Brabus gaat Mercedes-Benz S-Klasse Pullman bouwen

Auteur: , 39 Reacties

In 2015 start de productie van de S-klasse van 1 miljoen, de Pullman. Dit zal echter niet in Sindelfingen zijn, bij de rest van de S-Klasses. Brabus neemt de productie voor zijn rekening.

Mercedes S-klasse LWB

Met dit toch best wel verrassende nieuws komt de toonaangevende Duitse publicatie Automobilwoche. Naast AMG lijkt Mercedes hiermee een tweede tuner in het hart te sluiten, hoewel bij ons niet duidelijk is of Mercedes zelf ook een aandeel in de veredelaar uit Bottrop heeft. De intensievere samenwerking was al zichtbaar bij de Smart Brabus.

Als je er even over nadenkt is Brabus een ideale partij om de S-Klasse over-the-top-chique te maken: ze zijn toonaangevend, hebben door de jaren een prima netwerk opgebouwd bij juist de klantenkring voor de Pullman, en weten als geen ander copieuze luxe in modellen van Das Haus te integreren. Bovendien is een kleinere productielocatie veel beter geschikt om in te springen op de vele individualiseringsmogelijkheden die de Pullman zal hebben dan een grote productielijn.

Vanaf december 2015, een jaar na de verwachte terugkeer van Maybach, moet de productie van de XXL S-Klasse starten. Het model wordt 6,4 meter lang, en we verwachten dat hij alleen leverbaar wordt met V12-motorisering. Iets anders past eigenlijk niet bij een model van dat statuur.

Foto: hele lange S-Klasse, autojunk.nl



39 reacties

Ik ben ERG nieuwsgierig naar het feit of dit een succes gaat worden.

Door een sub-brand in te lassen om “aparte” stappen te zetten is voor Mercedes niet erg succesvol gebleken (Maybach).

Ik hoop dat het niet een soort van Phaeton situatie wordt. Waarom zouden klanten niet kiezen voor een RR of een Bentley?
@exotic: met AMG is dat wel aardig gelukt dacht ik zo
@thierryvth: Ja…maar dat is wel van een heel ander kaliber. In Nederland zijn die auto’s duur en vooral ook over het algemeen veel duurder dan de dikste ‘standaardvariant’, maar in de grootste markten voor AMG valt dat (relatief gezien uiteraard) wel mee.

Voor de prijs die deze creatie moet opbrengen kan je echter 10 gewone S klasses kopen om maar wat te noemen.
@exotic: De Pullman haalt het gewoon niet bij deze:
http://www.autogespot.co.uk/rolls-royce-phantom-ewb/2012/07/24
@agera: ik denk juist wel dat de Pullman veel beter is dan die roller. Kan je in een roller 6 man vervoeren?, voor de Arabieren etc: waar val je het meeste in op, in een handgemaakte auto waar de deuren vanaf vallen of in een 6.4 meter lange limousine die veel meer functies en luxe heeft dan die oude britse (Duitse) blokkendoos.
@henkhupelschoten: BMW Group dus samen met RR en Mini is het meest winst draaiende automerk. Rolls doet het ook erg goed de Phantom en de Ghost gaan als warme broodjes. BMW heeft Mercedes al een tik uitgedeeld en ook de revanche zal in het voordeel van BMW zijn denk ik. De Phantom heeft presence en mega uitstraling en qua luxe zullen ze elkaar niet ver ontlopen. Voor de rijken is de Phantom een statussymbool en wat dat betreft is Rolls Royce nummer 1. De Phantom is al ruim 10 jaar leider in zijn klasse en dat zegt wel wat. Kijk naar Maybach en trek je conclusie.
@agera: http://www.autoblog.nl/nieuws/top-10-meest-waardevolle-automerken-van-2013-62032 kijk hier maar eens na. wie staat er ook alweer boven bmw??? de phantom heeft foute uitstraling, hij is in de loop der jaren steeds meer ordinairder geworden. bmw kan wel maybach een tik uitgegeven hebben maar zullen we het eens over amg en bmw m gaan hebben? vorig jaar 32000 amg’s gemaakt en bmw m??? tja……
@henkhupelschoten: Klopt ik heb die lijst ook gezien. De lijst die jij mij laat zien gaat over de meest waardevolle merk, in dit geval Toyota dus wat ook gewoon een schitterende merk is.
Ik heb het over de meest Winst gevende merk, dit is wat anders en daarin deed BMW het samen met Rolls Royce gewoon beter dan Mercedes.
Kortom had ik het dus niet over de hoeveelheid AMG’s of de M-divisie van BMW.
De Phantom is razend populair dat zie je ook terug in de verkoopcijfers, niet voor niets wordt de auto al 10 jaar geproduceerd en is gewoon de maatstaf in zijn klasse.
@agera: ik weet niet of jij het weet maar mercedes maakt trucks (niet alleen actros maar ook detroit diesel, western star en brightstar, freigtliner, sterling en saurer bussen (setra, mercedes zelf, evobus) busjes, smart dan hebben ze nog aandelen in tesla waarvan ze ook hun technologie gaan gebruiken. Airbus en er gaan geruchten dat daimler binnekort aston martin gaat kopen of aandelen er van kopen. En over die phantom die is al in geen 10 jaar veranderd behalve zon somber faceliftje maar dat was het dan ook.
@henkhupelschoten: Alles wat je typt weet ik, maar we hebben het over Personenauto’s.

Rolls Royce Phantom en de Mercedes Pullman dus. Afvallende deuren? Blokkendoos?
De Phantom is een uiterst betrouwbare met de hand gemaakte auto, veel indrukwekkender, exclusiever, stijlvoller dan de Pullman. De kopers in die klasse willen iets bijzonders en dat is Phantom.
@agera:
“Trek je conclusie …”
Veel potentiele kopers staan zeer dicht bij mij, mezelf inclu. Wij zitten te wachten op nieuwe Pullmans, Maybach was gewoon niet aantrekkelijk genoeg en te amerikaans. Pullman daartegen is meer discreet. Rolls Royce hebben we al, is ordinair aan het worden omwille de vele foute types die het en masse kopen. Ondanks mijn naam ben ik West Vlaming. Pullman is nog altijd dat trapje meer, vandaar. De oudere Pullmans zijn, zeker voor jong volk nog, heerlijke auto’s om in te rijden. Luxe gaat niet over verkoopcijfers, het gaat over kwaliteit en imago.
@oranje123456789: Met verkoopcijfers probeer ik juist aan te geven hoe populair de Phantom is. Laten we het maar niet hebben over de foute types die in een dikke Mercedes of Maybach rijden.
Het is nu koffiedik kijken, maar ik heb er alle vertrouwen in dat de RR Phantom ook de Pullman zal verslaan.
Een ding dringt maar niet door volgens mij, de ECHTE rijken die willen geen verlengde Mercedes, maar iets bijzonders, de auto is voor hen een statussymbool meer dan een wagen alleen. Deze mensen hebben vaak een privéjet, een jacht en willen daarbij een bijzondere auto en dat is de Rolls Royce.
Luxe, kwaliteit, imago en comfort? hier staat de Phantom juist voor.
We verschillen dus blijkbaar van mening, een Pullman kan bij lange na niet tippen aan een Rolls Royce.

Net zoals Ferrari dat is onder de supercars, is de Rolls Royce dat onder de limo’s.
@agera: ik wil niet veel zeggen maar bij de introductie van de vroegere 600 was dat de duurste productiewagen van toen en hetzelfde gaat deze pullman weer doen. Er zijn meer 600’s daan zon mulliner park huppelepup die uitelkaar valt na loop van tijd en in een pullman schrijf je veel minder af dan een roller, veel meer luxe toen al en nu nog steeds! Was al bij maybach en nu nog steeds. Nie lullen als je er niks vanaf weet
@henkhupelschoten: Ik citeer “Er zijn meer 600′s daan zon mulliner park huppelepup die uitelkaar valt na loop van tijd en in een pullman schrijf je veel minder af dan een roller, veel meer luxe toen al en nu nog steeds! Was al bij maybach en nu nog steeds. Nie lullen als je er niks vanaf weet”

Ten eerste een plus voorde meest kinderachtige reactie, die heb je verdiend dommer kon je niet overkomen.
-Een Rolls Royce die uit elkaar valt? yeah right zo moeilijk is het niet hoor om toe te geven dat de Phantom gewoon betrouwbaar is. Over dom lullen gesproken, Rolls valt onder de BMW group, verdiep je zou ik zeggen. Vroeger was dat het geval nu allang niet meer sinds het onderdeel uitmaakt van BMW.

-Maybach had inderdaad meer luxe aan boord alleen wilden de kopers hem niet, hoe zou dat toch komen? Van buiten was het gewoon een langere S-Klasse met ultra luxe aan boord. De nieuwe Pullman valt nu technisch direct onder Mercedes ipv dat het Maybach heet, maar verder verschilt de strategie gewoon weinig. Het wordt weer een super lange S-Klasse met uiteraard weer zeer veel gadgets, luxe een noem maar op aan boord.
De Rolls Royce daarentegen heeft een indrukwekkende, statige uiterlijk dat is gewoon iets wat de S-Klasse mist. De Phantom heeft een interieur dat rust beademt, maar dat siert de Phantom juist. Het moet een rijdend salon zijn, de Britse filosofie dus. De Rolls heeft prachtige materialen en een superieur afgewerkt interieur. Dat kun je wel overlaten aan die mensen, zij weten wat vakmanschap inhoud. Ook al heeft de Mercedes (meer) luxe aan boord oogt het gewoon koud en kil. De warmte, sfeer en rust die de Phantom uitstraalt heeft de Mercedes niet.

Sinds de overname door BMW is RR gewoon perfect. De tijden voordat Rolls in de handen kwam van BMW was het ook een prachtige auto, die alleen wel te kampen had met betrouwbaarheid, onderhoud en de bouwkwaliteit was toen een groot probleem. Dat kon een reden zijn geweest dat de kopers van toen een voorkeur hadden voor de Pullman in plaats van een Rolls Royce. Jij hebt het over toen dat de Pullman de duurste auto was, ik heb het over nu dat de Phantom de auto is die rijken willen hebben.
Alleen veranderen de tijden, De Rolls van toen is er niet meer. Dit alles is allemaal recht gezet door BMW, die er een prachtige, betrouwbare auto van heeft gemaakt die ook heel blijft.
BMW heeft Rolls Royce perfect gepositioneerd, iets wat VAG niet is gelukt met Bentley.

De Rolls-Royce Phantom is NU gewoon de overtreffende trap tijden veranderen.
@agera: 5e regel: voorde moet zijn voor de..
@agera: nee bmw valt te vertrouwen……. zoals ik al zei handgemaakte auto’s vallen na loop van tijd uit elkaar, rolls royce is gewoon een overbetaalde blokkendoos met niks erop aan. nog nooit een s klasse van binnen ingezien of hoe zit het? zo’n roller gewoon een houte plank voor je neus en wat leer en dat was het. en voel je niet zo aangevallen hoe oud ben je?
@henkhupelschoten: Ik voel mij niet aangevallen, ik gebruik geen woorden als “lullen”. Een normale discussie wil ik best aangaan.
BMW is met Rolls Mercedes voorbij gegaan, zoals ik al zei tijden zijn veranderd.
Meerdere keren een S-Klasse van dichtbij gezien, maar ik verkies de Phantom boven een S-Klasse. Het dashboard van Maybach was een regelrechte kopie van een S-Klasse.
Het zegt al genoeg als je zegt; Dat Rolls een houte plankje heeft en een beetje leer.

BMW kan het net zo goed een extra verlengde 760LI maken als Pullman concurrent.
@henkhupelschoten: Trouwens op internet las ik dat Lexus bezig is met de ontwikkeling van een nieuwe LS en een extra lange LS. Deze wordt boven de huidige LS600L gepositioneerd en komt dus in Pullman wateren.
De komende jaren wacht ons leuke rijtesten en vergelijkingen.
@exotic: het is ook wel gebleken dat van de Mercedes G63 AMG 6×6 12 van de 15 rechtstreeks naar brabus zijn gegaan ;)
Toch best verrassend, dat ze na 11 jaar Smartjes voor Mercedes hebben gedaan ze nu ook met de echte Benzen aan de gang mogen. Ik vraag me wel af of de reguliere Brabussen nu gewoon met een ster op shows staan i.p.v. die B op de neus?
Het verklaard in elk geval wel het exorbitante prijskaartje.
@jrk68: ik wist niet dat Brabus de smart bouwde, is dat zo dan? buiten die ene smart brabus uitvoering dan
@thierryvth:
Daar doelde ik ook op, daarnaast doen zij het Brabus tailormade programma voor Smart.
Beide worden gewoon via het reguliere Mercedes verkoopnetwerk verkocht.
@jrk68: aha
-edit: nutteloze bijdrage-
china via iPad app
Naar mijn weten was dit nieuws al bekend gemaakt tijdens de IAA. Er wordt een joint venture company opgezet, waarbij BRABUS verantwoordelijk is voor productontwikkeling en productie en Daimler voor sales en marketing.
aandeeltjes Brabus kopen dan maar voor de zekerheid
Toch best wel raar dat ze volgens mij voor het eerst in zoveel jaar de s klasse niet in sindelfingen gaan bouwen. Maar ik snap wel dat je het laat doen bij brabus, er zullen niet veel mensen zijn volgens mij zijn die er eentje gaan kopen brabus kan het handig aan. volgens mij hebben ze er nog vorig jaar een hal bij gebouwd, maar goed dan heb je tenminste wel iets speciaals, ben benieuwd wie er eentje gaan bestellen haha!
@henkhupelschoten: het zal ongetwijfeld gewoon via Mercedes verkocht worden en niet door Brabus, dat staat er ook min of meer.
Ik vermoed dat Mercedes erg te spreken is over de bouw kwaliteit van Brabus (zoals ze ook ooit op die basis AMG hebben ingelijfd) en op die grond de Pullman daar kan laten bouwen zonder een (nieuwe) fabriek op te starten. Maar verder zal men brabus denk ik niet terug zien, staat niet echt voor chique dat Brabus
@henkhupelschoten:
Alleen de Pullman wordt bij Brabus gemaakt, de reguliere S loopt gewoon in Sindelfingen van de band.
@jrk68: je meent het!!!!………………
Heel verrassend! Ik ken Brabus vooral van afzichtelijk bakken voor de man die iets te compenseren heeft maar ze zijn natuurlijk perfect voor het individualiseren van deze wagens. Ik ben benieuwd!
@TimoBac:
Lol, voor de man die iets te compenseren heeft en dan een G63 6X6 als avatar hebben..
@jrk68: Haha, scherp. Maar het is niet de Brabus versie!
@TimoBac: Ha…inderdaad, die standaard 6*6 is gewoon een prima representatieve bak voor de gemiddelde ingetogen nederlandse vertegenwoordiger.
Wat ik me afvraag vanaf welk niveau bouwen ze dan de pullmann af? Komt er een kale S klasse naar brabus waarna ze de zaag erin zetten (op zijn Amerikaans) of zouden ze Duitsers er meer over nagedacht hebben en een al langere versie aanleveren?
Hoe dik deze wagen ook zal worden en hoeveel gadgets en luxe er ook inzit,het blijft een s-klasse die niet opkan tegen de Rolls-Royce Phantom
Kan wel op tegen de Rolls-Royce. Niet iedereen wil excentriek zijn. Wat dat betreft waren de Maybachs echt te veel over-the-top. Ik schat dat deze auto een groot success wordt als daily driver voor de rijken. Zeker als die rijkdom niet altijd op even zuivere wijze is vergaard komt ook de pantsering van pas.
Brabus gaat ‘m bouwen he…ah vandaar dat ‘ie zo overprijsd wordt tov de Rollers.
Allee, dan heeft Das Haus (Daimler AG) uiteindelijk toch geopteerd voor een Bespoke (op maat) afdeling bij Brabus, hetgeen ik persoonlijk al een tijdje zag aankomen, hetgeen de verstandigste keuze is volgens mij.

Dan kan ik mijn Mercedes S Maybach Brabus Pullman van 6.40 m. kortelings gaan bestellen, en zal ik de juiste afstand in de auto hebben om naar een filmpje te kijken in 8K UHD, Auro-3D : http://www.auro-3d.com , en in Super High End audio, met een bandbreedte van 0 Hz tot 100 KHz, en in 40-bit/192KHz DSP audio kwaliteit. Dat miljoentje in dollars, heb ik er dan graag voor over, hetgeen overeenkomt met ruim 733.000 euro.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).