
Zo’n Portimaoblauwe M3 Individual toont toch stiekem helemaal niet verkeerd?
De nieuwe BMW M3 is een beetje een ambivalente auto. Weinig auto’s hebben de afgelopen zoveel kritiek gekregen als de nieuwe M3 (en de M4). Het is een beetje als Pieter van Vollenhoven in het echt ontmoeten. Je weet dat je niet moet kijken, maar je doet het toch. Bij de M3 zijn het dan niet de oren die opvallen, maar de neus.
De neus is enkel en alleen om te chocqueren en dient verder geen functie. Missie geslaagd, want nu behandelen we wat verse persfoto’s met een Portimaoblauwe M3 Individual. Is deze configuratie dan wel mooi? Of beter gezegd, is het op deze wijze minder erg?

Portimaoblauwe M3 Individual
Voordat we de vraag beantwoorden, een kleine bekentenis. Als het puur om looks gaat, zijn M3’s niet mijn ding. Bij introductie vind ik ze altijd lelijk. Het ligt er altijd te dik op. Dan komen halverwege wat pakketjes, andere wielen en nog wat kleine opsmuk die de auto gaver maken. Daarnaast wen je aan het design en wanneer de M3 bij-na uit productie gaat denk je: wat een gaaf ding. Zo is het gegaan met de E36, E46, E90 en F30. Gaat dat met deze Portimaoblauwe M3 Individual ook zo zijn?
Het grootste nadeel met de neus is dat het geen doel dient. Die lelijke bochel van de eerste Panamera was dat mensen erin konden passen. Het lelijke spoilertje op de Audi TT was bedoeld om ongewenst overstuur te verminderen. De neus van een M3 dient alleen om te choqueren en op te vallen.
Fraai interieur
Maar met deze Portimaoblauwe M3 Individual lijkt het alsof we er al een beetje aan wennen. De kleurstelling heeft wel wat E36 M3-vibes. De kleur Portimaoblauw kun je op twee wijzes bestellen. In dit geval is het ‘BMW Individual Frozen Portimao Blau Metallic’. Een soort zijdemat-blauw met metallic-glitters erin. Het interieur is ook BMW Individual, namelijk Merino Elfenbeinweiss.
Uiteraard moet het je smaak zijn. Ondanks de gekke details, blijven de proporties wel spot on. Dus een goede afstand tussen vooras en stuurwiel, kleine frontoverhang en een iets te dikke bips. In technisch opzicht is de auto gelijk aan de reguliere BMW M3 Competition. Dus een zes-in-lijn met 510 pk.

Dus wat denk jij? begint het al een beetje te wennen? Is een Portimaoblauwe M3 Individual beter zo? Of moeten er nog steeds petities getekend worden? Laat het antwoord weten, in de comments!
Wat een lelijk interieur… dat de buitenkant voor velen een twijfelgeval is daar kan je nog mee leven als het voor jou wel wat is, maar als het interieur lelijk is dan… naar de slachtbank met dit varken.
Wat went is dat ik minder schrik. Maar nee, achterkant vind ik wel mooi dus hoop dat ik ze alleen van die kant zie.
Al draagt een aap een gouden ring…
Nee. De 4-serie/M4 ben ik ondertussen aan gewend en ik moet zeggen dat die auto het best kan hebben. Ziet er gewoon goed uit. Bij deze M3 past het niet. Dus of aankloppen bij de eerste tuner die een normale grille ontwikkelt. Of nog beter: een Alpina B3 bestellen in dat mooie groen.
Nog steeds lelijk. De grille staat te hoog icm de koplampen. En teveel gaten en lijnen die niet in harmonie zijn. Mooie kleur en wielen maar elke auto kan je minder lelijk configureren. De sedan oogt wat Aziatisch maar prima te pruimen verder. De coupe ziet er pas echt lelijk uit door de lompe zijkanten. Overigens vind ik de koplampen van de 3-serie veel geslaagder dan deze lelijke grote spiegelei koplampen van de M3.
“Pers” hou eens op te janken over die neus. Het is gewoon een mooie auto met veel peekaas.
nieuwe bril nodig denk ik als je zegt dat de auto mooi is met die neus….
@daiko: mee eens. Wordt een beetje mooi over dit eeuwig terugkerend onderwerp en commentaar.
@daiko: Feit is dat heel veel mensen, waaronder ik, het gewoon geen mooie auto vinden vanwege de neus. Ook de “pers” vindt dat of mag dat vinden. Dat jij het er niet mee eens bent mag ook, maar meningen mogen vertelt worden, ook door “pers” of mensen van een blog.
@viezefreddyw: uiteraard mag iedereen z’n mening hebben. Maar de meningen over de grille van een 4 serie is nu wel bekend.
@daiko: dus pers mag geen mening meer hebben? Dan valt er weinig te schrijven meer als het alleen om feitelijke informatie gaat
Tuurlijk mag de pers een mening hebben. Maar je merkt gewoon links en rechts dat ze allemaal elkaar napraten voor de populariteit maar ook laten doorschemeren dat “het in het echt wel meevalt..”
Ja de neus is anders , misschien wennen, maar keer op keer “lelijk” schreeuwen is ook zo lekker subjectief.
Ga de auto in het echt zien. Is het niks dan koop je een Mercedes ofzo.
Persoonlijk mis ik meer de powerdome van de destijds ook door veel mensen verafschuwde F80. Dat en de vreselijke toerenteller in de nieuwe modellen. Maar alles went.
Neus is wel mooi. :-)
Wat een verschrikkelijk overgedesigned apparaat. Ik verlang terug naar de tijd dat we nog echte slepers hadden.
@krisp: ik kan me anders ook geen M3 herinneren die af-fabriek als sleeper te definiëren is/was. De uitgeklopte wielkasten, de verlaging, frontlip & skirts, de wielen en de uitlaten gaven het eigenlijk altijd al weg.
On topic: ik vind de kleur zeker positief bijdragen en die neus went inderdaad al wel, maar ik heb nog steeds het idee dat in het zijaanzicht de wielen een maatje of twee te klein zijn.
@rrrobert: een E36 M3 sedan was toch een aardig geslaagde sleeper. Jij, ik en andere autoliefhebbers zien van 100 meter afstand dat het er eentje is, mijn moeder en mijn broertjes niet. En die zien aan een latere M3 echt wel dat er iets loos is (en ik quote mijn moeder: “Waarom heeft die BMW zo veel uitlaten? ” – en als het haar al opvalt…)
@RRRobert:
E36 M3 was redelijk subtiel. Bumpers en skirts waren anders, maar weer vrijwel gelijk aan een 316i met M-pakket. De uitlaat was nauwelijks groter dan die van een 325i.
@z4coupe30si: de uitlaatdemper is wel een stuk groter.
@maotje:
7mm verschil om precies te zijn. Valt dus wel mee.
@z4coupe30si: ik heb t over de pot van de demper. Niet de uitlaatpijpen zelf.
@maotje: maar die zie je vrijwel niet. Slechts klein deel zichtbaar als je recht van achter naar de uitlaat kijkt
@z4coupe30si: nee die zie je juist goed vanaf de linker zijkant. Is een heel stuk groter.
@maotje: ik geef het op…
@RRRobert: De e36 m3 was toch relatief ingetogen. Een simpele dubbele uitlaat aan een kant, geen uitgeklopte wielkasten of powerbuldge op de motorkap. Bij alle andere M3’s was het inderdaad bij de eerste oogopslag te zien. Desalniettemin waren ze qua design allemaal een stuk cleaner dan de huidige.
Ik kan net als bij de 911 nog niet wennen aan de verschillende velgdiameter van 18″ voor en 19″ achter.
Je zag het al wel eens op hypersupersportwagens maar nu ook in een 3 serie: een vakje in de voorstoelen om je pielemuis op te leggen.
@mashell: als er nou nog riempjes bij zaten. Nu leg je ‘m erop en rolt ie alle kanten op. Dan kan je ‘m toch beter in de broek houden…
Stop nou maar met proberen. Die neus is zó hondslelijk dat het de hele auto verpest. En Portimao blauw gaat daar natuurlijk geen verandering in brengen. Een normale neus evt wel.
Mooi is ie zeker niet, wennen doet het langzaamaan een beetje. Ik heb persoonlijk niet zoveel tegen die grote grill, af en toe een drastische verandering in design is belangrijk. Toch lijkt dit ontwerp niet echt af, alsof ze m a getekend hadden en achteraf besloten dat er een mega grill op moest. Had wat verfijnder gekund in mijn optiek, minder hoeken en kanten zouden m al goed doen.
Leuke achterbanken! Rechtstreeks uit een Dacia Logan?
Best wel overhang voor..
de wielen hadden voor de gemoedsrust nog iets naar voren gekund.
Interieurtje is dan weer wel pico bello..
Altijd heerlijk de M3. Ook zo in het blauw.
Ik vind het een prachtige en begeerlijke machine. Alleen de stoelen zien er niet uit maar zullen best goed zitten.
Met die grille erin, zal die altijd lelijk blijven… (om nog maar te zwijgen over het gebrek van een powerbulge in de motorkap bij de deze generatie)
Wel zou ik de kuipstoelen in mijn oude M3 willen, al zullen ze wss MEGA tegenvallen als je er eenmaal inzit, zoals eigenlijk altijd bij de BMW M stoelen gezien die lijkten te zijn gemaakt op amerikanen van 250kg ofzo (zijn altijd veel te wijd)
Nee. Ik ga liever voor een originele E46 M3. Met handbak aub.
Word er nog steeds niet instant hebberig van. En dat moeten auto’s uit die prijsklasse wel een beetje hebben, anders kan je net zo goed een goedkoper exemplaar aanschaffen. Dus nee, niet mooi genoeg. Maar zal vast goed rijden.
Je kan wel hele grote hamburgers grillen op die roosters aan de voorkant. 😂
@blikmetwielen: Dan is dit een Nordic edition om in 1 keer een complete eland te grillen.
Mijn voorkeur gaat naar de M3 ipv. de M4. Als de neus je niet bevalt, dan neem je de wagen in het zwart.
En de journalisten die hem lelijk vinden, goed maar ga dan niet smeken om een proefrit en ga met een EV’tje rondrijden…..
Als alleen journalisten die de wagen mooi vinden er in mogen rijden krijg je dan geen vooringenomen oordeel?
Dat noemen we nou propaganda,
Als ik geld heb voor een M zal ik ook wel geld bijeen krijgen voor een nose job. Maar jah dna heb ik natuurlijk net zo goed geld om iets te kopen dat direct mooi kan genoemd worden 🤣
Verder went het wel.
Zoals dat op den duur een bepaalde stank wel went door verzadiging van je reukorgaan of het “weg cancelen” door je hersenen (zoals bij het opzetten van noise cancelling headphone ook altijd wel vreemde geluiden oplevert die je anders “niet hoort”).
Het blauw vind ik wel heel mooi. Dat is bijna altijd de kleur die ik de voorkeur zou geven voor een auto.
Lelijk.
Ik vind het een geweldige kleurencombinatie, ctrl-C – ctrl-V op een M2.
Wat is dat nu? Een plasgoot in de stoelen?!?!
Of een hakblok om je…..eh…..nou ja, laat maar
Het is dik, het is duur, het is een BMW maar als het nu ook nog een beauty is das een andere zaak. Tja autos in dit segment, dus gepimpte std sedans zijn zo een karikaturen geworden van het originele dat ik toch sterk zou twijfelen om hier mijn geld aan uit te geven. Smaakvol is het zeker niet. Een mooie 911 is stuken beter en mooier natuurlijk maar dan heb je natuurlijk niet het praktische van de 4 deuren . Het zijn in feite totaal zinloze autos maar net hierdoor zo exclusief en beheerlijk voor de happy few die zich dergelijke folies en speeltjes kunnen permiteren. Een soort van shit fingher gebaar denk ik dan. Als je wat kunt relativeren als autoliefhebber dan moet je eigenlijk niet wakker liggen van dergelijke auto’s, krijgen eigenlijk veel te veel aandacht.
In het zwart valt die lelijke grille niet zo op, dus vooruit. maar dat interieur? Mijn hemel wat een drukke bedoening… Net of je een playseat door een 14-jarige laat ontwerpen… Bleehg…
Ik moet zeggen dat ik de neus nog mee vind vallen als je ze vergelijkt met dit interieur.
Nee, nog steeds spuuglelijk.
Wat een ordinaire ‘Sjonnie met petje’ auto…zelfs het interieur is nu totaal verprutst, ma..man..man
oh ja, die kleur…die is prachtig….maar dan op een andere auto svp !
Mooie kleur blauw, jammer van de auto.
De lakkleur is geweldig, lijkt ergens wel iets op die geweldige lexus kleur.
De rest van de auto echter..
blijf toch de signature angel eyes, hofmeister knik en proportionele nieren missen.
Dit is nu echt zo’n auto die niet goed naar voren komt op foto’s. Je moet hem, als M3 of als M4 in het echt zien. Dan kloppen de proporties, de lijnen, de grill etc.
Jaaaa, ik rijdt BMW en ja, ik ben een BMW liefhebber maar geloof me, ik vond het werkelijk waar een aanfluiting op de foto’s. Totdat ik ‘m “live” zag vd week in de showroom en dan valt alles op z’n plek.
@bmw335d: ik denk er ook zo over. Volgens mij is t in reallife een blubberdik ding.
Oplossing voor de grill, een mondkapje ontwerpen en ervoor doen. Verder wel een prachtige wagen in deze kleur.
Nee!
Neem nou foto 2… Niet alleen de nieren zijn spuuglelijk maar dat hele front is niet om aan te zien.
Mooie auto hoor, mooi neusje ook! Interieur is een beetje opzichtig maar dat heb je vaker met een demo model. Al met al dikke bak