• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: VW ID3 owneert Model 3 ook in Europa!

Auteur: willeme, gepost 26 november 2020 om 15:02 – 70 Reacties

ID3 populairder dan Model 3

De Volkswagen ID3 is populairder dan de Model 3. Voor deze maand althans.

Het was de auto van het jaar 2019 in Nederland: de Tesla Model 3. Nee, niet letterlijk de Auto van het Jaar 2019, want de Europese auto van het jaar is volgens de jury toch echt de Peugeot 208. Nee, het gaat om ons om de verkoopcijfers van de Model 3. Die waren, om met Barney Stinson te spreken, legendarisch.

ID3 populairder dan Model 3

Nu was het ook een aparte samenloop van omstandigheden: veel bijtellingsvoordeel, een redelijke prijs, prima actieradius en een ernstig gebrek aan concurrentie. We zien dat links en rechts de concurrentie bezig is met een inhaalsslag. We zagen dat in oktober de Volkswagen ID3 populairder was dan de Tesla Model 3. Dat is dus niet alleen in Nederland het geval, maar in heel Europa. Dat meldt Jato Dynamics.

ID3 populairder dan Model 3

EV populairder in Europa

De geëlektrificeerde auto wordt met de dag populairder. De verkopen daarvan stegen met 153%. Nu moet je een geëlektrificeerde auto niet automatisch als een elektrische auto zien. Ook hybrides, plug-in hybrides én zelfs auto’s met een 48V hulpmotortje worden hiertoe gerekend. De gewone hybride is een beetje op zijn retour, maar het aandeel van de PHEV nam toe van 21% tot 24%. Het aandeel van de volledig elektirsche auto steeg van 21% naar 26%.

De Tesla Model 3 voert echter niet meer de verkopen aan in de lijsten. Op dit moment is de Volkswagen ID3 in heel Europa de meest populaire EV. Er werden er 10.475 van verkocht afgelopen maand. De Renault Zoe bezet de tweede plaats. De Hyundai Kona staat derde.

ID3 populairder dan Model 3

Boot met Tesla’s

Is de rol van de Model 3 dan uitgespeeld? Nee, absoluut niet. Het gaat in dit geval om registraties in de maand oktober. Dat is veel beter meetbaar en betrouwbaarder dan orders registreren. Het tellen van registraties geeft alleen niet het het complete verhaal weer. De Tesla’s worden gebouwd in het verre Oosten en op een enorme boot gezet. Elke keer als er een boot aankomt, kunnen deze auto’s weer geregistreerd worden. Soms gaat daar net een maandje overheen.

Sowieso is de strijd niet helemaal gelijk, de Volkswagen ID.3 opereert immers in een lager marktsegment. Logisch dat de ID3 populairder is dan de Model 3, wat dat betreft. Wel gaat het interessant zijn om te zien welke kant het op gaat met de autoverkopen: hoe snel kan de gevestigde orde bijbenen en kunnen de nieuwkomers verrassen? Je leest het sowieso op Autoblog!

Ook interessant!

  • goedkope Tesla hatchback
    Goedkope Tesla Model 2 gaat ID3 aanpakken
  • De bestverkochte auto van Europa is... de Tesla Model 3
  • Tesla Model 3 verkoopt dubbel zo goed als ID.3 in Europa
  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Elektrisch, europa-eu, ID3, model-3, Tesla, Volkswagen

Vorig bericht: « Volkswagen Arteon eHybrid heeft 400 Newtonmeters
Volgend bericht: Zo zorgt BMW ervoor dat je de 530e optimaal benut »

Lees Interacties

Reacties

  1. fromtheg zegt

    26 november 2020 om 15:09

    Nou nou, flinke BREEK hoor.

    Login om te reageren
    • TheMaster zegt

      26 november 2020 om 15:15

      BREEK!!! De Tesla’s komen nu uit Shanghai, niet uit de VS.

      Login om te reageren
      • mikee368 zegt

        26 november 2020 om 17:49

        Dat is dus niet waar.

        De Tesla Model 3 SR+ word in China geproduceerd voor een deel. De LR AWD en de Performance komen nog steeds uit Amerika.

        7 boten onderweg uit USA en 2 uit China.

        Verder, de Chinese Model 3 is veel hogere kwaliteit dus die heb ik liever hoor!

        Login om te reageren
  2. dakarbemo zegt

    26 november 2020 om 15:19

    euuuh “De Tesla’s worden gebouwd in de VS en op een enorme boot gezet” dr zijn ook 2 boten vol Chinese cheap Model 3’s onderweg naar Europa aangezien men die goedkope model 3’s niet blieft in China maar wel maakt. Ben benieuwd of men ze in Europa wel gesleten krijgt of dat dr dadelijk weer ergens een parkeergarage vol gloednieuwe 10 jaar oude auto’s op dezen blog verschijnt.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      26 november 2020 om 15:45

      @dakarbemo: Tesla is marktleider in China. De reden waarom ze niet uit de VS komen is omdat ze daar zoveel mogelijk Y’s willen verkopen en het nou eenmaal veel goedkoper is om een Model 3 in China te bouwen dan in California. Waarschijnlijk is naast goedkoper de Chinese Model 3 ook kwalitatief hoger.

      Login om te reageren
      • dakarbemo zegt

        26 november 2020 om 17:46

        nah in dit geval is het gewoon stock wat in China geproduceerd word maar men lokaal niet kwijt krijgt…. Sales vallen daar tegen vs de projectie zeker voor de goedkoopste uitvoeringen

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          26 november 2020 om 18:21

          @dakarbemo: onzin, een Tesla gemaakt voor China is niet identiek aan één voor Europa. Als je er geen verstand van hebt hou dan gewoon je mond.

          Login om te reageren
        • Robin zegt

          26 november 2020 om 23:51

          Transport en import zijn goedkoper vanuit China. Dat is een belangrijke reden. SR heeft voldoende aan de Chinese batterijen.

          Hierdoor kunnen er ook meer Model 3’s verkocht worden in VS.

          Login om te reageren
      • rs18011 zegt

        26 november 2020 om 18:07

        @flutterby: née dit is ook een eis van China. vuistregel: wil je in China verkopen, dan moet je in China bouwen.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          26 november 2020 om 18:19

          @rs18011: nee hoor, alleen de import is gigantisch. De Chinezen hadden altijd de voorkeur voor Duitse BMWs ipv Chinese.

          Login om te reageren
    • Paul58 zegt

      26 november 2020 om 17:02

      @dakarbemo: de Model 3’s uit China hebben juist een betere batterijtechniek waarbij ze elke dag tot 100% opgeladen kunnen worden zonder dat dit slecht is voor de batterij. Deze zitten nog niet op de Model 3’s uit USA.

      Login om te reageren
      • dakarbemo zegt

        26 november 2020 om 17:48

        Lees wat ik zei: niks over batterijen. inderdaad, gaat in dit geval om 2 boten vol goedkope uitvoeringen die lokaal minder in trek zijn dan verwacht maar wel geproduceerd zijn en dus onverwacht naar Europa gesleept motten worden in de hoop ze hier wel kwijt te kunnen.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          26 november 2020 om 18:25

          @dakarbemo: hoe kom je erbij dat ze onverwachts naar Europa moeten? Het is gewoon goedkoper produceren in China en in de VS hebben ze de cellen nodig voor de Y.

          De vraag in Europa wordt totaal niet gestimuleerd vanuit Tesla. De andere continenten zijn voor hun interessanter. Als een Europeaan dan een Tesla besteld moeten ze natuurlijk wel leveren, maar liever verkopen ze ons volgend jaar een Berlijnse Y.

          Login om te reageren
        • Paul58 zegt

          26 november 2020 om 18:48

          @dakarbemo: productie daar is goedkoper en vanuit de USA komen enkel de duurdere modellen voor het laatste kwartaal

          Login om te reageren
  3. koeberg zegt

    26 november 2020 om 15:20

    Maandaantallen zijn niet zo interessant. Kwartaal is wel het minimum om iets te kunnen zeggen. Ik wacht Q4 wel even af, hoewel ik wel verwacht dat VW het hier in Europa goed zal blijven doen. VW heeft z’n distributiekanalen gewoon heel goed voor elkaar op dit continent. Zelfs mensen die geen VW willen, worden met een VW opgescheept via de werkgever.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      26 november 2020 om 15:47

      @koeberg: Volkswagen heeft gewoon begin dit jaar enorme voorraden opgebouwd en kunnen deze na een software update per dozijn uitleveren.

      Login om te reageren
      • koeberg zegt

        26 november 2020 om 16:05

        Ja, ik zie dat ik het verkeerde woord heb gebruikt. Waar staat ‘distributiekanalen’ moet ‘verkoopkanalen’ zijn. :)

        Login om te reageren
  4. rwdftw zegt

    26 november 2020 om 15:38

    Feiten en cijfers. VW heeft de ID.3 als 1st edition uitgebracht. Je kon hem sinds mei 2019 bestellen. Ze konden alleen niet leveren dus stonden er 1000-en op een parkeerterrein. Software deed het niet. Nu hebben ze besloten om al die geparkeerde ID.3’s af te toppen, te wassen en weg te zetten naar de cosument.

    En wat zie je nu? Youtube filmpjes van ID.3s met nog geen 1000 km op de teller die het niet meer doen. 3 weken bij de dealer staan want die weet het ook niet. Grootste probleem : een storing zuigt de 12V accu leeg en dan doet het ding niks meer.

    Dus BREAKING : VW zet 1000-en buggy ID.3s weg waar klanten al 1.5 jaar op hebben gewacht.

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      26 november 2020 om 15:58

      @rwdftw: dat mist idd maar mooi in het artikel../
      Snap ook echt de klanten niet die nu een ID3 kopen of zelfs leasen. Je rijdt dan in een auto die volgens de fabrikant zelf nog niet ‘af’ is (software was nog een drama) én de eerste auto’s die worden uitgeleverd hebben weken zoniet maanden op een P gestaan. Lijkt me voor een accu auto ook niet zo heel best.

      Dus op je eerste paar honderd km begin je met een auto die een ‘oude’ accu heeft, platte kantjes op de banden én software die VW hopelijk nog op afstand gaat updaten.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        26 november 2020 om 16:57

        Een paar maanden op een P vanwege de software is een probleem. Maar een Model 3 een paar weken op een boot, in de zoute zee lucht en dan telkens OTA updates (want de software is nog niet af) vinden we geweldig? Het lijkt me dat er met twee maten gemeten wordt.

        Login om te reageren
        • frank2b zegt

          26 november 2020 om 17:41

          @mashell: Ja maar die Tesla heeft geweldige lakkwaliteit en daardoor écht geen last van die zoutionen, toch?

          Login om te reageren
        • j05b zegt

          26 november 2020 om 17:47

          Wat wil je nu zeggen? Vrijwel alles dat software bevat zou constant van updates voorzien moeten worden. Zo krijg je een beter product zonder kosten voor de gebruiker.

          Of zeg je dit soort dingen ook over smartphones?

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            26 november 2020 om 18:45

            Absoluut. Als software veel updates nodig heeft dan is het van slechte kwaliteit.
            Smartphones zijn een probleem omdat met daar met big blob updates werkt die naast bufixes ook nieuwe functionaliteit bevat. Dat is fundamenteel verkeerd. Zo verkeerd dat ik iets telebankieren op mijn smartphone niet aandurf.

            Login om te reageren
        • pramm zegt

          26 november 2020 om 18:03

          Een BEV 6 maanden op de parkeerplaats stil laten staan (met 10-duizenden) heeft nog al impact op de batterij. Das wel even wat anders dan een paar weken op de boot.

          Maar ben benieuwd hoeveel klachten je verneemt rondom standaard functionaliteit bij Tesla? VW heeft toch echt zelf aangegeven software problemen te hebben. En dat ze nog niet alles hebben kunnen fixen. Maar het nu goed genoeg is om uit te rollen.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            26 november 2020 om 18:51

            Wat voor impact zou 6 maanden luieren voor een batterij dan wel niet moeten hebben?

            Login om te reageren
            • pramm zegt

              26 november 2020 om 21:57

              Iedere ev kent een battery drain. Dus langzaam loopt de batterij leeg. Wanneer de batterij te leeg staat voor langere tijd, gaat de degradatie beduidend sneller. In t slechtste geval kan t zelfs tot bricking Leiden.

              Login om te reageren
  5. arta zegt

    26 november 2020 om 15:38

    Vrijdag was er een gast in de Nationale Autoshow van Lease Bijtellingsvriendelijk die de populariteit afleest aan het aantal auto’s dat er op voorraad/gebruikt te koop is. De ID3 is volop te krijgen, overal en zonder probleem net als de Hyundai Kona.

    Polestar en Tesla M3 zijn nog erg populair. Deze staan minder te koop.
    Nu hebben zij de afgelopen jaren vooral Tesla gedaan, maar vond het wel een aardige analyse.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      26 november 2020 om 16:13

      @arta: op Leasetrader.nl zie ik nog genoeg Tesla’s voorbij komen hoor.

      Login om te reageren
  6. barendbotje zegt

    26 november 2020 om 15:45

    Er gaan er een paar slecht slapen als ik zo die zoute reacties lees, hun oppergoed staat weer eens minder positief in het nieuws..

    Login om te reageren
  7. pjoes zegt

    26 november 2020 om 16:03

    Breek me de B niet open. Als particuliere rijder héél ver weg van blijven de 1e, 2e, 3e en 4e serie overslaan en meteen naar Toyota, Hyundai, Kia en Ford etc. want die auto’s doen het gewoon. Goede dealers, dito service, lange garantie en geen last ‘product-eigenschap’ geneuzel en gedonder. Het is niet óf maar wannéér dit ‘gedoe’ begint. Het komt gegarandeerd dat is één ding wat zeker is ofwel de enige garantie die je van deze toko gaat krijgen. Doe er uw ‘voordeel’ mee, doe dit uzelf niet aan??

    Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      26 november 2020 om 19:16

      @pjoes duidelijk veel persoonlijke ervaring :D

      Ik rijd nu al bijna 3 jaar PRIVE in een model-s, bijna 160.000km bij de anderhalve ton gereden die er al op stond…
      Nog nooit onderhoud gedaan behalve banden en 2 stabi stangetjes. Van de zomer de airco bij laten vullen en een verdeelklep laten vervangen. alle deurklinken zijn rondom vervangen en dat is het dan ook.

      Ding rijd altijd, meest betrouwbare auto die ik heb gehad die meer als 2ton heeft gedraait (nu net over de 3ton).

      Je kan veel zeggen, maar ik heb geen spijt, het allergoedkoopste wat ik ooit heb gereden (op een grijs kenteken berlingo na).
      Zeer lage onderhoudskosten, besparing van ruim 7000 euro aan brandstof en ook 6000 euro aan diesel mrb.
      En bovenal de lol, geen enkele diesel die bij blijft, 4sec naar de 100 blijft leuk. Weinig benzine auto’s in het wild die het winnen van mijn oude P85. Maar ren vooral naar een Toyota, veel leuk joh ;)

      Oh wacht die maakten in 2013 geen luxe EV en nu nogsteeds niet!

      Login om te reageren
      • degrotemuis zegt

        27 november 2020 om 06:39

        @dutchneon Mooi dat je Tesla goed bevalt. Maar als ik zo lees wat @pjoes tikt, klinkt dat voor mij eerder als kritiek op VW en Pon, die importeur van VW die bijvoorbeeld een olieverbruik van 1 liter olie op 1000 km een producteigenschap durfde te noemen.

        Login om te reageren
    • nautique206 zegt

      26 november 2020 om 21:18

      @pjoes: je bedoelt hopelijk niet de Kuga PHEV waar ze alle accu’s van moeten vervangen vanwege brandgevaar?

      Login om te reageren
  8. jensoffbutton zegt

    26 november 2020 om 16:12

    Ik vraag me af: Wat verdient Tesla aan een 3, en volkswagen aan een ID3? Dat is ook belangrijk (voor aandeelhouder).

    Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      26 november 2020 om 16:43

      @jensoffbutton: exact ?

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      26 november 2020 om 16:43

      @jensoffbutton: zeker, maar de twee bedrijven zijn erg moeilijk met elkaar te vergelijken. Ik hoop dat er in de jaarrapporten van 2020 bij beide iets over te vinden is. Helaas gooit Tesla het op één hoop met de Y die goedkoper te produceren schijnt te zijn, maar voor meer verkoopt.

      Login om te reageren
      • mikee368 zegt

        26 november 2020 om 17:57

        De 2020 MY js goedkoper te produceren dan de 2018 Model 3.
        Echter zijn veel van die goedkopere kanten kwa onderdelen het zelfde als in de Model 3 gebruikt worden (bevatten vaak zelfs de Model 3 stikker van logistiek) dus die stelling klopt niet helemaal.

        Het komt trouwens van Sandy Munro die comolete teardown heeft gedaan van beide Teslas.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 november 2020 om 17:01

      Ik denk dat ze er beide geen geld aan verdienen. Tesla maakt stelselmatig verlies (omdat de marge te klein is de investeringen te betalen). Volkswagen maakt winst maar heeft enorme R&D van MEB af te schrijven over heel veel auto’s.

      Login om te reageren
      • mikee368 zegt

        26 november 2020 om 18:03

        Tesla maakt 23% winst per verkochte auto exclusief de verkoop van CO2 creditd/rechten aand de automakers die hier niet aan kunnen voldoen en zo grotere boetes afkopen (dus de hele opzet van dat systeem om de vooruitgang naar een lagere uitstoot van auto’s te versnellen en de bedrijven die het goed doen ook een voordeel te geven voor nog sneller groeien)

        De reden dat Tesla nog verlies draaide onder aan de streep was onder anderen dat hun afzet nog relatief klein wat t.o.v. hun R&D budget en CapEx budget.
        Inmiddels is Tesla al 5 kwartalen winstgevend doordat aan de ene kant hun afzet is gegroeid en daarmee dus de operationele kosten per voertuig lager zijn geworden maar ook doordat ze steeds efficiënter elke cent uitgeven.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          26 november 2020 om 18:28

          @mikee368: vergeet niet dat Volkswagen ook hun EV programma financiert met credits (lees: winst uit ICE). Het alternatief is een namelijk een boete of de credits bij MG kopen omdat ze niet aan de wetgeving kunnen voldoen.

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          26 november 2020 om 18:56

          Hoe kom je bij die 23% winst per auto? Wat ik van de cijfers van Tesla begrijp is dat er een kleine winst gemaakt wordt door de verkochten emissie credits en dat er zonder die credits gewoon verlies gemaakt wordt (overigens zijn die credits eerlijke handel niks mis mee, mag je bij de bedrijfsvoering inzetten maar het is geen structureel inkomen) en dat Tesla nog steeds regelmatig nieuw geld ophaalt door nieuwe aandelen uit te geven. Iets wat de huidige koers verstandig is maar nuchter beschouwd ook een aanwijzing is dat het financieel met de opbrengst van de autoverkoop eigenlijk nog niet goed loopt.

          Login om te reageren
          • dutchneon zegt

            26 november 2020 om 19:20

            dat ze geld opgehaald hebben staat los van de winst per auto. Dat geld word rechstreeks in de breedte gepompt van de enorme groei aan factories maar ook in de energietak, batterij productie en solar.

            Login om te reageren
          • amg65 zegt

            26 november 2020 om 19:38

            @mashell: Je kunt natuurlijk niet een YoY groei van 50% financieren met alleen de winstmarge van de huidige verkoop. Dat weet jij heus wel, hoop ik.

            Login om te reageren
          • mikee368 zegt

            26 november 2020 om 22:45

            “Wat ik van de cijfers van Tesla begrijp is dat er een kleine winst gemaakt wordt door de verkochten emissie credits en dat er zonder die credits gewoon verlies gemaakt wordt ”

            Zullen we dan ook bepaalde kosten er af halen die onregelmatig voorkomen zoals het compensatie pakket van Musk welke afgelopen kwartaal bijna net zo veel was als de inkomsten van die credits?

            En misschien even het financiële raport in duiken?
            Wat er onder aan de streep aan winst gemaakt word is wat anders als de winstmarge die op voertuigen gemaakt word.

            En hoe hoger die winst marge hoe makkelijker het is om meer winst onder aan de streepver te houden bij het opschalen van de productie aantallen.

            Tesla is nu 1 van de grootste in marge op voertuigen net zoals apple op telefoons. Dat is dan dus ook de kracht die ze hebben en waar investeerders naar kijken die voor het lange termijn investeren (mijn inziens is dat de enige vorm van investeren, korte termijn noem ik speculeren en dus niet echt investeren).

            Verder heeft Tesla 5 miljard opgehaald in H2 dit jaar en H1 ook 2 miljard meen ik, echter is in de afgelopen 15 maanden de cash reserve van Tesla met zo’n 10 miljard gegroeid.

            En zoals ik eerder zei, nu ze echt op schaal aan het komen zijn van 150k-200k zal die cash berg nog sneller gaan groeien.
            Simpelweg omdat ze nu al maximaal uitgeven wat ze verantwoord kunnen uitgeven zonder uit te geven om het uitgeven (oftewel verspilling van de efficiëntie van kapitaal).

            Maar voor de mensen die dit allemaal niet geloven. We zullen volgend jaar zien.
            950.000 voertuigen moet inprincipe mogelijk zijn om te produceren.

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              27 november 2020 om 08:57

              @mikee368: de bruto marges van Tesla zijn vergelijkbaar met Audi (1,5 mil p/j), maar nog niet met Porsche (250k p/j). Die twee zorgen trouwens voor de helft van de netto winst van het hele concern, inclusief zwaar transport en industrieel.

              Login om te reageren
        • superfunky zegt

          26 november 2020 om 21:02

          @mikee368: misschien ff een cursus jaarrekening lezen volgen bij de LOI. Iets met bruto marge, operationeel resultaat en netto winst. Daarna nog een keer de cijfers lezen en opnieuw conclusies trekken ;)

          Login om te reageren
          • mikee368 zegt

            26 november 2020 om 22:39

            Misschien even in de financiën duiken van Tesla en zien wat ze per auto aan winst maken?
            De vraag was wat ze per auto maakte toch? Niet wat het bedrijf maakt?
            Er is een verschil.

            Verder, bijna geen enkel merk haaltbdit soort percentages überhaupt.
            En doordat deze zo hoog is is het makkelijker voor Tesla nu om met opschalen meer winst onder aan de streep te gaan genereren.

            Login om te reageren
  9. goodvibrations zegt

    26 november 2020 om 16:22

    Nu nog de ID4 ?. Ben echt benieuwd hoe die het gaat doen.. Beste koop in het segment.. Totdat de Enyaq er is ?

    Login om te reageren
    • superfunky zegt

      26 november 2020 om 21:17

      @goodvibrations: precies!
      VAG doet dit zo waanzinnig goed. Pakken met een aantal modellen in één keer de hele markt in het segment waar de aantallen zitten.
      En dan hebben ze ook nog zo vreselijk veel macht bij de leasemaatschappijen dat daar leasetarieven worden neergezet waar iedere werkgever van gaat glimmen en het is een done deal.

      En die nemen het dan met de andere Duitse matties en de Aziaten op tegen een Amerikaanse fabrikant met een matig product rond exact één Model (want 3 of Y, ik zie daar echt geen 2 modellen in), nou dan kan een kind bedenken hoe dit gaat aflopen. Ik verheug me nu al op een 2021 vol met verhalen over de beste batterij techniek, waarvan we gaan zien dat ook die voorsprong als sneeuw voor de zon zal verdwijnen. Toevallig ken ik ze bij Audi een beetje, die hebben het over een voorsprong die is teruggebracht tot 10-12 maanden. Die Duitsers jongen, ze zijn onverslaanbaar als het erop aan komt, dat weten wij Nederlanders nou toch wel een keer?

      Login om te reageren
  10. willemveenstra zegt

    26 november 2020 om 17:22

    Als die subsidie jagers met de sandalen aan naar de vw dealer. Mooi 80km per uur uur achter de vrachtwagens hangen. 600kg aan batt mee om 200km ver te komen. Ik gooi de diesel wel vol 60kg diesel en 800km rijden.

    Login om te reageren
    • mikee368 zegt

      26 november 2020 om 18:04

      O ja. Want daar zit geen motor blok +versnellingsbak in van enkele honderden kilo’s. En dan nog de rest wat er bij komt tussen de versnellingsbak en de wielen (het deel dat niet bij een EV ook zit)

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 november 2020 om 18:59

      Wat maakt die 600kg batterij nou nog uit? 1300 kilo dieselauto om een persoon van 80 kilo te verplaatsen is ook niet erg logisch. Zeker niet als daar uitstoot uitkomt die mensen ziek maakt.

      Login om te reageren
  11. monsieurleloure zegt

    26 november 2020 om 17:58

    Het gros van de leasers wil een Tesla Model 3 maar de werkgever vindt de ID3 mans genoeg.

    Login om te reageren
    • mikee368 zegt

      26 november 2020 om 18:05

      Omdat voor hrt gros van de mensen een ID.3 meer dan goed genoeg is voor allerdaagse verkeer.

      Login om te reageren
  12. papa zegt

    26 november 2020 om 18:35

    Tijd om put opties te kopen van tesla

    Login om te reageren
  13. henkp1 zegt

    26 november 2020 om 18:56

    Het zijn registraties hè, niet per se verkopen. VW knalt zoveel mogelijk EV’s op kenteken voor 31-12-2020, om zo de CO2-boete zo laag mogelijk te houden. Die boete wordt hoog, want VW staat nog mijlen boven het vereiste gemiddelde van 95gr. Dat de iD-3 nog niet klaar is, komt men later wel achter en dan pakken ‘we’ gelijk ook de garantievoorwaarden erbij. Kijk zo verdien je tenminste nog iets aan je eigen fouten.

    Login om te reageren
    • 550maranello zegt

      26 november 2020 om 23:06

      @henkp1: dealers in heel europa staan tot hun strot vol met ID3’s. Prijzen werden hoog gehouden door de fabriek op straffe van hel en verdoemenis als de dealer zich er niet aan hield. Intussen zakken de prijzen met de dag. Letterlijk overal komen de auto’s vandaan: Italië, Spanje, Duitsland, oost Europa, etc., De kopers zijn echter al een tijdje op…

      Login om te reageren
  14. henkp1 zegt

    26 november 2020 om 18:56

    Oh ja, de meest verkochte EV in Europa is de Zoe. Toch knap.

    Login om te reageren
  15. sonnybonds zegt

    26 november 2020 om 19:40

    Tjonge jonge wat een discussie levert dit op. Ik mis alleen nog de prijzen van beide autos. Komen de 2 wel uit de zelfde prijsklasse?

    Login om te reageren
  16. Robert zegt

    26 november 2020 om 20:32

    Ik zag bij ons (Arnhem) een paar dagen terug de eerste ID.3 als leswagen worden ingezet. Krijg je dus alleen rijbewijs met ‘code 78’ mee (zgn. automaten rijbewijs).

    Zou best sneu zijn, ben je wat later op de dag net een paar minuten aan het lessen, moet je eerst weer een half uurtje bijladen…

    Login om te reageren
    • monsieurleloure zegt

      26 november 2020 om 20:37

      @rrrobert

      Ik leste in een BMW 320d e46 , mooie tijden….

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        26 november 2020 om 22:27

        @monsieurleloure: en ik begon in een Opel Kadett 1.8 GT en ging daarna verder in een Opel Vectra 1.8-16v. Dik dertig jaar geleden alweer.

        Login om te reageren
        • degrotemuis zegt

          27 november 2020 om 06:46

          Ik hoor het begin van een nieuwe lezersvraag: in welke auto heb jij gelest? Ideetje, @redactie?

          Login om te reageren
  17. davido89 zegt

    26 november 2020 om 23:02

    Logisch ook.. ik zie echt nauwelijks Tesla’s rijden, terwijl ik een ID3 op elke hoek van de straat zie..

    Login om te reageren
  18. Hugo zegt

    27 november 2020 om 07:14

    Ach ja, zo gek is mijn bmw i3 s roadstyle edition nog niet als ik het zo lees. Lekker in de luwte van alle ophef over dit soort autos doet die gewoon zijn ding. Lekker rijden van a naar b met het rijgenot van een bmw. Heul veul schik dan met jullie revolutie autos.
    Zodra er over enkele jaren rijen teslas stilstaan vanwege alle defecten die niet worden opgelost doet de bmw nog steeds zijn ding. Gewoon, niets speciaals, rijden op een lekkere manier.

    Login om te reageren
  19. Pascal zegt

    27 november 2020 om 08:28

    Die betrouwbaarheid van BMW is ook maar relatief. Ik kan me nog goed herinneren dat ik duizenden euro’s stond af te rekenen voor kettingspanners, een nieuw vliegwiel, een pingelsensor storing die regelmatig m’n auto in noodloopstand zette wat BMW maar niet opgelost kreeg. Die motorproblemen waren berucht bij het N54 blok maar kreeg ik coulance? Neuh. Inmiddels rijd ik een probleemloze Model 3. Geniet lekker van je BMW, maar het is allemaal niet zo zwart/wit als je misschien denkt.

    Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      27 november 2020 om 09:56

      Helemaal mee eens..
      Stoor me aan Tesla bashers.. Maar minstens zo hard overigens aan de Tesla apostelen… Iedereen kent wel mensen die gezeik, of juist niet, hebben gehad met een bepaald merk.. Tesla heeft, volgens mij, maar dat heeft dan weer te maken met de vrienden van mij die een model S rijden… Echt wel steken laten vallen en de model S is nog steeds niet tip-top.. De model 3 ken ik niemand met ernstige ellende.. Het is denk ik wel duidelijk dat tesla voorlopig nog de nr. 1 is.. Maar het is geen gewonnen race als je het mij vraagt.. Elon zet alles op alles om een soort monopoly te bemachtigen, net als met PayPal.. Waarbij hij overigens besloot te fuseren met zijn enige echte concurrent.. Maar de Duitsers, Koreanen etc. Komen op stoom.. Wie weet rijd je na deze model 3 wel een I4 ?..

      Login om te reageren
  20. Pascal zegt

    27 november 2020 om 10:29

    @goodvibrations zo is dat! Deze race is nog lang niet gelopen en ik vind het mooi om te zien dat er nu meer variatie ontstaat in het elektrische landschap. Ik ben nog steeds een BMW-afficionado dus die i4 hierna zou je nog gelijk in kunnen hebben ook! Al moet BMW dan wel eerst ff bijtrekken met de innovaties; ik ben inmiddels compleet verslaafd aan autopilot.

    Login om te reageren
  21. jpoers zegt

    27 november 2020 om 17:21

    Een hoop reacties maar lees nergens dat die id3 zowaar lelijker is dan de model 3, en die heeft al niet bepaald vooraan gestaan toen die zijn neus kreeg gepresenteerd. (Of juist te ver vooraan?)

    Al trekt die ergens al bij nu je m zovaak ziet.

    Ik ben erg voorstander van elektrisch rijden maar er zijn wel erg veel lelijke modellen. BMW begon ermee met die i lijn, nissan leaf, hyundai kona en nu die id lijn van volkswagen blegh.

    Login om te reageren
  22. Hugo zegt

    27 november 2020 om 22:20

    Heb toch echt heel andere ervaringen met bmw, inmiddels mijn 6de bmw en nog nooit echte problemen gehad en heb je wel een keer iets dan ben je in 2 minuten bij je dealer en die weet alles van je bmw af. Ik vraag me serieus af of dit nu maar vooral in de toekomst bij de teslas zo zal zijn. Je hoort toch wel heel veel dramatische verhalen over het niet of heel laat oplossen van flinke problemen.
    Maar goed, ieder zijn meug, ik kies dan voor een gerenomeerd merk waarvan ik ervan op aan kan dat ik te allen tijde service kan krijgen.
    Bovendien vind ik de i3 heel veel meer passen in het hele milieu en energieverhaal. Qua fabricage maar ook qua gebruik, en juist het relatief kleine accupakket.
    Ik wil wel eens meemaken wat men zometeen aan mrb gaat betalen voor een ev auto met dan inderdaad 600 kg accu en in totaal twee ton. Dat tikt lekker door voor de schatkist. Ben ik weer blij met de 1200 kg die de i3 weegt.
    En een binnenruimte als in een 5 serie en dat noem ik slim en praktisch. Achterbankje plat en ik laad er meer vracht in dan in mijn 3 serie touring. Zie ik in die halve kofferruimte van bv een tesla niet gebeuren. Dan mag je een model y kopen maar daar lees je wel de meeste horrorverhalen van. Compleet wegwaaiende daken, loszittende schermen, losstaande achterbank, zwembad in kofferruimte.
    Die berichten mag je dan proberen te vinden aangaande een bmw i3, succes

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North