Breek: Kabinet wil subsidie op hybrides schrappen

Auteur: , 147 Reacties

RIP plug-ins.

Breek: Kabinet wil subsidies op hybrides schrappen

De spindoctors rondom staatssecretaris Eric Wiebes (Financiën) zijn dit weekend vakkundig nieuwe autoplannen aan het lekken. Werd gisteren in het AD het bommetje gedropt dat het BPM-stelsel geleidelijk wordt afgeschaft, vandaag kopt de Telegraaf dat de regering ook hybrides – zowel met als zonder stekker – zwaarder wil gaan belasten.

We vroegen ons gisteren al af hoe het wegvallen van de BPM financieel zou worden gecompenseerd. Immers, Wiebes wil dat dit budgetneutraal gebeurd. De 1,1 miljard euro aan ILLEGALE BELASTING die ze straks mislopen moet dus ergens anders vandaan komen. We houden er nog steeds sterk rekening mee dat de Motorrijtuigenbelasting (MRB) wordt verhoogd en we allemaal de Sjaak zijn, maar bronnen melden dat het kabinet overweegt om ook fiscale subsidies op hybrides en plug-in hybrides te schrappen.

Welke financiële incentives exact op de schop gaan wordt niet genoemd, maar denk aan de 7% bijtellingscategorie voor muesli-auto’s (minder dan 50 gram CO2). Laten we wel wezen: dergelijke regelingen zijn té succesvol geweest, waardoor het Nederlandse wegennet nu is bezaait met auto’s als de Outlander hybride, die soms zelden een oplaadpunt van dichtbij zien, en daardoor veel meer verbruiken dan opgegeven. Door dergelijke belastingtarieven te verhogen kan een gefaseerde verlaging of afschaffing van de bpm worden gefinancierd, aldus de Telegraaf. Volledig elektrische auto’s lijken buiten schot te vallen, maar dat weten we pas zeker als Wiebes de Autobrief naar de Tweede Kamer stuurt, wat nog voor de zomer moet gebeuren.

We kunnen niet zeggen dat dit als een verrassing komt. Dit is nou eenmaal het lot van té succesvolle (en tegelijkertijd marktverstorende) maatregelen. Noorwegen weet er alles van.



147 reacties

Dikke doei! Ik ben hier helemaal voor!
@ghost: Morgen komen ze voor jou…
@norge: als je de belastingdienst bedoeld, ja klopt, ik moest betalen. Omdat goed opgeleid->hoog salaris->overheid stimuleert dat graag.

Of suggereerde je wat anders?
@ghost: Nee hoor, hou er alleen niet van als mensen juichen omdat anderen hun voordelen verliezen..
@norge: Dat punt kan ik wel waarderen. Al vraag ik me af, wat is dan het voordeel dat ik heb als niet EV/hybride rijder?

Mijn reactie komt niet voort uit misgunnen maar uit de misplaatstheid van EV/hybrides in het algemeen. Electriciteit wordt grotendeels opgewekt door kolen/gas/etc. Daarnaast door zon/wind/water maar die bijdrage is te gering om daar (imo) een subsidie voor te geven. Vandaar mijn toejuichen om het af te schaffen. Het creëert imo scheve gezichten.
@ghost: er wordt ook helemaal geen ‘subsidie’ gegeven op plugins. Subsidie is gratis geld dat je in de schoot krijgt geworpen. Een aftrekregeling is dat pertinent níet. Een mrb halftarief of bpm vrijstelling is óók geen subsidie. Een lagere bijtelling: ook geen subsidie, je draagt enkel wat minder belasting af over je inkomsten.
@parker: en ps: de phevs die nu al rondrijden of geleverd worden voor 31 dec ‘verliezen’ hun voordelen helemaal niet: de 0 en 7% bijtelling ligt vast voor 60 maanden vanaf 1e toelating, daar kan Wiebes niks meer aan veranderen. Autobrief 2 heeft pas betrekking op nieuwverkopen vanaf 1 jan 2017!
@norge: zit wat in, alleen moet je al een hoog lease budget hebben om een hybrid te mogen rijden, en zeg nou zelf de mensen die dat hebben kunnen ook wel meer bijtelling betalen….
@lightstar: die betalen sowieso al veel meer belasting dus eigenlijk terecht dat zij op dit vlak wat meer voordelen krijgen
@ghost: betalen zodat incompetentie idioten het er zo hard door kunne draaien dat als jij het vanaf je huis met biljetten van €1000 24/7 naar Den Haag gaat brengen in een vrachtwagen ze nog te weinig hebben. 4 miljard aan ICT projecten afschrijven, verkeerd bezuinigen in de zorg, 3 dubbel belasting heffen etc etc etc etc. Maar ja, ik betaal liever meer, dat betekent dat ik ook meer krijg… Retoriek waar ik van aan de schijterij kom. Elk besluit van de overheid wordt de burger per definitie slechter van. Zeker wat betreft automobielen. Ga maar lekker betalen jij hoogopgeleide….
@maniaxdream: Verder alles goed kerel, pilletjes wel ingenomen vanochtend ? Misschien moet je in Den Haag gaan protesteren ipv iemand afzeiken die geen problemen heeft om meer belasting te betalen omdat ie goed verdient en zodanig jou dagelijkse pilletjes meefinancieert … solidariteitsprincipe heet dat.
@maniaxdream:

Jij hebt helemaal gelijk. Eigenlijk is het ook helemaal niet zo moeilijk, maar blijkbaar toch nog te moeilijk voor velen die niet inzien hoe absurd hoog de belastingen in NL inmiddels zijn geworden.
@ghost: inderdaad. Dit hele beleid slaat nergens op, omdat GEEN ENKELE plugin hybride zo schoon is als dat wordt gezegd. Pas als er een oplossing is voor de productie en eindverwerking is van de accu’s en de oplaadstroom 100% groen is, mogen ze terugkomen. Vanaf nu IEDEREEN gewoon weer 25% bijtelling.
@roppp: onzin. Het is hoe je hem gebruikt. Met zo’n Outlander is zelfs 1 op 70 mogelijk, zolang je ze maar aan de laadpaal legt.
@gtwillem: Terwijl je bijna altijd op de benzinemotor rijdt.
@mercedesclk350: nee. Als je hem netjes oplaadt doe je de eerste 35km volledig elektrisch tot 125 km per uur. En als je je rijstijl een beetje aanpast, is dat prima te halen.
@gtwillem: Maar dat doen ze nou juist niet, vooral de rijstijl wordt niet aangepast naar elektrisch rijden. Ik zou zeggen subsidie eraf en andere limiteren op 130km/h
@Donstil: iets te suggestief. Zoals onze oude fractievoorzitter altijd zei: tegen vaagheden en kun je geen oppositie voeren.

Ik begrijp dat met je uitspraak dat je de rijstijl van alle PHEV eigenaren hebt geanalyseerd?

Ik weet dat het populair om te roepen is, en iedereen doet er hier graag aan mee, maar het is niet helemaal waar.

Er zijn genoeg bedrijven die eisen stellen aan de brandstofvergoeding. Als ze constant 1 op 8 rijden daar waar 1 op 50 mogelijk moet zijn, wordt er echt wel aan de bel getrokken. Veel bedrijven hebben ook palen staan zodat de eerste 30km weer volledig elektrisch is.

Er zullen er vast een paar zijn, maar het is te kort door de bocht.
@gtwillem: Ik rij elke dag 45km (90totaal) over de A15 en zie niets anders dan hard rijdende PHEV eigenaren. Nu snap ik wel dat je er zo snel mogelijk weer uit wil zijn alleen met zuinig rijden heeft het niets te maken.

Het probleem is vaak dat leasemaatschappijen 1:18 als zuinig bestempelen (eigen ervaring) en dat je met een auto die 1:30 kan halen dus helemaal je best niet hoeft te doen en gewoon kunt trappen. Wat dus ook iedereen doet.
@gtwillem: als je er niet mee rijdt, verbruikt ie zelfs helemaal niets.
Wat je natuurlijk ook kunt doen, is een 10% tarief hanteren als je de opgegeven verbruikscijfers ook echt haalt (aantal km/liters) en voor alles wat je meer verbruikt, geldt een bijtelling van 50%. Voor de rest geen nieuwe plugin auto’s meer verkopen totdat, zie hierboven…..
@roppp: je kan prima zuinig rijden met een Outlander, alleen moet je geen grotere afstanden dan 50km per keer afleggen. Dus woon werkverkeer kan in principe rijdt de Outlander bij ons thuis max. 30km tot de volgende laadpaal, en kun je zonder extreem langzaam rijden prima een goede waarde halen.
@gtwillem: Onzin inderdaad, je weet zelf ook hoe zo’n beetje 99% van de rijders zo’n ding gebruikt. Alleen zeer doorgeslagen en toegewijde mensen halen 1 op 70.
@ghost: onzin. Veel mensen rijden relatief zuinig met hun Outlander. Bij ons in de familie zijn er een paar die er een hebben en die halen prima waardes. Vooral in de Randstad is het enorm veel zuiniger dan de diesel/benzine optie.

Volgens de lokale Mitsubishi dealer rijden de meeste Outlanders relatief zuinig. Hij kaartte ook aan dat de meeste Outlander rijders de auto op de zaak leasen. Dus niet VAN de zaak met tankpas, maar gewoon op hun eigen zaak (zoals bij mijn familie ook het geval is).

Dat er een aantal leasers zijn die daar die niet naar om kijken kan best, maar dat 99 procent noemen is populistisch gebral ;-)
@gtwillem: blijft staan dat het produceren en ontmantelen van de accu’s buitengewoon milieuvervuilend zijn en dat de meeste oplaadstroom wordt geproduceerd door op bruinkool gestookte centrales. Oftewel, wie houdt wie voor de gek.
@roppp:
1. Auto’s met een verbrandingsmotor produceren is ook niet bepaald milieuvriendelijk
2. Veel laadpalen staan op groene stroom.

En kom op, ik houd ook van de geur van benzine en alle romantiek erom heen. Maar alle nadelen die de Oude Lobby maar blijft opratelen zullen telkens beter aangepakt worden (groene stroom wordt populairder, accu’s bouwen/winnen wordt telkens efficienter).

@gtwillem: daar heb je een enorm punt. Als de wetenschap haar krachten bundelt en samen op zoek gaan naar een universele oplossing voor het brandstofprobleem, is er binnen een jaar iets duurzaams bedacht. Maar ja, de olielobby, de nationale politiek, de regionale politiek, de pomphouders, etc., etc.
@gtwillem: “…Volgens de locale Mitsubishi dealer…” komt op mij over als “Wij van wc-eend….”
@406_v6: het was meer als collega’s onder elkaar dan dat ik geïnteresseerd was in een Outlander, zou wat zijn: Permaban boor gtwillem…
@gtwillem: ik ken ook een aantal ondernemers die dagelijks rond de 300km moeten rijden met de phev. Er zit een kleine benzine tank in en het verbruik is rond de 1 op 8. Die tanken minimaal 1x per dag. En ze hebben dan ook goed spijt…..
@gtwillem: 50% lijkt me anders een vrij aannemelijk ‘significant’ aandeel, want tegenover jou mooie groene Foutlander verkooppraatje ken ik namelijk meer Foutlander leasers die er gewoon eerlijk voor uitkomen: schijt aan, fok dat, puur om de centen. En ze klagen ook allemaal over het verbruik zodra de batterij leeg is / snelweg verbruik. Daar tegenover ken ik slechts enkele Foutlander rijders die er ook echt een sport van maken om zo zuinig mogelijk te rijden.

Laten we het dus minstens op een ‘significant’ aandeel houden ? Maar voor ALLE Foutlanders geldt dat ze smerige batterijen hebben en op stroom rijden die ook voor een significant aandeel niet groen opgewekt is, nog even los van de oliestoker-boot waarop ze naar Europa komen (indien in Japan gemaakt) of het bloed aan de wielen omdat ze anders in Rusland gemaakt worden.

Als je toch iets wilt doen voor je omgeving, rijdt een Europese, lokale geproduceerde auto of ga fietsen.
@dawwg: mijn B-label auto haalt ook z’n verbruik niet als ik mijn rijstijl niet aanpas. En mijn G-label is juist zuiniger dan volgens de gebruikstest. Boeiend. Beleid maak je op basis van doelen. Doel behaald, beleid aanpassen. Doel niet behaald, bijsturen.
@gtwillem: zelfs als je alleen op benzine rijd zijn nog verbruikcijfers van 1: 11 haalbaar en dat is gezien het gewicht nog eens niet zo heel gek
@ghost: tot jouw wegenbelasting verdubbeld word.
Reken er maar op dat alle auto’s waarover BPM is betaald ook gewoon mee gaan in de verhoging, anders is het weer niet te doen voor de luie ambtenaren.
Ik hoop, net al vele anderen hier, dat er een eerlijk systeem komt waarbij je betaalt voor het gebruik van je auto. Dat zal wel een utopie blijven, gezien de kosten die daar aan vast zitten voor de overheid.
@awesome: nou en? Als je het niet kan betalen, rijd dan geen auto. Auto’s kosten geld, als je daar niet mee kan leven, ga je lekker fietsen.
@ghost: gefeliciteerd, je hebt zojuist de meest kansloze opmerking voor vandaag gemaakt. En dat al in het eerste topic…

Voor mij persoonlijk is het geen issue om meer geld op te hoesten hoor. Jij vergeet alleen dat er heel, heel veel, mensen werken op afgelegen plaatsen die helemaal niet zo veel geld verdienen maar wel afhankelijk zijn van een auto. Want grote fabrieken/transportbedrijven etc staan nu eenmaal op goedkope plaatsen en niet in het centrum van de grote steden.
Op het moment dat zij het niet meer kunnen betalen zijn de problemen vele malen groter.
Dat het jou en mij niet zo zeer raakt is helemaal niet relevant. Het gaat juist om die groepen die het nu al met moeite op kunnen hoesten.
@awesome: ik snap je reactie, ook goed onderbouwd en ik heb daar niet aan gedacht op die manier. De eerste drie zinnetjes hadden niet nodig geweest maar anyway de auto zal altijd geld kosten.
@ghost: je hebt gelijk. De eerste 3 waren niet nodig. Excuses daarvoor.
Wel tof dat je ook snapt dat het hier niet om jou en mij draait.
@awesome: bus? Fiets? Brommer? Snorfiets? E-bike? Genoeg vervoersmogelijkheden in dit land voor zielepietjes met een kleine beurs.. Een auto is geen grondwettelijk recht.
@ghost: tussen kunnen en willen betalen zit een wereld van verschil natuurlijk.
Ik heb bij de koop van mijn auto netjes bpm betaald en ben daardoor een bepaalde maandelijkse bijdragen gaan betalen in de vorm van wegen belasting.

Als die wegenbelasting omhoog moet voor meer asfalt oid heb ik daar absoluut geen problemen mee maar een ander verhaal wordt het als ik meer moet gaan betalen voor mijn bpm betaalde auto omdat de bpm voor nieuwe auto’s wordt afgeschaft. Dat heeft niet met niet kunnen betalen te maken.
@ghost: niet te vroeg juichen: dit gaat om autobrief 2, allemaal pas effectief vanaf 2017 en alles aan phevs wat tot 31 december 2015 op kenteken wordt gezet behoudt gewoon 7% bijtelling gedurende 60 maanden, dat ligt verankerd in de wet. Er komt dus nu nog een enorme run tot 31 december op plugins en die blijven zeker de volle 60 maanden rijden. Echt phev-vrij worden de wegen hier dus pas vanaf ca. 2020 en de voordelen blijven van kracht voor alle plugins die hier nu rond rijden..
Hoezo te succesvol?
Zie nog steeds een stuk meer truttenschudders op de weg dan plug-in SUV’s.
@alcantara: dat komt omdat het lease budget van veel mensen te laag is voor een cayenne s e-hybrid of xc90 twin engine. Maar kijk maar eens naar al die v60’jes en oytlanders
@ko3n: V60 is bijna twee keer zo duur als een Foutlander, rare vergelijking. Golf GTE en Foutlander zijn even duur.
Nogal Wiebes dat de BPM ergens anders (nog meer) teruggestolen wordt.
Hey die foto is bij ons in Nieuw Vennep op de Meerensteinsingel!!
@fredex: Das mooi! Met de kentekens zo pontificaal op de foto denk ik dat er zomaar binnenkort twee hybrides minder in je buurt te vinden zijn. ;)
@Rick-dos: want? Zijn dit de enige twee in Nederland??? Die gedrochten zie je toch op iedere straathoek staan of op de oprit van een echte autoliefhebber
@roppp: Want een dief staat er om bekend een gelegenheid niet aan te grijpen?
@Rick-dos: want je kenteken op de foto, dan wordt de auto direct weggehaald. Duidelijk. Vroeger bracht je je oude auto naar de sloop. Tegenwoordig post je een foto met kenteken en adres en de auto verdwijnt diezelfde nacht nog vanzelf.
@stamp: O oke dus het opslaan van kentekens door de overheid is eigenlijk helemaal geen inbreuk op je privacy? Want hey als dat ding bij de sloop staat dan hebben ze een kenteken en niet jouw kenteken…
@Rick-dos: privacy is iets heel anders knul. Een foto van een auto in de openbare ruimte en jij roept dat ze nu gestolen zullen worden. Heeft niets met privacy te maken. Als jij je druk maakt om je privacy parkeer jij vast je auto aan de achterkant van de parenclub,..

Opslaan van kentekens =/= één foto bij een artikel op Autoblog.nl
@stamp: Een kenteken en een adres maakt het verhaal wel ff heel anders of niet, pik? Of gooi anders ff jouw kenteken en adres hier online als je het toch allemaal niet erg vindt…
@stamp: ik denk dat het dievengilde heel goed weet waar de waardevolle auto’s te vinden zijn. Maar voor een Mitsubsidie PHEV hoef je niet lang te zoeken. Vraag me af of die nou zo interessant zijn…
@fredex: of in elke andere willekeurige uit de grond gestampte 13 in een dozijn vinexwijk
Top! Alleen 100% EV stimuleren, want daarmee kan je niet vals spelen. Niet laden = stil staan.

EV’s dragen ook structureel bij aan een betere luchtkwaliteit, dus dat is alleen maar goed.
@widodh:
Over die betere lucht kwaliteit; er wel eens over nagedacht waar die stroom vandaan komt die bij dat oplaadpunt de auto ingaat..?
Kolencentrales en verbrandingsovens zijn verre van ‘emissie vrij’ hoor…
@ukbob: Watercentrales wel, en windmolens ook toch? Of zit daar volgens jou een benzine motor in?
@norge: gewone goedkope bruinkool uit Duitsland!
@norge: hij zegt toch 100% emissievrij? Wat jij zegt klopt wel maar dan moet je alle gas
@norge: Heb je je wel eens verdiept in hoeveel CO2 er wordt geproduceerd bij een windmolen? Het begint met de winning van de delfstoffen om zo’n ding te maken, het smelten van de erts, vervoer halffabrikaat naar productielocatie, de productie zelf, transport + opbouw op locatie (en als dat op zee is de komt daar nog een percentage bij omdat er speciale schepen gebouwd zijn/moeten worden om die molens op zee te kunnen plaatsen en onderhouden.
Ik weet het, met vrijwel elke andere energiebron heb je ook een gedeelte van deze CO2 productie, maar het gaat me meer om het feit dat een windmolen gedurende z’n productieve leven never nooit genoeg rendement gaat leveren om een échte bijdrage te leveren aan de CO2 reductie.
@406_v6: Wat je hier zegt is aantoonbaar onjuist, ff googelen op ‘windmolen uitstoot’ geeft je het antwoord. Het probleem bij elke discussie over klimaatverandering is dat mensen dit soort dingen roepen zonder onderbouwing. De meeste mensen roepen maar iets wat ze wel logisch lijkt, aan beide kanten van het kamp overigens.
@100pk: Dacht het niet; ben betrokken bij de engineering van de schepen die de windmolens op zee moeten plaatsen en bij de schepen die bedoeld zijn voor het onderhoud. Verdiep je maar eens in de uitstoot van die dingen en wat de productie van deze speciale schepen voor CO2 uitstoot met zich meebrengt. Deze schepen varen écht niet op duurzame zwavelarme diesel, integendeel er gaat de goedkoopste troep in die je je maar kan voorstellen; Als je dat 1x in een moderne dieselauto mikt is ie naar de vaantjes.

Bovendien produceren windmolens niets bij windstilte en als het te hard waait staan ze ook stil….
@406_v6: ik heb het niet nagerekend (jij wel?), maar er zijn toch echt meerdere bronnen die aangeven dat de life cycle uitstoot van een windturbine binnen een jaar (vaak wordt 3-6 maanden genoemd) terugverdiend is door de windmolen zelf. Dan moet je wel aannemen dat die berekeningen correct zijn uiteraard, dus dat alles is meegenomen.
@100pk: Daarbij zijn voor alles wat op olie draait ook veel ‘speciale schepen’ en fabrieken nodig, om het vergelijk eerlijk te maken moet de uitstoot daarvan ook meegenomen worden.
@406_v6: tja zo ken ik er nog wel een paar, weet je hoeveel co2 het al heeft gekost voor dat jij het litertje peut in je tank gooit! Daar schrik je je volgens mij ook een ongeluk van.
Als zo’n windmolen 25 jaar staat te draaien dan wint ie zichzelf vast wel weer terug.
@ukbob: wel een erg oud argemunt, vind ik. Meeste laadpalen worden gevoed met groene stroom. Omdat het anders water naar de brengen is ;-)
@gtwillem: dat is dus niet waar. Iemand uit de milieulobby noemde dit traject ‘de burger voorbereiden op wat komen gaat`. Met foute argumenten en geen vermindering van de totale uitstoot.
@gtwillem: Wat versta jij onder gevoed met groene stroom? Die laadpalen zijn gewoon aangesloten op het reguliere stroomnetwerk. Het is niet zo dat er directe kabelverbindingen zijn tussen een windmolenpark en de laadpalen. Elektriciteit wordt voor een heel klein gedeelte “groen” opgewekt en voor de rest met kolencentrales etc. Lokaal kan je dan met zo’n “groene” auto “goed” bezig zijn, maar als je naar het grotere geheel kijkt ben je met zo’n auto slechter bezig voor het milieu dan met een gewone auto. Vooral als je dan ook nog is naar het complete productieproces gaat kijken.
@gtwillem: ja hahaha groene stroom is net zoiets als groene marsmannetjes ze bestaan allebei niet
@ukbob: en hoe worden de fossiele brandstoffen geproduceerd dan? Dat wordt ook niet meegerekend in de CO2-uitstoot.
@ukbob: een ICE auto duwt veel meer co2 uit van productie tot de hele levenscyclus. Google maar naar het artikel van TNO. En olie komt tegenwoordig ook van IS vandaan? Lekker dan.
@stfu: meen je die laatste?
@stfu: heel lekker, want dat scheelt weer wat centen per liter…
@ukbob: ook op een kolencentrale is een EV schoner. Olie moet je ook raffineren tot benzine, zie ook deze 5 min video: https://youtu.be/Vqh1wrqX8d0
@ukbob:
Ja de nucelaire reactors die overal in Frankrijk staan waar onze boys’de stroom kopen….
Zul je natuurlijk zien dat die hybrides toch niet populair waren om hun verbruik of techniek…

Kunnen we trouwens ook gelijk wat oplaadpunten gaan schappen
@Rick-dos: ik rij dagelijks langs een oplaadpunt van fastned. Ik heb er letterlijk nog nooit een auto zien laden. Echt nooit nooit zeg maar
@papa: bij mijn in de stad staan zo’n 24 laadpalen. Hangt altijd een Outlander, Tesla, i3, V60, Leaf of Zoe aan.
@gtwillem: mijn laadpaal wordt dus echt niet groter van dat soort type auto’s.
@ghost: nope. Hier op AB zijn we Dinosauriërs.

En komen we met allerlei argumenten om er maar niet aannte hoeven geloven, maar de tijden zijn aan het veranderen…
@gtwillem: Tijden zijn zeker aan het veranderen, maar feit is dat de overheden zowel nationaal als internationaal NIETS doen aan de échte grote vervuilers; want dat is weer schadelijk voor de economie…. Als alle scheepvaart wereldwijd nu eens zou worden verplicht hun uitstoot met 50% te verminderen binnen 10 jaar (dat is ons in Europa ook gelukt met de auto’s) dan pas zijn we op de echt goede weg…
@papa: Ik zie ze wel gebruikt worden. Heb alleen het idee dat het privé oplaadpunten zijn aangezien het altijd dezelfde auto’s zijn die er aan vast hangen.
@papa: Fastned vraagt dan ook absurde bedragen om te laden. Met een EV stadsauto kom je toch vrijwel niet de stad uit en een Tesla heeft Fastned statons niet nodig en hebben zelfs keuze uit gratis laders.

Word dit voordeliger voor ons autorijders? Ik betwijfel het
@lorddisick: ben ook bang dat het bezit van een auto duurder gaat worden en niet het (brandstof) gebruik.
Hybrides hebben hier nooit voordelen gehad…EV daareentegen wel, met het gevolg dat iedereen die genoeg geld heeft/had een een EV erbij kocht om veel geld te kunnen sparen..
@norge: hybrides hebben wel degelijk voordelen. Het is vooral afhankelijk hoe je ‘m gebruikt en of je je rijstijl aanpast. Er zijn best mooie waardes mee te halen.

Ik ben wel met je eens dat het een compromis is. Zo goed als een EV op de korte afstanden is ie niet, en de hybride legt het af op lange stukken snelweg. En het gewicht ligt te hoog. Maar als overgang is het een begrijpelijk concept.
@gtwillem: Met hier bedoel ik Noorwegen en met voordelen heb ik het over belastingen.
@norge: uiteraard,
Excuses, waarde Norge!
@norge: Maar ja, Noorwegen is dan ook zelfvoorzienend in elektriciteit opgewekt uit duurzame waterkrachtcentrales.
@406_v6: Exporteren zelfs naar Europa….Kunnen jullie ook een beetje groen rijden :)
@norge: Rijden op Noorse energie? Jazeker, maar dan wel gewoon peut gemaakt van Noorse olie ;-)
Iemand is wakker geworden daar, hebben wel erg lang geslapen.
Prima, iedereen 20% bijtelling en de BPM eraf, voer morgen maar in als het even kan.
Mooie..was sowieso een belachelijke regeling..en straks minder van die wanstaltige mitsubishi’s en priusen om het straatbeeld te vervuilen
Leve de Eric Wiebes!
Als ze nou ook nog eens auto’s met dikke motoren gaan aanmoedigen ben ik blij.

Daarbuiten, dikkere motoren is zwaardere auto is meer wegenbelasting.

Zwaardere auto, dikke motoren is meer brandstofverbruik.

Overheid zal genoeg verdienen aan zo’n stap
@jrsmoke: het is wel degelijk belangrijk dat het (hier overigens volstrekt irrelevante) milleu er bij vaart. Bij jou voorstel is dat niet helemaal het geval ;-)
@gtwillem: Ik dacht dat het in NL ging om geld verdienen.
Haha, mooie plannen maar ik zie nog steeds geen forse verhoging komen.
Leasemaatschappijen gaan naar de klote want ze raken die Outlanders nooit meer kwijt.
Daarnaast hebben pomphouders flink geïnvesteerd in oplaadststions.

@awesome: De outlanders gaan daarheen waar ook de priussen heen verdwijnen: Oost Europa.
Goh, dit was te verwachten..
Doe maar gelijk invoeren. Mitsubsidie Outlander PHEV
Volvo v60 PH
Vw golf gte
Opel Ampera

Stuk voor stuk belachelijke auto’s
@timmehh: waarom? Als je als merk zo’n model in je portfolio hebt, ben je wel gek als je hem niet op de markt brengt. Dat het jouw smaak niet is, is heel wat anders. Maar belachelijk zijn ze niet, het zijn best aardige technische hoogstandjes.
@timmehh: de Outlander en Ampera zijn niet geweldig maar de V60 PHEV en Golf GTE zijn nog best te doen.
@mercedesclk350: Zouden die auto’s bestaansrecht hebben gehad als er niet zo een belachelijk laag bijtellingstarief geweest zou zijn. Je ziet bovenstaande auto’s in Duitsland niet rijden op Duitse platen om maar een voorbeeld te noemen.

Er zijn wellicht een handjevol mensen die zulk soort auto’s rijden voor de techniek, verder gaat het alleen maar om de portemonnee, en worden vaak niet eens aan de stekker gehangen.

Resultaat is dat de ‘gewone’ burger dit tekort aan belastinginkomsten moet compenseren.

Don’t get me wrong, ik ben zeker wel voor EV’s, maar dan 100% EV. En niet voor auto’s die ontworpen zijn om de dans te ontspringen in de NEDC cyclus, en daardoor dus vrijgesteld worden van BPM, geen of lagere wegenbelasting etc, en een zeer laag bijtellingtarief.

Verder vind ik dat de zuinige diesel rijder keihard wordt gestraft in Nederland. Ik heb aardig wat collega’s met PHEV’s etc. 20KM op de accu (indien al opgeladen), en dan gemiddeld 1 op 10. Dat zijn gewoon slechte scores. Dan kom ik aan met mn Golf 6 2.0TDI (met ABT chip) en rij gemiddeld 1 op 21 en mag gewoon de ‘volle mep’ bijtelling betalen.
@timmehh: Een Golf GTD haalt 1 op 21?
@terrorizer: Rij over het algemeen dik 1000km op een tank. 95% snelweg km’s dat wel.
@terrorizer: de meeste gechipte diesel auto’s zijn zuiniger. Af fabriek staan ze afgesteld op schoon en niet op zuinig.
@lekbak: Schoon en zuinig is het zelfde. Het is een fabel dat chiptuning een motor schoner kan maken, dat zou alleen kunnen als het maximum vermogen flink verlaagt wordt.
@mashell: co2 heeft met de hoeveelheid brandstof te maken, echter is de motor zo afgesteld dat het andere stoffen, waaronder nox, minder uitstoot.

In mijn werk, binnenvaart, neemt een ccr2 caterpillar 3512 10% meer brandstof dan exact dezelfde motor die niet aan de ccr eisen voldoet. De co2 uitstoot is dan iets hoger maar op andere vlakken is de motor veel schonen. Bij auto motoren gaat dit ook op.
@timmehh: belachelijke auto’s omdat?
Is dat vanwege de subsidie? Dan zijn ze naar mijn mening niet belachelijk… De techniek voegt wel degelijk wat toe aan het hedendaagse. Veel power tegenover een relatief fors minder verbruik. Dat is in mijn optiek altijd +1.
Dat je de subsidie belachelijk vind is een ander verhaal, maar dat staat los van de door jou opgesomde modellen.
@awesome: Zie reactie hierboven :)
De stekker gaat er uit…
Doe dan wel de wegenbelastingverhoging op de auto’s waarop geen bpm wordt of is betaald.
Of moet ik dan straks op mijn oudere auto waarop de volle bpm is betaald; straks ook nog een hogere belasting betalen om de rest te compenseren !?
@automaticfreak: goeie vraag! Ik ben erg benieuwd hoe ze daar rekening mee houden!
@automaticfreak: Dat was heel stiekum wel de bedoeling schat.
@automaticfreak: ben benieuwd hoe ze dat gaan realiseren met die verhoging van de wegenbelasting. Nederland is nu al het duurste met wegenbelasting, brandstof en ze hebben ook nog eens de bpm. Als die bpm wegvalt en ze lopen 1,1 miljard jaarlijks mis, dan vraag ik me af hoeveel die wegenbelasting wel niet omhoog moet om dat te compenseren.
Gelukkig werk ik in het buitenland en rijd ik een auto met Duits kenteken. Een dikke diesel met een wegenbelasting van ca. €380, – op jaarbasis. Op Nederlands kenteken diezelfde auto rond de €2.000,- op jaarbasis. En in aanschaf was ie ook nog eens €18.000,- goedkoper dan in Nederland.
Ik denk dat dergelijke plug ins juist erg vaak worden opgeladen omdat ze anders echt niet goed presteren: een klein atmosferisch 1.4 liter motortje, of een dito 2 liter in de Outlander wat tegen minimaal 1700 kilo moet opboksen levert een moeizame auto op.
Met elektro power rijden ze niet alleen veel zuiniger maar ook stukker soepeler/sneller

(Ik heb er zelf geen, maar logisch dat mensen die dat kunnen er eentje aanschaffen, zou ik zelf ook doen ;-)
@fit4fun: ach als je wel een tankpas hebt, maar thuis op je eigen stroom moet laden, dan blijft de stekker al snel in de auto.
Ik hoop op een mooie regeling dat de jong gebruikte auto’s hier zo min mogelijk last van hebben. Ben benieuwd!
Zit wat in, ze zeggen echter wel dat ze in vorige jaren gewoon geld hebben weggegooid.
Top als het doorgevoerd wordt.
Al die hybride rijders, rijden alleen maar in die auto om op kosten van de overige belasting betaler goedkoper auto te rijden.
Maar elektrisch rijden is er niet bij, het gaat hun alleen maar om de lage bijtelling.

De maat regel die de regering moet nemen is dat als je een stekker auto hebt, je geen recht meer hebt op een Brandstof tankpas van de werkgever, en daar voor in de plaats een stroomoplaatpas krijgt om stroom te laden.
Moet je verder rijden dan elektrisch kan dan vul je zelf de tank maar, je heb tenslotte al genoeg bijtelling voordeel met zon stekker auto.
Ben het er helemaal mee eens! Voor maar door!
Zoals ik al eerder zei is dit grote onzin. Grosso modo is 90% van de plug in rijder een VVD stemmer.
Goedzo, gewoon lekker betalen met je Outlander, zal ze leren!
@dutchdriftking: jammer voor je, ze ‘betalen’ pas na 60 maanden, daar komt geen verandering in..
Voor mensen die om het milieu geven maakt dat niet uit hoor .. Mwhoewawawawawawawa ..
Gezien al die reacties zou het wat zijn als Wiebes zou luisteren naar de autobloggers. Zouden we allemaal in een standaard auto rijden met 4 of 6 cilinders en als het ff kan achteraangedreven. Denk innovatief mensen, geef het een kans. Dat doet de politiek ook dmv subsidies. Dit was een flop dus afschaffen!
@hondar: het is veel makkelijker om lekker met zijn allen overal tegen aan te trappen en tegen te zijn.

Maar bijna niemand kon wel met een goed en uitvoerbaar plan komen. Daarbij letten de meeste hier op wat fout gaat en de marge waar de logica lijkt te ontbreken, maar we zitten met een paar zaken (olie raakt een keer op, dichtbevolkt land, CO2 moet naar beneden, brandstofcel techniek staat nog in de kinderschoenen en duurt nog wel even) die door een overheid toch geregeld moeten worden.

En tuurlijk, voor de kortingen en regelingen wilde niemand aan de zuinige auto’s, maar het Nederlands wagenpark is aanzienlijk schoner geworden.
@hondar: Hoezo flop? Er is geen regeringsbeleid dat zo goed werkt dan het huidige om mensen te stimuleren om zuiniger auto’s te gaan rijden. Het werkt zelfs te goed.
wat is nederland toch een idioot land. kijk naar landen als spanje, frankrijk, duitsland, rusland en nog meer van die hele grote landen. die geven geen f#ck om het hele milieu maar wij gaan heel de wereld wel ff redden met ons kleine kikkerlandje hoor! bij mij achter wonen heel veel kinderen, laatste week zijn alle speeltuinen weggehaalt en vervangen door: juist ja, bomen want wij met ons kleine dorpje kunnen dan in ieder geval heel nl van zuurtstof verzien als de wereld dood is. meeste bomen liggen ondertussen op de grond en zijn verbrand.
@gwnbmw: we redden de wereld niet, maar nemen wel verantwoordelijkheid. En dat vind ik een moedige en goede ontwikkeling.

Ga maar lekker naar Rusland en genieten maar!
@gwnbmw: Duitsland, het land waar zonnepanelen gesubsidieerd worden. Waar windmolens worden gezien als iets nuttigs ipv iets lelijks (ik hekel de idiote not-in-my-backyard houding in Nederland). Waar de kerncentrales dicht gaan. Waar de vakbonden zich druk maken of de afbouw van de bruinkool winning niet te snel gaat). Dat land is qua milieumaatregelen een voorbeeld voor heel Europa en Nederland in het bijzonder.
En terecht. Al die elektrische auto’s zijn totaal niet goed voor t milieu. Alleen voor de klant financieel gunstig maar waarschijnlijk slechter voor het milieu dan een diesel
Eindelijk! Mooi geweest zooo..
Wat verbaas ik me toch over al die afgunst.. Ik durf te zweren dat het merendeel van de negatieve reaguurders hier een 4% of 7% auto zou rijden als ze daarvoor in aanmerking zouden komen. Dat jaloerse gedoe vind ik echt stuitend triest. Je kan het mensen toch niet aanrekenen dat ze keuzes maken zoals ze door bedoeld zijn door stimuleringsbeleid…

Verder is het duidelijk erg ingewikkeld een model te vinden dat het juiste gedrag stimuleert; ik denk dat het het simpel is: zorgen dat berijders het onzuinige verbruik in de portomonnee voelen als er niet gestekkerd wordt; dit kan vrij makkelijk door de werkgever worden gedaan dmv eigen bijdrage op benzinekosten. Dit behoeft niet eens een verandering van beleid…
Nou die Mitsubishi PHEV wat een drama ding is dat. Altijd gedacht dat het wel een grappige wagen was. Totdat het moment op de autorai dit jaar, wat een plastic hok. Je moet wel erg geil zijn van uiterlijke vertoning naar de buitenwereld als je dat wil gaan rijden. Dat gezegd te hebben, ik dacht dat als je een stekker auto had zonder oplaadpunt thuis dat je als nog extra moet lappen? Zou we logisch zijn natuurlijk, anders koopt ‘iedereen’ een hybride om er vervolgens alleen maar peut in te gooien en fiscale voordeel mee te doen. Links om of rechts om vullen ze hun zakken, dan wel niet dubbeltje op de brandstof dan wel verhoging van MRB. Ze kunnen beter weggebruikers na 10 jaar een keer te laten lessen en weer laten afrijden. Als ik zie na een jaar of 7/8 wat er veranderd is op de wegen, laat staan na 25 jaar.
Mooie discussie op de zondag, voor wie meer over echte verbruikscijfers wil weten, kijk eens op http://werkelijkverbruik.nl/ , daar staat wat Travelcard per model afrekent aan brandstof.
Ok ze gaan autorijden dus duurder maken wat is daar nieuw aan, dan gaan we met zijn allen weer kleiner en goedkoper rijden we kijken allemaal naar de kosten per maand. Het spel kan weer beginnen.
Ik blijf gewoon mijn foutlander metsubsidie rijden 1 op 30 zoals ik hem gebruik en voorlopig 0% bijtelling. Over 3 jaar zie ik wel weer wat de roverheid verzonnen heeft.
Weer fijn nieuws van onze betrouwbare (r)overheid. Eerst we gaan de BPM afbouwen en we pakken ze nu onder de noemer CO2 belasting. Hoe kunnen we meer belasting vangen want we zijn slachtoffer van ons eigen Co2 succes? O, kilometerheffing! Nee, dat doen we al, NL met het hoogste accijnsbedrag per liter! Ofwel belasting naar verbruik.

Meer wegenbelasting, goed plan! Jammer dat ik al 3.000 EURO per jaar voor mijn Disco3 betaal…..Of wel 25% van de huidige dagwaarde van de Disco per jaar…. Die al 40.000 EURO aan BTW en BPM heeft opgebracht voor de staat. En nog eens een soortgelijk bedrag aan MRB en accijns op brandstof. En nog eens zo’n bedrag aan bijtelling…


Reken voor de grap eens uit wat de belastingdruk is op autorijden.
100 euro bruto loon = 50 euro netto, uit te geven…
50 euro voor een nieuwe auto bruto is (minus BTW en BPM / CO2) 27,50 euro netto te besteden aan een auto.
Voeg zelf de accijns en MRB toe en je zal zien dat er ongeveer niets overblijft al je de domme hobby autorijden hebt. Van bijna alle van je verdiende 100 euros verdwijnen in de staatskas.

Dat wordt dus een pick-up met dubbele cabine op grijs kenteken V8 en LPG op de zaak en een belastingvrije oldtimer er naast……Liefst met V8…
Ik Snap de commotie niet zo. Ik rij nu 1,5 jaar uiterst tevreden met mijn outlander Ik verbruik 1500,- Eur minder aan brandstof als toen in mijn vectra diesel. Bovendien zorg ik ervoor dat ik in stedelijke gebieden elektra over heb waardoor ik juist daar schoon rij. Als ik niet zo vaak zou stekkeren zou ik veel meer geld aan brandstof kwijt zijn.
Dus Wiebes wil het afschaffen van de BPM terughalen door de subsidie en fiscale voordelen op hybrides te schrappen. Goed plan van die ambtenaren, dan koopt of least er niemand meer zo’n ding en stapt iedereen weer over op diesel. En die kun je lekker dubbel belasten, net als een paar jaar terug: toen kocht half Nederland een superschone ecodiesel (want geen wegenbelasting) en daarna schafte de staat die regeling snel af en riep: dubbel tarief betalen, want je hebt een diesel en die zijn vies. Daar zat je dan met je Polo Bluemotion: dubbele wegenbelasting en niemand wil hem nog hebben tweedehands.
Nu dit weer: een enorme laatste run op hybrides, zodat we zeker tot 2020 nog ziek gereden worden door die spuuglelijke Foutlanders. En daarna op zoek naar een volgend gaatje in de wet.
Gewoon alle leaseauto’s belasten met 20% bijtelling (want loon in natura en compensatie voor privegebruik, dus het maakt niks uit wat voor brandstof er in gaat). Diesel zelfde wegenbelastingtarief als benzine (want inmiddels net zo schoon). BPM afschaffen want illegaal, niet in lijn met Europees beleid. Accijns op brandstof moet maar genoeg zijn en die is hier al hoog zat. En dan eens een flink aantal jaren stabiel beleid, zodat mensen weer financieel kunnen plannen. De overheid moet zorgen voor rust en vertrouwen.
@spiderman: onzin, van de mrb vrijstelling op ecodiesels was destijds vanaf het begin al aangekondigd dat ie tijdelijk was, doe nou niet net alsof dat uit de lucht kwam vallen..
Tja was een kwestie van tijd dat dit nieuws op de pagina’s zou komen. Niet anders verwachtend dat ze het geld weer ergens moeten verhalen (automobilisten). Ze hadden kunnen bedenken dat dit een te succesvolle regeling zou zijn. Het wekt ook geen vertrouwen bij de automobilisten, branches enz. De hele milieu shit en discussies laat ik buiten beschouwing. Mensen gaat in het nieuwe stelsel een stuk forser betalen voor hun bijtelling, MRB gaat natuurlijk ook omhoog. Maar ja dat wisten we toch al.
Over een jaar of 10 is het bereikbaar om full electric te rijden en misschien al grote schaal op waterstof.
Beetje een non discussie. Dat gepiep om die paar centen, autorijden kost geld. En linksom of rechtsom gaat het toch op. Ken er genoeg met hybrids, eigen zaak of particulier en hoor niemand zeuren. Zeurcultuur is wel typisch AB lijkt het. Petrolheads rijden gewoon en accepteren dat het wat kost. Wiebes vult de schatkist en we doen er niks aan, we hebben er democratisch voor gekozen.
Hybrides weer in de belasting, oldtimers eruit!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).