BREEK: Formule 1 is niet langer een eerlijke competitie

Auteur: , 68 Reacties

Dat claimt althans Moneysha Monisha Kaltenborn, topvrouw van het Zwitserse team Sauber. Hoe groot zijn de problemen in de wereld van Max?

Sauber-F1-monaco

Monisha is bij de Nederlandse autofans waarschijnlijk vooral bekend vanwege haar rol in ‘GiedoGate‘. Door alles wat er rondom Max is gebeurd in minder dan 1,5 jaar Formule 1 rijden lijkt al weer een eeuwigheid geleden, maar het was toch echt vorig jaar dat Giedo van der Garde zou gaan racen voor Sauber. Twee Nederlanders in de Formule 1 bij teams die punten konden scoren. Het was een ongekende weelde voor de Nederlandse autosport-fan. Achteraf bleek het dan ook te mooi om waar te zijn, want Monisha Kaltenborn lapte het contract van Giedo aan haar laars en koos voor twee dik betalende also-rans. Een constante Brazo zonder de echte snelheid en een sporadisch snelle Zweed die vaak crasht of andersoortige problemen tegenkomt.

Enfin, die dagen liggen achter ons, maar de problemen die ten grondslag liggen aan deze onfrisse geschiedenis bestaan nog volop. Het Zwitserse team, dat onder leiding van Peter Sauber jarenlang een betrouwbare steady middenmoter was en samen met BMW één Grand Prix wist te winnen met Robert Kubica in Canada (gelijk een 1-2 met Heidfeld op P2), heeft het financieel erg moeilijk. Het is bekend dat werknemers niet of te laat betaald worden en hetzelfde geldt ongetwijfeld voor toeleveranciers. Mogelijk wordt Sauber dan ook het volgende team in een lange rij Formule 1 teams die ten onder gaan. Aan de ene kant niet verassend in een wereld waar zelfs teams als Lotus, gesteund door een miljardair, niet lange tijd overeind kunnen blijven zonder in de problemen te raken. Aan de andere kant zorgwekkend, daar Sauber na Ferrari, McLaren en Williams momenteel het langste onafgebroken meedoet in de hoogste klasse van de autosport.

De saga rondom Giedo toonde al aan dat Monisha niet schroomt om extreme maatregelen te nemen om het team drijvend te houden. Vorig jaar heeft Sauber dan ook samen met Force India, waar miljardair Vijay Mallya de rekeningen betaalt, een officiële klacht ingediend bij de EU op grond van oneerlijke competitie. Desalniettemin is er in de Formule 1 voorlopig niet of nauwelijks wat veranderd. Kijken we naar de uitbetalingen die Bernie dit jaar aan de verschillende teams deed, zien we het volgende (cijfers via Autosport):

Verdeling F1-geld 2016, bedragen in miljoenen USD

 
# in kampioenschap
basis
prestatie
CCB
LST
Anders
Totaal
Ferrari233,553,53570192
Mercedes133,563,5 39 35171
Red Bull Racing433,536,5 3935144
Williams333,543,51087
McLaren933,5 16,53282
Force India533,533,567
Renault (Lotus)633,530,564
Scuderia Toro Rosso733,5 23,557
Sauber833,5 20,554
Manor1033,5 13,547

Interessant zijn hierbij vooral de bedragen na het algemene deel en het deel dat de teams toekomt al naar gelang ze presteren. We zien hierbij de termen ‘CCB’, ‘LST’ en ‘other’ voorbij komen. Dit zijn afzonderlijke bedragen die sommige teams wel krijgen en anderen niet. De eerste term staat voor ‘Constructors’ Championship Bonus’ en de tweede voor ‘Long Standing Team payment’. Bij ‘anders’ hebben ze niet eens meer getracht er een mooie term aan te hangen. Met name Ferrari, maar ook Red Bull, McLaren, Williams en Mercedes profiteren dus allemaal van een extra chunk of change die Bernie hen toewerpt. De andere teams, die ‘toevallig’ zo’n beetje de traditionele tweede helft van de grid vormen, moeten het doen met hun algemene deel en een bonus voor goede prestaties. In een wereld waar extra geld je toegang geeft tot allerlei mogelijkheden om sneller te kunnen zijn op de baan, is het de vraag of deze praktijk houdbaar is.

Daarbij komt dat de topteams het tegenwoordig ook grotendeels voor het zeggen hebben voor wat betreft de regels van de sport. Eind 2013 is namelijk afgesproken dat regels tegenwoordig gemaakt worden door de ‘F1 Strategy Group’. Hierin zitten 18 stemmende leden, waarvan zes vertegenwoordigers van de FIA, zes van rechtenhouder FOM en zes leden van de leidende teams in de F1. Het laatse is een doorn in het oog van de kleinere teams, die weinig meer in de melk te brokkelen hebben. Kaltenborn heeft er in een interview met Motorsport.com het volgende over te zeggen:

“It’s leading to a competition which is no longer a fair competition. It has to do with these privileges certain teams get in terms of rule-making and in terms of the commercial distribution. And if that reaches a point where it has an effect on the competition, that is something we are fighting against. All we want is a level playing field.”

Dat klinkt eigenlijk best wel redelijk. Wat vind jij van de leiders in de Formule 1? Is het terecht dat de rode brigade extra cash krijgt of moet er gewoon een streep door al deze side-deals omdat het de competitie vertroebelt?



68 reacties

Nu wordt het pas leuk!
Er zullen toch stappen gemaakt moeten worden om de kosten te drukken maar met deze stemmenverdeling gaat hij er nooit komen. Het wordt sowieso tijd voor een frisse blik bij de FIA en Ecclestone. De toegangsprijzen rijzen de pan uit en tribunes blijven steeds leger.
Wat zeg je nou!? Niet eerlijk, wel heb ik jou! Ongelovelijk, ik ben in shock! In shock zeg ik je…
@goodolddays: ik verlang wat F1 betreft terug naar je naam.
Welke sport verloopt tegenwoordig wel nog eerlijk?
@berlinetta:
paaldansen.
@super: Is dat een sport dan? Ik dacht eerder iets dat vanuit het nachtleven gegroeid is en toen het label “sport” opgeplakt kreeg om er subsidie van het Ministerie van OC&W voor te vangen… Het is immers een echte wijvensport…
@e1000bmw523i: darts is ook sport tegenwoordig.
Dat is ze allemaal aan te zien.
@awesome: biljarten/poolen/snookeren, idem…
@e1000bmw523i: zoek maar eens op YouTube . Je zal verbaast zijn wat sommige mokkels kunnen op zon paal. Dat is een sport .
@berlinetta: Gaelic Football.
Niemand kijkt F1 om saubers te kijken…
Dus logisch dat ze minder krijgen dan de teams die hun zaken wel mekaar hebben.
@martinus: dat is niet helemaal waar natuurlijk.
Wij keken vroeger ook naar Jos, en die reed niet in een betere auto of zo.
Ja, ook Nasr en Ericsson hebben fans…
@awesome: Wie is Nasr?
@martinus: Jeweetwel, Nasr!
@suzikubelona: Het neefje van YesR?
@martinus: dat is niet mijn neef vriend
Het verbaast mij eigenlijk vooral dat McLaren geen LSC krijgt. En eigenlijk zouden Williams en Sauber dat ook moeten krijgen.

Verder heeft ze natuurlijk wel een punt. Het zou ook leuker zijn om naar te kijken als het wat eerlijk verdeeld werd. De kans is dan ook groot dat het op het circuit wat spannender wordt.
Niemand gaat zitten kijken voor Sauber toch? Niemand met Manor petjes aan de kapstok of Force India posters. Het zijn de grote namen zoals Ferrari, mcLaren, Mercedes, Renault en tegenwoordig Red Bull Racing die mensen enthousiast maken. Dat zijn dus wel de teams die kijkers trekken en dus sponsoren voor het hele circus. Zeer logisch dus dat de grote teams daarom meer geld krijgen.
De restjes moeten genoeg geld krijgen om een beetje fatsoenlijke veldvulling te kunnen vormen.
@mrB: ‘en tegenwoordig Red Bull’? suggereer je nu dat Red Bull pas een favoriet is geworden nadat Max daar een stoeltje heeft gekregen? In Nederland misschien wel, maar de wereld is veel groter dan alleen nederland, Red Bull is altijd al een van de grotere teams geweest
@marstr: vergeleken met die andere teams doet redbull pas net mee
@mrrallycross: Vandaar dat ze (Red Bull) al 4 keer een kampioenschap hebben binnen gehengeld…. Dat noem ik niet “net” mee doen.
@rednasnamsob: kijk de boeken er nog es op na, wat aantal jaren deelname betreft…
@p993: oké toegeven ze doen pas elf jaar mee. Misschien was mijn punt niet helemaal duidelijk. In de het lijstje is de plek/de hoeveelheid geld wel logisch met 4 kampioenschappen, daar doet het feit dat ze “pas” elf jaar mee doen niets aan af. Dan laat ik even in het midden of ik het eens ben met de manier waarop ome Ecclestone dit tot stand heeft laten komen….
@rednasnamsob: dus ik doe 2 jaar mee, win 2 keer het kampioenschap. En nu doe ik ineens 50jaar mee?
@marstr: Wat @mrrallycross zegt. Ze doen ‘pas’ voor hun 11e jaar mee ;)
@mrB: Dat is een gekke beredenering. Als een team als Sauber meer geld zou krijgen, zouden ze ook meer de directe strijd aan kunnen gaan met een Ferrari of McLaren. Op die manier krijgen ze bovendien meer aandacht en dan krijg je vanzelf fans die alleen maar fan zijn van de teams die vooraan rijden.

Het is sowieso een catch22, want rijden ze meer vooraan dan krijgen ze ook meer geld om vooraan te blijven rijden. Ze hebben dus altijd een dubbele achterstand want de teams van bijvoorbeeld Ferrari krijgen veel meer geld en zullen dus altijd meer geld hebben en dus altijd vooraan blijven rijden. Het is dus wel degelijk wat oneerlijke concurrentie.
@lemster: Ach ja, in de Primera Division is het net zo erg. Eigenlijk is het bij elke sport wel een catch 22. Puntje is inderdaad wel dat het ‘voldoende voor een beetje fatsoenlijke veldvulling’ niet genoeg is. De basis zou dus wel omhoog mogen. De variabele verdeling hoeft niet rigoureus anders.
Voor de teams met geld problemen speelt volgens mij ook mee dat er geen product mee is geassocieerd. Voor Ferrari en mcLaren is het een droomwagen, voor Renault zijn het bereikbare hot-hatches. Red Bull heeft smerige stuiter siroop. Williams heeft het ook niet makkelijk, maar verkoopt wel hun eigen engineering. Feit is wel dat een zelfstandig raceteam zijn in de F1 moeilijk is. En dat is het al sinds het begin zo.
@mrB: De Primera Division is niet meer zo heel erg als dat het was.Voorheen was het daar zo dat iedere club zijn rechten zelf kon verhandelen. Barcelona en Real Madrid gingen er met de hoofdprijs (pakweg 140m per club) vandoor en de kleinere clubs blijven achter in de kou met bedragen variërend van 12 miljoen (Granada, Rayo Vallecano en Malaga bijvoorbeeld) tot 42 miljoen (Atlético en Valencia).

Met ingang van volgend seizoen worden de rechten collectief verkocht. Barcelona en Real Madrid zijn nog steeds de absolute grootverdieners met ieder ongeveer 150m per club, maar de andere clubs schuiven een stuk dichterbij. Atlético gaat bijvoorbeeld van 42m naar 116m, en de nummer laatst van de competitie gaat van 12m naar 62m. Dat komt omdat de bedragen nu opgebouwd zijn uit drie potten. Pot 1 is een basisbedrag van 50m per team, pot 2 is een variabel bedrag wat gebaseerd wordt op de prestaties van de afgelopen 5 jaar en pot 3 is een variabel bedrag dat gebaseerd wordt op hoe sterk je club als merk is (gemeten aan de hand van zaken als ticketverkoop, bezoekersaantallen, shirtverkoop en clubleden). Om de link naar de Formule 1 te leggen; in feite is dat gewoon precies wat er in de kolommen 1 en 2 uit de tabel gebeurt.
@mrB: je zegt het zelf al, “tegenwoordig RBR” die een groot budget meekrijgen van gelijknamige sponsor. Wanneer een team succes heeft krijgt het fans en mensen zouden net zo goed fan kunnen worden van sauber wanneer het verder vooraan zou rijden.
Voor de sport zou het goed zijn als de budgetten dichter bij elkaar zouden liggen, ontwikkelingskosten van bijv. motoren lager zouden zijn en circuits op de kalender komen vanwege spanning ipv geld (Baku, Abu Dhabi, Sochi).
Een goedkopere sport zorgt voor meer populariteit en spanning.
@dieselaer: Dat van die motoren gaat al gebeuren. Onder de nieuwe motorenregels zijn de fabrikanten vrij om te ontwikkelen zoveel ze willen, maar zijn er wel maximumprijzen aan de motoren gekoppeld. Maximumprijzen die bovendien de komende jaren telkens in prijs verlagen, zodat de kleinere teams niet de dupe worden van de ontwikkeldrift van de fabrikanten.
Vroegah stond er in je bucketlist, dat je de f-1 sowieso een keer mee moest maken. En nu.. Of je überhaupt de tv er wel voor aan gaat zetten. De sport is kapot en tijd voor weer frisse wind door de formule 1!
Zij zijn groot en ik ben klein dat is niet eerlijk, oooo nee!
https://youtu.be/lyuO_gpyXKU
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@autoblogger Wanneer worden die half onleesbare tabellen in een artikel nu eens aangepakt?
@camber24: Geen problemen hier, je leest zeker vanaf je telefoon/tablet?
@camber24: in de (iPhone) app gaat het idd niet lekker, gaan we naar kijken!
@autoblogger: top!! Heel erg bedankt
@autoblogger: In de Android app ook niet…
@trustmeiamanengineer:
Waarom de android app?

Droid / Chrome kan toch tegenwoordig ook snelkoppelingen naar een url tussen de app drawer plaatsen?
@trustmeiamanengineer: Ik zie het anders prima in de Android app
Het is inderdaad niet eerlijk, wel raar dat sauber niet net zoals McLaren en Ferrari een bonus krijgt voor het lang meedoen.
@mrrallycross: er is maar 1 team dat een bonus krijgt voor het lange meedoen en dat is Ferrari.
@mashell: volgens mij krijgen McLaren, Williams en in ieder geval Renault dat ook.
Ik zie enkel een hoop oud nieuws onder het kopje ‘BREEK’, of ben ik nu gek?

Prijzengeld verdeling gaat al jaren zo, en oma Baktaart loopt ook alweer een tijdje te mopperen dat het allemaal o-zo oneerlijk is.
Het is heel simpel: cash is king & money talks. No munnie, no inspraak. Maar ik snap mevrouw Kaltenborn wel en ik ben het met haar eens dat eerlijke competitie het leukst is. Maar het is wel een beetje wrang dat ze predikt voor eerlijkheid, gelijkwaardigheid en integriteit *mompelt iets over een Giedo*.
@m550d: Whaaaaattt!? No Munnie!?
Het wordt eens tijd dat mevrouw Kaltenborn een nieuwe dagbesteding gaat zoeken.
@trustmeiamanengineer: Ik geef je helemaal gelijk, maar niet naar aanleiding van dit artikel. Ik denk dat ze hier wel een punt heeft. Dat laat onverlet dat ze weg zou moeten bij Sauber, liefst voordat ze dat team definitief de vernieling in heeft geholpen.
Kaltenborn heeft gelijk. Er valt op deze manier niet te concurreren. Op basis waarvan wordt die ‘constructors championship bonus’ eigenlijk uitgekeerd want zo lekker heeft McLaren de afgelopen jaren niet gepresteerd. Belachelijk ook dat Mercedes en RBR zoveel extra bonussen krijgen. Deze teams zitten minder lang in de F1 dan Sauber, Force India/Jordan en Renault/Enstone. Mafia praktijken.
@riddertevoet: Die constructors championship bonus is een aparte bonus die die vier teams bedongen hebben vanwege hun importantie voor de F1. Het zijn de grote teams die ervoor zorgen dat de Formule 1 als merk sterk staat, dus daar willen zij wat compensatie voor terug. Om het even met voetbal te vergelijken; zie het als een grote voetbalclub die door een shirtfabrikant betaald wordt om in hun shirtjes te lopen. Zo gaat dat ook in de F1, deze bedragen zijn bonussen voor de teams omdat zij sterke merken zijn die zich aan de F1 verbonden hebben. Het heeft dus in principe niet zoveel met de prestaties van de afgelopen jaren te maken. De bedragen uit kolom 2 zijn op de prestaties gebaseerd.
@Edge: Ja, maar de Eredivisie betaald niet de shirtsponsoring van Ajax, Feyenoord en PSV…
Ik snap dat gezeik van Monisha Kaltenborn niet echt. Als team weet je waar je aan begint als je de F1 in stapt. Zij, of in ieder geval een tekenbevoegd iemand binnen haar team, heeft destijds deze deal ondertekend, wetende dat ze niet een even groot stuk van de taart krijgen als bijvoorbeeld een Ferrari, Mercedes of McLaren. Om dan achteraf te gaan klagen en zelfs naar de EU te stappen vind ik erg zwak. Je hebt zelf juristen en financiële mensen in dienst die je haarfijn kunnen uitleggen wat het nou precies betekent als je zo’n deal ondertekent. Kaltenborn is vanuit huis juriste, dus zij zou als geen ander moeten weten waar ze zich aan conformeren.

En ben je het er niet mee eens? Jammer dan! Had je die deal niet moeten ondertekenen of beter moeten onderhandelen. Als je je met de kleinere teams samenpakt, kun je best een sterk blok vormen tegen Ecclestone. Uithuilen en de volgende keer (over een par jaar) een betere deal eruit slepen, en ander ga je maar lekker naar het WEC of een andere klasse die je als team wel kunt betalen.
@Edge: Ik ben zeker geen Kaltenborn fan, ook nog steeds boos, maar ze heeft een punt. Dat je een overeenkomst tekent betekend overigens niet dat je dan “pech hebt gehad”, dat weet ze als jurist inderdaad heel goed. Wat mij betreft is die verdeling van het geld nog tot daar aan toe, maar dat er 6 teams mogen meebeslissen over het reglement is volstrekt belachelijk.
@Edge: Het was take it our leave it. Natuurlijk had Sauber deze deal kunnen weigeren maar dan staat er een paar honderd man op straat en kan de tent op slot. Sowieso is deze verdeling een klap in het gezicht van Frank Williams zijn team. No way dat Red Bull een ‘sterker merk’ is of meer waarde heeft gehad voor de F1. Maar Mateschitz runt twee teams en pompt er een hoop geld in dus kennelijk heeft hij dan recht op een groter deel van de taart. Het is geen eerlijk speelveld zo. Ik zou het begrijpen als een nieuw team als Haas maar een klein deel van de opbrengsten zou krijgen maar deze huidige verdeling slaat nergens op.
@Edge: Ik snap haar geziek wel. Was het trouwens niet FI die afgelopen keer aan het zeiken was?
Dit is gewoon een poging om meer te krijgen. Door alleen iets te roepen. Makkelijk toch?
Niemand kan het haar kwalijk nemen, dat ze als ‘Sauber’ zegt: we hebben moeite om het hoofd boven water te houden: andere teams krijgen meer geld voor niks doen, dan wij in een heel jaar bij elkaar racen.

Maar jouw advies: daar heb je ook gelijk in. Echter; FI, Williams, Marusia en Sauber doen nog steeds mee; 4 teams die eigenlijk alleen als hobby meedoen; maar op hun beurt wel dus weer elk jaar genoeg funding krijg om mee te kunnen blijven doen. Zelfs Haas is er bij gekomen.
Als ze een punt willen maken, moeten FI, Williams, Marussia en Sauber allemaal te gelijk gaan staken. Moet je kijken hoe snel dingen veranderen in de F1. Dat gaan ze echter niet doen; omdat ze allemaal in hun contract hebben dat ze dat niet mogen. Daardoor is het onmogelijk dat ze allemaal in 1 keer gaan stoppen.
Dus ja, terug naar het begin: zeuren dat het niet gelijk verdeeld is en dat dat moet veranderen, omdat ze anders het seizoen niet af kunnen maken.
Grappig dat iemand die nou niet bepaald te boek staat als fair en eerlijk gaat zeiken dat het niet fair en eerlijk is. Huilie Huilie….Succes daarmee…
Ze heeft een punt, maar wel een heel klein puntje.
Kaltenborn moet maar eens gaan kijken in hoeverre ze zelf verantwoordelijk is voor de benauwde positie waarin haar team nu verkeert.

Zou het kunnen dat ze zelf gewoon niet zo’n hele goede teambaas is?
Dit is de laatste persoon die wel een mening van hebben over “fairness” in de F1. Hoe zij met coureurs om gaat, het team en hoe ze, zoals Mol laatst ook al zei, een bedrijf van 100 miljoen naar de afgrond heeft gebracht in enkele seizoenen.. En dan zeiken over “fairness” sodemieter toch op wijf!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Over hoe lang teams al mee doen:

Manor als Virgin GP in 2010;
Red Bull: ooit begonnen als Stewart GP in 1996
Sauber: in 1993;
Force India: 1991 als Jordan GP;
STR: begon als Minardi in 1985 met F1:
Williams 1977;
Renault: 1977;
Mercedes in 1968 als Tyrell;
McLaren 1966;
Ferrari 1950.

Zo beschouwd is Sauber een van de jongere teams in de F1. ;-)
Soms zou ik wel een eigen raceklasse willen starten. Met de oude mentaliteit, zonder al die achterlijke restricties en regels, maar waar slimme trucjes juist mogen. Beetje zoals Lotus met hun ground-effect en Brabham met de BT46
Zolang zal die gekke bernie niet meer leven, wordt vast allemaal weer beter erna!
@ghost: en dan? Krijg je Jean Todt aan het roer. Of een van zijn andere vazallen. Nee, dat heeft Bernie tot ver na z’n dood geregeld.
Mijn hemel wat een gezeur, uiteraard weer van een vrouw.
Wat was F1 in de vorige eeuw toch mooi, verlang zo terug naar die tijd.
Het is te hopen dat het echte race-gevoel voor zowel de coureurs als de bezoekers terug komt, want nu is het alleen het geld dat heerst . . .

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).