
Nou weet je het.
Als groot fans van Tesla komt er soms weleens een bericht binnen waar ons hart harder van gaat kloppen op de redactie. Dit bericht is daar een van. Vermaard verzekeraar van klassiekers Hagerty heeft namelijk een lijstje bekend gemaakt van de beste auto’s ooit ever, gerangschikt op decennium. Je kent de naam Hagerty wellicht als je ooit naar de video’s kijkt van Harry’s Garage op Youtube. De verzekertoko is een trouwe sponsor van deze Britse @willeme.
Hagerty begint haar lijstje gek genoeg niet met de jaren ’80 van de 19de eeuw, toen Benz zijn Patent-Motorwagen aan de wereld toonde, maar met de periode 1890 tot 1910. Technisch gezien zijn dat twee decennia, maar soit. De winnaar van deze periode heet de Ford Model T. Bij de decennia die volgen komt men tot het volgende eclectische lijstje:
- 1910s: Rolls-Royce Silver Ghost
- 1920s: Duesenberg Model J
- 1930s: ’32 Ford
- 1940s: Jeep CJ
- 1950s: Mercedes-Benz 300SL
- 1960s: Ford Mustang
- 1970s: Lamborghini Countach
- 1980s: Dodge Caravan
- 1990s: Mazda Miata
- 2000s: Chevrolet Corvette ZR1
- 2010s: Tesla Model S
Ongetwijfeld zal iedereen de nodige op- en aanmerkingen hebben op deze lijst, maar dat is ook deels de bedoeling van lijstjes opstellen: discussie uitlokken over of ze wel ‘correct’ zijn. Misschien dat het prikkelen van de achterban voor Hagerty ook de gedachte is achter het plaatsen van de Tesla Model S (rijtest) in de lijst. Als je een Model S in je schuur zet, is het nog maar de vraag of die over vijftig jaar een epische barnfind vormt. Waarschijnlijk heeft je nageslacht eerder een reden om de grond te saneren.
Maar goed, als je de rechtvaardiging voor deze actie van Andrew Newton aanhoort, heeft ‘ie eigenlijk wel een punt:
Cars still work pretty much the same way they always have, powered by a piston engine that’s fueled by the black goop that we pump out of the ground. Only one car of the 2010s has lit a different path. Only one [car] has shown the world not only the efficiency and environmental advantages of electric power, but it has also shown the performance advantages of electric power and wrapped it all up in a sleek, appealing, and expensive-but-attainable package. In other words, only one has made the electric car cool, and that’s the Tesla Model S.
Tuurlijk, dit decennium heeft talloze exotische auto’s voortgebracht die je liever wil hebben dan de Tesla. Maar zit daar ook een auto bij die iconischer is dan de Model S?
Voordat we gaan discussiëren moeten we denk ik eerst maar een definiëren wat BESTE dan precies omvat.
Oftewel waar wordt allemaal naar gekeken?
@evdw: da’s mij ook niet helemaal duidelijk… Kan er geen touw aan vastknopen
@davelepeef: de Dodge Caravan kan je toch moeilijk de beste auto van de jaren ‘80 noemen. Denk dat ze meest innovatief of vooruitstrevend bedoelen. Hoewel dat ook wel zeer subjectief is.
We hebben nog een dik jaar te gaan.
@dees: wat verwacht je volgend jaar dat in aanmerking komt?
@flutterby: De nieuwe Suzuki Jimny natuurlijk!
Nietszeggend lijstje.
@mercedesbenze350cdi: precies, net zoiets als de auto van het jaar verkiezing, het Automotive equivalent van het Eurovisie songfestival.
Als een Dodge Caravan de 80’s wint kan je eit lijstje al niet zo serieus meer nemen
@fapfap:
Maar wel een icoon. En dat is denk ik het enige criteria dat ze gehanteerd hebben.
@Rob: hier was die mpv icoon toch eerder de espace en niet een voyager. Amerikaans lijstje..
Klopt, maar Renault heeft het idee van de Espace afgekeken bij Chrysler toentertijd ;)
@rob: Al eens gehoord van de Carryall Suburban? Die was er al in de jaren 30 van de vorige eeuw ; )
@snel70: en daarvoor had je vast ook wel auto’s die door kunnen als MPV. Feit is wel dat de Caravan in de VS, en de Espace in Europa, de hele mpv trend zijn begonnen.
@rob: daar heb je natuurlijk ook helemaal gelijk in, in de trend. De Carryall Suburban was in feite de eerste die inspeelde op deze trend die toen nog geen trend was door zijn concept. Mede heeft Fiat reeds in 1965 de 600 Multipla gemaakt, en de Nissan Prairie, en de Mitsubishi Space Wagon. Maar zoals je zegt, de trend begon voor ons pas met de reclame uitingen van de Espace. Wat reclame al wel niet teweeg kan brengen nietwaar?
@snel70:
De eerste ipad was niet de eerste tablet, de Prius niet de eerste hybride auto, de Model T niet de eerste auto van een massaproductielijn (die eer gaat naar Oldsmobile), etc.
Alles moet maar net even op zijn plek vallen. De Carryall is een leuke voetnoot in de geschiedenis, maar het icoon is toch echt de Dodge Caravan. Niet perse de eerste (of beste?), maar alle puzzelstukjes (één daarvan is marketing, eens) vielen precies goed. En volgens mij zijn dat de auto’s waar ze naar zochten in dit lijstje.
@rob: klopt als een bus en dat snap ik ook allemaal. Ik ben het ook helemaal mee eens met je. Echter reageerde ik op de stelling van jou dat Renault het van Dodge had afgekeken, vandaar mijn reactie. Het was niet mijn gedachte om de iconische status toe te bedelen aan een ander, die mag die Dodge of wie dan ook hebben hoor.
@kappenou: als Renault nou eerder was met de MPV dan zou dat idd indrukwekkender zijn. De Chrysler MPV’s van de jaren ‘80 zijn vrijwel geheel verantwoordelijk voor de MPV rage van de jaren ‘80 en ‘90.
@mopar: de caravan en espace waren beide uit 84 toch?
Maar het lijkt eerder een puur amerikaanse lijst met als toeval wat europees
Eens, de Model S heeft bewezen dat elektrisch rijden niet alleen haalbaar is, maar de onbetwiste toekomst. Alle andere fabrikanten stond als BlackBerry te kijken bij de release van de iPhone.
@flutterby: dat het niet haalbaar is, zul je bedoelen.
@flutterby: De model s heeft bewezen dat in sommige gevallend elektrisch rijden een prima alternatief kan zijn. Dat elektrisch rijden (in de huidige vorm) de toekomst is is nog lang niet bewezen.
@robert110: elektrisch rijden is de toekomst. De vraag is hoe de energie opgeslagen wordt. Waterstof is ook elektrisch rijden hé.
@flutterby: ik ben wel heel erg benieuwd hoe je tot die conclusie komt dat waterstof elektrisch rijden is.
@rhellema: Hij bedoelt met een brandstofcel.
@rhellema: wil je het waterstof door een ICE heen jagen? Moet kunnen, lekker inefficiënt, maar zelfs BMW is er mee gestopt.
@BaRa: pst, zelfs de fuelcell is belachelijk inefficiënt vergelijken met een lithium batterij. Waar de noodzaak voor waterstof is zal het waarschijnlijk als range extender ingezet worden, naast de batterij.
@flutterby: Wacht nog maar even af. Elektrisch rijden door middel van waterstof gaat het uiteindelijk winnen in de toekomst!
@venividivici: dat denk ik ook
@venividivici: als de solid state batterij geïntroduceerd word is waterstof achterhaald.
@venividivici: waterstof is elektrisch rijden. Overigens laden we binnen 5 jaar in 5 minuten 200-300 km. Daarna heeft niemand het meer over waterstof.
@flutterby: haal je nu waterstof en brandstofcel niet door elkaar dan?
@rhellema: een brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit. Waterstof is een andere vorm van energieopslag tov batterijen met het nadeel dat de helft van de oorspronkelijke energie verloren gaat en het voordeel van het snel kunnen tanken
@rvvm: de tandjes…het is echt maandagochtend voor mij hahahaha…(note to self: KOFFIE)
Welke auto zou het anders moeten zijn dan?
@balboni: Nissan Leaf is meer verkocht wereldwijd
@lekkerlinksrijden: kan wel zijn, maar de Leaf heeft het elektrisch rijden op geen enkele manier cool gemaakt. Integendeel, Leaf en consoorten hebben er vooral voor gezorgd dat elektrisch rijden met geitenwollensokken wordt geassocieerd.
Eigenlijk kan je hier alleen maar mee eens zijn of je die hele model s nou wat vind of niet
Vw golf 7…
Dat hele elektrische is een wassenneus.
@bmwfreak038: waarom dan? Ik vind het een super oplossing. Stroom kan gewoon opgewekt worden Door zonnepanelen en windmolens .
@rolov: Niet als meer dan de halve wereld elektrisch gaat rijden. Of wilde je miljoenen windmolens gaan wegzetten?
@venividivici: waarom niet?
@bmwfreak038: haphap
Ik mis de Kia Shuma
@willeme: ik de Hyundai Pony
@jochempie: ik de Tata Nano
@toyotaprius: Nou, dat is de enige die ik zonder sarcasme zou noemen. Ik zou hem best willen hebben, zo’n Nano. Maar ik houd van back to basics alles.
@Jochempie: het idee scheelt niet veel met een eend of 2cv.. mobiliteit betaalbaar maken voor mensen met minder draagkracht.. staat haaks op menig auto.
Eigenlijk zou je de model s pas kunnen bestempelen als beste auto van het decennium over een jaar of 10 als gebleken is dat het elektrisch rijden zoals tesla die toepast inderdaad de toekomst was.
Als is gebleken dat we over 10 jaar een alternatief gebruiken dan staat deze benoeming namelijk helemaal nergens op.
@robert110: lijkt me sterk dat er binnen 10 jaar opeens een alternatief gevonden is dat iedereen gebruikt. Het heeft tesla al bijna 8 jaar gekost om elektrisch rijden (enigszins) mainstream te maken en heeft ook zelf een infrastructuur weten op de bouwen. Dat zie ik weinig andere fabrikanten in minder dan 10 jaar doen, kijk maar naar de resultaten van musk….zijn bedrijf is nog steeds niet winstgevend.
Het is trouwens wel opmerkelijk te noemen dat er maar twee auto’s in de lijst staan (de Ford Model T en de Jeep CJ) die actief een bijdragen hebben geleverd aan de ontwikkeling van de gehele mensheid.
off-topic: kan @jaapiyo of iemand anders achter de AB-schermen weer even kijken, waarom ik weer een upload heb die niet door komt.
@toyotafortuner: ik heb er net vijf goedgekeurd van je. We moeten het manueel doen dus soms kan het even duren.
@jaapiyo: ik mis er toch 1. Ik mis nog een gele Dodge Charger (DL-48-44), t kwam als 2e na de grijze Charger (DM-24-21)
@toyotafortuner: hmm…niet gezien inderdaad. Krijg je een foutmelding bij het uploaden?
@jaapiyo: nee
@toyotafortuner: dan weet ik het niet. Als het vaker voorkomt stuur even een mailtje naar [email protected] zodat onze techguys ermee aan de slag kunnen.
Toch apart, er is een merk met de slogan “Voorsprong door techniek” maar die is nergens te bekennen in de lijst.
Waar is @Lincoln heeft die gast vakantie van autoblog?
@rob5nismo: Die duikt alleen op als je er juist niet op zit te wachten…
@rob5nismo: die heeft elke schoolvakantie een vakantie periode geloof ik.
@gwnbmw: met de wife en kids weg op vakantie genoeg frustraties opdoen voor de aankomende 6 weken tot de nieuwe school vakantie
Ben het met die Model S eigenlijk wel eens, als iemand een betere suggestie heeft hoor ik het graag (oprecht benieuwd)
Toen ik echter een Corvette ZR1 zag staan, moest ik keihard lachen. Welke zot heeft dat verzonnen. Uiteraard is het wel een gave auto
@pindakoning: Het is een Amerikaanse verzekeraar. Dan komt Chauvinisme natuurlijk om de hoek kijken.
En waar is de Alfa 159 dan?!
@posthumus: op de schroothoop.
Niet om aan te gluren, maar de Toyota Pruis zou hier toch ook tussen horen ipv de ZR1
Ik mis de Multipla.
Ik vind het vooral een behoorlijk “America First”-gehalte hebben. Als hij het bestempelt als Amerika’s finest van elk decennium, okee. Maar ever? Nope.
Er zijn er een aantal die veel meer impact hebben gehad op mobiliteit wereldwijd.
Wat dacht u van:
– VW Kever
– Citroën 2CV
– Toyota Landcruiser
@skid:
kever en 2cv zijn beide uit de jaren 40. En daar kozen ze voor de auto die Europa bevrijde inplaats van de autos die Europa opnieuw opgebouwd hebben. De landcruiser zou dan moeten komen in plaats van de 300SL en dan was de Benz veel revolutionairder dan de Jappen hun kopie van de Willy’s Jeep.
Net zoals Apple moet je in Tesla geloven, het is een merk met een stelletje blinde gehersenspoelde volgelingen. Een bijna sektarisch geloof met grote leider Elon musk.
@johnwaters: dat kun je vooral het Amerikaanse publiek aanrekenen denk ik. Die lui kunnen alleen maar zwart/wit denken. Of iets is fantastisch, of iets is “the worst thing I have ever seen!”. Aangezien er een Amerikaans merk is opgestaan dat eindelijk weer eens innoveert hebben die lui weer eens iets om trots op te zijn. Helaas slaat dat zoals gewoonlijk weer over naar Europa en lopen de meelopers hier net zo hard te roeptoeteren dat het allemaal zo hosanna is.
@gulli: net zoals enkele jaren terug de “early adopters” bijna huilend van euforie uit de Apple shop gelopen kwamen met hun nieuwste status symbool staat Youtube nu vol met met filmpjes van Tesla gehersenspoelden die hun kernenergie aangedreven status symbool mogen gaan ophalen bij de lokale Tesla Store. Tesla is het nieuwe Apple. Een merk met volgelingen en blind geloof in hun leider, destijds Jobs, nu Musk.
@johnwaters: je kunt alleen maar respect hebben voor merken die zoiets voor elkaar krijgen.
@monsieurleloure: Respect? Heb jij last van normvervaging? Respect voor een autofabrikant die 1000$ voorschot vraagt en niet levert. Respect voor een autofabrikant die daar bovenop nog eens 2500$ vraagt en nog steeds niet levert. Respect voor een autofabrikant die geld terugvraagt aan zijn leveranciers als zogezegd investering in zijn bedrijf. Respect voor een CEO die een duiker die pas 13 levens gered heeft een pedofiel noemt? Als jij daar respect voor hebt moet je dringend je normen en waarden herzien.
@johnwaters: Respect hebben voor wat hij voor elkaar heeft gekregen (het idee van 100% elektrisch rijden mainstream maken) daar heb ik zeker respect voor. Ik ben ervan overtuigd dat in de jaren die komen Musk gezien zal worden als de gene die elektrisch rijden een impuls heeft gegeven die groot genoeg was dat andere merken hem volgden. Over zijn werkwijze kunnen we het eens zijn dat dat alles behalve becoming is maar eerlijkheidshalve is dat met veel leiders het geval, erg veel uitvinders uit het verleden hebben smerige spelletjes gespeeld of er aparte handelswijzen op na gehad.
Edison bijvoorbeeld was de gene die het concept van executie door middel van de elektrische stoel heeft bedacht en had destijds zelfs publiekelijk dieren geëxecuteerd om te bewijzen hoe effectief de methode was. Heel smerig en kwalijke zaken maar gezien zijn bijdrage aan de geschiedenis zijn die feiten redelijk onder het tapijt geschoven. Ik zit Edison niet te vergelijken met Musk want dat is natuurlijk onzin maar het geeft wel een idee over hoe de historie kijkt naar zijn uitvinders/leiders.
Jij mag wellicht geen respect hebben voor Musk maar uiteindelijk zijn het de resultaten waarvoor hij herinnerd zal worden. Laten we nu maar hopen dat hij ook weet te leveren en niet alleen te beloven. De tijd zal het leren.
@johnwaters:
Mopar snapt het , jij totaal niet.
@monsieurleloure: ik kan geen respect opbrengen voor oplichters, snap je dat ook?
Tesla model S is geen goede auto.
Er worden 35 model S gerepareerd per dag.
Onderdelen zijn slecht leverbaar.
Auto’s staan weken stil wachten op reparatie.
Tesla is alleen voor de grote beurs, de accu gaat 10 jaar mee, kost 20.000 euro, dat is 2000 euro per jaar wat je opzij moet zetten om een nieuwe accu te kopen na 10 jaar.
Supercharger is ook niet meer gratis.
Een hoop poeha over Tesla is zo geweldig.
Voor mij geen Tesla meer.
@mario007: de accu gaat makkelijk 20 jaar mee met 80% van originele capaciteit. Daarna is die niet rijp voor de sloop maar kan elders ingezet worden. Ook zijn over 10 jaar accu’s goedkoper en beter.
Voor de rest heb je een punt, al weet ik niet of je cijfers accuraat zijn.
@flutterby: dat van die accu, komt dat uit de Tesla folder vol met gladde verkooppraatjes? Niemand is hierin een ervaringsdeskundige, dus lijkt deze stelling uit de duim of uit de folder te komen.
@johnwaters: ohja maar als super Mario zegt dat ze 10 jaar meegaan is dat wel accuraat? De model S is nog geen 15 jaar op de markt. Je kunt uiteraard een prognose stellen en die ziet er in mijn ogen zeer positief uit. Uit analyse van bestaande tesla rijders (hier zijn Google sheets van) aangaande de degradatie van de batterij na een x aantal km/oplaadbeurten. Hieruit blijkt dat deze in het eerste jaar het meeste afloopt maar daarna verassend stabiel blijft met een minimale degradatie. Natuurlijk is 5 jaar geen 15 jaar maar het vooruitzicht is goed. Tesla bashen is prima maar doe dan in ieder geval onderzoek van te voren. Zo zijn de superchargers nog steeds gratis als je een referral code gebruikt bij bestellen. Ook komt er een speciaal distributiecentra om het probleem van de lange wachttijden (parts) tegen te gaan. Als je iets verder kijkt dan je neus lang is zie je dus dat Tesla hierop inspeelt en gewoon bezig is om verder te groeien. En het kan zeker kloppen dat Tesla’s vaak naar de service moeten, de floot groeit ook superhard maar ook hier wordt weer op ingespeeld. Wel een leuk feitje: tesla heeft het hoogste percentage (+90%) van huidige bezitters die als volgende auto weer een tesla willen kopen.
Om een lang verhaal kort te maken: Ik vind Tesla ook verre van perfect en er zijn nog genoeg verbeterpunten. Maar volgens vele moet dit allemaal binnen 1 jaar gebeuren. Verder heb ik ook waardering voor tesla. Mensen vergeten wel eens dat het opzetten van een automerk erg lastig is. Moet je nagaan als dat ook nog eens een merk is dat werkt zonder conventionele brandstofmotor. Daarbij ook nog eens een heel laadnetwerk opbouwen. Ga er maar aanstaan.
Erg Amerikaans lijstje. Maar met de Tesla wel op de goede plek.