
Na Horner-gate overleefd te hebben wordt Christian Horner nu alsnog de laan uitgestuurd…
We dachten dat de gemoederen bij Red Bull inmiddels wel een beetje bedaard waren, na Horner-gate. Het geruchtencircuit was vooral heel druk bezig met Max Verstappen. We krijgen nu echter ander nieuws: Christian Horner krijgt alsnog de zak van Red Bull.
Het Duitse Bild kwam met de primeur, maar inmiddels is het bevestigd door de officiële F1-kanalen: Red Bull en Christian Horner scheiden hun wegen. De teambaas heeft naar verluidt vanochtend afscheid genomen van het personeel in de fabriek.
Horner heeft nog een contract tot en met 2030, maar zijn werkzaamheden worden per direct stopgezet. Daarmee komt er een einde aan een tijdperk, want Horner zwaait al 20 jaar lang de scepter over Red Bull Racing. Onder zijn leiding sleepte het team zes constructeurstitels in de wacht en acht rijderstitels.
Volgens Bild zouden de tegenvallende resultaten de reden zijn voor het ontslag. Dat is een beetje de voetbalmentaliteit: bij slechte prestaties wordt de trainer eruit gegooid. Nu heeft Red Bull in het verleden wel vaker mindere periodes gehad, dus er zijn ongetwijfeld meer redenen. De slechte verhoudingen binnen het team, om maar iets te noemen.
De opvolger is van Horner ook al bekend: Laurent Mekies wordt doorgeschoven vanuit Racing Bulls. Zijn positie bij RB wordt ingenomen door Alan Permane, de sportief directeur. De heren hebben nog even de tijd om aan hun nieuwe rol te wennen, want de eerstvolgende race (Spa) is pas over twee weken.





Misschien een laatste wanhoopspoging om Max te behouden. Kamp Verstappen was geen fan van Horner natuurlijk.
Dat is pure speculaas natuurlijk.
Andere opties:
– kamp Thailand heeft binnen Red Bull eindelijk de macht weten te grijpen na het overlijden van Mateschitz
– een auto die al twee seizoenen aan alle kanten wordt voorbijgereden door niet alleen McLaren, maar (soms) ook Ferrari en Mercedes. Alleen met geluk kan Red Bull nog races winnen.
– het wil maar niet lukken een tweede rijder te vinden die het voor elkaar krijgt structureel in de top-10 te eindigen, waardoor het voor het team onmogelijk is geworden serieus mee te doen voor het constructeurskampioenschap
Of Verstappen heeft al getekend bij Mercedes en is dit de nagel aan de kist voor Horner geweest, omdat er al heel wat kopstukken onder Horner’s beleid zijn vertrokken…
Inmiddels ook op Racingnews365, nog niet op Motorsport.com . Benieuwd naar de verdere ontwikkelingen!
Meeste media hebben het nu ook op hun site staan dus zal echt wel kloppen. Beetje rare move vind ik het wel zo midden in het seizoen. Zo’n beslissing neem je toch niet alleen om tegenvallende prestaties, dan zal er toch iets meer spelen zou je denken. Zeker gezien het feit dat Horner er vanaf het begin bij betrokken is.
Het feit dat ze al het hele seizoen tot nu toe niet de auto op orde krijgen, is al reden genoeg om Horner te ontslaan.
Hij is de man die verantwoordelijk is voor alles, en het lijkt vrolijk door te kabbelen met de ontwikkeling, zonder verbetering, en zelfs eerder achteruitgang.
Haal Max weg bij Red Bull, en zet één van de andere Racing Bull’s rijders er bij, en ze rijden achteraan.
Horner is de gene die naar de ingenieurs moet gaan en vragen wat ze aan het doen zijn, dat ze de auto niet verbeteren.
Pierre Waché zal wel de volgende worden die kan gaan vertrekken, hij schijnt gewoon niet in staat te zijn de auto beter te maken, en dan roepen dat Adrian Newey, niet zo heel belangrijk meer zou zijn.
Ik heb ook zwaar mijn twijfels dat Pierre Waché in staat is de nieuwe auto te ontwikkelen en competitief te maken.
Ik denk dat de totale ontmanteling van Red Bull dit jaar plaats gaat vinden, er zullen nog veel meer mensen gaan vertrekken, zeker als Max zou besluiten weg te gaan.
En er gaan ook verhalen dat er regels in de maak zijn, die verbieden dat er 2 teams van de zelfde eigenaar deel mogen nemen in het zelfde kampioen schap.
Dus of Red Bull en Racing Bull moeten samen gaan tot 1 team met. 2 auto’s.
Of één van de 2 teams moet verkocht worden, Red Bull aan Ford of Racing Bulls aan Porsche, of visa versa.
Meer reden voor Verstappen om te blijven of weg te gaan?
Dat Red Bull wordt geleid door een stel debielen was al duidelijk, wordt hier nogmaals mee bevestigd. Ze hopen nu dat Max zal blijven door midden in het seizoen Horner te ontstaan die er verder ook niks aan kan doen dat de auto niet presteert. Denk dat Verstappen alsnog weg gaat en dan wordt Red Bull volgend seizoen de nieuwe Williams.
Laurent Miekes nu aan de macht. Van racing engineer, via een kutbaan als hoofd Torro Rosso / Racing Bulls nu gelijk door naar RB.
En dan moet hij dus leiding geven aan een tent waar ze een nieuwe auto moeten ontwikkelen.
Zonder dat de hoofdontwerper een grote naam heeft.
Dan ook nog een switch van Honda naar Ford; of is dat gewoon een doorontwikkeling van het huidige blok?
En dan heb je nog gekke Marko aan het hoofd die ook toch wel wat jaartjes ouder is.
En een Max, waarvan men toch wel denkt dat hij misschien liever in een gloednieuwe MB rijdt dan een gloednieuwe RB.
Wat maakt het dat het geen grote naam is? Niemand praat over de ontwerper van Mercedes, Ferrari of McLaren. Mercedes bouwt ook draken van auto’s, maar niemand die de ontwerper de schuld geeft of roept dat toto weg moet.
Mercedes kan volgend jaar ook een draak bouwen en dan? Zit hij daar ook in een niet winnend team. War McLaren gedaan heeft is best uniek binnen de F1 helemaal met de costcap.. dus degene die volgend jaar de beste auto heeft gemaakt, zal waarschijnlijk dat wel behouden voor de komende 4 jaar.
Mercedes F1 is deels van Toto, die gaat echt niet wegi
Wolff bezit zelfs 33% van de aandelen van het Mercedes AMG Petronas Formule 1 team.
Dus de andere 66% kan hem eruit werken als ze dat zouden willen.
Volgens mijn zijn er 3 eigenaren bij Mercedes, ook Ineos zou 33% van de aandelen hebben, en de verdere 33% zou van Mercedes zelf zijn.
Echter zie ik nergens meer Ineos op de F1 auto staan.
@Richmond: Wat McLaren heeft gedaan en doet is zeker uniek. Maar het zou me niets verbazen als het slechts een slimmigheidje is, waarom die auto zo goed met banden om kan gaan. En dat daar al het voordeel uit komt. Beetje zoals Brawn GPin 2009 met hun diffusor trucje.
Viel te verwachten.
– al 2 seizoenen loopt het niet lekker
– updates werken amper tot niet
– de horny affaire
En nu max rbr ook heeft laten weten te vertrekken naar merc is het klaar want dat wordt horner ook aangerekend.
Zou wel eens kunnen dat je laatste punt de druppel was voor RB.
De periode na Vettel tot Verstappen kwam was slechter en duurde langer. Dus het zal niet vanwege prestaties zijn.
Anders kon iedereen op toto na ontslagen worden
Dat gevalletje “ vieze praatjes “ van eerder zal ook wel een rol gespeeld hebben. Toen het lekker ging vorig jaar was het onverstandig om hem te lozen (een intern onderzoek pleitte hem tenslotte vrij, tuurlijk) maar het ruk gaat is het moment wel gekomen.
Daar geloof ik helemaal geen drol van. Er zijn genoeg sportieve en (dus) commerciële problemen binnen het team die uiteindelijk zijn toe te schrijven aan Horner. En daarnaast de eeuwigdurende strijd binnen Red Bull (en dus ook Red Bull Racing) tussen de Thaise en de Oostenrijkse belanghebbenden – binnen RBR vertegenwoordigd door respectievelijk Marko en Horner.
Als die vieze praatjes reden waren om Horner de laan uit te sturen, dan hadden ze dat vorig jaar wel al gedaan.
Ze zullen die affaire nu ongetwijfeld gebruiken als één van de redenen voor ontslag (Horner is niet de enige binnen het team die vieze spelletjes speelt), maar ik kan me niet voorstellen dat het heeft meegespeeld in het besluit.
Inmiddels ook bevestigd op f1.com
Eindelijk hebben ze genoeg stokken gevonden om hem te ontslaan.
De beste man heeft wel 6 constructeurs titels en 8 rijders titels binnengesleept. Waarvan de laatste net een half jaar geleden.
Snap niet echt wat ze hiermee willen bereiken. De familie Verstappen pleasen in de hoop dat Max toch blijft?
Enige wat ik kan verzinnen is dat Max heeft gedreigd om RB te verlaten als Horner niet ontslagen wordt. Met name Jos wilde Horner natuurlijk weg hebben. RB zonder Max is op dit moment een team dat ergens onderaan zal eindigen.
Als de verlenging van Russel binnen nu en de volgende GP aangekondigd gaat worden, dan weet je hoelaat het is.
Horner is misschien wel veel belangrijker voor Red Bull dan Verstappen. Er zijn meer getalenteerde coureurs dan er getalenteerde teammanagers zijn. Als Horner ergens anders getekend heeft dan gaat hij natuurlijk per direct op non actief.
Ook Horner ziet natuurlijk wel in dat Red Bull met de eigen motor en zonder Adrian Newey niet zo succesvol meer kan zijn.
Klopt, maar op de één of andere manier lukt het Horner niet echt die talenten aan zich te binden. Red Bull heeft Verstappen binnengehaald dankzij Marko, alle andere coureurs die de laatste 6-7 jaar zijn binnengehaald presteerden zwaar ondermaats en/of zeer wisselvallig.
Er wordt altijd gezegd dat hij er weinig aan kan doen, maar het is toch zo dat hij eindverantwoordelijke is en dus ook voor een goede werksfeer/cultuur. We weten allemaal wel dat er behoorlijke spanningen geweest zijn waardoor uiteindelijk veel belangrijke mensen zijn gaan lopen. En misschien nu nog het enige wat ze nog hebben wat presteert naar verwachting. Achteraf is altijd makkelijk praten, maar als Horner eerder uit zichzelf vertrokken was, was het nu waarschijnlijk toch anders gelopen.
2026, Max bij AM omdat Honda fan van Max is, Russell blijft bij Mercedes, Lawson naar RB
Mooi kan hij bij de volgende regewijziging in 2029 misschien weer een race winnen
Ik weet niet of dit nu juist het signaal voor Max is om bij Mercedes te tekenen of dat dit een eis van Max was om te blijven. Ik hoop nog steeds dat Max naar Mercedes gaat. Van Red Bull is niet veel meer over.
Want Mercedes is zo’n succes verhaal waardoor zelfs Lewis is weggelopen.
Ik zou dat van Lewis niet zozeer ‘weglopen’ durven noemen, gezien het altijd al een droom van hem is geweest om voor Ferrari te rijden.
https://www.theguardian.com/sport/2025/jan/20/lewis-hamilton-first-day-with-ferrari-f1
Hij heeft ook altijd gezegd dat hij zijn carriere bij Mercedes wilde afsluiten.
Lewis is net als al die voetballers die tijdens transfer seizoen flirten met bijv Real Madrid en dan uiteindelijk voor het geld bij City, Chelsea of PSG uitkomen en dan opeens zeggen dat het altijd hun droom is geweest om voor City, Chelsea of PSG te spelen. En wanneer ze dan een transfer maken naar een andere club zeggen ze het zelfde en iedere keer kussen ze het nieuwe logo.
Een gevalletje of Horner weg of Verstappen weg gok ik zo. Daarnaast zal het mij alsnog niet verbazen als Max vertrekt. Je hebt tuurlijk ook nog de onzekerheden met de Ford motor volgend jaar. Mercedes heeft vast iets laten doorschemeren aan Max qua prestaties.
Red Bull met of zonder Horner, veel zal het niet uitmaken denk ik. Er is al veel volk ervoor vertrokken wat ervoor zorgde dat de kwaliteit achteruit ging..
De vraag is natuurlijk hoe het komt dat die mensen weg gingen terwijl er in die jaren wel succes was.
Ik denk dat het toch ook een spelletje hogerop is, tussen de Oostenrijkse garde en de Thailand investeerders…
Ik zie niet in dat deze actie voor betere jaren zal zorgen en dus Max opeens wel wilt blijven. Het was niet Jos zijn beste vriend maar Horner was wel ook de kerel die ervoor zorgde dat Red Bull de weg naar boven kon bewandelen.
Naast Horner hebben ook Oliver Hughes en Paul Smith (het zinkende) Red Bull schip verlaten.
“It’s understood that Christian Horner is not the only person to have departed Red Bull. Chief marketing officer Oliver Hughes and Group Director of Communications Paul Smith have also left. #F1
— Thomas Maher (@thomasmaheronf1.bsky.social)”
https://bsky.app/profile/thomasmaheronf1.bsky.social/post/3ltjtauuzhk2i
Misschien wordt er gedreigd nog meer vies nieuws Over Horner naar buiten te brengen en is dit een pre-emptive ‘wij trekken onze handen hier vanaf’?
Volgens de X van de telegraaf heeft kamp verstappen gezegd, dat ze op de hoogte waren van de beslissing voordat deze officieel werd gemaakt, maar dat ze niet de redenen weten en dat ze het vanzelf wel horen
Horner naar Ferrari?
Dat zal wel de reden zijn om hem er per direct uit te zetten. Horner is gewoon de beste teammanager in de F1 dus logisch dat Ferrari hem wil hebben.
Met Red Bull is nu wel voorbij.
Of dhr Verstappen heeft getekend bij Mercedes en daarom wordt Horner ontslagen omdat hij hem niet bij RedBull heeft kunnen houden.
Of Verstappen blijft met als voorwaarden dat Horner weg gaat.
We zullen het ooit of nooit te weten komen.
Goh, meer reacties op dit artikel dan de rest van het spul afgelopen week bij elkaar. En dan zou formule 1 niet gevolgd worden? Ik kijk stuk minder op AB sinds het dissen van F1, scheelt reclame inkomsten mensen!
Sowieso het gevoel dat er ‘vroegah’ veel meer reacties waren op Autoblog. Meer artikelen per dag misschien waardoor topics sneller op achtergrond verdwijnen?
Artikel over stats van Autoblog over de jaren heen zou ook wel leuk zijn😀
Vroeger kregen we ook nog wel eens staatjes met meeste reacties, meeste likes etc
De iOS app is ook gewoon ruk waarbij reacties op reacties niet duidelijk naar voren komen en ook gebrek aan notificaties wanneer iemand op je reactie reageert.
Maar als je de race op TV gezien hebt waarom zou je dan nog een uitgebreid verslag lezen?
Er zijn bijna net zo veel F1 sites als er festivals in Nederland zijn dus waarom moet dat dan ook nog zo uitgebreid op Autoblog? De highlights zoals dit is Ok, elke training en race hoeft niet.
De echte waarheid is er nog niet. Max kan ook gewoon wachten tot 2027, dan zijn vele coureurs uit hun contract en duidelijk welk team de nieuwe auto geeft geconstrueerd. Wat Ford betreft die maakt alleen het hybride systeem en Red Bull Powertrain de 6 cilinder.
Ja, en de Correlatie tussen de 2 systemen, ICE en de EV meuk lijkt niet te werken zonder problemen.
En die Pierre Waché lijkt verre van capabel om een competitieve auto te ontwerpen, dit jaar is er een schoolvoorbeeld van, het hele seizoen 0,0 progressie met de auto, en meer en meer achteruitgang.
Pierre Wache borduurt voort op de auto die Newey gemaakt heeft, misschien dat het daar aan ligt.
Maar hij is niet de enige, de tech directeur van mercedes heeft ook nauwelijks vooruitgang geboekt in de afgelopen 4 jaar, die van Ferrari idem. Alleen Mclaren heeft een duidelijke stap naar voren gemaakt.