
Het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid luidt de noodklok.
Ondanks wat negatieve geluiden over EV’s hier en daar is het aantal elektrische auto’s in Nederland nog gewoon aan het stijgen. Ruim een derde van de nieuw verkochte auto’s in 2024 was een EV. En dat is een probleem, volgens het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid.
De NIPV maakt zich grote zorgen over de brandveiligheid van parkeergarages. Dat is een bekend probleem: EV’s zijn lastig te blussen en in parkeergarages is dit zo goed als onmogelijk. Intussen komen er steeds meer elektrische auto’s en de EV’s die rondrijden worden steeds ouder. Het instituut luidt daarom de noodklok.
Het aantal elektrische autobranden is ook flink gestegen. Volgens voorlopige cijfers van de NIPV waren er vorig jaar 201 EV-branden, waar dat er in 2021 nog maar 58 waren. Deskundigen kijken met argusogen toe hoe deze cijfers ieder jaar stijgen. Niet dat het zulke enorme aantallen zijn, maar áls een EV in de fik vliegt in een parkeergarage kan dat voor grote problemen zorgen. De constructie van de parkeergarage kan zelfs aangetast worden.
“Als over tien jaar 50 procent van ons wagenpark elektrisch is, is de manier waarop parkeergarages nu zijn ingericht niet meer uitvoerbaar,” aldus Nils Rosmuller van de NIPV. Hij noemt de brandbestrijding van EV’s in een parkeergarage “zeer complex en risicovol.”
Hoe kan dit voorkomen worden? Er zijn nog geen keiharde regels, maar de NIPV heeft een reeks adviezen om de boel zo veilig mogelijk te maken. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de locatie van laadpalen in parkeergarages, het type laadpalen, branddetectie en meer. En je kunt natuurlijk ook zeggen: EV’s mogen helemaal niet naar binnen in een parkeergarage.
Via: NOS
Foto: de Tesla Model ‘SB’ in een parkeergarage, gespot door @gwnfinn
Elke garage met zo’n container waarin de EV gecontroleerd kan afbranden. Minstens 1 per verdieping, dus reken maar een ~100k per verdieping als extra investering.
En hoe ga je die daarin krijgen als die in een gebouw staat te branden aan een heel hoge temperatuur? Duwen met ovenhandschoenen?
hij bedoelt preventief
Alle EV’s aan de buitenrand van de garage laten parkeren, mocht er 1 in brand vliegen dan kieper je ‘m zo naar buiten.
En in de ondergrondse parking?
Voordat we nou allerlei regels, verboden en maatregelen gaan verzinnen, laten we eerst eens kijken of er wel echt een probleem is. Het kan bijvoorbeeld best zo zijn dat nieuwere EV’s minder brandgevaarlijk zijn dan eerdere generaties. Ook kan het zijn dat EVs bij het ouder worden juist steeds minder brandgevaarlijk worden.
Wat ik bedoel, in Duitsland mag je met een LPG auto niet in een parkeergarage in Nederland wel en zijn daar nooit problemen mee, toch wordt de regel in Duitsland niet afgeschaft. In Nederland mag je het tankpistool niet vastzetten, in Duitsland wel en zijn daar geen problemen mee en toch wordt de regel in Nederland niet afgeschaft. Het vergt het nemen van verantwoordelijkheid om een overhaast ingevoerde en later overbodige regel af te schaffen en dat durft bijna geen bestuurder want ooh de veiligheid. Daarom moeten we heel terughoudend zijn met het nemen van maatregelen.
Mashell. Ik zit in het vervoer van gevaarlijke stoffen. En puur vanwege economische redenen woorden accu’s niet gezien als gevaarlijke stoffen an sich in de luchtvaart. Het probleem bij accubranden is dat ze niet te blussen zijn. Ze moeten, liefst gecontroleerd, uitbranden. Een LPG tank kan in theorie ontploffen, veroorzaakt dan schade en eventueel brand maar die is makkelijk te blussen. Totaal niet te vergelijken met een accu beand. Batterijen hebben gelukkig niet vaak een thermal runaway maar je moet je afvragen of je het risico überhaupt wilt lopen in een moeilijk te bereiken plek als een parkeergarage. Zeker garages onder appartementencomplexen.
Editten lukt niet, excuses voor me spelling 🫣
Je schermt met woorden als gevaarlijke stoffen, thermal run away en appartementencomplexen. Dat is nou precies de angstzaaierij die we moeten bestrijden. Want als over 10 jaar blijft dat EV’s maar half zo vaak branden als brandstofwagens dan wil je veel liever EV’s in je parkeergarage dan een brandstofwagena. Zeker omdat er in de brand zelf niet eens zoveel verschil zit. Er komt 6 tot 8 MW vrij, dat is gewoon een inferno, brandstof of EV maakt niet uit. Het enige grote verschil is dat als het blussen van een brandstofwagen klaar is de brandweer zegt goed gedaan jongens wie wil er koffie? En bij een EV meteen het wrak uit de garage gesleept moet worden en daarna gedompeld moet worden. Daar zijn gereedschappen voor te maken, die moeten ontwikkeld worden en dat zal ook gebeuren, geen reden voor overhaaste op angst gebaseerde besluiten.
Niks bangmakerij, gewoon common sense. Overigens heb ik niks an sich tegen EV’s, alleen de risico’s die een accu brand met zich brengen in een parkeergarage moet je niet zo maar naast je neerleggen enkel en alleen maar omdat jij het EV-angelie predikt.
Op een rijtje:
Het blussen van een brand in een parkeergarage hangt af van het type brand. Hieronder een vergelijking tussen het blussen van een benzinebrand en een accubrand:
1. Benzinebrand (voertuigen met verbrandingsmotoren):
• Makkelijker te blussen:
Benzinebranden zijn vloeistofbranden (klasse B) en kunnen effectief worden bestreden met schuimblussers of poederblussers. Het doel is om de zuurstoftoevoer af te sluiten.
• Risico’s:
• Benzine is zeer ontvlambaar en verspreidt zich snel, waardoor de vlammen zich kunnen uitbreiden.
• Explosiegevaar als de brandstoftank ontbrandt.
Geschikte blusmiddelen:
• Schuimblussers (bij voorkeur).
• Poederblussers (voor directe controle).
• Automatische sprinklerinstallaties kunnen de brand beperken.
2. Accubrand (elektrische voertuigen):
• Veel moeilijker te blussen:
Een accubrand ontstaat door een thermische runaway waarbij lithium-ionbatterijen extreem heet worden, gassen vrijkomen en de brand opnieuw kan oplaaien.
• Risico’s:
• Hoge temperaturen.
• Giftige rook en gassen (zoals waterstoffluoride).
• Moeilijk volledig te blussen; vaak blijft nasmeulen optreden.
Geschikte blusmethoden:
• Veel water: Koeling is cruciaal om de temperatuur van de batterij te verlagen. Speciale blusunits of systemen die batterijen volledig onder water zetten zijn effectief.
• Blusdekens of containment-systemen: Deze kunnen de rook beperken, maar lossen de hitte niet volledig op.
• Automatische sprinklers helpen niet altijd bij accubranden omdat ze onvoldoende koeling bieden.
Conclusie:
• Benzinebranden zijn eenvoudiger en sneller te blussen in een parkeergarage door gebruik van traditionele blusmiddelen zoals schuim of poeder.
• Accubranden zijn complexer, gevaarlijker en vereisen gespecialiseerde methoden zoals langdurige koeling met water.
Parkeergarages moeten goed voorbereid zijn op beide soorten branden, bijvoorbeeld met automatische brandmeldsystemen en duidelijke evacuatieprocedures.
haha bro gaat ChatpGTP inzetten
😎😎
Mocht die Zweedse milieu trol niet zoveel aan angstzaaierij gedaan hebben, hadden we vandaag een heleboel minder problemen gehad en kwam dit item niet eens ter sprake. Ik stel voor dat we wachten op het besluit van desbetreffende overheid nadat er zoiets gebeurd. Er zijn er al eens 3000 afgebrand op een schip. Het is kwestie van verzekering betalen.
Van die 3000 wagens in de Fremantle Highway, waren er een kleine 500 elektrisch.
Opvallend: al die elektrische wagens waren nog intact. De media heeft hier gewoon weer een hoop sensatie gezocht:
https://topgear.nl/autonieuws/evs-fremantle-highway-niet-afgebrand/
@herve11f Het gaat al fout bij het feit dat het dr niet te doen is om het milieu maar om het klimaat.
nee, totaal niet te vergelijken, LPG is vele malen gevaarlijker dan een lipol en extreem veel gevaarlijker dan een lifepo accu…
LPG bestaat uit butaan en propaan en is dus zwaarder dan lucht in tegenstelling tot bijv methaan… een lek uit een LPG tank zal.zich dan onderin de garage verzamelen waar het wacht op een vonk en de fundamenten van de garage zal opblazen, waardoor het hele pand kan instorten… en je ruikt het niet, zeker niet wanneer het zakt…
een smeulende oldschool accu ruik je van 1km
Je ruikt lpg niet? Nou, ik heb 15 jaar gereden met auto’s die waren voorzien en je rook het altijd, bij het tanken.
Overigens is lpg inderdaad zwaarder dan lucht, maar is het onder druk vloeibaar geworden (vandaar de ‘L’ in lpg, voor ‘liquid’ of ‘liquified’). Bij een lekkage stroomt het als een vloeistof omlaag (zwaartekracht) en dan verdampt het langzaam. Dit gaat echter zo traag, dat er nauwelijks risico op ontbranding is, want het spul is ook nog eens ijskoud en laat zich maar lastig mengen met de zuurstof in de lucht. Als er lekkage optreedt, dan doet de brandweer meestal niet meer dan een schuimdeken over de ‘plas’ lpg heen leggen, alle mogelijke ontstekingsbronnen weghalen en vervolgens onder toezicht langzaam laten verdampen.
En die kennis heb ik opgedaan omdat ik in m’n studententijd jarenlang weekenddiensten bij een benzinestation heb gedraaid.
Dit dus!
dat je het ruikt komt door de bajonetsluiting waarbij er een paar gram wegspuit bij het aankoppelen en loskoppelen. meer bij loskoppelen, dat heeft echter niets te maken met een lekkende LPG tank in een parkeergarage die daar staat te staan en NIET gevuld wordt.. nog nooit een LPG tank installatie gezien in een parkeergarage… dus deze informatie over studententijd is volledig irrelevant voor een garage.
Je hebt lekkage, zoals een scheurtje in een slang bij een tankstation, of je hebt een scheur in een LPG tank zoals ik een paar jaar geleden nog had in mijn peugeot 406. Mengt perfect met lucht, anders zou je er immers niet op kunnen rijden he… dat is namelijk wat er gebeurt in de motor van je auto… LPG met lucht en boem… dat mengen gaat dus schijnbaar beter dan chatgpt denkt.
“En je kunt natuurlijk ook zeggen: EV’s mogen helemaal niet naar binnen in een parkeergarage.”
Dat gold vroeger ook al voor auto’s met lpg-installatie in sommige plaatsen.
Het aandeel aan autos op lpg is nooit groot geweest. Dan kun je de toegang enigzins gemakkelijk ontzeggen. Als dat vooraf bekend is bij iemand die op lpg rijdis dat zijn / haar keuze.
Het aandeel evs is een heel stuk hoger. Enkel in 2024 werden er al 35% meer evs verkocht dan lpg’s in het totale aandeel van het Nederlands wagenpark. En het aandeel evs zal in de toekomst alleen meer toenemen. Onmogelijke optie dus.
Zo’n 30-35 jaar geleden reed 10% van alle auto’s in Nederland rond met een lpg-installatie aan boord… Toch wel een substantieel aandeel, hoor.
30-35 jr geleden was men toen al bezig met de problematiek brand in parkeergarages? Waren er toen al zoveel parkeergarages en heden ten dage? Of kon men gewoon nog overal op straat parkeren omdat dr gewoon veel minder auto’s waren?
De laatste cijfers uit 2023 laten volgens google 95.000 stuks zien.
Op 9,1 miljoen auto’s uit jan. 2024 is 1 % van het wagenpark.
Niet te vergelijken met 30-35 jr geleden dus.
Ja. Men was toen zeker al bezig met paniek (zaaien) over lpg-auto’s in parkeergarages. Ik kocht in 1990 mijn eerste auto, een Opel Kadett, inderdaad, met lpg. En de eerste vakantie in België werd ik al door een kwaaie opzichter van zo’n garage bedreigd, omdat ik in mijn naïviteit het waagde met die auto naar binnen te rijden.
Het artikel schrijft; het nederlands instituut veiligheid schrijft.
Daar haal ik uit dat het over nederland gaat toch? Niet over belgie. Hier in nederland is nooit een hetzes geweest tegen lpg. Simpel omdat dr nooit iets gebeurd is en geen onderzoek naar gedaan is.
Als er nooit een vuurwerkramp was geweest in enschede hadden de regels omtrend vuurwerk hier ook nooit zo streng geweest.
Weer zo’n achterhaald paniek verhaal. Er is zegge en schrijven 0 (nihil) keer een garage brand geweest met een EV als oorzaak. En 0 keer met een EV aan de oplader. De rijksgebouwen dienst onderzocht het in 2020 en daarbij bleek de energie in een EV vergelijkbaar met een ICE. Iets andere curve (lagere piek, langere duur) maar verder geen verschil. Een EV blussen met een sprinkler? Welke gek verzint dat?
Ook CE Delft onderzocht het. Meta onderzoek op basis van 280 internationale onderzoeken. Zelfde conclusie.
De brand in de parkeergarage Den Bosch ontstond in een ICE, daar kwam geen EV aan te pas. De gevaren (explosie gevaar) van LPG zijn minstens even groot.
Idem Den Haag. Beide gevallen waar een parkeergarage instortte en bovenliggende appartementen ontruimd werden. Niemand beweert daarna dat ICE in een parkeergarage gevaarlijk is.
Dus ja, het is een risico. En de gevolgen zijn potentieel groot. Maar de kans is minimaal.
Het risico van brand door brandstichting is vele malen groter. En dan vooral bij ICE.
Zullen we voortaan dit type fake betichten niet meer klakkeloos overnemen maar eerst eens naar de feiten kijken.
Anders duikt dit verhaal iedere paar jaar opnieuw gerecirculeerd en ongecontroleerd op.
https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/binaries/rijksvastgoedbedrijf/documenten/richtlijn/2021/05/20/richtlijn-brandveiligheid-elektrische-voertuigen-in-bestaande-en-nieuwe-parkeergarages/Richtlijn+Brandveiligheid+EV+in+gebouwen+1.0%2C+1+december+2020.pdf
Brand door brandstichting is makkelijk te blussen. Accubranden zijn dat niet. Dat is het verschil. Google ff op thermal runaway.
De vrachtruimte van een vrachtvliegtuig zou in theorie branden kunnen onderdrukken/beperken voor een paar uur. Accubranden zijn zo enorm hevig dat dat niet meer telt. Google op UPS Dubai crash.
Tuurlijk is de kans op een accu brand klein. De gevolgen kunnen echter wel heel ernstig zijn, zeker in moeilijk te bereiken plekken als parkeergarages.
deze crash was nooit bewezen aan een accu brand, wat wel aangeschreven kon worden is dat de piloot een amerikaan was en die houden van bekend.. de gezagvoerder maakte enorm veel fouten die uuteindelijk fataal bleken… #1 na melding van rook in de cabine werd een brandmelding gegeven en ipv het vliegveld wat in lijn lag met de bestaande vlucht, wilde de gezagvoerder naar dubai omdat hij dat vliegveld kende en er ups mensen waren… in nood is dat dom. #2 aanvliegroute was onhandig en verprutse hij #3 doorstart maakt hij de bocht naar 195 ipv 95 graden #4 zuurstof raakt op en hij had geen reserve zuurstof gepakt voordathet opraakte… de ene na de andere blunder in mijn optiek
Schuimbekje. Wat jij hierboven neer plempt is de grootste onzin die ik in lange tijd gehoord hebt. Het is wel degelijk bewezen dat de heftigheid van de brand kwam door de aanwezigheid van lithium ion batterijen.
In het onderzoek wat jij bijvoegt laten ze de auto’s volledig uitbranden. Echter is in Nederland de brandweer gelukkig snel aanwezig en wilt de brand het liefst blussen voordat alle potentiële energie in rook opgaat. Wat bij ICE dus relatief makkelijk is, en bij EV dus moeilijk, zeker in beperkte ruimtes.
Ik kom er nu pas achter hoe bijzonder die Tesla op de headerfoto is. Waarachtig de enige Tesla die me kan bekoren!