• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze 10 diesels hebben maatstaven gezet

Auteur: willeme, gepost 5 juli 2019 om 20:00 – 95 Reacties

BMW 530d (E39)


Die je voor een schijntje bij de handelaar kan oppikken tegenwoordig. Een ode aan de zelfontbrander.

We hebben er al een aantal artikelen over geschreven en na de BNR Autoshow van deze middag kunnen we een paar duidelijke conclusies trekken. De meest significante: de dieselmotor over zijn top heen. Het hele dieselgate verhaal toonde op pijnlijke wijze aan dat er aan de zelfontbrander geen eer meer te behalen viel. Alleen door te jokken over de uitstoot kon VW de diesel (op papier althans) interessant houden.

Dat is jammer, want de dieselmotor heeft absoluut zijn voordelen. Zeker de moderne diesels. Ze leveren bergen koppel, redelijk wat vermogen en dat tegen een aangenaam verbruik. Ja, ze maken een geluid waar we niet blij van worden. Toch valt er genoeg voor de diesel te zeggen. Het is de combinatie van snelheid en verbruik in werkelijke omstandigheden waarin dit motortype excelleert. Dat kon ik tijdens een tripje naar Zwitserland weer ondervinden: dik 240 op de GPS, met uiteindelijk een gemiddeld verbruik van 1 op 15.

De dieselmotor heeft absoluut zijn voordelen. Het zijn waanzinnig fijne motoren om elke dag mee onderweg te zijn. Briljante werkpaarden. Natuurlijk, een benzinemotor heeft absoluut de voorkeur bij de liefhebber, maar voor het gebruik elke dag, met name als je veel kilometers maakt, is een fijne dieselmotor nog altijd de lekkerste motor om mee onderweg te zijn. Daarom een (uiterst arbitrair!) overzicht van de fijnste diesels. Niet zozeer de sterkste of de snelste, die komen in dit artikel aanbod. Dit zijn de 10 fijne diesels in real life. Dankzij enorme dieselhaat kun je ze voor zeer schappelijke bedragen aanschaffen.

Peugeot 504 2.1 Diesel ’70
Voor hele lange tijd waren diesels alleen voor mensen die extreem veel kilometers maakten en verder niet. Bij de Peugeot 504 werd er een nuance geplaatst: deze auto was bij uitstek geschikt om extreem hoge kilometerstanden mee te halen. Met name in Afrika is de auto nog steeds erg populair. De Peugeot 504 is erg ruim en dankzij zijn ruime veerwegen uitstekend geschikt voor de slechte wegen aldaar. Het laatste wat je wil in de wildernis is stilvallen, dus moet je een motor in het vooronder hebben die maar blijft gaan. De 2,1 viercilinder diesel was goed voor slechts 66 pk, dus elke vorm van haast moet je uitsluiten. Met het typische ‘Haas vs Schildpad’-sprookje in het achterhoofd, is het overduidelijk dat de 504 de schildpad is.

Peugeot 504 2.1 Diesel '70

Mercedes-Benz 200 D (W124) ’85

Dit is eigenlijk een ware rijdende legende. Je komt ze nog geregeld tegen. Als je na een avondje stappen en een bord vol shoarma huiswaarts wil keren, kan dat vaak nog met zo’n trouwe Benz. De W124 wordt geroemd vanwege de onverwoestbare bouwkwaliteit. Dat imago werd mede mogelijk gemaakt door de motoren. De 200 D is er een van, met zijn OM601-motor. Maar er was ook eens sterkere vijfcilinder (OM602) en zescilinder (OM603). Deze motoren gelden eigenlijk als onverwoestbaar. Ze zijn zeer eenvoudig qua opzet en opgetrokken uit hoogwaardige materialen. Met dit blok is het relatief eenvoudig om een miljoen kilometers te halen. Net als in de Peugeot moet je daar wel wat tijd voor hebben. Ondanks dat de 200 D aanzienlijk jonger is dan de 504 Diesel, zijn ze allebei even dramatisch qua performance. Maakt niet uit, dit zijn langlopers. Geen hardlopers.

Mercedes-Benz 200 D (W124) '85

Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro (C4) ’94
Ondanks de naam is dit natuurlijk gewoon een Audi 100. Dat model was destijds leverbaar met een 2.4 vijfcilinder diesel met, houd je vast, 82 pk. Dat was dieselen in de vroege jaren ’90. Er was een ‘exotische’ TDI variant leverbaar met maar liefst 115 pk. Toen de Audi 100 een facelift kreeg, werd de naam ook veranderd naar A6 (om zo in de pas te lopen met de A4 en A8). In eerste instantie leverde dat blok 115 pk, maar er kwam ook een 140 pk sterke variant. 0-100 in zo’n 10 seconden en een top van meer dan 200 km/u waren toen ongehoord voor zo’n type auto. Het blok was dermate goed dat Volvo het heeft gebruikt in de 850 en V70 TDI.

Audi A6 2.5 TDI quattro (C4) '94

Lancia Kappa 2.4 JTD (838) ’98
De Italiaanse Mercedes-Benz, zo werd de auto gekscherend door fans genoemd. Ze hadden wel een punt, want de Kappa is een van de betere Italiaanse sedans. Daarbij was Mercedes in die periode niet op zijn allerbest. Maar een Lancia kocht je niet om Mercedes-eigenschappen. De Kappa was zeer chic vormgegeven en had een zeer verzorgd en fraai interieur met meters alcantara of Poltrona Frau-leder. Viercilinders vond je niet in de Kappa. Ook de diesel was een vijfcilinder met 2.4 liter inhoud. Het was de eerste motor met common-rail injectie. Niet alleen qua trekkracht was de 2.4 JTD indrukwekkend (304 Nm!), maar vooral qua manieren.

Lancia Kappa 2.4 JTD LX (838) '98

BMW 530d (E39) ’99
Tegenwoordig kunnen diesels heel erg vlot zijn. In de jaren ’90 waren er voldoende diesels die zich konden meten met benzinemotoren. De 2.9 liter zes-in-lijn turbodiesel van BMW was de eerste diesel waarmee je veel auto’s met benzinemotor in hun hemd kon zetten. Nog steeds zijn de 184 pk en 400 Nm die de zescilinder motor levert voldoende om vlot mee te komen in het verkeer. Tel daarbij op dat het blok gelepeld is in een van de best geslaagde zakensedans aller tijden en je hebt recht een all-time hero die nog steeds in trek is bij zakelijke rijders.

BMW 530d (E39) '99

Volvo S60 D5 ’02
Dit was een opmerkelijke entree. Volvo had wel enkele diesels in zijn gamma gehad. Denk aan de 740 Turbo Diesel met de motor van een Volkswagen LT. Een andere is de 850 TDI met de motor uit de Audi A6 die al eerder benoemd werd. De kleinere modellen hadden Renault diesels. De D5 was de eerste echte Volvo diesel. En wat voor één! De D5244T motor was namelijk een huzarenstukje. De vijfcilinder was eigenlijk als benzinemotor geconcipieerd, maar er werd bij de ontwikkeling van het blok al rekening mee gehouden dat er ook een dieselvariant van zou komen. De 2.4 liter grote motor leverde 163 pk en 340 Nm aan koppel. Dat is een deel van het verhaal. Het andere deel is namelijk de welgemanierdheid van deze motor. Het blok was waanzinnig soepel. Uiteraard was er een turbogat, maar deze was relatief klein en subtiel. In de S60 was deze motor helemaal op zijn plaats. De (naar Volvo-maatstaven) sportieve sedan was met deze motor een perfecte kilometervreter.

Volvo S60 D5 '02

Fiat Punto 1.3 Multijet (169) ’03
Fiat geldt als een pionier op het gebied van dieseltechnologie. Het merk is niet alleen ijzersterk in diesels, maar ook in kleine auto’s. Combineer die twee en je hebt een winnende combinatie. De 1.3 MultiJet dieselmotor is absoluut niet de krachtigste diesel, het tegendeel is bijna waar. Maar het zijn wel erg fijne blokjes: zuinig en goedkoop in onderhoud. Deze motor houdt ook een belangrijk deel van het MKB mobiel, in heel veel bedrijfswagens ligt namelijk deze motor. Voor veel kleine auto’s is een dieselmotor niet lonend, want als je veel kilometers maakt, wil men vaak een grotere auto. Maar in de Panda Multijet heb je een interessant blokje onder de kap dat goed is voor heel veel kilometers.

Honda Accord 2.2 i-CTDI (CL) ’04
Honda is een merk dat wij in Nederland wellicht niet altijd op waarde weten te schatten. Ze zijn relatief duur en het is niet echt een premium aanbieding. Dus de meeste mensen kijken liever verder. Maar voor autofanaat is Honda juist altijd bijzonder geweest. Het merk is groot geworden met allerlei motoren. Voor auto’s, boten, motorfietsen, grasmaaiers en vliegtuigen. Maar altijd benzine. Er werden soms diesels geleverd in Honda’s, maar die werden elders ingekocht. Hun eerste diesel was een waar schot in de roos. De 2.2 CDTI was op papier niet wereldschokkend, maar op het asfalt wel. De geluidsproductie was laag en trillingen waren absent. De motor pakte soepel op en je kon behoorlijk ver doorhalen. Waarom zou je ook alweer een benzinemotor rijden?

Honda Accord i-CTDI (CL) '04

Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE (L320) ’06
Land Rover was absoluut niet de eerste met een achtcilinder dieselmotor. De drie Duitse merken gingen de Britten al voor. Er is overigens weinig Brits aan de motor, de motor is in samenwerking tussen Ford en PSA ontwikkeld. Ondanks het vrij compacte slagvolume, had de V8 Amerikaanse trekjes. Met name het gebrul en gebulder van de Range Rover Sport TDV8 HSE deed erg denken aan dat van een speedboat. Licht gedempt, maar wel gorgelend. De rijeigenschappen van de auto deden ook denken aan die van een speedboat, het gewicht eveneens. Tegenwoordig koop je ze voor een appel en een ei. Tikkeltje prijzig qua motorrijtuigenbelasting, dat dan weer wel.

Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE (L320) '06

Subaru Impreza 2.0D Sport (GH) ’08
Subaru is een merk dat altijd moeite heeft gehad om voet aan de grond te krijgen in Europa. In Alpenlanden zijn ze redelijk populair, maar verder zag je ze bijna nergens. Dat kwam mede door het ontbreken van een dieselmotor. Pas relatief laat kwamen de Japanners met een viercilinder. Ze hadden deze makkelijk even bij Toyota of General Motors kunnen inkopen, maar ze besloten om zelf een boxer-dieselmotor te ontwikkelen en te produceren. Nog altijd een zeer bijzondere en unieke motorconfiguratie. Een van de weinige diesels met een herkenbare sound.

Subaru Impreza 2.0D Sport (GH) '08

Meer lezen? Dit zijn de 14 meest opmerkelijke diesel-cabrio’s!

Ook interessant!

  • Land Rover Range Rover D350 rijtest
  • Dít is de duurste diesel van Marktplaats
  • Video: Range Rover veroorzaakt enorme ravage
  • Miljoenste Range Rover Sport toont het megasucces

Nieuwste artikelen

  • Video: verkeersregels bestaan niet voor Cybertruck
  • Zo duur is de duurste nieuwe 911 ooit op Nederlands kenteken
  • Deze Lamborghini Temerario gooit zijn accu's in de prullenbak
    Deze Lamborghini Temerario gooit zijn accu’s in de prullenbak
  • Dynamische walrus zet indrukwekkend record neer
    Dynamische walrus zet indrukwekkend record neer
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, 504, a6, accord, Audi, avant, BMW, c4, D5, Diesel, e-klasse, e39, Fiat, Honda, impreza, jtd, kappa, Lancia, Land Rover, lijstjes, Mercedes, panda, Peugeot, quattro, range-rover-sport, s60, Subaru, tdi, Volvo, W124

Vorig bericht: « ‘Alonso en McLaren zijn klaar met elkaar’
Volgend bericht: Deze auto heeft meer pk per liter dan de S2000 »

Lees Interacties

Reacties

  1. vaakbenjetebang zegt

    5 juli 2019 om 20:09

    Klopt, de 2.4JTD was de eerste common-rail diesel in een massageproduceerde personenwagen, maar zat niet als eerste in de Kappa. Die eer gaat naar de Alfa Romeo 156.

    Login om te reageren
    • vvti zegt

      5 juli 2019 om 20:19

      @vaakbenjetebang: als ik me eigen niet vergist zat de eerste common-rail in een Austin Montego .

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        5 juli 2019 om 20:20

        @vvti: Was dat inderdaad common-rail? Heb gek genoeg ooit een Austin Meastro Van gehad (jaja) en daar zat die motor geloof ik ook in, kan me niet herinneren dat dat common-rail was.

        Login om te reageren
      • ab1963 zegt

        5 juli 2019 om 20:21

        @vvti: nee dat was echt een Fiat uitvinding gelanceerd in de 156. Directe injectie zou wel kunnen; CR was de innovatie die DI ‘slonfahig’ maakte

        Login om te reageren
        • vaakbenjetebang zegt

          5 juli 2019 om 20:25

          @ab1963: Directe injectie was het volgens mij wel. Ding liep voor geen kwartje, trilde bijkans uit elkaar maar zuinig was-ie wel. Draak van een auto, maar hij had zijn nut.

          Login om te reageren
          • Onehp zegt

            6 juli 2019 om 08:06

            @vaakbenjetebang: ola. Mijn eerste auto, die van vader maar mocht hem overnemen. Motor was van oorsprong een bootdiesel. Eerste DI inderdaad samen met de Fiat Chroma. Geinig ding, 1200kg 80pk en 160Nm best vlot voor zijn tijd, en 1600l koffer (estate). Zuinig toen al, op stap met een Civic esi, die kwam trots vertellen dat ie maar 5,6l/100km deed, alleen in de auto. Wij volgeladen 4,4l, hij kon het niet geloven, haha. Lange veerwegen kon je zot mee doen op overharde wegen. Crashveiligheid wss nul, geen abs. En snap oversteer bij gas lossen vooral in de regen, goede rijtraining en altijd op de weg kunnen houden, al was het goed schrikken de eerste keren ;)

            Login om te reageren
      • mikje90 zegt

        5 juli 2019 om 20:22

        @vvti: nee die zat in een model T Ford, wat heb jij gerookt?.

        Login om te reageren
    • willeme zegt

      5 juli 2019 om 20:32

      @vaakbenjetebang: klopt helemaal. In Lancia Kappa kwam die echt wel uitstekend tot zijn recht ;-).

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        5 juli 2019 om 20:35

        @willeme: No argument there! Fantastische reisauto, zo’n Kappa. Zoals de Thema dat ook was, al had die dan weer geen diesel die de bakens verzette. Daar lag zo’n Sofim-ding in wat ook de IVECO Daily voortsleepte. Brrrr.

        Login om te reageren
      • hans75 zegt

        5 juli 2019 om 21:01

        @willeme: klopt wel… maar de eer dat het de dieselwereld op zijn kop zette hoort toch echt bij de 156 thuis..

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          5 juli 2019 om 22:04

          @hans75: Maak je geen zorgen, we gaan héél binnenkort een Alfa met diesel verheerlijken ;-)

          Login om te reageren
          • vaakbenjetebang zegt

            5 juli 2019 om 22:16

            @willeme: Dat mòet wel de 90 2.4TD zijn.

            Login om te reageren
  2. undifined1 zegt

    5 juli 2019 om 20:16

    Beetje duur in de mrb, maar zo’n e39 diesel is echt een fijn maatje betrouwbaar en zuinig :).

    Geheimtipp: zoek naar een met een handbak, behoorlijk sneller en zuiniger, niet de beruchte swirl-flaps en schakelen doe je toch amper met 400nm

    Login om te reageren
    • cpp1 zegt

      5 juli 2019 om 20:56

      @undifined1: perfecte combinaties heb zelf een 530d touring handbak gehad full option. Een van de fijnste auto’s die ik ooit gehad heb. Kwalitatief ook fantastisch.

      Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      6 juli 2019 om 08:08

      @undifined1: 520i E39 gehad (6 cilinder!) wat een mooie herinneringen heb ik daar aan.

      Login om te reageren
    • jzaero zegt

      6 juli 2019 om 13:12

      @undifined1: rijd nog dagelijks in een 330d E46 (met het 204pk blok) en 6 handbak. Super fijne auto. Gekocht met 315k op teller en nu staat hij op 392k na iets meer dan 2 jaar. Enige kosten zijn slijtageonderdelen en paar waterslangen, maar blok blijft lopen! Heerlijk!

      Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        6 juli 2019 om 13:15

        @jzaero: 6 bak lijkt me ook heerlijk, jammer dat die er niet zijn in de e39, rn ombouwen loont denk ik ook niet echt

        Login om te reageren
  3. hollow zegt

    5 juli 2019 om 20:18

    Mijn F30 330d draait op 310pk en 670 Nm. Daarmee zet je al eens iemand in z’n hemd. Ok het klinkt buiten als gesis, maar binnenin geeft de 6 in lijn een mooie roffel. Een 1.2 benzine klinkt ook voor geen meter.

    Login om te reageren
    • evdw zegt

      5 juli 2019 om 20:23

      @hollow: Helemaal mee eens! Als ik een BMW zou kopen zou het er zo 1 zijn.

      Login om te reageren
    • jeremykou zegt

      5 juli 2019 om 22:50

      @hollow: vooral koud klinken ze verschrikkelijk. Eenmaal opgewarmd valt het mee. Ik ben in ieder geval erg tevreden met mijn 330d. Leuker dan de 330i en 328i die ik hiervoor had zelfs. Zowel qua beleving als aan de pomp. En ja, 307pk en 611nm in een 3-serie is errug leuk. ?

      Login om te reageren
    • tazmania zegt

      5 juli 2019 om 23:18

      @hollow: maar het blijft een diesel, en het feest is heel snel voorbij.

      Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        6 juli 2019 om 13:16

        @tazmania: dan gauw naar de volgende versnelling en het feest zet zich voort

        Login om te reageren
    • MDA zegt

      6 juli 2019 om 04:14

      @hollow: f31 330xd hier. Heerlijke bak.

      Login om te reageren
  4. toyotafortuner zegt

    5 juli 2019 om 20:20

    Telt de Olds LF9 diesel ook? ;)

    Login om te reageren
  5. emping zegt

    5 juli 2019 om 20:21

    Saai maar ook zeker iets om te overwegen de Modeo.

    Login om te reageren
  6. E34M5Touring zegt

    5 juli 2019 om 20:22

    Heb heel wat JTD’s versleten, ik vind het echt fijne blokken.
    De 105pk 1.9 JTD (145/146)
    De 140pk 2.4 JTD 10v (166)
    De 150pk 1.9 JTD 16v (147)
    De 200pk 2.0 JTDm (159)
    Lekker soepel en alleen als ze koud zijn een beetje nagelig. Daarna lopen ze lekker rustig.
    Van mij had het pompverstuivertje van VW er ook wel bij gemogen. Iedereen wilde zoveel mogelijk rode letters op de kont, en ook sterke diesels. Die 150pk TDI in een Leon Topsport, wat een stuiven zo’n ding!

    Login om te reageren
  7. str8six zegt

    5 juli 2019 om 20:25

    E60 535d mis ik in deze. Wat een kanon was dat. Tot de 100 sneller dan een M5 if I remember correctly?

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      5 juli 2019 om 20:28

      @str8six: Was dat niet 80-120km/h? 0-100 is de M5 wel sneller. In de E60 535d was het nog 286pk en geen 313 zoals bij de F11.

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        5 juli 2019 om 20:38

        @E34M5Touring: zou zomaar kunnen ja, 80 does ring a bell..

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        5 juli 2019 om 22:10

        @E34M5Touring: volgens mij was dat alleen in dezelfde versnelling en was de m5 wel degelijk sneller als deze in de powerband werd gebracht.

        Login om te reageren
    • phevtreb zegt

      5 juli 2019 om 23:34

      @str8six: M550d

      Login om te reageren
  8. koen0373 zegt

    5 juli 2019 om 20:27

    Had hier wel een plaatsje voor de BMW E28 524 TD verwacht. De eerste diesel die over de 200 ging. Man, dat was me wat destijds.

    Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      5 juli 2019 om 20:36

      @koen0373: 200 is wel een beetje optimistisch hoor ;) denk dat het bij 180 wel ophoud. Ook hebben ze allemaal scheurtjes in de kop, maar daar worden ze wel oud mee. Heerlijke wagens!

      Login om te reageren
      • koen0373 zegt

        5 juli 2019 om 21:10

        @undifined1: je hebt gelijk! In ieder geval de allersnelste diesel ooit destijds

        Login om te reageren
        • undifined1 zegt

          5 juli 2019 om 21:12

          @koen0373: maar desalniettemin heerlijke dingen, 324td ook. En over 5 jaar alweer belastingvrij……..

          Login om te reageren
        • phevtreb zegt

          5 juli 2019 om 23:35

          @koen0373: volgens mij klopt deze bewering niet, de Citroën CX turboII diesel was sneller.

          Login om te reageren
    • creaminator zegt

      5 juli 2019 om 20:44

      @koen0373: die eer behoort toe aan de Covini B24. Niet dat dat nou een auto van enige betekenis is.

      Login om te reageren
    • e38ossie zegt

      5 juli 2019 om 22:21

      @koen0373: Eerste waar ik ook aan dacht. “ een Diesel die rijdt als een BMW.”

      Login om te reageren
    • stalensnuitje zegt

      5 juli 2019 om 22:43

      @koen0373: die had een collega van me. Startte op 4 en liep na een beetje gasgeven en wegrijden op 5 en na 200m op alle 6 cilinders. En toen kwam de MRB voor oldtimer diesels…

      Login om te reageren
  9. vondick zegt

    5 juli 2019 om 20:28

    Allemaal niks. Diesel is voor Tractoren.

    Login om te reageren
    • turbotoll zegt

      5 juli 2019 om 21:02

      @vondick: …of een boot.

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        5 juli 2019 om 21:05

        @turbotoll: Ja maar ook daar ben ik gekker op een dikke atmosferische Yamaha 4-takt.

        Login om te reageren
      • loserboi932 zegt

        6 juli 2019 om 00:21

        @turbotoll: ik houd het bij de boot toch fijn bij 350 cubic inch Chevy V8. Lpg uiteraard. Moet wel leuk blijven

        Login om te reageren
  10. jaribombarie zegt

    5 juli 2019 om 20:35

    Ik mis de zes-in-lijn van Mercedes uit midden jaren 2000. Volgens mij met 2 turbo’s erop 350 pk en iets van 700Nm aan koppel. Vader van een vriend had er eentje rond de tijd dat we ons rijbewijs haalden. Wat kon dat ding knallen zeg, ongehoord.

    Login om te reageren
    • Dickie zegt

      5 juli 2019 om 23:16

      @jaribombarie: 6 in lijn kan sowieso niet in die tijd alleen V6 maar denk dat jij de V8 bedoeld OM628/629 de OM629 had wel iets van 700nm en dik 300 pk

      Login om te reageren
      • phevtreb zegt

        5 juli 2019 om 23:38

        @Dickie: tot 2005 of 2006 was de 320cdi een 6 in lijn, daarna is het een V6 geworden

        Login om te reageren
        • Dickie zegt

          5 juli 2019 om 23:54

          @phevtreb: dat klopt inderdaad ik moest het even opzoeken maar de OM648 is tot en met 2005 geproduceerd.

          Login om te reageren
  11. Dickie zegt

    5 juli 2019 om 20:48

    OM604,605,606 zijn ook nog geleverd in W124 dacht ik alleen zonder turbo.
    De bekende OM606 turbo niet, dat was ook een fijn blok die gekke dingen tunen ze nu nog naar 4-500 pk.

    Login om te reageren
  12. Thomas20vt zegt

    5 juli 2019 om 20:56

    De meeste auto’s uit de lijst komen uit de goede ouwe tijd dat je aan de pluim kon zien of je voorganger er goed voor ging zitten. Zodra de walm begon was t game on en gaan :)

    Login om te reageren
  13. shibby zegt

    5 juli 2019 om 20:56

    Ah, de OM602 was inderdaad een prettig blok in de omgang.

    Login om te reageren
  14. maxhunter zegt

    5 juli 2019 om 20:57

    Ik mis de volgende blokken: 1.9 TDI 90 pk, 2.0hdi, 1,9jtd, M550d. Allemaal grensverleggend in hun tijd.

    Login om te reageren
    • johnhert zegt

      5 juli 2019 om 21:05

      @maxhunter: De eerste Golf GTD maakte ook aardig wat tongen los…

      Login om te reageren
  15. mark383 zegt

    5 juli 2019 om 21:11

    Ik heb nooit zo begrepen dat diesels zo verafschuwt werden. Ik zou ten alle tijden een diesel verkiezen boven benzine, ware het niet dat de mrb vaak roet in het eten gooit. Enige uitzondering vind ik A- (en misschien B-) segment auto’s, die zijn wel lekkerder met benzine (vanwege het lage gewicht).
    Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn diesel ervaring zich beperkt tot een 1.9jtd (alfa 156) en een 1.6 BlueHDI (Peugeot 308). Oh ja, en een Isuzu Trooper met diesel iets… Die was inderdaad niet vooruit te branden (wel een leuk turbo fluitje, dat dan weer wel).

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      5 juli 2019 om 21:22

      @mark383: Voor de JTD’s en HDI’s van deze wereld was het eigenlijk altijd kloten van de bok hoor, zo’n diesel. Niemand werd blij van motoren als de 1.8 ‘Endura-D’ van Ford, dat vre-se-lijke 1.7-ding dat Opel bij Isuzu had gevonden, een Perkins diesel in een Alfa Romeo Giulia, de 6-in-lijn die Volvo uit een LT had geadopteerd en die dankzij de ventilator altijd klonk als een veegwagen van de gemeente, de tweeliter in de Nissan Bluebird… hou op, schei uit. Doffe ellende allemaal.

      Login om te reageren
  16. rufctr01 zegt

    5 juli 2019 om 21:16

    Ik mis de 2.5 Turbo Diesel van PSA! Toen Mercedes net 130 kon halen met hun diesel gingen de CX-en en de 505-en al over de 200 km/u met de 2.5 turbo diesels.

    Login om te reageren
  17. dnadave zegt

    5 juli 2019 om 21:21

    Hey koekoek, voeg de lupo 3L en audi a2 1.2tdi eens snel toe aan dit lijstje !

    Login om te reageren
  18. laptom zegt

    5 juli 2019 om 21:26

    Citroen CX diesel. Eerste diesel die 200km/u liep?

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      5 juli 2019 om 21:34

      @laptom: Je bent me net voor. Net geen. 195 km/u liep die CX turbodiesel. Ongekend in die tijd voor een diesel. En als ik me niet vergis had BMW in de vorm van de 5 serie ook een voor die tijd bijzonder snelle diesel.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        5 juli 2019 om 21:37

        … Was de 524 td ergens halverwege de jaren ’80 meen ik. BMW was daarmee Citroën nog net iets voor.

        Login om te reageren
        • drivingmenny zegt

          5 juli 2019 om 22:36

          @moveyourmind: 524 td moest met 115pk/210nm en 0-100 in 12,9 sec met top van 180km/u met de CX concurreren. Bij de eerste generatie CX (T)RD Turbo lukte dat nog, maar vanaf 85 maakte de CX met de (T)RD Turbo 2 met 120pk, 258nm, 0-100 in 10,5 sec gehakt van de 5-serie.

          Login om te reageren
  19. Rick-dos zegt

    5 juli 2019 om 21:48

    De E36 320d was de eerste diesel die een race wist te winnen van benzineauto’s. Als ik het mij goed herinner was het de 24u van de Nürburgring.

    Login om te reageren
    • jeremykou zegt

      5 juli 2019 om 22:54

      @Rick-dos: e36 320d? Bestaat die? (Oprechte vraag!)

      Login om te reageren
      • Thomas20vt zegt

        5 juli 2019 om 23:25

        @jeremykou: was een pre productie motor welke in de nog uit te brengen e46 zou komen. Vermogen lag op 200pk en 400Nm. Doordat de diesel een stuk zuiniger was t.o.v. de benzine auto’s werden ze 1 & 2.

        Login om te reageren
      • saxoke zegt

        3 februari 2021 om 15:36

        @jeremykou: dit artikeltje kwam terug boven NAV een artikel over een gle400d…. Even een opmerking over die E36 320d, die bestond idd, en was blijkbaar bij Juma Racing in Mechelen ontwikkeld op basis van het nog te introduceren 320d blok. In die tijd was een buur van m’n pa daar klant, ze raceten toen blijkbaar ook met 325tds diesels, die buur van m’n pa bleek een blok in zijn E36 325tds te hebben met zowat alle randapparatuur van die 325tds race versie. K was toen zelf nog jong en ze konden me wijsmaken wat ik horen wou, maar dat ding liep wel als een gek! In elk geval beter dan een andere kennis zijn 325tds. Dus iets van waarheid zou erin kunnen zitten.

        Login om te reageren
  20. de63amg zegt

    5 juli 2019 om 21:49

    Maar, een diesel met de nieuwste Euro 6d norm is schoner dan alle benzine auto’s.
    De NOx wordt omgezet in stikstof en de Co2 ligt stukken lager dan een vergelijkbare benzine.
    Dus wat is de afschuw naar diesel?

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      5 juli 2019 om 22:16

      @de63amg: met een koude motor gaat alle nox zo de lucht in. En die krengen hebben nog steeds 15km nodig om warm genoeg te worden. Totaal niet geschikt voor in de stad dus, tenzij het een taxi oid is die nagenoeg altijd wel warm is.

      Login om te reageren
      • phevtreb zegt

        5 juli 2019 om 23:44

        @lekbak: bij een koude benzine motor komen er viooltjes uit de uitlaat??

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          6 juli 2019 om 07:31

          @phevtreb: een stuk minder schadelijke stoffen dan een koude diesel. En ze warmen sneller op…

          Login om te reageren
    • stalensnuitje zegt

      5 juli 2019 om 22:46

      @de63amg: NOx wordt omgezet in stikstof? Wat denk je dat NOx is??

      Login om te reageren
      • MDA zegt

        6 juli 2019 om 04:25

        @stalensnuitje: NOx is stikstof..oxide (vul bij .. mono, die, etc in). Stikstof is N2. Groot verschil. Zo’n O-tje maakt nogal verschil. H2 is waterstof, H2O is water … Ook niet helemaal hetzelfde hè.

        Login om te reageren
  21. auto62 zegt

    5 juli 2019 om 22:13

    Ik mis de Fiat Croma Tdi.d uit 1988. De eerste direct ingespoten diesel motor in een personenauto

    Login om te reageren
  22. Davidov zegt

    5 juli 2019 om 22:14

    ”Met name het gebrul en gebulder van de Range Rover Sport TDV8 HSE deed erg denken aan dat van een speedboat. Licht gedempt, maar wel gordelend.”

    Gorgelend of gordelend…?

    Login om te reageren
  23. henkp1 zegt

    5 juli 2019 om 22:59

    Nou wordt hier toch de Renault Fuego Turbo diesel (1983) vergeten. De eerste coupé met een dieselmotor en destijds ook de snelste productie dieselauto ter wereld met een top van 170 km/h.

    En de eerste Mitsubishi Galant turbodiesel, bracht de turbotechniek naar middensegment.

    En, ik haat het om te zeggen omdat ik een hekel heb aan het concern, maar de Golf TDi was natuurlijk ook wel een trendsettertje.

    Login om te reageren
  24. sabrerator zegt

    5 juli 2019 om 23:01

    Bij mij hebben toch al wat lekkere diesels op de oprit dan wel de parkeerplaats gestaan.
    De Xantia break met de 2.1 turbodiesel, de Xantia break met de 2.0 HDi en met stip op 1 de Jaguars met de superieure 2.7d zespitter. Elke dag genieten. Krachtig, stil en uiterst beschaafd. En relatief zuinig. De huidige heeft er nu net 125.000km op staan, dus die kan nog wel een paar jaar mee met 45.000 per jaar.

    In het overzicht mis ik ook de befaamde 1905cc XUD PSA blokken uit zo’n beetje alle Peugeots en Citroëns uit de jaren ‘80 en ‘90.
    Zo’n BX diesel reed toch wel erg lekker en de turbodiesel was zelfs erg vlot.

    Login om te reageren
  25. sabrerator zegt

    5 juli 2019 om 23:17

    Ik zou die V8 van de Range Rover best in mijn S-Type willen hebben….

    Login om te reageren
  26. tazmania zegt

    5 juli 2019 om 23:22

    D’r worden een hoop vage Japanners genoemd, maar de TDI komt maar 1x voor in het lijstje. Wat mij betreft had de 1.9 TDI 110pk er ook tussen gemogen. Destijds sensationeel rap met een Golf III er omheen. Een Golfje diesel die vlot naar de 200km/h stoomde.

    Login om te reageren
  27. bmwfe zegt

    5 juli 2019 om 23:43

    Was het niet zo dat er veel commentaar op de W124 was vanwege een minder solide bouwwijze in vergelijking tot de W123. Men zei juist dat de deuren niet meer klonken als een kluisdeur zoals bij zijn voorganger.

    Login om te reageren
  28. Alfonso_Alfist zegt

    5 juli 2019 om 23:44

    Mis in dit lijstje een aantal motoren: 1.9 JTD zoals in ‘97 in de 156 geleverd, de alle letters rood pompverstuiver 1.9 TDI met 150pk, de .35 in de 3- of 5-serie eerste auto waar ik 250 mee heb gereden en toch maar een verbruik van makkelijk 1 op 10. En de voorloper van mij huidige diesel de 123d 4-cilinder twin turbo met 204 pk. Lekker op koppel rijden en zeker destijds in 2007 vond ik de BMW diesels fijner rijden als de vergelijkbare atmosferische benzine variant.
    Interessante outsider de Mazda 2.2 Skyaktiv D wil voor een diesel ongewoon veel toeren maken

    Login om te reageren
  29. schuimbekje3 zegt

    6 juli 2019 om 00:02

    Hmm Subaru diesel.. jammer dat ze tot 2009/2010 die lagerschaal problemen hadden en dat ze eigenlijk niet met automaat te vinden waren. En dat vrijwel alle dealers links van breda-assen hufters zijn die wel graag je een subaru verkopen maar daarna hun eigen verkochte auto niet meer inruilen. Maar op de snelweg…. 1:17 of het nu 90 of 190kmh was met of zonder caravan. Op 1 tank naar spanje of zweden met haast. Wegligging van een magneet met of zonder ijs. Regeneren met 5de update was wel iritant, zeker wanneer je achter een mk1 golf stoomboot 1.9 diesel zat die ook 100 euro maand aan wegenbelasting moest aftikken maar waarbij je voorruit mat sloeg, je longen voelde als kettingroker. Nog voordat VW leerde sjoemelen… JTD was ook heerlijk.. eerste moderne diesel met 200pk maarja, moest de alfa wel blijven rijden..

    Login om te reageren
  30. dare2think zegt

    6 juli 2019 om 00:07

    @willeme ik zat eigenlijk te wachten op een auto in de lijst met de welbekende VAG 1.9 TDI erin. Die heeft in zo ongeveer alle VAG modellen gelegen van 2000-2010. Heeft die dan niet voldoende maatstaven gezet? Dat was natuurlijk het criterium.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      6 juli 2019 om 07:52

      @dare2think: Goede. De Audi A6 2.5 TDI was eigenlijk de auto die de aftrap deed voor die motoren. Strikt technisch gezien moet dan eigenlijk de 100 C3 worden gepakt, die had de laatste twee jaar de 2.5 TDI motor tot zijn beschikking.

      De 1.9 TDI motoren waren zuinig en redelijk pittig. Maar ook ontiegelijk rauw en nagelend. Lastige. Qua betrouwbaarheid deden de eerste 1.9’s het ook heel erg goed, dat ging na 2000 ook hard achteruit.

      Maar dat is het voordeel van een comment sectie: daar kunnen mensen aanvullingen doen.

      Login om te reageren
  31. jaapiyo zegt

    6 juli 2019 om 00:28

    Diesel is moord.

    Login om te reageren
  32. siemi zegt

    6 juli 2019 om 01:12

    Cool, ik heb er 3 uit het lijstje gehad. De 530d, overigens ook de 204 pk versie als 330d gehad, de Kappa 2..4jtd en de Range Rover sport tdv8. Ze hebben alle drie nog een speciaal plekje in mijn hart. De tdv8 heeft daarnaast een plekje achtergelaten in mijn portemonnee. Een leeg plekje

    Login om te reageren
  33. volvo480gtt zegt

    6 juli 2019 om 01:22

    “Ja, ze maken een geluid waar we niet blij van worden”

    Sorry auteur, maar als ik rij in een Audi 3.0 V6 TDI of in de Volvo V70 2.5TDI (oké een Audi blok) of Volvo D5244 of BMW met een 6lijn diesel is er geen moment dat ik niet blij ben. De rustige stationaire loop, het rauwe geluid bij belasting van het blok en de soepele loop van die blokken klinkt echt als muziek in mijn oren. Natuurlijk klinkt een 5 of 6 of 8 cilinder benzine vaak (veel) mooier maar ik verkies elk van die dieselmotoren boven de ruftende, keelschrapende 2, 3 en 4 cilinders (bijv. Fiat 500, Ford 1.0 ecoboost en Golf GTI).

    Login om te reageren
  34. e1000bmw zegt

    6 juli 2019 om 05:49

    @willeme: in plaats van de 530d zou ik voor de Alpina D10 opteren. Destijds de snelste diesel. ;)

    Login om te reageren
  35. van1 zegt

    6 juli 2019 om 07:41

    Eén ding wat ik niet begrijp; waarom willen ze diesel aan banden leggen terwijl landen als Afrika nog volop diesel rijden? Een aktieradius van 800km is heel normaal en ze zijn bijna onverwoestbaar en je kunt gewoon overal tanken.

    Login om te reageren
    • frederik zegt

      6 juli 2019 om 07:53

      @van1: Het gaat om lokale uitstoot van fijnstof.

      Login om te reageren
  36. boomhauwer zegt

    6 juli 2019 om 08:10

    Wat een diesel liefde hier! Er is nog hoop!

    Login om te reageren
  37. wessel04 zegt

    6 juli 2019 om 08:31

    Heerlijk diesels met hier zeker enkele huzarenstukjes! Jammer dat diesels door populistisch geneuzel nu een tikje terug krijgen. Gewoon lekker door dieselen en niet luisteren naar al dat zogenaamde groene gedoe. Wij zijn mondiaal echt niks meer dan een druppel op een gloeiende plaat qua verbruik en uitstoot. Ik zou iedereen die zich erg drukt maakt om het klimaat hier, graag eens willen aanraden om een reis door Azië, Afrika, Rusland of Zuid Amerika te maken.

    Login om te reageren
  38. rikv99 zegt

    6 juli 2019 om 08:52

    Moet eerlijk zeggen dat ik wel de 5.0 V10TDI en 6.0 V12TDI mis in dit lijstje. Die waren ook one of a kind

    Login om te reageren
  39. marinepower zegt

    6 juli 2019 om 08:54

    Ook mis ik ik de Peugeot 1.8 Diesel turbo blokjes uit half jaren negentig. Zeker in zo’n licht wagentje als de 205 ging dat ook als de brandweer, en zeer gecultiveerd.

    Login om te reageren
  40. tosoni zegt

    6 juli 2019 om 10:24

    Was de Volvo 2.4 diesel niet gewoon een Alfa/Lancia blok of was het Saab die ze gebruikte?

    Login om te reageren
  41. thomasthomas zegt

    6 juli 2019 om 13:32

    Ik zat nog op de lagere school maar de BMW 524td van de e28 was echt heel iets nieuws toen deze op de markt kwam, ben ik nooit vergeten. Was het begin van de snelle diesel. Daarna later iets minder de 525tds maar weer volop imet de 530d uit de e39. Was een mooie tijd, nu heeft elke merk wel iets snels in het programma.

    Login om te reageren
  42. sam84 zegt

    6 juli 2019 om 22:41

    Ik mis de moeder der diesel. VW tdi :-)

    Login om te reageren
  43. tstile zegt

    7 juli 2019 om 10:39

    Diesel heeft zeker toekomst. Nu staat het even in het verdomhoekje. Dat kan zo veranderen. Misschien komen we er over 10 jaar wel achter dat er uit superzuinige benzineauto’s wel fijnstof komt wat veel dodelijker is dan wat ouderwetse roetbrokken uit een oude merc.

    Diesel heeft nog wel potentie gok ik. Zet een Yanmar dieselmotortje uit een trilplaat of maaimachine in een oude Fiat 500 en je schijnt er 1 op 80 mee te kunnen rijden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North