Bratwurst!
Don’t call it a comeback! Niet alleen de Grand Prix van Frankrijk keert dit jaar terug op de kalender, ook de Grand Prix van Duitsland is zurück. De feestvreugde is mogelijk van korte duur, want het gerucht gaat dat het feestje op Hockenheim voorlopig eenmalig zal zijn. Het blijft kennelijk lastig om geld te verdienen aan het organiseren van een Duitse Grand Prix in het post-Schumacher tijdperk.
Dat betekent ook dat Sebastian Vettel het ijzer moet smeden nu het heet is. De Heppenheimer won nog nooit op Hockenheim in de F1. Vandaag krijgt hij echter een uitgelezen mogelijkheid om dat ‘recht te zetten’. Gisteren pakte SV5 immers de pole, terwijl zijn grote rivaal Hamilton dankzij panne in de kwalificatie (verslag) slechts als veertiende start. Aanvankelijk was dat zelfs de vijftiende stek, maar omdat Gasly de nodige motoronderdelen moest wisselen heeft HAM alweer een plekje gewonnen. Harde vraag: had Mercedes niet ook beter vast wat onderdelen op HAM’s auto kunnen wisselen?
Achter op de grid treft Gasly overigens Daniel Ricciardo naast zich aan. De Ozzie had al voor het weekend besloten een zwik nieuwe motoronderdelen te laten monteren. Daarmee staan twee van de ’toppers’ dus uit positie op de grid, wat ons goede hoop geeft een paar mooie inhaalraces voorgeschoteld te worden.
Start
De eerste mannen op de grid komen eigenlijk allemaal even goed weg. Verstappen lijkt de meeste kans te maken op het winnen van een plaatsje, maar Raikkonen weet hem uiteindelijk net voor te blijven. Daarachter zijn de ogen gericht op Grosjean. Je durft er gewoon bijna niet naar te kijken terwijl hij zich samen met Magnussen en de twee Renaults door de eerste bochten wurmt, maar het gaat allemaal heel goed deze keer. Dat wil zeggen, GRO verliest wel een plek aan de goed startende Hulkenberg, maar zijn auto is nog helemaal intact. Hulde.
Hamilton en Ricciardo komen niet direct ontzettend hard opstuimen. Hamilton verliest zelfs een plaats bij de start, maar die krijgt hij vrij snel terug van Ocon. En als we zeggen ‘krijgt’ bedoelen we ook echt kríjgt. Net als in Monaco legt Ocon zijn beoogd broodheer Mercedes geen strobreed in de weg. Of dat echt de juiste manier is om respect af te dwingen in de F1?
Ah c’est dégueulasse! Schreven we zojuist nog dat Grosjean lekker ging, rookt hij nu alweer een zware pijp. Over de radio geeft GRO aan dat hij wat problemen heeft met de setup van zijn auto. Dat is ook te zien op het circuit, want Romain zit in de achteruit. Hij valt terug tot achter Perez en Hamilton. Daarmee zit hij echter nog wel voor Daniel Ricciardo, die in ronde 13 pas aanbeland is op positie 13.
Mid Race:
Kimi Raikkonen opent het grote pitstop-bal in ronde 15. Lekker gedaan van Ferrari: hij komt vlak voor de neus van Hamilton weer de baan op én forceert hiermee de hand van Bottas. De Fin van Mercedes is nu kwetsbaar voor een undercut van de Fin van Ferrari. Mercedes reageert echter niet direct. Met de dreiging van regen in de lucht kan het ook nog weleens handig zijn om wat langer ‘buiten’ te blijven, ondanks het feit dat @jaapiyo’s F1 regenkans regels meestal van toepassing zijn. Bovendien lijkt het onwaarschijnlijk dat Raikkonen op deze set softs het einde van de race zal halen. Kimi op een tweestoppertje?
Vooraan het veld is het een tikkie saai, maar in het middenveld vinden er een paar heroïsche gevechten plaats. Hulkenberg is lekker aan het knokken met Ericsson en Ocon en iets daarachter gaat het los tussen onder andere Grosjean, Perez en Sainz. Dit zijn de gevechten die we willen zien!
Vettel maakt in ronde 26 zijn stop. Hij komt voor Hamilton weer de baan op, maar áchter Raikkonen. De Ferrari’s rijden nu derde en vierde achter Bottas en Verstappen. Tussen alle schermutselingen van de middenvelders door, heeft Ricciardo inmiddels zijn plek in de top-6 ook ingenomen. Hij heeft echter wel een achterstand op Hamilton van 27 seconden. Maar dat maakt opeens niks meer uit, want Ricciardo valt weer eens uit met pech.
Even is er de hoop dat ‘de dood’ van de honingdas ‘het brood’ van Verstappen wordt. De Nederlander is immers nog niet gestopt. Als er nu eens een (virtuele) safetycar zou komen, kan hij wellicht profiteren zoals in Oostenrijk. Maar helaas, de wedstrijdleiding ziet dat de marshals alles onder controle hebben. Max maakt zijn stop en valt nu terug tot de vijfde plaats, waarbij we moeten aantekenen dat Hamilton nog moet stoppen en Raikkonen vrijwel zeker nog een tweede keer moet stoppen.
Terwijl Ferrari op de radio rept over regen in tien minuten, solliciteert Vettel herhaaldelijk opzichtig naar een call van de pitmuur om hem voorbij te loodsen aan Raikkonen. Maar wacht even Seb, Kimi was toch zo’n snelle coureur die je graag naast je wilde hebben in het team? Kimi zal er zelf in ieder geval geen trek hebben om Sebbie voorbij te laten. Als er daadwerkelijk regen komt zit hij nu op rozen. Vettel daarentegen zou in dat geval waarschijnlijk op Kimi moeten wachten in de pits en misschien kwetsbaar zijn voor de Mercs achter hem.
Ferrari bezwijkt uiteindelijk onder de druk en herinnert Kimi wat zijn plek is in het team. Achter de Ferrari’s tekent zich ondertussen een soortgelijke situatie af bij Mercedes, alleen is het bij de Silberpfeile ‘de eerste man’ die eigenlijk aan de kant zou moeten gaan. Mercedes lost het echter op door Hamilton op zijn oude banden naar binnen te halen.
Misschien was dat echter de zoveelste strategieblunder van Mercedes, want…YES! Water, water, water! Dan toch, eindelijk valt er weer een bakje water over een F1-circuit op racedag. Leclerc en Alonso komen direct naar binnen voor Intermediates en Gasly gaat zelfs voor de Full Wets. De toppers durven het echter niet aan en rijden door. Of nee, toch niet: Max Verstappen stopt ook voor Inters! Willen we meer, of minder H2O?
Helaas kwamen de wissels te vroeg. Leclerc, Alonso, Verstappen en Gasly komen nog een keer binnen om weer terug te wisselen naar droogweerbanden. Geen probleem voor Max, hij had een enorme voorsprong op zijn naaste belagers. De anderen verliezen natuurlijk wel veel plaatsen en Leclerc komt er meteen achter dat in het natte rijden met een F1-auto toch best lastig is. Eerst maakt hij een sierlijke pirouette en daarna schiet hij nog een keer de baan af.
Niet veel later lijkt het stiekem toch weer een beetje harder te regenen. Magnussen trolleert Raikkonen, Perez spint de baan af, het vaatje is compleet gevuld met kruit. Nu alleen de vonk nog. En jawel. SCHEISSE! Vettel glibbert in leidende positie de baan af. Het lijkt wel alsof hij té voorzichtig is met insturen, waarna hij heel lullig op een nat stukje asfalt terecht komt en de boarding kust.
Het incident doet denken aan die keer dat Hamilton in gewonnen positie de pitstraat uitglibberde in de Grand Prix van China. Dat kostte hem uiteindelijk de titel. Of datzelfde ook voor Vettel geldt valt te bezien, maar het is duidelijk dat dit ook door het hoofd van de Duitser schiet getuige zijn reactie op de radio. *snik* Sorry guys *snik*.
De chaos is nu natuurlijk enorm. Opeens lijkt iedereen kans te hebben op de overwinning. Hamilton beleeft een hachelijk moment als hij de pitstraat binnen wil rijden. James Vowles en consorten lijken compleet te bezwijken onder de druk. Kom naar binnen! Blijf buiten! Nee, kom toch naar binnen! Nee…! Wat ze nu precies wilden zullen we wellicht nooit weten, maar Hamilton komt uiteindelijk niet binnen.
Na een veel te lange safetycar periode wordt het veld met nog tien rondes te gaan namelijk weer losgelaten. Bottas valt Hamilton aan, maar moet zich gewonnen geven. De ‘beslissing’ van Hamilton om niet de pits op te zoeken blijkt nu cruciaal te zijn. Niet veel later komt namelijk de walgelijke boodschap van de Mercedes-pitmuur in de richting van Bottas: “hold position, sorry”. Booooe!
Zo stevent Lil’ Lewis op een onbedreigde zege af, ondanks het gejengel van zijn team over de radio over meer regen. Ze maken er nu de grote Mercedes-show van. Om extra zout in de wonden van Ferrari te gooien rijdt Hamilton echter gewoon nog even de snelste ronde van race. Kimi wordt derde, Max vierde. Hulkenberg doet het met plaats vijf, voor Grosjean die zichzelf een dienst bewijst met de zesde plaats. Perez, Ocon, Ericsson en Sainz maken de top-10 compleet na een knotsgekke race. Sainz heeft echter nog een strafje voor inhalen tijdens de safteycar aan de broek gekregen, waardoor Hartley een welkom punt pakt voor Toro Rosso. Germaan Vettel wint in Engeland, Brit Hamilton wint in Duitsland. Het pendulum van het WK is opeens weer in de richting van HAM geslingerd. Wie had dat gedacht na gisteren?
UPDATE 1: Max heeft zijn verhaal gedaan na de race.
UPDATE 2: eigenlijk zou Nico Rosberg vandaag de interviews met de top-3 doen na de race, maar uiteindelijk deed David Coulthard ze. Waarom dit zo was, lees je HIER.
UPDATE 3: Hamilton weigerde te verzuipen in de Duitse regen, maar nu pakken donkere wolken zich alsnog samen boven zijn hoofd: hij moet zich bij de stewards melden voor het ‘pitstraatincident’.
De volledige uitslag
1. Hamilton
2. Bottas
3. Raikkonen
4. VERSTAPPEN
5. Hulkenberg
6. Grosjean
7. Perez
8. Ocon
9. Ericsson
10. Hartley
11. Magnussen
12. Sainz (als tiende over de meet, maar 10 seconden tijdstraf)
13. Vandoorne
14. Gasly
15. Leclerc
DNF
Alonso
Stroll
Vettel
Sirotkin
Ricciardo
Image-Credit: de schoonbroer van @sportcrewda via Reddit
Gulli zegt
Wat kunnen 10 rondjes dan toch spannend zijn he!
Gulli zegt
@gulli: Haha en dr Dieter die op het podium nog bijna op zijn snor gaat
Erik zegt
https://www.gpblog.com/nl/nieuws/17376/breaking-lewis-hamilton-moet-naar-de-stewards-.html
mike0709 zegt
Saaie race tot dat kleine beetje regen. Slechte keuzes gemaakt met de banden. Paniekerig gedoe bij Verstappen.
Hamilton die al het geluk weer aan z’n kont heb hangen. Kansloos verhaal dat ze Hamilton niet laten racen met Bottas.
trustmeiamanengineer zegt
Ik sliep al bijna, maar toch nog wat actie! Wat zonde van Vettel zeg….. En Hamilton opeens weer eerste…. Hij flikt het toch elke keer weer.
trustmeiamanengineer zegt
@trustmeiamanengineer: nb: Whaha dat haar…
Gulli zegt
@trustmeiamanengineer: best leuk, hij heeft zijn haar laten invlechten door zijn kleine nichtje denk ik
toyotaprius zegt
Beetje jammer, ik had verwacht dat Verstappen minimaal eerste werd.
Rick-dos zegt
Oke, ben wel een beetje fan van Hamilton maar als hij met dat “pray to God” en kruisjes slaan komt dan grab ik ‘m dadelijk bij z’n pussy.
rhellema zegt
Reacties over het commentaar van Olav Mol in 3…2…1
Wat een heerlijk einde van een ogenschijnlijk saaie race. In die laatste 10 rondes werd het helemaal goed gemaakt. Wel zeer sportief van Vettel om de pers toch te woord te staan. Zo hoort het gewoon.
stfu zegt
@rhellema: daarom kijk ik SkySport. Nooit meer kut.
rhellema zegt
@stfu: ook daar maken ze fouten.
mike0709 zegt
@rhellema: De fouten zijn nog niet het ergste met Olav, dat gekwijl over Hamilton dat is het ergst.
rhellema zegt
@mike0709: grappige is dat ik dat ook vaak lees als hij het over Vettel heeft, over Verstappen, over Ricciardo enzovoorts. Zou het misschien ook zo kunnen zijn dat hij gewoon heel enthousiast is?
raceface zegt
@stfu: waar kijk je dit? Of heb jij gewoon een abonnement voor dat zenderpakket ?
gwnbmw zegt
@stfu: die gasten die roepen dat hamilton ziek is en vandaag zeker niet zal rijden, om 7 minuten later te vertellen dat hamilton eindelijk in de auto zit om te rijden? die bedoel je?
toyotavenray zegt
Jammer dat er niks word gedaan met de actie van Hamilton. Die de pit in ging door over de streep te rijden. En daarna heel onveilig terug over het gras. Toch minimaal 5 tot 10 seconden penalty. Voor een, unsafe situation on the track.
Erik zegt
@toyotavenray:
U kent de regels?
De positie waar HAM reed behoort tot de baan, zoals ook de uitloopstroken en grindbakken. Ook dan mag je via het grid/gras terug de baan op als je naast de track komt. HAM was de streep waar de pitlane start nog niet gepasseerd.
Er is dus géén probleem.
hape zegt
@erik2907:
d) Except in cases of force majeure (accepted as such by the Stewards), the crossing, in any direction, of the line separating the pit entry and the track by a car entering the pit lane is prohibited.”
Edge zegt
@hape: Dat klopt helemaal, en die regel (in het specifiek de laatste zin) is dan ook open voor interpretatie. Wanneer wordt een auto beschouwd als “entering the pitlane”. Op het moment dat hij zich binnen de lijn van de pit entry bevindt zoals Lewis deed? Of pas wanneer je echt fysiek met een deel van je auto in de pitlane bent? Het lijkt erop dat de FIA voor dat laatste gaat, en in dat geval is de move van Hamilton volkomen legaal.
hape zegt
@edge:
Luister vriend,
De witte lijn van de pits entry begint al voor het stuk gras waar Hamilton overheen gereden is…. Er is geen discussie mogelijk of hij de regels overtreden heeft.
Over de hoogte van de straf daarentegen wel.
fastforward zegt
@toyotavenray: Ham nu naar de stewards…
Rick-dos zegt
Jack Plooij moet ontslagen worden.
lekkerlinksrijden zegt
@Rick-dos: goed verhaal, lekker kort
rhellema zegt
@lekkerlinksrijden: en dan nog een heleboel gasten (genderneutrale) die het roerend met zijn uitgebreide onderbouwing eens zijn.
Gulli zegt
Over
Gulli zegt
Huh!?
Overigens wel een leuk gevecht in de achterhoede. 7 man die om plekje 12 vechten en haasje over aan het spelen waren
ukbob zegt
Regen, lekker! Helaas kwam de echte bak water net te laat..
Maar veel belangrijker: briljante foto!
str8six zegt
Waardeloos. Compleet waardeloos.
viezefreddyw zegt
De regen die er nu valt had een uur eerder moeten vallen, dan zou het pas echt interessant geweest zijn. Maar gelukkig viel er tijdens een race wel een beetje regen want daarvoor was het geen klap aan. Zonde voor de heren Ricciardo en Vettel, jammer dat Verstappen niet echt een vuist kon slaan. Wie weet lukt het in Hongarije.
ghost zegt
Heerlijke race! Was weer Genieton!
KEV9 zegt
Mooi volgende race ook over maximaal 10 ronden.
MaartenD zegt
Over het algemeen en op een paar momentjes na weer een dodelijk saaie race
mark997gt3 zegt
Hele dure fout van Vettel. Kan wel eens het verschil zijn tussen het wereldkampioenschap en de tweede plaats.
fastforward zegt
@mark997gt3: lijkt op Hamilton in China in 2007.
beetec zegt
Wat een gezeik altijd over saaie races. Ik geniet er altijd wel van, ook bij weinig actie. Als je continu actie wilt zien kun je beter een caravan race kijken ofzo.
MaartenD zegt
@beetec: goed verhaal
maferick74 zegt
Ik zeg: meer gele pijltjes
ikleesookoverautos zegt
Jammer had een podium plaats voor Max kunnen zijn.
berlinetta zegt
Race niet gezien, maar jammer van Vettel zeg. Ik hoop zo dat Ferrari de titel wint, maar Vettel gooit hier zijn eigen ruiten keihard in.
gwnbmw zegt
was er zelf. wat kwam er godverdomme veel water naat beneden. alles hier staat onderwater, 15 minuten onweer gehad, regen sloeg gaten in de ponchos. stonden ook plassen van 15+cm op de baan zelf.
Dylan zegt
Hoe komen jullie aan deze foto? Foto is van mijn schoonbroer?
jaapiyo zegt
@spotcrewda: ik heb zijn toestel een tijd geleden gehackt. Interessante kiekjes van je zus ook (als in: ik heb ‘m van Reddit geplukt).
w0o0dy zegt
Mooi dat Max nu op één punt van Ricciardo staat. Let the games begin!
Beide een boel gedoe tot nu toe. Zou leuk zijn. Als ze beiden met evenveel gelul/pech de rest van het seizoen vol kunnen maken. In gevecht met de rest en met elkaar. May the best man win.
Vettel wel heel duur de plank gemist en Hamilton met mazzel en hulp van het team veel punten gepakt. Kampioenschap is weer voor Hamilton denk ik. Vettel gaat weer fouten maken mid season.
M240i zegt
@w0o0dy: verschil is dat Verstappen dat gedoe zelf heeft veroorzaakt (lees: crashen). Ricciardo is wel heel vaak de pineut door technisch malheur.
M240i zegt
Schandalig weer de reactie van de verstappens fans bij de crash van vettel. Wat een kansloos figuur ben jeals je juicht om andersmans pech wetende dat jouw idool toch niet verder komt dan p4.
Gulli zegt
@c63s: als Hamilton was gecrasht waren het de Ferrari fans geweest, net als in Oostenrijk. Als het Max was geweest, dan niemand waarschijnlijk want die doet momenteel niet serieus mee in de top van de puntentelling. Heeft niets met Verstappenfans alleen te maken, ze doen het allemaal (heb ik idd live in Oostenrijk meegemaakt op de heuvel na bocht 3)