wel vrij snel aan (partijen die) betutteling (nastreven).

      Login om te reageren
    • humpyourdog zegt

      7 juni 2016 om 19:28

      @purepet9229: hahaha zo stel ik me hem ook voor. Altijd de verzuurde negativist uithangen die bang is dat zijn leefwereld zal veranderen.

      Login om te reageren
  35. bullzeyersn zegt

    7 juni 2016 om 15:07

    Snap beide partijen maar ik rij naast auto ook een direct ingespoten scooter, en die rookt niet eens met een koude start. Misschien van de winter wel, maar tot op heden geen enkel pufje rook gezien… Oude Solex’en en Puchjes rijden er toch bijna niet meer. Symboolpolitiek much?

    Login om te reageren
  36. mrtrackdays zegt

    7 juni 2016 om 15:16

    Oke maar waar is die 2700x gemeten? Ik gok dat ze 50 scooters hebben gemeten en dan de ergste gegevens gebruikt. Ook gok ik dat dit is op basis van de uitstoot op papier van het busje.
    Neem een sjoemel diesel en een nieuwe 4takt ben benieuwd wat de waardes daarvan zijn

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      7 juni 2016 om 15:38

      @mrtrackdays: Het gaat waarschijnlijk ook over een hele specifieke stof en niet Co2 van iemand die 3x teveel olie in zijn 2takt heeft gegooid of iets dergelijks.

      Login om te reageren
  37. hans12670 zegt

    7 juni 2016 om 15:22

    Dit is alleen maar een probleem in de grotere steden, waar veruit de grootste concentratie aan scooters is. Dan is nog de vraag hoeveel scooters er eigenlijk dagelijks een respectabele afstand rijden dat het daadwerkelijk invloed heeft op het milieu.
    Dat neemt niet weg dat het vreemd is dat deze voertuigjes aan de aandacht van onze boomknuffelend politiek is ontsnapt en hier niet een of andere belasting-naar-co2-uitstoot voor geldt. Waarschijnlijk levert het niks op omdat het uiteindelijk maar heel weinig zijn, in verhouding tot auto’s, vrachtwagen bussen en fabrieken.
    Ik ben zelf een elektrische snorscooter rijden met een range 100km. Nog nooit stil gestaan (3 uur non stop rijden is sowieso veel te lang). Ik zie wel altijd positief verraste mensen naar me kijken of ernaar naar vragen. Een leuke bijkomstigheid.

    Login om te reageren
  38. flip2305 zegt

    7 juni 2016 om 15:41

    Hahaha, 2700x zoveel uitstoot, geeft meteen aan hor achterlijk die milieuzones zijn. Die mafkezen willen alles wat gemotoriseerd is(dus leuk is , wat ruikt er nou lekkerder dan benzine, af en toe pufje blauwe rook en olie.
    Mooie toekomst, achterlijk veel E-Bikes met mensen die niet kunnen fietsen die ineens met 35 km/u door de stad vliegen. Of elektrische veel te dure scooters kopen om vervolgens na 5 jaar het hele accupakket te gaan vervangen voor veel teveel geld.

    Login om te reageren
  39. gregorius zegt

    7 juni 2016 om 15:45

    Pizza probleem? De electrische fiets van tegenwoordig gaan met gemakt 45 op het vlakke. Je kan er ook prima een pizza achterop zetten.
    De accu’s zijn allemaal afneembaar en binnen aan de lader te laden.
    Als je dat ding op power zet, verbruik je al bestuurder net zo veel energie als een beetje rustig cruisen op je fiets.
    Ik zie t probleem niet.

    Login om te reageren
  40. bluedust zegt

    7 juni 2016 om 15:53

    Typisch weer Nederlandse mentaliteit. Niemand gunt elkaar iets in dit land.

    Login om te reageren
  41. O plaat zegt

    7 juni 2016 om 15:59

    Natuurlijk word dit verboden. Ik heb namelijk mijn oldtimer Honda tweetakt nog staan en alles wat ik doe moet verboden worden. Ik heb 2 klassiekers staan.. waar ik waarschijnlijk geen 10jaar mee mee mag rijden. Want verboden! Mijn oude brommer het zelfde. Wil je eens een jointje opsteken in België once again verboden. Ik heb twijfels waar ik het minst graag zou wonen.. In de Islamitische staat of in de Ecoterroristen staat… Ik wacht op de eerste politieker die vlees probeert te bannen onder het motto vervuilend

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      7 juni 2016 om 16:11

      @shiva:
      Komt allemaal goed. Jouw oldtimers komen ze echt niet ophalen om in de shredder te stoppen. Maar die poepslome “moderne” scooters, met hun variabele transmissie en intense takkeherrie; die mist toch helemaal niemand als er een gelijkwaardig elektrisch alternatief voor is? En de jeugd wil tegenwoordig toch een brommobiel of haalt zijn rijbewijs op zijn 17e….

      Login om te reageren
      • baardmijt zegt

        7 juni 2016 om 17:41

        @Rob: Ben bang van niet. Plannen lijken zich nu juist vooral op oudere bromfietsen (en scooters) te richten. Moderne viertakten mogen wellicht nog even.
        Want die zijn natuurlijk veel schoner dan mijn viertakt honda van 44 jaar oud. Voor klassiekers lijken ze echt geen uitzondering te gaan maken.

        Login om te reageren
        • Rob zegt

          7 juni 2016 om 18:27

          @baardmijt:
          Je weet er meer van dan ikke. Maar dat zou toch raar zijn? Want hoeveel van die ouwe brommertjes rijden er nog helemaal? Ik zie alleen nog maar scooters en Vespa-achtigen.

          De klassieke brommertjes, zoals een 44 jaar oude Honda, zie ik nauwelijks meer….. Ik ga er van uit dat de wetgever niet voor de kleine groep mensen een wet gaan veranderen…..

          Login om te reageren
          • baardmijt zegt

            7 juni 2016 om 18:45

            @Rob: Ze veranderen de wet ook niet voor die kleine groep. Ze veranderen de wet voor een grote groep, waar die kleine groep toevallig ook in valt.

            En die groep is waarschijnlijk te klein om een uitzondering voor te maken.

            Login om te reageren
  42. mout zegt

    7 juni 2016 om 16:18

    Dan ben ik maar een boomknuffelaar.
    Maar ik stond van de week weer eens bij een verkeerslicht te wachten (fiets) met een paar van die dingen voor me, en wat ze uitbraken is echt meer dan bar. Bedenk dat 1 goed afgestelde scooter al meer uitstoot (nee, dan heb ik het niet over H2O en CO2) dan 10 auto’s. En dat ze het knutselproject en speelgoed zijn van bovenbouw middelbare school, zodat de meeste niet goed zijn afgesteld. Moet je opletten wat er met de troep-uitstoot gebeurt als die dingen uit de binnenstad gebannen worden.
    Milieuregels terugdraaien is natuurlijk ondenkbaar, maar van wat dat oplevert kunnen zeker alle klassiekers weer worden toegelaten in de binnenstad.

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      7 juni 2016 om 17:38

      @mout: Alle klassiekers? Mijn klassiekers zijn voor de helft tweetakten…

      Login om te reageren
      • mout zegt

        7 juni 2016 om 17:44

        @baardmijt: Mijn ouders begonnen met een DKW. Wartburg en Trabant hebben het lang volgehouden.
        Maar ik neem aan dat je tweetakt tweewielers bedoelt. Tsja. Ook daarvan rijden zo weinig 25+ rond, dat die wat mij betreft welkom zijn. (moet je wel voorkomen dat ze geïmporteerd kunnen worden, anders trekken we straks een ontwikkelingsland leeg, en dat lijkt me een slecht plan)

        Login om te reageren
  43. baardmijt zegt

    7 juni 2016 om 17:57

    Twee- en driewielers in mijn geval inderdaad. De jongste is discutabel inderdaad. Een Jawa met velorex bakje eraan, van 1992…
    De jongste van de rest is de veertig ruimschoots gepasseerd.

    Ik zou een uitsterfbeleid wel logisch vinden. Vind het wel raar dat er voertuigen nieuw worden verkocht waar je over twee jaar niet meer mee zou mogen rijden.

    En inderdaad, hoeveel echt klassieke bromfietsen, twee- en viertakt, rijden er nog serieuze kilometers? Daar valt mijns inziens niet zoveel winst te halen.
    Maar ik geef toe dat ik niet objectief ben. Een aanzienlijk deel van mijn voertuigen en hobby ligt danig onder vuur.

    Login om te reageren
  44. Hupke zegt

    7 juni 2016 om 18:11

    Zoiets zou vanzelf moeten komen, moet je niet forceren. Maar scootertjes zijn (op dit moment) wel de meest logische voertuigen om op elektriciteit om te zetten. Licht klein, weinig vermogen, beperkte snelheid.

    Ik heb geen idee hoeveel van die dingen er rondrijden maar ik kan me inbeelden dat het maar om een kleine fractie gaat van het aantal auto’s en dat de impact van deze maatregel dus verwaarloosbaar is?

    Login om te reageren
  45. 47cars zegt

    7 juni 2016 om 18:31

    Trouwens, al die steden kunnen nog wel zo hard roepen over; uitstoot dit uitstoot dat. En gevaarlijke situaties op fietspaden. Maar kijk eens naar alle bejaarden op elektrische fietsen die totaal geen inschattingsvermogen hebben en overal langs denderen. Bovendien hoor je ze nog niet aankomen racen ook.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      8 juni 2016 om 12:57

      @47cars: True, maar dat is ook een vorm van natuurlijke selectie…

      Login om te reageren
  46. izimo zegt

    7 juni 2016 om 18:36

    Vind een 4 takt meer herrie maken dan een 2 takt (heb het hier over compleet originele scooters)

    Login om te reageren
  47. pinut187 zegt

    7 juni 2016 om 18:46

    Mooi dat ik van mijn Cita en NTT heb kunnen genieten in mijn tienerjaren.

    Login om te reageren
  48. taxitom2 zegt

    7 juni 2016 om 19:04

    Als ze m’n snorscooter ombouwen naar elektrisch zonder daarvoor kosten in rekening te brengen ben ik voor.

    Login om te reageren
    • humpyourdog zegt

      7 juni 2016 om 19:32

      @taxitom2: gierige hollanders willen nou eenmaal alles gratis. Fijn volk.

      Login om te reageren
      • taxitom2 zegt

        7 juni 2016 om 19:39

        @humpyourdog: ja, hallo? Mijn tweetaktje doet het toch nog gewoon?
        Zolang hij het doet ga ik niet op elektrisch, niet uit eigen beweegredenen in ieder geval.
        Dus als de staat wil dat ik elektrisch ga rijden zullen ze over de balk moeten komen

        Login om te reageren
  49. rd1991 zegt

    7 juni 2016 om 20:01

    Nee!! Moet ik rap nog een Italjet Dragster halen voor het te laat is!

    Login om te reageren
  50. v8rules zegt

    7 juni 2016 om 20:31

    Euro verstoken zonder cat is niet zo zeer slecht voor het milieu maar wel heel erg slecht voor ons.

    Login om te reageren
  51. sander74 zegt

    7 juni 2016 om 21:46

    Mee eens, stinkdingen!

    Login om te reageren
  52. ab16 zegt

    7 juni 2016 om 23:14

    Gewoon 2/4 takt extra belasten en met de inkomsten elektrische scooters stimuleren.

    Login om te reageren
  53. miezemiez zegt

    8 juni 2016 om 00:52

    Ze beginnen eerst langzaam met scooters op fossiele brandstof… en daarna pakken ze onze wagens af!! :0

    Login om te reageren
  54. matk20 zegt

    8 juni 2016 om 10:03

    Gewoon 2Takt, snel pijpje eronder en gaan ??

    Login om te reageren
  55. Esprit_de_Flandre zegt

    8 juni 2016 om 12:56

    En terecht. Die dingen kunnen perfect elektrisch…

    Login om te reageren
  56. driftkicker zegt

    8 juni 2016 om 18:39

    Hopelijk waait dit idee niet naar België over. Hier zijn ze ook goed in alles verbieden dat leuk is. Vooral met de gemotoriseerde sporten is het erg gesteld de laatste jaren.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North