
Het lijkt wel zo bij Audi. Of zoeken we nu spijkers op laag water?
Het gaat allemaal even niet crescendo in de wereld. Oorlogen hier en daar, droogte bij ons, overstromingen in Zuid-Europa, een slechte wijnoogst in Frankrijk en ook nog eens een oranje clown in het Witte Huis die Chat GPT heeft gevraagd wie welke importheffingen moet gaan betalen.
Gevolg? De beurzen in het rood, ondergetekende is in 1 dag 16% van de waarde van zijn crypto’s kwijt, alleen maar slechte wijn in de klimaatkast (da’s nog het ergste…) en grote onzekerheid over de nabije toekomst. Want er zijn veel dingen onzeker. Behalve 1 ding, dat het in korte tijd een grote teringzooi is geworden. Bedankt Donald c.s..
Komt Audi ook niet van zijn elektro-modellen af?
En dat zie je terug in heel veel dingen. Zo wordt er nu al een stuk minder gekocht en dat gaat van de supermarkt tot aan de automarkt. Tesla is er een duidelijk voorbeeld van, al kan de oorzaak van die flink tegenvallende verkopen misschien eerder worden gezocht in de führer van dat bedrijf, Elon Musk. Maar goed, ik dwaal af.
Aangezien we alles onder een macro-economisch vergrootglas leggen, viel het ons ook op dat Audi een enorme aanbieding doet op haar elektro-modellen. Ze geven echt flinke kortingen. Ja, echt flink. Zo krijg je € 2.000 korting bij de aanschaf van een nieuwe plug-in hybride Audi A3 Sportback TFSI e, Audi Q5 TFSI e of Audi A6 TFSI e.
En ze strooien bij de grote modellen pas echt met euro’s. Op de Q7 TFSI, de Audi Q8 TFSI e en de Audi e-tron GT krijg je maar liefst 6000 ekkermannen in mindering op de factuur. Dat zijn nog eens bedragen, vind je niet?
En dat kan twee dingen betekenen. 1, Audi wil gewoon heel graag dat je met korting in 1 van hun modellen stapt en is bereid om iets minder marge te ontvangen, hetgeen natuurlijk uitermate sympathiek zou zijn. Of ze komen ook niet van hun elektro-modellen af en proberen de twijfelende klant op deze manier te overtuigen om een boksbeugel met stekker te gaan rijden. Alleen verpakken ze het op een wat gunstigere manier.
Wij zijn hier nogal cynisch, dus wij denken het laatste. Maar als jij meer informatie hebt die ons kan overtuigen van ons ongelijk, zijn wij niet te beroerd dat voor kennisgeving aan te nemen en door te gaan met hetgeen we aan het doen waren.
Om met @jaapiyo te spreken; waarvan akte.





Je moet ook wel een enorme evangelist zijn wil je nu nog een audi ev willen rijden.
@THSD welke EV? Zijn voornamelijk ICE modellen…
Happen naar peijnenburg jongens 😂
Hoezo? Audi heeft een ruime keuze aan EV’s op de markt, waaronder uiterst courante 800V modellen met een flinke range. Ze hebben op dit moment een beter aanbod aan EV’s dan BMW en Mercedes.
5 benzine modellen in de aanbieding en één EV en dan komen ze niet van hun elektro modellen af?
Heel slim niet het woord EV gebruiken om nog enigszins waarheid te spreken omdat de andere 5 wel geëlektrificeerd zijn…
En zoals je vervolgens in de reactie hieronder kunt lezen is het voor velen meteen weer de bevestiging dat de EV niet verkoopt. Terwijl dit bericht eerder andersom bevestigt….
Geëlektrificeerd is niet persé een ev he want een phev heeft nog altijd een ice net als een hev en mhev.
Een BEV zou goedkoper moeten zijn dan een ICE maar in realiteit blijkt dat niet zo te zijn bij aankoop.
Als je zoals ik hier in Duitsland veel kilometers doet en het gaspedaal vloert op de Autobahn dan is een BEV eerder een vloek dan een zege.
Stroom is hier pokkeduur en verzekering voor BEV ook veel duurder dan voor ICE.
@fernando Het betreft hier voornamelijk ICE modellen…
Ik zie zelfs meer prijs verschil als je een showroom modelletje koopt van 2024 hier in Polen. Q7 s line met wat opties en de 286 pk diesel 350k pln terwijl die toch voor 420k gaan nieuw. Scheelt dus 15k in euro… ja we zijn weer terug van voor covid. Goed moment om auto te kopen.
Dit artikel is niet te lezen door het TDS van de schrijver. Het gaat toch over Audi?
Slechtste stuk op autoblog ooit…
Zo, da’s nogal een boude claim! Maar bedankt, dan mag ik de wisseltroffee weer mee nemen naar mijn zolderkamertje!!
Maar mag ik voor de acceptatiespeech weten wat dit stuk het slechtste ooit maakte?
Die titel en het plaatje van de A6 e-tron suggereert dat het om de echte EV’s gaat maar het gaat in werkelijkheid om PHEV modellen en de extreem dure E-tron GT.
Dus de etron gt is nep?
Wat mashell zegt, en nogal lange introductie die kant nog wal raakt met het uiteindelijke onderwerp. Mand!
Het is kant noCH wal en zodra het niet in je ev straatje past is het een slecht stuk…best zwak hoor.
@nicolasr
Vind het een prima geschreven stuk hoor dus keep up the good job!
Schrijver kan niet tegen drank. Heeft zelfs een aantal van zijn eigen reacties verwijderd. Dat is pas zwak.
De schrijver wil vooral niet dat er EV’s verkocht worden. Dit soort kortingen zijn best normaal tegenwoordig hoor. 2.000 euro is trouwens niks, dat is slechts een paar procent, dus niet anders dan normaal. Veel fabrikanten hebben veeeeel voorraad gebouwd en de vraag is afgenomen. Mede dankzij paar redenen die je noemt. Dus niet zo gek dat lang staanders met een goede korting weg gaan. Daarnaast: als Porsche en BMW stunt met 20% korting, kan je niet achterblijven.
Er zullen nog constructeurs volgen…..
Heeft vooral te maken dat de gemiddelde uitstoot van een fabrikant dit jaar nog maar 93g/km is van elke auto die ze bouwen. Korting is goedkoper dan dikke boetes aan t einde van het jaar
Korting is fijn voor de klant maar in Nederland moet je als importeur geen korting geven maar de catalogusprijs verlagen.
Ik word een beetje moe van de traditioneel Duitse aanpak om een auto samen te stellen. Voor de lease was ik een a6 e-tron aan het samenstellen. Bedrag loopt hard op met knappe velgen en s-line. Terwijl de niet Duitse alternatieven met een flinke range vaak standaard al bom-vol zitten. Maar ja die A6 vind ik toch wel de knapste…