• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: Audi diesels alleen VANDAAG nog leverbaar

Auteur: willeme, gepost 31 maart 2022 om 10:01 – 32 Reacties

Audi diesels

Daarna is het klaar met de zelfontbranders. Audi diesels zijn vanaf morgen niet meer te bestellen (voor Nederland).

Ergens was het altijd een topcombinatie, een Audi met een zelfontbrander onder de kap. De auto’s uit Ingolstadt (en Neckarsulm) zijn vaak geweldige lange-afstandscruisers waarbij de nadruk niet direct ligt op sportiviteit. Maar aan alles komt een einde.

Audi Nederland stopt namelijk met de levering van de Audi diesels. Vanaf 1 april zal Audi zich enkel en alleen gaan richten op het leveren van turbo-benzinemotoren, plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s.

Audi diesels

Audi diesels niet populair meer in NL

Volgens Audi bestelde slechts 1 procent van de klanten nog een Audi met de befaamde TDI-motor. 1! Dan is het inderdaad niet heel erg rendabel om die motoren te leveren. Audi Nederland voorziet ook dat de fiscale maatregelen en ontmoedigingsbeleid ervoor zorgt dat de vraag naar dieselmotoren nog verder zal afnemen.

Het is ook prettiger voor de dealers, want die hoeven hun monteurs er niet meer voor op te leiden, er hoeven minder onderdelen op voorraad te zijn en wellicht dat de folders 0,0000000001 gram lichter zijn omdat de TDI-sectie verwijderd is.

Dealer

Benzine, plug-in, elektrisch (en een V10…)

Het modelgamma wordt zo wel een stuk overzichtelijker nu de diesels komen te vervallen. Bij de A1, Q2, A4, A5 en TT kun je nu alleen maar kiezen uit een benzinemotor. Bij de A3, Q3, Q5, A6, A7, Q7, A8 en Q8 is een plug-in hybride aandrijflijn ook nog mogelijk.

Wil je een volledig elektrische auto, dan zijn er drie: de Q4 e-tron, e-tron en e-tron GT. Misschien moeten ze nog wat doen aan de naamgeving met die e-trons. Als laatste is er nog de Audi R8. Ondanks dat Audi meldt dat alle benzinemotoren voorzien zijn van een turbo (TFSI), zal de R8 zijn atmosferische V10 behouden.

Audi diesels

Vanaf 1 april zijn de TDI’s niet meer te bestellen, dus ben je een veelrijder met behoefte aan vier ringen, haast je dan heel erg snel naar de dealer!

Meer lezen? Deze 10 diesels hebben maatstaven gezet!

Ook interessant!

  • Audi diesels
    Audi diesels zijn tegenwoordig schoner dan ooit
  • Audi dealerschap onder water
  • Audi SQ5 Sportback TDI rijtest
    Audi SQ5 Sportback TDI rijtest en video
  • Audi heeft McLaren gekocht
    BREEK: Audi heeft McLaren gekocht? *UPDATE*

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Diesel, nederland, tdi

Vorig bericht: « Tesla moet Model 3 terugkopen vanwege slechte Autopilot
Volgend bericht: Marshal wenste Hamilton zwaar ongeluk toe, is ontslagen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    31 maart 2022 om 10:25

    Dat zal de druk op de occasionmarkt vast nog een stukje opvoeren.

    Login om te reageren
  2. karhengst zegt

    31 maart 2022 om 10:30

    @willeme: Het grootste verschil voor de dealers zal het wagenpark zijn met betrekking tot proefritjes. Het lijkt me namelijk erg sterk dat ze per direct de service voor diesels ook stoppen.

    Login om te reageren
  3. harrie zegt

    31 maart 2022 om 10:31

    Matige 1 april grap waarmee je volk naar de dealer lokt?

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      31 maart 2022 om 10:47

      @harrie: precies wat ik ook al dacht.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      31 maart 2022 om 11:13

      @harrie: wel slim eigenlijk, al is het op het randje van misleiden.

      Overigens vind ik meestal de verwijzing naar dag (morgen, a.s vrijdag, ect) meestal beter dan de datum noemen.

      Login om te reageren
  4. enricoleerdam zegt

    31 maart 2022 om 10:40

    1 april of…toch echt?

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      31 maart 2022 om 14:21

      @enricoleerdam: Geloof er geen bal van, want een Audi diesel in Duitsland of België kopen en importeren is anders zo gedaan haha

      Login om te reageren
  5. flyerbunch zegt

    31 maart 2022 om 10:43

    Met z’n allen daarheen! Lol

    Login om te reageren
  6. remmenisangst zegt

    31 maart 2022 om 11:03

    Everyone is coming back to their annual period…

    Login om te reageren
  7. gregorius zegt

    31 maart 2022 om 11:09

    Is de 2e hands dieselmarkt eigenlijk al ingestort?
    In vele landen bij NL (waar door belasting diesel goedkoper is dan benzine), is diesel gewoon 10-20 ct duurder dan benzine.
    In het echie is het makkelijker om zuinig te rijden met een diesel vergeleken met een benzine; maar als diesel daadwerkelijk duurder is, dan valt het voordeel weg. Daarnaast maakt met het geluid en met een moderne benzine-turbo is het ook geeneens lekkerder rijden met een benzine.
    Dus tja, voor je restwaarde is het ook niet handing om een diesel te nemen.

    Login om te reageren
  8. danmar zegt

    31 maart 2022 om 11:10

    Iets teveel verwijzingen naar een 1 @willeme
    Zie 1 procent en 1! en 0,0000000001
    (maar goed ik dacht dat die sneeuw ook een 1 aprilgrap was)

    Login om te reageren
  9. cloverleaf zegt

    31 maart 2022 om 11:12

    2x zoveel brandstof verbruiken dus. Ome Vlad zal wel blij wezen

    Login om te reageren
  10. volvov7025t zegt

    31 maart 2022 om 11:20

    1 april??!?

    Login om te reageren
  11. Variomatic zegt

    31 maart 2022 om 11:20

    Grappig, in de rest van Europa staat de diesel nog steeds met stip op de eerste plaats in de verkopen en aandeel in het bestaande wagenpark. Maar oh wat deugen we weer hier in NL..

    Login om te reageren
    • taarmen zegt

      31 maart 2022 om 12:25

      16,5% vd nieuw verkopen in Europa was vorig jaar een diesel.
      En er zijn nog veel Diesels in Euorpa in gebruik maar niet de helft.
      Bron: http://www.acea.auto/fuel-pc/fuel-types-of-new-cars-battery-electric-9-1-hybrid-19-6-and-petrol-40-0-market-share-full-year-2021/#:~:text=Diesel%20saw%20an%20even%20stronger,2020%20to%2016.5%25%20last%20year.
      https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Passenger_cars_in_the_EU#Overview:_car_fleet_grows.2C_alternative_fuels_still_have_a_low_share

      Login om te reageren
    • AudiRS zegt

      31 maart 2022 om 12:42

      @variomatic: met dank aan de verlinksing van NL.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        1 april 2022 om 06:56

        Verlinksing? Links is niets meer in dit land. We hebben zo veel rechtse partijen (die er stuk voor stuk een puinhoop van maken) dat als we nog rechtser zouden worden we uniformen moeten gaan dragen.

        Login om te reageren
    • crashingduke zegt

      31 maart 2022 om 12:57

      @variomatic: vroegûh werden diesels in Nederland ook niet veer verkocht. Het is pas in het midden van de jaren ‘90 populair geworden. In Nederland reden we op LPG.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        1 april 2022 om 06:58

        De diesel werd immers ook pas met de TDI een beetje leuk.

        Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      31 maart 2022 om 14:23

      @variomatic: We sukkelen ook als enige 100km/h 🙈

      Login om te reageren
      • sabrerator zegt

        31 maart 2022 om 19:12

        @venividivici:

        Wat dat betreft zijn we niet veel opgeschoten….

        Login om te reageren
  12. kevertje zegt

    31 maart 2022 om 11:56

    1 April of niet, het zit al wel langer in het hoofdje dat we beter kankerverwekkende benzeen-dampen en meer fijn stof inademen dan een gemiddelde hypermoderne diesel. Bovendien daarmee veel meer kostbare brandstof verbruiken en CO2 uitstoten, bovendien motoren sneller laten slijten met additieven zoals alcohol. Onze ‘groene’ politici zijn een soort van permanente April-grap geworden. Ah ja, hybrides en EV’s lossen alles op, dat is ook waar. Nog meer April-grapperij…

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      31 maart 2022 om 12:19

      @kevertje: gelukkig kan je er nog om lachen want anders is de grap niet grappig. Een grap hoeft namelijk niet waar te zijn, maar wel grappig.

      Login om te reageren
  13. iphonistvongates zegt

    31 maart 2022 om 13:55

    Geldt dit ook voor de Audi derivaat; Lambo Aventaduur V12 TDI 🙃

    Login om te reageren
  14. Focus zegt

    31 maart 2022 om 15:48

    Werd blij gemaakt met dode mus, ik las verkeerd.

    BREEK: Audi alleen VANDAAG nog leverbaar.

    Login om te reageren
  15. bramos zegt

    31 maart 2022 om 17:00

    Had ze wel eerder met A4 en A5 plug-in verwacht… laten Markt liggen.

    Login om te reageren
  16. HansTT zegt

    31 maart 2022 om 18:34

    Allemaal in de flauwe 1 april grap getrapt! Jammer…

    Login om te reageren
  17. redbeams zegt

    31 maart 2022 om 18:45

    Wat geen 1 april grap is…vag gaat ongeveer 111.000 auto’s terugroepen vanwege brandgevaar.

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      31 maart 2022 om 21:17

      Diesels banden niet.

      Login om te reageren
      • redbeams zegt

        31 maart 2022 om 22:26

        @wimof: In dit geval is het niet de diesel die brandt 😉

        Login om te reageren
  18. lexis zegt

    31 maart 2022 om 19:24

    Niemand die hier wakker van ligt, vraag is gewoon wie volgt er? Waar geen vraag naar is moet je als fabrikant ook niet bouwen één van de beginselen van economie.

    Login om te reageren
  19. wimof zegt

    31 maart 2022 om 21:20

    Dat ze liever beginnen met Russisch gas, benzine, diamanten en waarom ook niet nikkel uranium en graan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North