• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De elektrische hot hatch van Alpine is in aantocht!

Auteur: machielvdd, gepost 19 februari 2024 om 17:02 – 2 Reacties

Als je goed kijkt zie je hier de productieversie van de Alpine A290.

We zitten eigenlijk nog steeds te wachten op de eerste elektrische hot hatch. Een Ioniq 5 N ziet er weliswaar uit als een hot hatch, maar dat blijft een lomp groot ding. En de Abarth 500e en de MINI Cooper SE zijn eigenlijk te braaf om voor een hot hatch door te gaan. Maar nu lijkt er eindelijk een échte elektrische hot hatch in aantocht te zijn: de Alpine A290. Dit is ook meteen de eerste nieuwe Alpine sinds de A110.

De A290 hebben we alleen nog gezien als concept car met futuristische velgen en het stuur in het midden, maar nu krijgen we de eerste beelden van de productieversie te zien. Alpine is er momenteel mee aan het spelen in de Zweedse sneeuw.

De productieversie van de A290 (zonder die gekke β) oogt helaas iets minder dik dan de concept car. Een belangrijk verschil is dat de productieversie gewoon een vijfdeurs lijkt te worden, waar de concept een driedeurs was. De spoiler is ook flink gekrompen en de wielkasten zijn een stuk minder breed.

Productieversie Alpine A290
Productieversie Alpine A290
Productieversie Alpine A290
Productieversie Alpine A290
Productieversie Alpine A290
Productieversie Alpine A290
Productieversie Alpine A290
Productieversie Alpine A290
Productieversie Alpine A290

Toch blijven er nog genoeg leuke elementen over. De ‘rallylampen’ hebben het productiestadium gelukkig gehaald en de voorbumper oogt lekker agressief. De Alpine A290 krijgt ook toffe kruisspaaksvelgen, met daaromheen Michelin Pilot Sport EV-, Pilot Sport 5- of Pilot Alpin 5-banden.

We krijgen ook alvast een glimp van het interieur te zien. De A290 krijgt in ieder geval een sportief stuurtje, met een afgeplatte onderkant en een 12-uursmarkering. Om de sportieve beleving compleet te maken zitten er ook een paar speciale knoppen op het stuur: een Overtake-knop en een Recharge-knop. Het stuur zit overigens gewoon links en niet in het midden. Als je gehoopt had op een mini-McLaren F1 kom je dus van een koude kermis thuis.

De technische specificaties van de A290 verklapt Alpine nog niet, maar wel de afmetingen van de productieversie. Met een lengte van 3,99 meter wordt de A290 nog iets compacter dan de huidige Clio, die 4,053 meter lang is. De Alpine is wel breder (1,82 meter) en hoger (1,52 meter).

Voordat de Alpine A290 onthuld wordt, moet natuurlijk eerst de huis-tuin-en-keuken-Renault 5 gelanceerd worden. Dat gaat zeer binnenkort al gebeuren: over een week zullen alle ogen in Genève gericht zijn op deze auto. Vooral omdat dit de enige interessante onthulling is, maar dat terzijde. Vervolgens moeten we nog even geduld hebben tot juni, want dan zal de Alpine A290 zijn opwachting maken.

Ook interessant!

  • Alpine pakt uit: A290 is een klein bommetje op wielen
    Alpine A290 is officieel een klein bommetje op wielen
  • Alpine A290_β
    Alpine A290 is de eerste elektrische hot hatch
  • nieuwe Alpine A110
    Nieuwe Alpine A310 gaat keihard de 911 aanpakken
  • Hollywood-acteurs kopen aandelen in F1-team Alpine!
    Hollywood-acteurs kopen belang Alpine + 7 nieuwe modellen aangekondigd

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

a290, alpine, Elektrisch

Vorig bericht: « BMW 220i Coupe – test en video
Volgend bericht: De FIA wordt vanaf nu gesponsord door Red Bull »

Lees Interacties

Reacties

  1. PunicaOase zegt

    19 februari 2024 om 20:20

    Ben benieuwd naar de specs. Oogt iig als een kek wagentje :-)

    Login om te reageren
  2. alpinea110 zegt

    19 februari 2024 om 21:06

    Ik had het eigenlijk wel cool gevonden moesten ze de centrale bestuurdersstoel behouden hebben want dan was hij echt wel uniek geweest.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North