Vooralsnog gaat het slechts om een idee, maar we hebben hier een goed gevoel bij.
Regisseur, verzamelaar en bouwer van de SCG 003 Stradale James Glickenhaus gooit de knuppel in het hoenderhok! Hij stelt een “Road Cup” voor met straatauto’s die als volgt werkt. Fabrikanten nemen met straatauto’s op straatbanden deel aan een tocht van Keulen naar de Nürburgring. Vervolgens wordt op dit roemruchte circuit een rondetijd neergezet, maar dan wél op de banden waarmee eerdergenoemde toch werd verreden. Simpel + eerlijk + Nürburgring = een instant hit, als je het ons vraagt.
Glickenhaus komt met het idee op de proppen naar aanleiding van de claims van Lamborghini. Volgens de Italianen reed hun Huracán Performante een messcherpe rondetijd van 6:52 min op het circuit der circuits. Velen twijfelen eraan of Lambo wel binnen de lijntjes heeft gekleurd. Het idee van The Glick zou aan alle speculaties een einde maken, bovendien wordt meteen duidelijk wie de échte daddy op de ‘Ring is.
Overigens is Glickenhaus zelf ook niet vies van een stevige claim. Volgens hem is de SCG 003 Stradale in staat om de Nordschleife in 6:40 min te ronden, aldus Autocar. Daarmee lijkt de regisseur alweer een beetje terug te krabbelen, want enige tijd geleden had hij het nog over 6:30 min. Enfin, doet er niet toe! We vinden zijn plan in elk geval geweldig en hopen dat andere fabrikanten de ballen hebben om het een kansje te geven.
Foto: lezer @melv in z’n Focus ST op de ‘Ring, via Autojunk
Rohrl-fan zegt
Leuk idee, maar ‘never going to happen’.
Sommige constructeurs zullen misschien wel deelnemen, maar de écht grote namen als Ferrari, Lamborghini, McLaren, Porsche… zie ik dit niet doen.
Dat gezegd zijnde… Let’s hope I’m wrong!
banaan7 zegt
@rohrl-fan: vooral ferrari
Scapabartjuh zegt
Als ik me niet vergis is dit een Focus ST van de vorige generatie en geen Focus RS :)
Author zegt
@scapabartjuh: Correct! Après Genève-stress ;)
Edge zegt
Forget it. Kijk hoe lang het geduurd heeft voordat er een fatsoenlijke triotest van de LaFerrari, P1 en 918 Spyder kwam. Autofabrikanten laten voor dit soort dingen het liefst niks aan het toeval over en willen de voorwaarden tot in detail regisseren. Het is een tof idee, maar ook een onrealistisch idee.
Jochempie zegt
@edge: Maar… Le Mans dan? Daar nemen fabrikanten het ook gewoon tegen elkaar op. Weliswaar niet in auto’s die de consument kan kopen, maar toch bepaalt het deels het imago van de fabrikant. De winnaar verkoopt meestal toch beter.
Edge zegt
@jochempie: Dat klopt, maar daar schrijven de FIA en ACO de regels voor en is het aan de fabrikanten om te beslissen of ze mee doen onder die voorwaarden of niet. Dat is natuurlijk wat anders dan dat de autofabrikanten zelf de koppen bij elkaar steken en een format voor een evenement moeten bedenken.
fanboy zegt
Het zal me eerlijk gezegd aan mijn reet roesten wat die Lambo doet, of die Ferrari of die Porsche.
Leuker vind ik het om auto’s onder de 50K het te zien opnemen tegen elkaar. Zo kun je tenminste nog eens wat zien van auto’s die je als gewone man kunt kopen, al dan niet over een paar jaar als occasion.
gregorius zegt
Een auto die voor mij, als consument interessant is, is niet de snelste op de ring.
Een goede straatauto met een beetje kracht, geluid en gevoel, maar die je naar de bouwmarkt kan brengen en die je niet vermoordt als je er eens langer dan een uur in zit; dat is een compromis. Dat simpelweg niet het type dat optimaal is op de ring.
Dutchdriftking zegt
@gregorius: de ring is wat wegdek betreft soms net België. Dus als de auto daar te harden is dan werkt het op de weg ook wel.
melv zegt
@dutchdriftking: Die snap ik even niet. Het asfalt op de Ring is in mijn ogen niets mis mee. Heb nog nergens grote gaten en dergelijken gezien.
Die zie je op de Belgische snelwegen elke 100 meter wel :P
Dutchdriftking zegt
@melv: Het is niet beroerd, maar lang niet zo´n biljardlaken als bijvoorbeeld Portimao.
rolov zegt
@melv: nee geen gaten maar het leek af en toe wel een lappen deken .
Onehp zegt
@gregorius: ja en nee. Ja algemeen, nee er zijn uitzonderingen. ‘Snelste’ estate op de ring is veraf de snelste ernaast. Prima naar de bouwmarkt, en als een auto comfortabeler is dan deze wordt het wel erg geïsoleerd van het gebeuren buitenaf vind ik zo. Dan is de ringtijd juist erg relevant want duidt op een goed onderstel met balans en remmen, en voldoende motorkracht, terwijl de nul naar hond-dirt tijd weinig imposant is en velen hem daarom links laten liggen ondanks de uiterst democratische prijs. Om maar te zeggen, zeer tevreden van het dagelijks gebruik én stuurplezier van mijn Leon ST Cupra, dankzij ringtijd of beter gezegd, de ontwikkeling die deze mogelijk maakte.
PS: ‘snelste’ omdat ik niet geloof dat een C63d estate of een RS6 trager zou zijn moesten ze echt proberen, vast wat sneller, maar dan ook een gans andere categorie…
Onehp zegt
@onehp: c63S uiteraard…
madmarky zegt
Alsof je op een set Pirelle Trofeo semislicks niet van Keulen naar de ring zou kunnen rijden?
Daarbij kun je beter beperken wat er aan de auto versleuteld mag worden, het maakt veel meer uit of je een auto direct uit de showroom pakt of wanneer een legertje engineers eerst het verstelbare onderstel onder handen heeft genomen.
mrrallycross zegt
Lekker. En dan allemaal op hetzelfde vooraf verstrekte rubber. Idee is top!
melv zegt
En dan zie je je eigen auto ineens tussen alle nieuwsberichten staan; Huh!? :P
ricksmits zegt
@melv: ricert ?
melv zegt
@ricksmits: Hedde Mr. Wannabe Rossi ok nog :P
ricksmits zegt
@melv: zeg maar valentino hoor :*
bmwfreak038 zegt
@melv: oeh maar jij hebt een dikke focus, mooi bestickerd.
melv zegt
@bmwfreak038: Thanks ! :D
sracert zegt
Wordt er dan ook rekening mee gehouden dat coureurs nogal in prestatie kunnen verschillen?. Ik zal z’n naam niet noemen maar die rijdt iedereen naar huis in elke straat-auto!.
bmwfreak038 zegt
@sracert: heb je het over mr. Modaal? Jan modaal?
bmwfreak038 zegt
heb je het over mr. Modaal? Jan modaal?
tarquesh zegt
De ring, het staat op mijn bucketlist.
Maar mijn pijlen richt ik op SPA, vrijrijden.
De regels zijn als volg:
Normale straatbanden die de wettelijke minimum profieldiepte moeten hebben.
Geen losliggende zaken in de auto.
Helm verplicht.
Normale straat brandstof.
De uitlaat herry mag niet boven de 85 decibels uitkomen.
De prijs: €100,– voor een paar rondjes. incl welkoms drankje, rijders briefing. excl huur helm.
huur helm €20,–
tarquesh zegt
Edit: De autobanden mogen niet onder de wettelijke profieldiepte zijn. Ook slechte banden.
Een kwik-fit huismerk band is niet cool.