• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze 6 auto’s hadden een unieke dakconstructie

Auteur: machielvdd, gepost 6 juni 2021 om 07:00 – 48 Reacties

auto met een unieke dakconstructie

Een auto tijdelijk van zijn dak ontdoen is zo simpel nog niet. In dit artikel: zes cabrio’s met onconventionele dakconstructies.

Een dak is normaalgesproken niet het meest gecompliceerde onderdeel van een auto en daarmee ook niet het meest interessante. Dat verandert echter op het moment dat een dak open moet kunnen. Dit stelt een fabrikant voor vragen als: hoe openen we het dak? En waar laten we dat vervolgens? Deze vragen zijn op een hoop verschillende manieren te beantwoorden, zo is gebleken. Een kleine bloemlezing van auto’s met bijzondere en unieke dakconstructies.

Citroën C3 Pluriel

auto met een unieke dakconstructie

Als het over auto’s met een unieke dakconstructies gaat denk je al snel aan de Citroën C3 Pluriel. Een onconventionele auto zoals alleen de eigenwijze Fransen die kunnen bedenken. De dakconstructie van de Pluriel is typisch iets wat je op een concept car ziet en waar vervolgens nooit meer iets mee gedaan wordt. Citroën vond het echter een goed idee om de Pluriel daadwerkelijk op de markt te brengen. En zo geschiedde.

Wat de Pluriel zo uniek maakt: het is een vijf-in-één auto. Vandaar de naam Pluriel, wat Frans is voor meervoud. De Citroën C3 Pluriel was een dichte hatchback, een hatchback met een open dak, een cabrio met vaste raamstijlen (á la Fiat 500C), een volledige cabrio en – last but not least – een pick-up. Heel creatief allemaal, maar het was vooral een onpraktisch onding. Maar toch… ergens heeft het wel wat. Gewoon omdat het zo’n ontzettend Franse auto is.

Honda CRX

auto met een unieke dakconstructie

Een cabriodak kun je zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Dat demonstreerde Honda met de derde generatie CRX uit 1992 (elders ook wel bekend als de del Sol). Om het targadak te openen moet er eerst een hendel worden omgedraaid, vervolgens komt het kofferdeksel horizontaal omhoog, vervolgens komt het dakje een stukje omhoog, vervolgens moet er een tweede hendel worden omgedraaid, vervolgens komen er twee vorken naar voren, vervolgens schuift het dak naar achteren en tot slot zakte het kofferdeksel mét het dak weer horizontaal naar beneden. Enfin, misschien kun je beter gewoon een video bekijken:

Deze omslachtige, tergend langzame, maar wel unieke dakconstructie (genaamd Transtop) was trouwens niet standaard op de CRX. Als je dit niet aanvinkte was het verwijderen van het dak wat meer rechttoe-rechtaan. Je moest het dak gewoon met de hand verwijderen en in de kofferbak stoppen. Je kunt niet op je achterwerk blijven zitten, maar als je een beetje handig bent is het wél sneller.

Porsche 987 Boxster Spyder

auto met een unieke dakconstructie

In een moderne sportauto is het dak verwijderen vrijwel altijd een kwestie van een eenvoudige druk op de knop. In sommige gevallen is het dak dan in minder dan 10 seconden in zijn geheel opgeborgen. Zo niet bij de 987 Boxster Spyder. Daar moet je nog zelf de handen uit de mouwen steken.

Om van de open lucht te genieten moet je eerst de kofferklep openen, waarna je de ’tentflappen’ moet losmaken en vervolgens weer vastmaken aan het de rest van het dak met – jawel – klittenband. Vervolgens moet je het achterste gedeelte, inclusief het achterruitje verwijderen. Daarna is het een kwestie van het resterende gedeelte van het dak opvouwen, losmaken en opbergen. Een leuk karweitje als de zon schijnt, minder leuk als het onverwacht gaat regenen, zoals James May ooit demonstreerde.

Is een handmatig opvouwbaar dak inmiddels verleden tijd bij Porsche? Nee, bij de 981 Boxster Spyder en de 718 Spyder moet het dak nog steeds handmatig opgeborgen geworden. Porsche heeft het systeem gelukkig wel verbeterd. Als de flappen los zijn is het dak bij deze generaties in één beweging weg te vouwen.

Porsche 991 Targa

De Boxster Speedster is niet de enige Porsche met een bijzondere dakconstructie. We weten allemaal hoe het dak van een 991 Targa werkt, maar ook dát is iets unieks. Terwijl de 993, 996 en 997 Targa er grotendeels uitzagen als een normale coupé, keerde Porsche met de 991 terug naar de klassieke Targa-vorm.

Terwijl de 991 Targa sterk leek op de 911 Targa’s van weleer, was er een belangrijk verschil: het dak was nu elektrisch inklapbaar. Daarvoor komt de enorme gebogen achterruit in zijn geheel omhoog. Uniek en bovendien mooi om te zien. Sowieso is de Targa een van de fraaiste varianten van de 911. Porsche zelf vergeleek het met een jeugdliefde die je weer ontmoet en die alleen maar mooier is geworden. Dat is helemaal niet zo’n gekke analogie. Toch is de jeugdliefde ook dikker geworden. De 911 is überhaupt al aangekomen door de jaren heen en de Targa is nog eens 90 kg zwaarder dan de coupé.

Ferrari Superamerica

Een dakconstructie kan uniek zijn vanwege de complexiteit, maar ook juist vanwege zijn eenvoud. Dat is het geval bij de gelimiteerde Ferrari Superamerica. Het ‘Revocromico’-dak klapt namelijk 180 graden naar achteren en dat is het. Geen gehannes met een kofferklep die opengaat, het dak komt gewoon óp de kofferklep te liggen. Er hoeft dus geen bagageruimte opgeofferd te worden. Wouter is zo vriendelijk om te laten zien hoe het allemaal werkt in de onderstaande video.

Deze constructie komt uit de koker van Leonardo Fioravanti, de man die onder meer de Ferrari Testarossa én de Ferrari F40 tekende. Hij ontwierp dit dak echter in eerste instantie niet voor Ferrari. Deze constructie debuteerde namelijk op de Alfa Romeo Vola, een concept uit 2000.

Het glazen Revocromico-dak had naast het wegklapmechanisme nog een unieke eigenschap: de tint was namelijk in te stellen. Je kunt het zonlicht dus vrijelijk naar binnen laten stromen, maar je kunt desgewenst ook 99% van het licht tegenhouden in de donkerste stand. Dit was een primeurtje op een productieauto.

Lamborghini Murciélago Roadster

Een cabrio met een schreeuwende V12, dat zijn toch wel de auto’s waar je als rechtgeaarde petrolhead enthousiast van wordt. De Murciélago Roadster ziet er zo mogelijk nog spectaculairder uit dan de coupé. Dat wil zeggen: met het dak open. Het vormeloze stoffen dakje doet het design helaas geen goed.

Ook qua verwijderen en bevestigen van het dak leek Lamborghini een ontmoedigingsbeleid te voeren: dit vereiste de nodige handelingen. Daar kwam bij dat je eigenlijk niet harder dan 160 km/u mocht met het dak dicht. Dan kun je dus gewoon ingehaald worden door een Fiat Multipla. Als je toch harder dan 160 km/u ging had je misschien wel voorgoed aan dakloze auto. Maar dat was eigenlijk ook hoe de Murciélago Roadster bedoeld was. Het dak was duidelijk een noodzakelijk kwaad.

Ook interessant!

  • Citroën ë-Berlingo
    Citroën ë-Berlingo is de handigste auto van vandaag
  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Porsche 911 Targa doet halve koprol in Gelderland
  • Zes keer ultiem strandvervoer

Nieuwste artikelen

  • Is dit de eerste Taycan die méér waard is geworden?
  • Pas op: je kunt vanaf nu een boete krijgen van een focusflitser
  • Koop een 205 GTi voor weinig bij de Belgische overheid!
  • Wat voor gedrocht is Ferrari hier aan het testen…?
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 991, boxster, Citroen, crx, del-sol, Ferrari, Honda, Lamborghini, leonardo-fioravanti, lijstjes, murcielago, pluriel, Porsche, roadster, spyder, superamerica, targa, Video

Vorig bericht: « BREEK: Mustang Mach E galoppeert echte Mustang voorbij
Volgend bericht: Trage snelle 5 Series worden binnenkort sneller »

Lees Interacties

Reacties

  1. Le-on wheels zegt

    6 juni 2021 om 07:25

    Dat van de panamericana is niet uniek, de Renault Wind heeft het ook. En zo’n dramatisch tentje zoals de Murc hebben wel meer mooi-weer-sportwagens.

    Login om te reageren
    • lexb zegt

      6 juni 2021 om 08:46

      @Le-on wheels: Alleen was de Ferrari er veel eerder dan de Wind en kon je de tint van het glazen dak veranderen.

      Login om te reageren
      • alfapeter zegt

        6 juni 2021 om 10:03

        Het roterende dak was er eerst in 2000 op de Alfa Romeo Vola prototype maar kwam van fabrikant Fioravanti.

        Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    6 juni 2021 om 07:46

    Ik vind dat van die CRX super vet. Al is het inderdaad niet heel rap.

    Login om te reageren
  3. ericd zegt

    6 juni 2021 om 07:51

    Aardigste versie zou daarom (911 targa) zijn een Boxster met een dakdeel dat je net zoals bij oude 911’s gewoon er uit moet liften en onder de voorkap moet opbergen. https://images.cdn.circlesix.co/image/1/700/0/uploads/posts/2016/08/5b0d4332dca58d44cb9321cb166f8c63.jpg

    Login om te reageren
  4. toniominestrone zegt

    6 juni 2021 om 08:09

    Voeg daar dan ook Baur aan toe met de diverse semi cabrioletdaken, van de 02-serie tot en met de e30, zelfs de e36 heeft nog een constructie gehad ala de Fiat 500.

    Login om te reageren
  5. racingralph zegt

    6 juni 2021 om 08:33

    De 911 Targa blijft een geweldige auto.

    Login om te reageren
  6. ghini zegt

    6 juni 2021 om 08:48

    Wat zou het toch leuk zijn als die videos het een keer gingen doen in de app..

    Login om te reageren
    • fendercd60 zegt

      6 juni 2021 om 13:08

      @ghini: dit. ^^

      Login om te reageren
  7. isleofman zegt

    6 juni 2021 om 08:49

    Nooit geweten van die del sol! Grappig zeg.

    Wij hebben inmiddels verschillende cabrio’s gehad, van eenvoudig linnen kapje tot stalen vouwdak van de 335i, maar wat mij betreft is een 2 zitter met eenvoudige (eventueel elektrische) kap het beste concept.

    Login om te reageren
  8. avocado zegt

    6 juni 2021 om 09:00

    De eerste generatie Elise moet zeker genoemd worden!

    Login om te reageren
  9. ar156sw zegt

    6 juni 2021 om 09:01

    Die Pluriel: hoe
    leuk ik eigenwijze auto’s ook vind, dat is echt een nutteloos onding, met name omdat je de dakdelen nergens in de auto kwijt kan.

    Die CRX vind ik dan weer fantastisch, hoewel de handmatige variant waarschijnlijk, zeker als oude auto, de verstandigere keuze is.

    De Porsche Targa doet me niet zoveel. Terwijl ik Targa’s eigenlijk juist heel gaaf vind, maar deze is wat mij betreft veel te gekunsteld…. idealiter is een Targa stijver en lichter dan een Cabrio variant natuurlijk. Om over die vouwtent maar niet te beginnen…

    Login om te reageren
  10. wes12 zegt

    6 juni 2021 om 09:10

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  11. lennertg zegt

    6 juni 2021 om 09:25

    Dan ga ik het toch bij m’n s2000 houden, 2 haakjes los en de rest gaat elektrisch.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      6 juni 2021 om 12:19

      @lennertg: die afdek kap er nog netjes op monteren vond ik wel altijd een dingetje, dus die verdween al snel in de schuur ;-)

      Login om te reageren
      • lennertg zegt

        6 juni 2021 om 16:34

        10 minuutjes heb ik hem er meestal wel op staan met 2 man

        Login om te reageren
  12. akranoplan zegt

    6 juni 2021 om 09:36

    Was het bij de Superamerica niet zo, dat wanneer er wat water op je dak lag (regenbui, wasstraat,…) je dat water dan in je nek kreeg bij het openen van het dak?

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      6 juni 2021 om 10:32

      @akranoplan: geef ff flink gas voor je het dak open doet..? Andersom lijkt me lastiger..

      Login om te reageren
    • mikeyman zegt

      6 juni 2021 om 10:39

      Als je net met open dak door de wasstraat bent geweest is dat denk ik nog je laatste zorg.

      Login om te reageren
    • rubend zegt

      6 juni 2021 om 10:43

      @akranoplan: bij mijn weten andersom. Als het dak dicht zit is het bol. Is het open, dan is het hol. Een perfecte plek om water in te verzamelen :)

      Login om te reageren
  13. xharin zegt

    6 juni 2021 om 09:37

    Vind de dakconstructie van de MINI Cooper S ook wel een origami-pareltje. Op het eerste gezicht een normale stoffenkap, maar we in delen bruikbaar.

    Login om te reageren
  14. Robert zegt

    6 juni 2021 om 09:40

    De Top Gear ‘praktijktest’ van de Pluriel, gepresenteerd door de immer praktisch ingestelde Jeremy Clarkson, is hilarisch:
    https://youtu.be/1CeSGqzSFHY

    Login om te reageren
  15. negennegenzest zegt

    6 juni 2021 om 09:50

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
    • alfapeter zegt

      6 juni 2021 om 10:16

      Hoewel cabriorijders meestal vrouwen zijn, zie je ze echter vrijwel nooit open rijden omdat dat hun dure kapsel vernield. Als je er één open zie, is het bijna altijd een man.

      Login om te reageren
      • ar156sw zegt

        6 juni 2021 om 11:33

        @alfapeter: Sinds we zelf een cabrio hebben, let ik er wat meer op. Volgens mij is de verdeling redelijk evenredig. Wel valt mij op dat veel cabriorijders vaak met het dak dicht rijden inderdaad. Wij hebben allebei eigenlijk altijd het dak open, tenzij het regent (en soms zelfs dan, omdat het onderweg is gaan regenen en wij moeten uitstappen om de kap dicht te doen), maar goed, we hebben ‘m ook echt erbij en gebruiken hem dan ook bijna alleen als het lekker open rijden is (maar dat is het dus best snel, zolang het maar niet regent).

        Login om te reageren
    • alfapeter zegt

      6 juni 2021 om 17:14

      Het moet me toch van het hart: blijkbaar is Autoblog geobsedeerd met politieke correctheid wat eigenlijk verbazend is gezien het repertorium van een bepaalde blogger. Ik verwacht niet dat mijn reactie geplaatst gaat worden vanwege de moderatie waar ik aan onderworpen ben maar geef het toch even mee in de hoop dat het jullie noopt tot enige contemplatie.

      Login om te reageren
      • rogerzz zegt

        8 juni 2021 om 21:58

        @alfapeter – Ik geloof dat dit niet persoonlijk is maar door de gammele website komt. Soms plaats ik ook iets wat niet aan lijkt te komen. Dat terwijl ik uiteraard alleen boeiende dingen zeg en geen scheldwoorden gebruik oid. Dus vat het niet persoonlijk op, blame the autoblog-server die nog op windows 98SE draait.

        Login om te reageren
  16. E34M5Touring zegt

    6 juni 2021 om 09:53

    En dan 2 van de speciaalste vergeten…

    https://youtu.be/e_4-GzShMww

    https://youtu.be/6LNp8jmZ3OQ

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      6 juni 2021 om 10:04

      Die 402 had zeker niet mogen ontbreken als stamvader van het electrische wegklapbare stalen dak. En dat al in 1934.

      De Toyota Sourer Aerocabin uit de eighties vind ik zelf ook heel gaaf, niet omdat de dakconstructie heel spectaculair is, maar het is wel een pareltje uit de jaren ’80 en de retro klinkende waarschuwings ‘beep’ geluidjes als het dak bediend wordt maken hem helemaal af.

      Login om te reageren
    • erikabarth zegt

      6 juni 2021 om 11:43

      @e34m5Touring wat is daar zo speciaal aan dan?? kom dan met de echte eerste!
      1915 bouwde een Amsterdammer al een coupe cabriolet op basis van een Lancia.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        6 juni 2021 om 12:05

        @erikabarth: Zeg toch niet DE speciaalste maar 2 van de speciaalste. Dan voeg jij toch lekker even wat extra info bij…

        Login om te reageren
  17. MarcoM zegt

    6 juni 2021 om 10:30

    Een kennis van mij had destijds een Pluriel, ik weet niet hoe vaak hij bij de dealer is geweest vanwege lekkage, maar na 2 jaar was hij de regenton, zoals hij hem noemde, helemaal zat.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      6 juni 2021 om 12:48

      @marcomanta: Je kennis was niet de enige, een vrouwelijke collega had ook zo’n ding. Met precies dezelfde terugkerende verschrikkingen. En dan te bedenken, dat de dakconstructie niet eens van Franse makelij was . . . maar van Nederlandse (Inalfa uut Limbabwe) 😳

      Login om te reageren
  18. erikabarth zegt

    6 juni 2021 om 11:44

    Wat gruwelijk mooi is die Superamerica ook!
    Die Pluriel is echt vreselijk, gewoon echt alles aan die auto is niet leuk.

    Login om te reageren
  19. Teerdz zegt

    6 juni 2021 om 11:49

    Zo speciaal was die Murcie idd niet echt, lijkt zelfs in de verste verte wat op die van de Porsche Spyder. Had zelf op zich bijvoorbeeld het dak van de Volkswagen Eos hier ook wel verwacht. Van alle klapdaken die je rond die tijd kon krijgen was dat de meest geavanceerde. Had 5 beweegbare delen en volgens mij was daar ook zelfs nog een normaal zonnedak in geïntegreerd.

    Login om te reageren
    • ar156sw zegt

      6 juni 2021 om 13:04

      @teerdz: Ik vind van de Lamborgini roadsters de Diablo eigenlijk de gaafste. Volgens mij is die, qua dakje, ook nog best praktisch… (maar een snelle zoektocht naar hoe day dak werkt levert niks op, hoewel ik vermoed dat je het losmaakt en op de motorruimte opbergt, weet alleen niet of dat geautomatiseerd gaat of niet)

      Login om te reageren
      • rogerzz zegt

        8 juni 2021 om 21:56

        excuus, reactie op verkeerde.

        Login om te reageren
  20. vacano zegt

    6 juni 2021 om 12:10

    Kijk maar eens hoe het hydraulisch cabriodak van de Lincoln Continental Convertible in 1963 werkte

    https://www.youtube.com/watch?v=PUuewjMg9mo

    Login om te reageren
  21. Rob zegt

    6 juni 2021 om 13:49

    Voisin Aerodyne
    https://youtu.be/5wHPTltWAtE?t=120

    Login om te reageren
  22. Rob zegt

    6 juni 2021 om 14:03

    Duesenberg disappearing top.
    Volgens mij één van de eerste convertibles waar het dak netjes opgeborgen werd, in plaats van het te laten rusten op koffer.
    https://i.pinimg.com/originals/91/e3/c7/91e3c7e03657c89ec479f63889d6e8d9.jpg

    Login om te reageren
  23. Rob zegt

    6 juni 2021 om 14:11

    Mazda MX5 RF heeft ook een mooi dakje:
    https://www.youtube.com/watch?v=2fkKvKG1EHs

    Login om te reageren
  24. Rob zegt

    6 juni 2021 om 14:14

    FIAT 500c en Citroen DS3 convertible hebben dan weer een mislukt dakje wat mij betreft.
    Ziet er echt super uit als het dicht zit, maar zodra het open is…. Tsja…
    https://images-automais.autosport.pt/2017/06/500c-riva-9.jpg

    Login om te reageren
  25. bernoulli zegt

    6 juni 2021 om 14:44

    VW EOS heeft ook een aparte constructie, door de combinatie van een stalen klapdak en een glazen schuifdak.

    Login om te reageren
  26. Joseppe zegt

    6 juni 2021 om 16:15

    Toyota Sera was ook geweldig, deuren en dak vormen een geheel….

    Jammer dat deze niet officieel in Europa verkocht werden. Was op de basis van de Corolla.

    Login om te reageren
  27. schreute01 zegt

    6 juni 2021 om 16:38

    Ik wil wel een filmpje opsturen van mijn Morgan. Maar of er iemand zit te wachten op 20 minuten aan geklooi en gevloek?

    Login om te reageren
  28. Rob zegt

    6 juni 2021 om 17:40

    Iets van Heuliez mag eigenlijk ook niet ontbreken. Verantwoordelijk voor de succesvolle 206CC en Opel Twintops.
    Maar ook vooral bekend van hun geweldige concepten. Tis moeilijk om er slechts één cabriolet van Heuliez te noemen, maar de Citroen SM Espace is sowieso één van mijn favorieten:
    https://fabwheelsdigest.blogspot.com/2013/04/1971-citroen-sm-espace-by-heuliez.html

    Login om te reageren
  29. Gulli zegt

    7 juni 2021 om 14:47

    Als ik mijn jeugdliefde tegenkom en die is 90 kilo aangekomen gaat bij mij niet bepaald het dak er vanaf

    Login om te reageren
  30. Bender zegt

    7 juni 2021 om 23:28

    Wat dachten jullie van de ‘Roto-Top’ van de Qvale Mangusta? Targa en cabrio in 1

    https://youtu.be/Bt_xhA3f2fc

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North