• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: dit is de nieuwe Renault 5!

Auteur: machielvdd, gepost 24 februari 2024 om 10:18 – 41 Reacties

Renault 5 gelekt

De Renault 5 is keihard gelekt, zowel de buitenkant als de binnenkant!

De Autosalon van Genève staat voor de deur, dus we worden binnenkort overspoeld met autonieuws. Oh nee wacht… Er vindt eigenlijk maar één interessante onthulling plaats. En die is nu alvast gelekt: de nieuwe Renault 5!

Het is al drie jaar geleden dat we de Renault 5 als prototype te zien kregen, maar nu is de productieversie dan eindelijk hier. Godzijdank is het geen slap aftreksel geworden, Renault is heel trouw gebleven aan de concept car. Oftewel: dit is in één klap een van de coolste B-segmenters. Totdat de Alpine A290 komt natuurlijk.

Renault 5 gelekt

Je zou bijna denken ‘Is dit niet gewoon de concept car?’, maar op detailniveau zijn er toch een aantal verschillen te ontdekken. De koplampen en dagrijverlichting zijn net iets anders, we zien gewoon normale deurgrepen (op de voorste portieren dan) en op de achterbumper is nu ruimte gemaakt voor een kentekenplaat.

Renault 5 gelekt

Hoe de buitenkant van de nieuwe Renault 5 eruit ging zien konden we natuurlijk wel raden, maar de binnenkant is ook gelekt. Die hadden we nog niet eerder gezien. Het stuur wel (dat kennen we van de Megane en Scenic E-Tech), maar verder is de opzet net even anders. Het interieur wordt niet gedomineerd door een verticaal scherm, maar we zien een iets kleiner horizontaal scherm.

Het binnenste van de R5 is ook net wat hipper dan dat van de andere Renaults. De verticale strepen aan de passagierskant van het dashboard zijn een leuke knipoog naar de oude Renault 5. Verder zorgt de gele stof voor een vrolijke noot, al zul je het interieur ongetwijfeld ook gewoon saai zwart of grijs kunnen maken.

We weten ook al een deel van de specificaties, want die had Renault onlangs al verklapt. De R5 krijgt twee accuvarianten, waaronder een 52 kWh-accu met 400 km range. Renault wil de auto scherp in de markt zetten, met een prijskaartje van “rond de €25.000”.

Alle details krijgen we aanstaande maandag te horen. Dan zal de auto officieel onthuld worden en zullen we ook live plaatjes vanuit Genève delen.

Via: Cochespias

Ook interessant!

  • Salon van Genève 2024: tijden en alles wat je moet weten!
  • Rafale SUV-coupé: nieuw vlaggenschip van Renault
    Renault Rafale, het nieuwe vlaggenschip dat toch niemand koopt
  • Nieuwe Renault Master: EINDELIJK is 'ie er!
  • Zesde generatie Renault Espace
    Officieel: nieuwe Espace is hier en het is de ruimste Renault

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Renault, renault-5

Vorig bericht: « ‘Rijgeschiktheidstest CBR is een wassen neus’
Volgend bericht: 7 bijzondere creaties van Zagato in het wild »

Lees Interacties

Reacties

  1. racerx zegt

    24 februari 2024 om 10:20

    Best een geinig ding! En dat ondanks het nét iets te hoge crossover gehalte.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      24 februari 2024 om 10:28

      Tja je moet de accu’s ergens laten. Zie je ook bij de Kia EV6 bijvoorbeeld, of de megane e-tech. Meer MPV achtige proporties, iets hoger want ja accu’s in de bodem. Zie de auto’s ook liever wat lager, maar goed. 54kwh in zo’n klein karretje is niet niks.
      Vind het design in ieder geval erg tof!

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        24 februari 2024 om 15:30

        Je moet inderdaad wat, wordt wel beter als de energiedichtheid van accu’s hoger wordt en ze kleiner gemaakt kunnen worden.

        Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    24 februari 2024 om 10:33

    Wauw!

    Ik had gehoopt dat Renault niet teveel aan de conceptcar zou veranderen, maar dat ze er zó dicht bij zijn gebleven is wel heel erg mooi.

    Zitten ook mooie elementen in het interieur, zoals die gele lijntjes in de stof op het dashboard. Doet denken aan de ‘geribbelde” dashboards die sommige oude Renaults hadden.

    Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    24 februari 2024 om 10:38

    Hoop wel dat het ‘DE gele stof’ in het interieur is. Anders moet deze R5 eens even flink gestofzuigd worden ! 😁

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      24 februari 2024 om 10:47

      Goed punt ;)

      Login om te reageren
  4. AC zegt

    24 februari 2024 om 10:43

    Mooi! Buitenzijde met name. Interieur lekker inwisselbaar maar prima waarschijnlijk. Geen idee of het wat is technisch en qua prijs maar ziet er leuk uit, zeker in fellere kleuren.

    Login om te reageren
  5. baardmijt zegt

    24 februari 2024 om 10:52

    Interieur ziet er ondanks de schermen wel leuk uit met voldoende verwijzingen naar de oervijfjes. Jaren ’70 kleurtje op de stoelen, die streepjes op het dashboard. Maar vooral die scheef gemonteerde centrale ventilatieroosters doen me denken aan de Renault interieurs van weleer. Hopelijk zitten ze in een andere dan net andersom scheef, helemaal echt. Top!

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      24 februari 2024 om 11:24

      dat viel mij ook al op, denk niet dat het gezichtsbedrog is. Ziet er raar uit

      Login om te reageren
    • i3bestuurder zegt

      24 februari 2024 om 12:58

      @Baardmijt

      Dat interieur vind ik echt op dat van de Super Cinq lijken. Ik ben van mening dat Renault hier wel eens een serieus succes mee kan boeken.

      Login om te reageren
  6. schreute01 zegt

    24 februari 2024 om 11:23

    Jammer dat er accu’s onder moeten. Dan had de carrosserie wat platter getekend kunnen worden en met 2inch kleinere wielen en was het ontwerp helemaal in balans geweest.

    Login om te reageren
    • AudiRS zegt

      24 februari 2024 om 13:34

      Die accus hadden toch prima onder de kap en in de kofferbakvloer gekund? Want wat zit er nu onder de kap? Niks. Ja een electromotor van 20x40cm. Nu is de carrosserie inderdaad te hoog.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        24 februari 2024 om 16:17

        en dan weer klagen over gebrek aan Range

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        24 februari 2024 om 21:50

        Voor de rijeigenschappen en de verzekeringspremies wil je toch echt het duurste en zwaarste onderdeel (net als de vracht, jezelf dus) tussen de assen.

        Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    24 februari 2024 om 11:29

    Goed gelukt! Een iets platter bandje en 7cm verlagen, dan is hij af.

    Login om te reageren
  8. henk123456 zegt

    24 februari 2024 om 11:35

    Koplampen afgekeken bij de Taycan

    Login om te reageren
  9. tjorque zegt

    24 februari 2024 om 12:16

    Dit vind ik een leuk bakje.
    Als ik de ruimte had om twee auto’s te zetten zou ik de R5 wel als tweede auto willen en de Octavia (die boekhoudkundig al helemaal afgeschreven is) bijhouden voor de vakanties en lange afstanden.

    Login om te reageren
  10. tenaci zegt

    24 februari 2024 om 12:37

    Gaaf! Vooral ook het interieur met volop hints naar de oer-5

    Login om te reageren
  11. pietertje123 zegt

    24 februari 2024 om 12:48

    Niet verlagen, met al die rotdrempels wil je juist zonder van de Vmax af te wijken er soepeltjes overheen kunnen. Zoals met een Panda zo lekker kon.

    Velgen vind ik niks, te druk en te vierkant, maar ze zullen wel iets hebben van de originele van destijds?

    400km, voor 25.000 euro? Klinkt zo slecht nog niet, is dat ver voor deze klasse?

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      24 februari 2024 om 13:07

      Ik schat in dat dat geldt voor een kalere instapvariant met minder pk’s en kleinere accu..

      Login om te reageren
  12. William zegt

    24 februari 2024 om 12:49

    Zoals altijd bewust en opzettelijk gelekt door de fabrikant zelf. Kwestie van de media aandacht uitmelken.

    Login om te reageren
  13. cdlop01 zegt

    24 februari 2024 om 12:53

    Blijft design armoede dat teruggrijpen op het verleden, maar in de lease zal het wel een groot succes worden. Vind de auto erg obese ogen, wel leuk interieur.

    Login om te reageren
  14. tmon zegt

    24 februari 2024 om 13:03

    Dat interieur! Wat heeerlijk. Ben enorm fan van mooi, stoffen interieur. Heb dat liever dan leer, maar weinig fabrikanten stoppen wat extra aandacht in stoffen zetels.

    Login om te reageren
  15. Robert zegt

    24 februari 2024 om 13:17

    Ik ben wel benieuwd naar de binnenmaten. Kan dit door voor een fatsoenlijke B-segmenter, dan heb je een serieuze speler te pakken die het de concurrentie flink zuur kan gaan maken, zeker als ze de prijs rond de 25.000 (lees: ruim onder de 30 mille) kunnen houden.

    Login om te reageren
  16. ghost zegt

    24 februari 2024 om 14:22

    Met brede heupen en V6 achterin graag!

    Login om te reageren
  17. mc96 zegt

    24 februari 2024 om 15:29

    Het is een kek karretje geworden! Ook in hrt interieur zitten leuke verwijzingen naar het eerste vijfje. Met zo’n prijs moet het wel een succes worden!

    Login om te reageren
  18. mc96 zegt

    24 februari 2024 om 15:31

    Denk alleen wel dat ie ook veel gekocht gaat worden door Baby Boomers die met de oorspronkelijke 5 zijn opgegroeid en nu wat kleiner willen gaan rijden. Of ze dat bij Renault voor ogen hadden? 😀

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      24 februari 2024 om 16:50

      Ik ben 37 en dit is een serieuze kanshebber.
      Genoeg range, betaalbaar en ziet er super leuk uit. Groter hoeft van mij niet.
      Alleen irritant dat Renault met een soort voorinschrijving de eerste verkoop wilt doen… en daarnaast wil ik de Alpine variant afwachten!

      Login om te reageren
      • fiscaal zegt

        24 februari 2024 om 18:48

        Mee eens. Lijkt mij perfecte 2e auto. Hoop dat er een “gt turbo” uitvoering komt en ben benieuwd naar verschil met de Alpine. Ook qua prijs.

        Login om te reageren
  19. hakvo054 zegt

    24 februari 2024 om 15:55

    Gewoon de concept onveranderd in productie nemen zoals het hoort. Kom maar op met je Alpine, Gordini, Turbo, GT Turbo en Baccara versies.

    Login om te reageren
    • fiscaal zegt

      24 februari 2024 om 18:49

      Inderdaad erg benieuwd naar die versies! Ook wat die prijzen gaan worden.

      Login om te reageren
  20. fanboy zegt

    24 februari 2024 om 18:25

    Als je dit voor 25K kan kopen met 300km rijbereik is dat wel een fantastisch ding voor heel veel mensen.
    Voor de gewone mens, maar ook een concurrent voor de Fiat 500 en Mini.
    Zal ook lekker betaalbaar zijn in de (private) lease.

    Login om te reageren
  21. HZW zegt

    24 februari 2024 om 19:22

    Maar eens afwachten wat dit gaat wegen, wordt steeds belangrijker met de komende wegen belasting voor EV’s.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 februari 2024 om 21:52

      Zolang we geen regering hebben is er toch ook geen wetsvoorstel voor wegenbelasting voor EV’s?

      Login om te reageren
  22. mustang750supersnake zegt

    25 februari 2024 om 00:20

    leuk karretje maar doe mij maar een ev9…heb je nog wat aan..

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      25 februari 2024 om 11:26

      Ja, dat is een auto die de gemiddelde Nederlander wel probleemloos kan betalen, want die schudden allemaal zo even € 70K uit de mouw voor een KIA EV9.

      En dan moet je eens gaan kijken wat 5 jaar oude EV’s nog maar waard zijn, die kosten niet eens meer de helft van de nieuwprijs.

      en als er een nieuwe accu in moet dan ben je gewoon klaar met zo’n auto, want dan kost de nieuwe accu meer dan de auto nog waard is.

      Login om te reageren
  23. MarcoM zegt

    25 februari 2024 om 10:41

    Prachtig, ik ben benieuwd hoe hij er in het echt uit ziet.

    Login om te reageren
  24. HZW zegt

    25 februari 2024 om 11:15

    Een groot pluspunt van deze Renault 5 is een 52 kWh-accu met 400 km range.
    Al zal je die 52 kW/u versie niet kunnen kopen voor ± € 25K, daar komt een minder vermogend model met kleinere accu en minder vermogen voor.
    De 52 kW/u versie zal eerder € 35-40K gaan kosten, en de Alpine A290 versie nog meer.

    Kijk bv maar naar het prijs verschil tussen een FIAT 500e en een Abarth 500e, zijn beide de zelfde auto, zelfs de accu en motor is het zelfde, alleen bij de Abarth hebben ze die motor softwarematig opgevoerd van 118 pk naar 155 pk.
    Met als gevolg dat je met een beetje geluk 265 km ver komt met de Abarth versie, in plaats van 300-320 Km met de FIAT versie.

    De FIAT 500e is ook een achterhaalde EV, in 2026 komt de nieuwe 500e generatie, groter uitgevoerd (tevens een 5-deur versie), met grotere accu’s en meer Range.

    De Renault 5 met 52 kW/u Accu en 400 km range, is een eerste stap in de goede richting.
    Jan Modaal heeft alleen wat aan een EV als die een Range heeft van 500-700 Km, waardoor je de energie kosten betaalbaar kan houden voor je EV.

    Elke 250-300 km aan de stekker is waardeloos, het vullen van je accu is dan net zo duur als een tank brandstof vullen, waar je verder mee komt.

    Login om te reageren
  25. doublechevron65 zegt

    25 februari 2024 om 16:39

    Het design van buiten is leuk, maar van binnen compleet de plank misgelopen. Het lijkt wel of er geen fatsoenlijk budget meer was, dus knallen we d’r maar een mega tablet in.

    Login om te reageren
  26. shicomm zegt

    25 februari 2024 om 19:46

    Ergens is het wel jammer dat ie zo “opgepompt” oogt.
    Als de instapper daadwerkelijk 25-26k gaat kosten dan zitten ze best goed.
    Benieuwd wat voor range die versie krijgt trouwens..

    Login om te reageren
  27. Exit Luminar zegt

    25 februari 2024 om 20:05

    Ik heb nix aan een elektrische auto, en voor de fun kan ik hem ook niet hebben. Ja, wat blijft er dan over: een kever?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North