• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK! Dit is de gloednieuwe Maserati GranTurismo

Auteur: willeme, gepost 3 oktober 2022 om 12:02 – 33 Reacties

gloednieuwe Maserati GranTurismo

Het was eventjes wachten, maar hij is officieel: de gloednieuwe Maserati GranTurismo!

Wat. Een. Schoonheid. De gloednieuwe Maserati GranTurismo is officieel! Het is inmiddels al de 12e luxe, snelle coupé van Maserati. Daar gaan we binnenkort eventjes iets dieper op in, maar voor nu hebben we compleet nieuwe grote reisauto van het merk met de drietand.

Het meest bijzondere feit is natuurlijk het feit dat de auto er komt met de keuze voor een verbrandingsmotor én elektrische aandrijving. Met name die laatste is een welkome aanvulling. Een Tesla, Taycan of i4 is heel erg dík en in zekere zin ook gaaf, maar je kunt ze onmogelijk echt mooi noemen. Deze Maserati GranTurismo is daadwerkelijk echt heel fraai.

gloednieuwe Maserati GranTurismo

We beginnen eventjes met de afmetingen. De Maserati GranTurismo is 4,96 meter lang, 1,96 meter breed en 1,35 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,93 meter. Dat is bijna exact even groot als de uitgaande generatie. Daar komen we zo nog eventjes op terug.

Dan de wielen. Alle GranTurismo’s staan standaard op een breedte- én hoogteset. Voor heb je 20 inch-wielen met 265/35 ZR 20 banden en achter 21 inch-wielen met 295/30 ZR21-banden.

Maserati GranTurismo Modena

Laten we beginnen met de de instapper. Deze heeft de 3.0 Nettuno-motor onder de kap. In deze versie heeft ‘ie 490 pk en 600 Nm. De V6 is gekoppeld aan een ZF 8HP75-transmissie. Van 0-100 km/u sprinten is in 3,9 seconden achter de rug en de topsnelheid bedraagt 302 km/u. Ook leuk, Maserati geeft de 0-200 km/u tijd. Die is in 13 seconden achter de rug. Snel zat voor een instappertje, dunkt ons. Het gewicht: 1.780 kg.

gloednieuwe Maserati GranTurismo
gloednieuwe Maserati GranTurismo

Maserati GranTurismo Trofeo

De Trofeo is de sportieve variant. Wederom heeft deze de Nettuno-V6, maar dan met een hoger vermogen van 550 pk en 650 Nm. De transmissie is identiek aan die van de Modena. Deze versie kan in 3,5 seconden naar de 100 km/u sprinten en een topsnelheid halen van 320 km/u. Van 0-200 accelereren duurt 11,4 seconden. Ook is de Trofeo iets sportiever aangekleed.

gloednieuwe Maserati GranTurismo
gloednieuwe Maserati GranTurismo

Maserati GranTurismo Folglore

Dan hebben we als laatste de elektrische versie. En verreweg de meest krachtige. De Folgore heeft dankzij drie elektrische motoren een maximaal vermogen van 760 pk en een boomomwortelend koppel van 1.350. Van 0-100 km/u is dit de snelste: daar ben je namelijk al in 2,7 seconden. Ook op 0-200 km/u-sprint is dit de snelste: 8,8 seconden! Qua topsnelheid is het een van de snelste elektrische auto’s die we zijn tegengekomen: 320 km/u.

gloednieuwe Maserati GranTurismo
gloednieuwe Maserati GranTurismo

Het is nét de oude?

Dan als laatste nog even over de auto van @RubenPriest. Onze collega heeft namelijk net zijn GranTurismo van de vorige generatie (M145) in ontvangst mogen nemen. Bij ons valt op dat de greenhouse van de nieuwe GranTurismo (M189) wel héél erg veel lijkt op het vorige model. Alle dimensies zijn anders de tank van het oude model is 16 liter groter, terwijl de bagageruimte ietsje kleiner is. Ander punt: de nieuwe GranTurismo heeft geen B-stijlen, de oude heeft deze wel.

gloednieuwe Maserati GranTurismo
Mad Photoshop skills: @Wouter!

Ook heeft de oudere versie een 2 centimeter langere wielbasis en een 5 centimeter kleinere spoorbreedte. Dit betekent hoogstwaarschijnlijk dat het grotendeels een nieuw model is. Met de rijtest zullen we de auto van Ruben ernaast om te kijken of het nu werkelijk écht een nieuw model is.

Meer lezen? Dit zijn 9 speciaaltjes van modehuizen en automerken!

Ook interessant!

  • Maserati GranTurismo V6
    Maserati GranTurismo V6 helemaal naakt
  • GranTurismo EV
    BREEK: GranTurismo EV lekt op het internet!
  • Dit is de nieuwe Maserati GranTurismo van alle kanten!
  • Mijn Auto: Maserati GranTurismo MC Stradale van Ricardo
    Mijn Auto: Maserati GranTurismo MC Stradale van Ricardo

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, ev10daagse-2022, granturismo, Maserati, modena, trofeo, Video

Vorig bericht: « Top 15: verkopen EV’s 2022 tot nu toe
Volgend bericht: Toyota Corolla bijgeslepen, gewoon met wieldoppen! »

Lees Interacties

Reacties

  1. autogeak zegt

    3 oktober 2022 om 12:36

    Wat een verademing. Gewoon een simpel mooi design. Geen zwarte plastic accenten of maar zo veel mogelijk lijnen die nergens op slaan. Echt een van de mooiste moderne ontwerpen als je het mij vraagt.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      3 oktober 2022 om 13:08

      Mee eens, ondanks dat het meer evolutie dan revolutie is, is dit een verademing na de zoveelste miskleun ban het ooit door mij zo geliefde BMW…

      Login om te reageren
  2. RubenPriest zegt

    3 oktober 2022 om 12:37

    Doe mij maar die ouwe

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      3 oktober 2022 om 13:20

      Objectieve mensen, waren er daar maar meer van ! :-D

      Login om te reageren
      • RubenPriest zegt

        3 oktober 2022 om 14:11

        Nou he!

        Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        3 oktober 2022 om 15:02

        Sinds wanneer is smaak objectief dan? :P

        Login om te reageren
  3. zdev zegt

    3 oktober 2022 om 12:44

    Prachtig! Don’t fix what isn’t broken: zelfde fenomenale design, ietsjes opgefrist.
    Veel beter dan wat ze met de Quattroporte deden: de voorganger (Sport GT S) was prachtig, de opvolger matig.
    Wel jammer dat de 4.7 V8 niet terugkeert. Het geluid daarvan is verslavend. PK’s zeggen niet altijd alles, emotie wel.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      3 oktober 2022 om 17:51

      Mwa, met alle nieuwe normen zou deze ook al een stuk minder klinken. Gewoon lekker voor een occasion gaan

      Login om te reageren
  4. Richmond zegt

    3 oktober 2022 om 13:00

    Over het geheel genomen, prachtige lijnen. Alleen de neus doet mij teveel denken aan de jaguar F-type. En bij de F-type vind ik het passen, maar bij Maserati niet. En het klopt ook wel wat Ruben zegt dat het nieuwe model heel veel lijkt op het oude. Had best wat meer verschil in mogen zitten. Ook al is het nog steeds een goed ontwerp.

    Login om te reageren
    • Jens zegt

      3 oktober 2022 om 13:10

      Ik vind de voorkant meer op een Alfa Romeo 8C lijken, wel mooie wagen verder.

      Login om te reageren
  5. koen23 zegt

    3 oktober 2022 om 13:00

    Een Taycan niet mooi kunnen noemen?

    Login om te reageren
    • tvklarenbosch zegt

      3 oktober 2022 om 13:17

      Nee

      Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      3 oktober 2022 om 14:26

      Nee

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      3 oktober 2022 om 14:30

      Behalve de 911 en de 918 is er niks moois aan de Porsches.

      Login om te reageren
  6. wessel94 zegt

    3 oktober 2022 om 13:05

    Erg fraai, stiekem heel blij dat hij weer terug is, zelfs nog iets mooier en tevens weer met ICE. Hij zal het niet halen bin de 4,7 maar zal hopelijk ook goed klinken.

    Login om te reageren
  7. densk zegt

    3 oktober 2022 om 13:06

    Precies hetgene aangepakt wat ik bij het huidige model echt niet fraai vind, de koplampen. In deze uitvoering wel heel erg een Jaguar look alike maar ik vind hem prachtig zo.

    Login om te reageren
  8. Edge zegt

    3 oktober 2022 om 13:13

    Ik vind het een mooie auto, maar ik vind ook dat Maserati te krampachtig heeft vast proberen te houden aan het uitgaande model. Deze auto ziet er niet uit als een hagelnieuw ding, maar als een grondige facelift. En ik weet wel dat het geen facelift is, maar dat gevoel krijg ik er wel bij. Niet het gevoel dat ik persoonlijk bij een nieuwe auto wil krijgen.

    Een merk als Porsche komt daarmee weg bij de 911. Dat model is zo iconisch en dat merk is zo sterk dat zij het zich kunnen veroorloven om het op deze manier aan te pakken. Ferrari ook als ze na een jaar of 5 de 458 naar 488 updaten. Maar Maserati rommelt al jaren in de marge, maakt al tijden geen auto’s meer die zo goed of zo begeerlijk zijn dat ze als warme broodjes over de toonbank gaan. Dan verwacht ik meer dan een auto die eruit ziet alsof ‘ie 10 jaar geleden al in de showrooms stond.

    Login om te reageren
  9. kniesoor zegt

    3 oktober 2022 om 13:22

    Vind ’t een prachtding. Neem aan, dat de V6 geheel achter de vooras ligt, wat veel belooft voor het stuurgedrag van de oto. Alleen dat gewicht, hè . . .

    Login om te reageren
  10. flyerbunch zegt

    3 oktober 2022 om 13:35

    Ziet er netjes uit, maar de oude en de nieuwe komen wel heel dicht bij elkaar idd. V6 vs V8 is jammer, maar helaas.. benieuwd of er dan toch ooit nog een stradale van gaat uitkomen.

    Login om te reageren
  11. mashell zegt

    3 oktober 2022 om 13:42

    Geen lelijke wagen maar dat dak had een paar centimeter lager gemogen. Het lijkt er op dat alle designers op het MC20 project gezet zijn en alle engineers op het Granturismo project.

    Login om te reageren
  12. por100 zegt

    3 oktober 2022 om 14:16

    Hopelijk dateren deze voor- en achterlichten niet net zo snel als bij het uitgaande model. Dat vond ik wel de grootste aanfluiting: een 5 jaar oude A-segment auto heeft knappere verlichting dan het uitgaande model. Verder een prachtige auto, zowel oud als nieuw.

    Login om te reageren
  13. berlinetta zegt

    3 oktober 2022 om 14:27

    Deze auto zou toch heel hoog op mijn lijstje staan als ik in de positie was om zoiets te kunnen kopen. Wat een schoonheid!

    Login om te reageren
  14. ghini zegt

    3 oktober 2022 om 16:29

    Prachtig. Erg benieuwd naar de tests van zowel Trofee als EV.

    Login om te reageren
  15. ericc zegt

    3 oktober 2022 om 16:43

    Kijk EV-bouwers, zo ontwerp je wel een knappe EV…maar toch de Modena voor mij!

    Login om te reageren
  16. sleepyj zegt

    3 oktober 2022 om 17:01

    Die velgen vind ik dan wel weer pauper ogen. Maar het is een algemene trend die ik niet kan bekoren. Verder echt een fijn ogende auto.

    Login om te reageren
  17. pier zegt

    3 oktober 2022 om 17:29

    Mooie auto maar ook een beetje oude wijn nieuwe zakken gevoel. Dat heb ik ook bij de 911 en die komt er ook mee weg. Hopelijk wordt dit een succes voor Maserati. Ben benieuwd naar het interieur.

    Login om te reageren
  18. Dutchdriftking zegt

    3 oktober 2022 om 18:30

    Geniaal dit. Wel jammer dat de Troffeo geen Ferrari V8 heeft.

    Login om te reageren
  19. AudiRS zegt

    3 oktober 2022 om 19:29

    1 woord: wauw!

    Login om te reageren
  20. grandmasterb zegt

    3 oktober 2022 om 20:59

    Het oude model was eveneens erg fraai, maar de acceleratie was te langzaam t.o.v. de concurrentie. Met deze zit dat wel goed, ik hoop alleen dat ze het geluid van de V6 wat spannender kunnen maken.

    Login om te reageren
  21. wjeurs zegt

    3 oktober 2022 om 21:06

    Voorbumper van de folglore, achterkant van de Modena, aandrijflijn van de trofee, zet maar voor de deur

    Login om te reageren
  22. pvg100 zegt

    4 oktober 2022 om 11:27

    Net zoals zijn voorganger, nagelnieuw maar nu al een gedateerd design. Ziet eruit als een kruising tussen een F-type en een DB9. Begrijp me niet verkeerd, beide mooie wagens en deze mag er qua uitzicht ook best zijn. Maar Maserati is altijd zo conservatief in hun design. En voor de techniek die eronder zit moet je het ook niet doen. Met de prijs die je voor een nieuwe moet neerleggen zou ik wat anders kopen.

    Login om te reageren
  23. thjvanvlerken zegt

    4 oktober 2022 om 17:57

    Ben benieuwd ev vs benzine, welke gaat het worden kwa verkopen. Pracht wagen, ik hoop dat interieur op orde is en niet zoals alfa 😂

    Login om te reageren
  24. cossiekiller zegt

    5 oktober 2022 om 13:27

    4m96 lang !!
    Dat is dus net een tikje langer dan een Mercedes CLS shooting brake of een Audi A6 break !!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North