• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Breaking: Saab deels verkocht aan Chinezen

Auteur: ricardo, gepost 13 december 2009 om 13:52 – 50 Reacties

Saab in de maak


Het Chinese BAIC is weer eens op overnamepad. Wat hun niet lukte met Opel en Volvo gaat nu wel gebeuren bij Saab.

GM heeft Saab al enige tijd in de etalage staan. De afgelopen tijd werden we behoorlijk overspoeld met potentiële kopers die wel interesse hadden om de Saabjes en toebehoren over te nemen. Zelfs Neerlands Trots Spyker is bezig om de GM-dochter over te nemen. Sterker nog, zij worden genoemd als ‘favoriet in race om Saab‘.

Het aandeel dat BAIC (Beijing Automotive Industry Holding) heeft gekocht van Saab bestaat onder meer uit wat intellectuele eigendommen van de Saab-modellen 9-3 en 9-5 (waarschijnlijk oude productielijnen). Zij kunnen de Saab-techniek gaan gebruiken om hun autootjes wat degelijkheid mee te geven. Dit waren zij -samen met Koenigsegg- al eerder van plan om te doen. Maar die haakte onlangs af en BAIC heeft nu alsnog hun aandeel. Wordt ongetwijfeld vervolgd. (via nu.nl)

Ook interessant!

  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • 9-3 Viggen
    Duurste 9-3 Viggen van NL is ideale wintercabrio!
  • gele 9-3 Aero Cabrio
    Gele 9-3 Aero Cabrio is de ultieme wintercabrio
  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

baic, GM, Saab, Spyker

Vorig bericht: « Epic video: maximaal rendement uit je huurauto
Volgend bericht: Muhaha. Dit is de Tirrito Ayrton (nieuwe supercar) »

Lees Interacties

Reacties

  1. HJK zegt

    13 december 2009 om 13:58

    Spyker kon het ECHT vergeten, heeft alleen maar schulden en het was gewoon een puliciteits-stunt.

    Login om te reageren
  2. Hupke zegt

    13 december 2009 om 13:58

    fuck weeral een europees merk naar de ******

    Login om te reageren
  3. Shenkie zegt

    13 december 2009 om 13:58

    Goed nieuws!
    Maar ik hoop vooral dat het onderdeel met de nieuwe modellijnen nog verkocht gaat worden want ik hoop op de nieuwe 95!

    Login om te reageren
  4. Shenkie zegt

    13 december 2009 om 13:59

    Alleen dat liever niet naar Chinezen, maar die oude modellijnen maakt toch niet uit.

    Login om te reageren
  5. Bob zegt

    13 december 2009 om 13:59

    Waaruit bestaat het resterende aandeel dan? Merknaam?

    Login om te reageren
  6. Flamingo zegt

    13 december 2009 om 14:00

    En gaat Spyker verder het hele Saab nog overnemen ofniet?

    Login om te reageren
  7. HJK zegt

    13 december 2009 om 14:07

    @ Flamingo± Ik durf te wedden dat dat nooit gaat gebeuen en als het uitkomt heb ik eeuwige roem op autoblog! LOL

    Login om te reageren
  8. Flamingo zegt

    13 december 2009 om 14:13

    @HJK

    Ik verwacht eigenlijk nu dat het wel doorgaat.
    Anders is het ook bijna wel gebeurt met Saab toch?

    Login om te reageren
    • HJK zegt

      13 december 2009 om 18:50

      @Flamingo:

      Ik denk dat het uiteindelijk wordt overgenomen door een groep inversteerders. Maar wie ben ik…

      Login om te reageren
  9. Job zegt

    13 december 2009 om 14:15

    Is het eigenlijk wel zo erg wanneer Chinezen Saab overnemen?
    Jaguar is toch ook overgenomen door Chinezen? Die modellen zijn toch ook gewoon mooi? Niet Chinees dus?
    Of zit dat anders in elkaar?

    Login om te reageren
    • akkers070 zegt

      13 december 2009 om 14:23

      @Job: Jaguar door Chinezen? Tata komt uit India vriendelijke vriend!

      Login om te reageren
  10. B3nk0 zegt

    13 december 2009 om 14:20

    Er zijn meerdere manieren van een bedrijf overnemen, en ik denk dat als chinezen zoals als bij Jaguar het puur financieel doet.

    Geen chineze invloeden, zij kopen laten Saab hun ding doen en romen daarna de winsten af.

    Overname van VAG is wel veelal dat je als bedrijf hun onderdelen moet gaan gebruiken om meer winst te maken en ook onderstel of bodemplaat moet gaan gebruiken om je volgende modellen op te baseren.

    Dus als dit door gaat hebben ze mijn zegen, China heeft genoeg centen dus laat ze maar een goede injectie geven en Saab komt terug met echte Zweedse modellen.

    Hopelijk dat ze wel winst maken want chinezen zijn hard, geen winst draaien dan gaat meteen de kraan dicht en POEF..Saab is echt weg.

    Login om te reageren
  11. Bob zegt

    13 december 2009 om 14:20

    @Job

    Tata

    Login om te reageren
  12. TurboS zegt

    13 december 2009 om 14:23

    @Job

    Jaguar is samen met Land Rover over genomen door Indiers, niet Chinezen. Als ik het me goed kan herinneren zijn deze merken overgenomen door Tata. Ik denk dat we er nog aan moeten wennen, aan de Chinezen en Indiers. Ik ben ook wel benieuwd hoe het afloopt met Spyker, het zal wel weer uitlopen op een doom scenario.

    Login om te reageren
  13. TurboS zegt

    13 december 2009 om 14:23

    Net te laat :p

    Login om te reageren
  14. dwdw zegt

    13 december 2009 om 14:27

    Handig om als kennis economie nu juist de kennis te verkopen waar decennia lang in is geïnvesteerd, wat hebben ze nu nog te bieden straks aan die lage lonen landen. De rollen kunnen dan weleens worden omgedraaid.

    Login om te reageren
  15. Oly zegt

    13 december 2009 om 14:28

    jongens die chinezen kopen het alleen maar om net als met Rover/Roewe die oude auto’s weer te maken en te verkopen voor een (goed koop) mooie prijs.

    En wat betreft spyker zij worden alleen maar gebruikt zodat die russen die het eigenlijk kopen een stuk serieuzer genomen worden en spyker zou meschien wel iets van de techniek of weet ik het wat over gaan nemen (voor die D12/D8/D6/D2 of hoe dat ding ook hete mag als ie uberhout ooit nog is komt) maar voor de rest zullen ze denk ik weinig met saab te maken krijen.

    Login om te reageren
    • Ahura zegt

      13 december 2009 om 14:56

      Oud gereedschap
      Muller zei dat BAIC alleen “oud gereedschap” heeft gekocht van Saab. Het gaat volgens hem om onder meer de productielijnen voor het oude model Saab 9-5. “Het nieuwe model loopt al van de band”, voegde hij toe. http://www.nu.nl/auto/2143137/verkoop-delen-saab-goed-nieuws-spyker.html

      Login om te reageren
  16. Rick dos zegt

    13 december 2009 om 14:31

    Ookal neemt Spyker Saab over dan is het alleen maar uitstel van executie. Houdt Saab nu niet op te bestaan dan zal dat over een jaar of twee alsnog een feit zijn.

    Trouwens dat zal niet alleen zo zijn als Spyker Saab overneemt.

    Zolang er geen serieuze partij zoals een VAG, BMW, Mercedes etc. komt dan kijken we hier naar de laatste stuiptrekkingen van Saab.

    Login om te reageren
  17. Flamingo zegt

    13 december 2009 om 14:35

    Ja wáárom neemt VAG Saab eigenlijk niet over?!

    Login om te reageren
  18. Flamingo zegt

    13 december 2009 om 14:38

    en gelijk ook Volvo en straks Alfa..

    Login om te reageren
  19. Chriss zegt

    13 december 2009 om 14:46

    @HJK:
    Spyker zelf neemt saab niet over, de investeerders erachter (dhr Antonov), dus geld is het probleem niet, en ook niet zozeer een stunt, het is gewoon een merknaam in die context.
    Opzich kan Saab nu de huidige lijnen overnemen, en geen oude meuk, wat het bedrijf weer gezonder maakt in dat geval.

    Login om te reageren
  20. T-Spark zegt

    13 december 2009 om 15:04

    @Rick dos: beetje kort door de bocht, niet? Als er geen gerenommeerd duits bedrijf komt om Saab over te nemen gaat het de pottenbak in. Dat hoeft zeker niet het geval te zijn, het is absoluut niet uitgesloten dat een ander bedrijf Saab goed kan runnen, het is een kwestie van een goede bedrijfsvoering. Op goede bedrijfsvoering is geen alleen recht van sommige bedrijven, het is evengoed mogelijk dat andere partijen daartoe instaat zijn.

    Login om te reageren
    • Rick dos zegt

      13 december 2009 om 15:12

      @T-Spark:

      Het lijkt inderdaad alsof ik zeg dat het een duitse autofabrikant móet zijn. En dat is natuurlijk niet mijn boodschap.

      Wat ik er eigenlijk mee bedoel is dat er een bedrijf moet komen die al de know-how heeft in de autoindustrie (dat is Spyker niet) en het nodige kapitaal mee kan nemen.

      Saab heeft op zoveel vlakken investeringen nodig dat dit niet door een fabrikant als Spyker dan wel een investeringsmaatschappij opgebracht kan worden.

      Login om te reageren
  21. sven2 zegt

    13 december 2009 om 15:17

    ik hoop dat Spyker zich gaat haasten, want Saab is nog zowat het enige Europese merk dat nog een beetje eigenzinnig is én betaalbaar!

    Login om te reageren
  22. mashell zegt

    13 december 2009 om 15:18

    Volgens mij klopt de titel niet. Het zou Breaking news: Saab is dood, inboedel al verkocht aan Chinezen.

    Dit wordt een 2e Rover, produceren gewoon nog wat oude modellen voor de Chinese markt en daarmee is het merk voorbij.

    Login om te reageren
  23. Citrofiel zegt

    13 december 2009 om 16:13

    Dus China koopt weer wat verouderde zooi om hun modellen moderner te maken en Saab blijft achter met het nieuwere spul. Het kan nog steeds…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 december 2009 om 16:22

      @Citrofiel: het wordt wel heel moeilijk. Dat wat de Chinezen betalen gaat in de bodemloze put van GM. Het zou mooi zijn als Saab met de 9-4 en nieuwe 9-5 een doorstart kan maken maar ik geloof er niet in. De 9-4 duurt al veel te lang en de 9-5 heeft een serieus interieur probleem, dat is absoluut niet van het zelfde niveau als de A6, E-klasse en 5 serie.

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        13 december 2009 om 16:56

        @mashell: De 9-4 moet inderdaad snel komen (zonder op kwaliteit in te leveren) en de 9-5 moet een succes worden om de eerste tijd de klap op te vangen, anders wordt het niets. Het is de vraag of het gaat lukken, maar theoretisch kan het nog. ;)
        Het interieur van de 9-5 oogt inderdaad ouderwets en het is deels van de Insignia, maar het ontwerp is wel in de Saab-traditie die sommige mensen juist prachtig vinden. Ik vind het zelf ook niets, en misschien moet Saab daar wat op inleveren om meer klanten aan te spreken. Voor zolang het nodig is… Ah, heck. We’ll see!

        Login om te reageren
  24. cardesigner@USA zegt

    13 december 2009 om 16:46

    Er staat BIAC in de eerste zin. Moet zijn BAIC.

    Login om te reageren
  25. marc zegt

    13 december 2009 om 18:13

    @Mashell Tsjonge, lezen is ook een vak. De productielijn is verkocht, niet Saab zelf.
    @CitrofielWat in het interieur van de 9-5 is Insiginia? …niet over het stuur beginnen want die zat al in de Saab 9x van Michael Mauer in 2002 (-; De middenconsole komt ook uit een proto van Saab

    Login om te reageren
    • Ahura zegt

      13 december 2009 om 18:28

      @marc: knop voor mistlampen links naast het stuur :P

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 december 2009 om 22:36

      @marc: “Tsjonge, lezen is ook een vak. De productielijn is verkocht, niet Saab zelf”
      Lezen is inderdaad een vak, nadenken ook. Dat laatste is mijn vak.! Zonder productie lijn bestaat er geen Saab! Geen 9-3, 9-4 en geen 9-5. Niks noppes nada, verkopen van alles wat je hebt is het zelfde als stekker eruit. Ik vind het ook jammer maar het lijkt er serieus op dat Saab 2010 niet gaat halen.

      Login om te reageren
      • marc zegt

        16 december 2009 om 14:45

        @mashell: dus eerst lezen, anders gaat het nadenken ook niet goed (-; We hadden het over de oude productielijn verkocht voor 140 miljoen Eurospijkers

        Login om te reageren
  26. de sjonnies zegt

    13 december 2009 om 18:28

    Victoll Mullell anyone?

    Login om te reageren
  27. Bobby_Orlando zegt

    13 december 2009 om 19:20

    Is de overeenkomst al getekend? Want een woord van GM is waardeloos, kijk maar naar er Magna is overkomen met Opel.

    Login om te reageren
  28. JW zegt

    13 december 2009 om 19:29

    “Saab deels verkocht”… Hebben jullie Autoweek-koppenklopppers in dienst genomen? Is een oude productielijn ineens een bedrijfsonderdeel? Ze zijn in Trollhättan al lang blij dat ze dat oud ijzer kwijt zijn. Bovendien lag deze overeenkomst er al 2 weken en was ook al in de pers verschenen dus ehm… ‘Breaking’?

    Zoals Opel in het verleden haar Kadett-productielijn via de GM-dwarsverbanden naar Korea verscheepte om er Daewoo Nexia’s te produceren, koopt nu BIAC (die al een joint venture hebben met GM in India) de lijnen voor de oude 9-5 en 9-3. Hardstikke handig, hardstikke rendabel, en: eindelijk een veilige auto die in China gebouwd is.

    @all: Een Duits bedrijf heeft geen enkel belang bij de overname van Saab, de 9-5 zou moeten concurreren met de 5-serie en de A6, dus dat zou nergens op slaan. Daarbij hebben ze zelf ook al genoeg middelen nodig om de broek op te houden. Van vijandige overnames zal dus ook geen sprake zijn uit die hoek.

    Zowel K-egg en Spyker zijn niet meer dan een façade voor een groep investeerders die liever wat meer uit de wind blijven qua publiciteit. De merknaam wordt gebruikt om het investeringsvehikel qua communicatie wat grijpbaarder te maken. Ik denk dat – als Spyker Saab ‘koopt’ – er weinig tot geen directe verbanden zullen zijn tussen Zeewolde en Trolhättan als het gaat om management en strategie. Kan dus nog alle kanten op.

    Saab moet in de huidige vorm 100.000 auto’s per jaar verkopen om quitte te draaien. Zelfs in de magere jaren voor de crisis haalden ze dat. Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      13 december 2009 om 19:40

      @JW: hallo ..
      dit was een uitgelezen kans voor de autoblog-airheads om over de Chinesen en de Amerikanen een doodvonnis te vellen ..

      allebei tegelijk nog wel !!

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      13 december 2009 om 21:43

      @JW: SAIC heeft een samenwerking met GM in India, niet BAIC.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 december 2009 om 22:42

      @JW: de magere jaren zin in de crisis, dus nu, de vette jaren waren voor de crisis. Dus als Saab in de vette jaren krap het quotum kon halen dan is er nu een groot probleem. En als ze twee weken geleden de productie lijn van de 9-3 al verkocht hebben (hun enige nog een beetje serieus te nemen model)is het helaas al over en uit!

      Login om te reageren
  29. BaRa zegt

    13 december 2009 om 19:43

    @JW: bedankt, je hebt me een hoop tikwerk bespaard ;-)

    Login om te reageren
  30. robbie zegt

    13 december 2009 om 22:19

    Victor Muller: “Het nieuwe model loopt al van de band”

    Dat is dus onzin, volgens mensen die het kunnen weten is de productielijn van de nieuwe 9-5 nog niet eens opgebouwd. Wel is het zo dat er enkele pre-productie auto’s gebouwd zijn, maar die worden alleen maar gebruikt om de kwaliteit te controleren en gebruikt als show- en testmodellen.

    De echte productie zal pas in 2010 van start gaan. De (serie)productie van de C8 Aileron is ook nog niet opgestart, aangezien de productielijn nog geleverd moet worden.
    http://www.saabsunited.com/2009/11/saab-factory-builds-first-new-saab-9-5.html

    Login om te reageren
  31. JW zegt

    13 december 2009 om 22:33

    Wauw Robbie, goed zo. Als je de rest van je bijdrages van te voren zo minieus zou nalopen als je met mijn stelling hebt gedaan, komt het nog es helemaal goed met Autoblog. ;)

    Punt blijft: er worden aannames en insinuaties gedaan op basis van berichten van twee weken oud die volledig uit zijn context gerukt in de New York Times. Dan ineens is het nieuws en voelt zelfs AB zich niet te beroerd om fijn te copypasten uit de nu.nl

    Kom jongens, dat kan beter.

    Login om te reageren
  32. JW zegt

    13 december 2009 om 22:33

    *minitieus, stop de tijd.

    Login om te reageren
  33. JW zegt

    13 december 2009 om 23:25

    @Mashell: De productielijnen die verkocht schijnen te zijn (en juist in die nuance ligt de hele kritiek over de berichtgeving) zouden die van de 9-5 en de oude 9-3 gaan. Of dat de MY97-01 of de MY02-06 zouden zijn, is niet duidelijk uit de berichten op te maken dus dat laat ik gemakshalve even in het midden. Als GM de lijn van de huidige 9-3 zou verkopen zouden ze zich octrooitechnisch enorm in de voet schieten, aangezien daar veel tech in zit die ook in huidige ander GM-merken gebruikt wordt.

    Allemaal paniek om niks dus. Daarnaast is die 100.000 echt wel te halen als er een kleine Saab geïntroduceerd wordt en er zijn veel aanwijzingen dat dat model op het punt van presentatie staat. (getuige de mules die her en der gespot worden)

    Login om te reageren
  34. Cantago zegt

    13 december 2009 om 23:50

    En weer een merk weg… Maar gaat er heel miss niet toch een klein deeltje naar Spyker??

    Login om te reageren
  35. Toonster zegt

    14 december 2009 om 00:49

    Ik denk dat die Rus (of daar ergens uit de regio) gewoon Saab gaat kopen en het onder de Spyker-holding gaat plaatsen..

    Dat die oude modellen door de chinezen gemaakt blijven worden is denk ik wel gunstig voor Saab-eigenaren, want onderdelen worden er vast alleen maar goedkoper van;)

    Login om te reageren
  36. JW zegt

    14 december 2009 om 12:08

    Het officiële statement van SAAB:
    http://newsroom.saab-web.com/news/news/saabautomobileandbeijingautomotivereachmilestoneintechnologycooperation.5.12142dab1255c3965657ffe341.html

    Login om te reageren
  37. RP zegt

    15 december 2009 om 01:29

    Uit de statement haal ik uit dat het gaat om 9-3 onderdelen die met de oude 9-5 worden gedeeld.

    Login om te reageren
  38. Henk-Jan zegt

    16 december 2009 om 19:31

    Mijn excuses dat ik dit moet zeggen, maar mijn vertrouwen in Autoblog is gedaald tot het niveau waar Autoweek, de Telegraaf en SBS6 zich bevinden.

    Get your facts straight Autoblog!

    BAIC heeft geen enkel aandeel in SAAB. BAIC heeft de (voor SAAB overbodige) productielijnen van de vorige 9-5 (1997-2009) en de vorige 9-3 (1998-2002) opgekocht en zal wellicht in de toekomst gebruik mogen maken van enkele SAAB-technologieën in hun auto’s. Dit is al het tweede “nieuwsartikel” waar ik jullie heb moeten rectificeren. (Dat zet de score op 100%.)

    Excuses dat ik het moet zeggen Autoblog, maar jullie dragen op deze manier bij aan de onzin die op verjaardagen en aan de bar wordt verkondigd!

    Ik hoop dat jullie dit niet overkomt bij andere automerken, anders valt deze site ook af te schrijven als betrouwbare bron.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North