BREEK: Lewis Hamilton moet zich melden bij de stewards [updated]

Auteur: , 65 Reacties

Een strafje hangt in de lucht.

LH44

We dachten dat de chaos al compleet was in Hockenheim, maar misschien waren we voorbarig. Inmiddels is namelijk gebleken dat de chaotische niet-pitstop van Hamilton misschien nog een staartje krijgt. Toen de race opeens volledig openlag dankzij de crash van Vettel en de daaropvolgende safetycar twijfelde het team van Mercedes duidelijk of het Hamilton naar binnen moest halen. Hamilton kreeg over de radio een aantal keer afwisselend ‘kom naar binnen’ en ‘blijf buiten’ te horen. Dat de pitmuur niet echt alles onder controle had check je in de video hieronder.

Pits

Maar goed, Hamilton won de race, dus eind goed al goed zou je zeggen. Die conclusie is mogelijk echter te simpel, want zoals we weten kent de Formule 1 ettelijke regeltjes waar je je aan moet houden. De Amerikaanse rechtenhouder Liberty Media wil hier weliswaar in snoeien, maar uiteindelijk heeft de FIA het laatste woord. Enkele oplettende F1-volgers hebben dan ook opgemerkt dat wat Hamilton deed misschien wel helemaal niet mag. Als bewijsmateriaal voeren ze op Reddit bijvoorbeeld aan dat Kimi Raikkonen tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan een straf en een paar strafpunten kreeg voor hetzelfde ‘vergrijp’ dat Hamilton vandaag pleegde.

Kimi-straf

Inmiddels is bekend geworden dat Hamilton zich inderdaad mag melden bij de stewards om zich te verantwoorden. Als dezelfde richtlijn deze keer ook wordt toegepast, lijkt een straf haast onvermijdelijk. Daar Bottas met nét iets minder dan vijf seconden na HAM over de finish kwam, gaat hij er mogelijk dus alsnog met de winst vandoor. In dat geval zal hij een van de weinigen mensen binnen het Mercedes-team zijn die daar blij mee is, zo weten we vandaag officieel dankzij de team order die BOT aan het ein van de race te verwerken kreeg.

Een mogelijk verweer dat Hamilton te berden kan brengen is ‘overmacht’, maar gezien de beelden kan hij daar eigenlijk geen aanspraak op maken. Hij hád de pits makkelijk kunnen halen. Bij overmacht moet je eerder denken aan dit incident van Raikkonen uit 2007.

We wachten af of de FIA het aandurft om consequent te zijn.

UPDATE: Shocker! De FIA blijkt inconsistent te zijn. Na een dik uurtje delibereren heeft Hamilton een officiële reprimande gekregen van de F1-scheidsrechters. Mercedes heeft namelijk uitvoerig ‘sorry’ gezegd, zodat niet Bottas maar Hamilton de 25 punten pakt. De volledige redenatie van de stewards check je hieronder.

HAM

Dank Dennis voor de tip!



65 reacties

Vond het weer een behoorlijk spannende race en dit soort bijkomstigheden maakt het alleen maar boeiender.
LIVE BLOG !!

http://www.skysports.com/f1/live-blog
@erik2907:

So, in summary, stewards’ ruled that Hamilton did break the regulations by crossing the white pit entry line, but felt a reprimand was sufficient punishment because:

– the driver and the team candidly admitted the mistake and the fact that there was confusion within the team as to whether to stay out or to enter the pits and that led to the infringement.

– The fact that the infringement took place during a Safety Car period
– At no time was there any danger to any other competitor and the change in direction was executed in a safe way
@erik2907:

“Shocker! De FIA blijkt inconsistent te zijn.”

Gelukkig is dat jouw mening @jaapiyo. Hamilton heeft 1 uur en 9 minuten met de teamleiding bij de stewards gezeten en zoals je kunt lezen in het statement van de FIA is er een duidelijke en heldere uitleg. Gelukkig is elke situatie anders. Het meest belangrijke in deze is dat het gebeurde in een saftycar periode (lagere snelheid), hij veilig de baan is opgekomen (even opletten Magnussen en Grosjean) en niemand anders heeft gehinderd.

Waarvan akte! Het is zoals het is!
@erik2907: Het is zeker inconcequent. Het feit dat hij niemand in gevaar heeft gebracht was puur geluk, want er was echt niemand bezig om te kijken of de baan vrij was. Bij Raikonen, is er ook niemand in gevaar gebracht. Door deze actie heeft hij echt heel veel tijd gewonnen. Hij was de pitstraat al ingereden. Hij had dus gewoon door de pitstraat moeten rijden als hij niet had willen stoppen.
Het is dus klasse justitie dat Mercedes/Hamilton geen straf heeft ontvangen. Hij was de pitstraat ingereden en heeft willens en wetens de auto weer terug de baan opgestuurd. Het feit dat er verwarring was op de radio mag hier geen isseu zijn. Het was na het in rijden van de pitstraat dus hij had gewoon door moeten rijden. Jammer maar helaas.
Echt absurd dat hier geen straf voor gegeven is.
@ronnys: precies dit ja
@ronnys: Kimi overschreed een veiligheidsmaatregel specifiek voor Baku en niet de standaard sporting regulation wat betreft pit lane entry. Het incident van Kimi is niet vergelijkbaar met dat van Lewis omdat beide rijders niet dezelfde overtreding maakten volgens het reglement wat op dat moment van toepassing was. Vandaag bevestigde Whiting precies wat ik een paar dagen geleden (scroll naar beneden) schreef. De beslissing van de FIA was en is nog steeds niet meer dan logisch. Mocht het je interesseren, dit is wat Whiting te zeggen had: https://www.youtube.com/watch?v=QyVaKJpoI8o
@willemseles: spannende race? Heb jij iets gezien wat ik niet heb gezien?
Hamilton krijgt een aai over zijn dreadlocks en hij mag het nooit weer doen!
Max hadden ze gelijk 10seconden gegeven!
@rufctr01: leuk geprobeerd maar hij heeft geen dreadlocks
@nichtrijder: vlechtjes dan
@rufctr01: ga je huilie doen?
@fouadski: geen huilie, ik weet dat begrijpend lezen moeilijk is voor jou.
Lees het stuk eens, een ander heeft er namelijk wel straf voor gekregen!
@rufctr01: Is niet te vergelijken knul. De situatie was anders op dat moment.
@fouadski: Ham wordt in dit soort gevallen duidelijk anders behandeld door de FIA. Dit maakt de formule 1 na al heel veel gezeur de laatste jaren steeds verder kapot. Heeft niks met huilen te maken.
@rufctr01: ach ‘als Max…’ alsjeblieft. Je bent nog een kleiner kind dan ik al dacht.

Lekker butthurt zijn, gadverdamme.

Hoog Calimero gehalte heeft het en dat is echt heel zielig.
@87sandyd: kijk eens in de spiegel dwaas!
Jij bent echt van de huilie huilie!
@rufctr01: denk aan je hart.
@87sandyd: ham lijkt idd op Calimero.
@87sandyd: Hij heeft wel gelijk. Moet je de reacties hier eens zien als Max zoiets doet als wat Vettel vandaag deed…
@rufctr01: ach de ene keer heeft Vettel voordeel, de andere keer Lewis. Max zal vanzelf aan de beurt komen voor een voordeeltje. Misschien moet je de uitleg trouwens even lezen, er zit wel een argumentatie bij.
@rufctr01: maar Max heeft zijn “get out of jail free” kaarten allemaal al op gebruikt. Eerst paar keer kom je met sorry weg, daarna niet meer. En zo werkt het voor iedereen.
Ik vraag me oprecht af wie binnen de FIA allemaal denkt dat van al die regeltjes de sport leuker wordt coureurs moeten bezig zijn met racen, niet met regeltjes uit hun hoofd leren…
@henk_he: sorry interpunctie vergeten. Was de emotie 😉
@henk_he: Bullshit natuurlijk. Bij elke sport horen regels dus ook bij F1. Je gaat ook niet dom roepen dat voetballers moeten bezig zijn met voetballen en niet met de regels.
@evdw: er is wat mij betreft een verschil tussen spelregels en een boekwerk van 400 pagina’s.
@henk_he: In de F1 zijn nou eenmaal veel variabelen wat automatisch ook wat meer regels met zich mee brengt.
@henk_he: vaak ben ik het daarmee eens, maar je moet toegeven dat deze cross country escapade toch op z’n minst het onderzoeken waard is.
@coffeecup: waarom? Hij heeft er toch geen oneerlijk voordeel mee behaald?
@henk_he: jazekers wel! Door het gepruts met Bottas’ auto leek het erop dat Hamilton in de pitstraat op zijn pitstop zou moeten wachten. Dat was dan ook de oorzaak van de “verwarring” en waarom ze aan het eind alsmaar in in in in, in zijn oor tetterde (omdat toen pas Bottas vertrokken was). Ergo, Hamilton was committed om de pits in te gaan en overtrad een – in mijn ogen – heldere regel toen hij en zijn team besloten hem niet te boxen. De verwarring hebben ze zelf veroorzaakt en als ie was doorgereden en zijn banden had gewisseld, was ie toch een paar plaatsen gezakt.
@vroaaar: ok, we verschillen hierover van mening. Dat kan. Als hij de bocht afsnijdt of een concurrent van de baan beukt geef ik je gelijk. In dit geval wat mij betreft gewoon een ‘race incident’.
Spoiler: De FIA heeft waarschijnlijk toch niet de ballen om HAM te straffen. Consequentie is namelijk niet iets waar de FIA de laatste tijd bekend om heeft gestaan. Wordt waarschijnlijk niet meer dan een boze doch vergeefelijke “foei” van de stewards
@rikardodikalsio: Ik sluit het niet uit. Charlie Whiting heeft zelf al tegen de media gezegd dat de straf voor een vergrijp als deze een reprimande, 5 seconden of 10 seconden kan zijn.
@edge: Je spreekt jezelf tegen nu toch?
@evdw: leren lezen is echt moeilijk, er zijn 3 opties…1)reprimande, 2) 5 sec, 3) 10 sec. Zo moeilijk is het niet hoor
@rikardodikalsio: “Lewis Hamilton has kept his victory in the German Grand Prix after an investigation into a driving offence ” volgens de BBC
Wat ik al zei: alleen een reprimande
Dit zou toch een belachelijke beslissing zijn doe dit meteen tijdens de race maar niet na circa 3 uur.
Is uitgelopen op een officiële waarschuwing, dus niks aan de hand….
Heeft een officiele waarschuwing gekregen…
@87sandyd: lekker officieel, je mag het noooooooit weer doen!
Hij heeft slechts een reprimande gekregen.
Tja was dit achter de safety car? Het tempo leek wel erg laag.

Door omstandigheden de race niet gezien en dat kut-ziggo heeft geen uitzending gemist functie oid…
@w0o0dy: vreemd, bij mij heeft Ziggo dat wel.
@w0o0dy: eg wel!
@w0o0dy: je kan gewoon terugkijken en alle reclames doorspoelen 👌🏻
Lijkt inconsistent wellicht maar achter de safety car mag je niet inhalen er is geen tijd of plek gewonnen, het is niet gevaarlijk.
@w0o0dy: Er is heel veel tijd gewonnen. Hij was de pitstraat ingereden dus hij had via de pitstraat moeten rijden. Dan kan hij wel of niet stoppen, maar hij had de pitstraat niet via het gras mogen verlaten. Daar heeft hij heel veel tijd mee gewonnen!
Een voorwaardelijke straf zou ik wel op zijn plek vinden trouwens.
Kan mij wel vinden in de bevindingen van de FIA. En dan doel ik op punt 2 en 3.
De bedoeling van de regel was om geen gevaarlijke situaties te creëren. In dit geval was er geen gevaarlijke situatie.
Het verschil met Kimi is dat hij het deed terwijl er volop geracet werd.
@rick-dos: Maar als er volop wordt geraced zijn de onderlinge verschillen kleiner. Ham kwam met bijna 0 km/u weer de baan op dat is ook tijdens de saftycar echt langzaam. Bovendien was er zoveel verwarring dat echt niemand binnen het team heeft aangegeven of de baan vrij was toen hij er weer opreed.
@rick-dos:
Het gaat er gewoon om dat de FIA excuses zoekt om geen ‘echte’ straf te hoeven uitdelen aan Hamilton. Er was verwarring veroorzaakt door het team, er was geen echt hoge snelheid etc etc. dus het viel allemaal best mee. De ram van Vettel vorig jaar tegen Hamilton was niet gevaarlijk.
Juist het feit dat men achter de safetycar reed en er heel veel verwarring was maakt dit een gevaarlijke plotselinge actie.
En wat te denken van het duwen van zijn auto op de baan tegen de wil van de marshalls?
Uitermate gevaarlijk als je het mij vraagt maar niet bestraft.
Hamilton is de Merkel van de F1, zijn wil is wet, hij bepaalt door wie hij geinterviewd wordt, dat’ie vorige keer boossie boossie niet kwam opdagen, wat een professional.
Tokkis gonna be tokkies noblesse oblige !
De redactie is zeker ook anti-Hamilton? Leuk, die update, maar zeggen dat ze inconsistent zijn in deze, terwijl ze dat niet zijn, is gewoon dom. Het bewijs laten jullie zelf immers ook al zien. RAI heeft in 2016 op Baku een reprimande gehad voor een soortgelijke overtreding.
@cptchaos: euhm…5 seconden straf en 2 strafpunten op zijn licentie bedoel je.
@jaapiyo: 2016 Baku is sowieso een slecht vergelijk. De rijders waren voor de race duidelijk gewaarschuwd hard gestraft te worden als ze deze witte lijn overschreden en niet gingen pitten. De reden hiervan was omdat de pit lane entry gevaarlijk is op dit circuit en waren de rijders verplicht om hier vanaf te sturen. Kimi kreeg een straf omdat hij een veiligheidsmaatregel negeerde, niet omdat hij over een paar witte lijnen reed.
Jammer dat de FIA de ballen niet heeft om het gelijk te houden en meneertje lewis niet straffen. Als het tijdens de race was gebeurd had Bottas de boel wel vertraagd, en de boel te vertragen tot 6sec verschil.

Ja, ik begin steeds meer een hekel te krijgen aan de Hamilton show, maar denk dat dit soort beslissingen de sport langzaamaan kapot maken. Internationaal wordt er net zo gereageerd. Althans, op de socials.
@mike0709: gelukkig zijn de socials altijd zo objectief… Gezien de omstandigheden een prima beslissing van de FIA.
@coffeecup: waarom? Hij heeft er toch geen oneerlijk voordeel mee behaald?
Geen voordeel? Hij maakte niet een achteraf gezien onnodige pitstop, en belangrijker, op dat moment stond Bottas in de pitbox en die pitstop ging niet helemaal goed. Wellicht had hij daarmee veel meer verloren.
Ik denk dat de “verwarring” daardoor onstaan is, afspraak was binnen te komen en hij wilde dit doen, het team zag dat het niet ging ivm Bottas en stuurde hem de baan op.
Geen straf alleen een reprimande!
Hamilton had natuurlijk ook de pitstraat door kunnen rijden zonder te stoppen. Kost een boel tijd voor niks maar geen overtreding van regels wat hij nu wel doet. Dat er geen gevaarlijke situatie ontstond zou imo niet zoveel uit moeten maken, het mag niet. Volgens mij veroorzaakte Raikonen in Baku 2016 ook geen gevaar aangezien er geen auto dicht achter hem reed en degene voor hem juist de pits inreed. Hij kreeg straf vanwege regel=regel dus dat zou nu ookoeten gelden toch?
@capri288: ook moeten
Rosberg en Alonso weten, als Hamilton niet van je kan winnen wil hij niet langer je vriendje zijn.
En wat van de regel: leaving the track and gaining an advantage?

Hij heeft er voordeel van gekregen omdat hij geen tijd verloor in de pits vanwege Bottas.
Het is duidelijk dat Hamilton bevoordeelt wordt, normaliter had hij 10 sec straf gehad.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).