• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Briljant idee: een Nordschleife-cup voor straatauto’s!

Auteur: Author, gepost 9 maart 2017 om 13:57 – 28 Reacties

Briljant idee: een Nordschleife-cup voor straatauto


Vooralsnog gaat het slechts om een idee, maar we hebben hier een goed gevoel bij.

Regisseur, verzamelaar en bouwer van de SCG 003 Stradale James Glickenhaus gooit de knuppel in het hoenderhok! Hij stelt een “Road Cup” voor met straatauto’s die als volgt werkt. Fabrikanten nemen met straatauto’s op straatbanden deel aan een tocht van Keulen naar de Nürburgring. Vervolgens wordt op dit roemruchte circuit een rondetijd neergezet, maar dan wél op de banden waarmee eerdergenoemde toch werd verreden. Simpel + eerlijk + Nürburgring = een instant hit, als je het ons vraagt.

Glickenhaus komt met het idee op de proppen naar aanleiding van de claims van Lamborghini. Volgens de Italianen reed hun Huracán Performante een messcherpe rondetijd van 6:52 min op het circuit der circuits. Velen twijfelen eraan of Lambo wel binnen de lijntjes heeft gekleurd. Het idee van The Glick zou aan alle speculaties een einde maken, bovendien wordt meteen duidelijk wie de échte daddy op de ‘Ring is.

Overigens is Glickenhaus zelf ook niet vies van een stevige claim. Volgens hem is de SCG 003 Stradale in staat om de Nordschleife in 6:40 min te ronden, aldus Autocar. Daarmee lijkt de regisseur alweer een beetje terug te krabbelen, want enige tijd geleden had hij het nog over 6:30 min. Enfin, doet er niet toe! We vinden zijn plan in elk geval geweldig en hopen dat andere fabrikanten de ballen hebben om het een kansje te geven.

Foto: lezer @melv in z’n Focus ST op de ‘Ring, via Autojunk

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Porsche 992 GT3 Cup Car gaat los op Zandvoort
    Video: nieuwe Porsche 992 GT3 Cup Car gaat los op Zandvoort
  • Nieuwe James Bond-film
    Nieuwe James Bond-film met gave Jaguars
  • Video: Range Rover hybrid op de Nordschleife
  • Drama op Nordschleife
    Drama op Nordschleife: 1 verongelukt, 7 gewonden

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

circuit, james-glickenhaus, nurburgring, Racing

Vorig bericht: « De Panamera volgens Mansory-recept
Volgend bericht: Bentley: “als het moet verlaten we Engeland” »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rohrl-fan zegt

    9 maart 2017 om 14:01

    Leuk idee, maar ‘never going to happen’.

    Sommige constructeurs zullen misschien wel deelnemen, maar de écht grote namen als Ferrari, Lamborghini, McLaren, Porsche… zie ik dit niet doen.

    Dat gezegd zijnde… Let’s hope I’m wrong!

    Login om te reageren
    • banaan7 zegt

      9 maart 2017 om 14:14

      @rohrl-fan: vooral ferrari

      Login om te reageren
  2. Scapabartjuh zegt

    9 maart 2017 om 14:02

    Als ik me niet vergis is dit een Focus ST van de vorige generatie en geen Focus RS :)

    Login om te reageren
    • Author zegt

      9 maart 2017 om 14:17

      @scapabartjuh: Correct! Après Genève-stress ;)

      Login om te reageren
  3. Edge zegt

    9 maart 2017 om 14:06

    Forget it. Kijk hoe lang het geduurd heeft voordat er een fatsoenlijke triotest van de LaFerrari, P1 en 918 Spyder kwam. Autofabrikanten laten voor dit soort dingen het liefst niks aan het toeval over en willen de voorwaarden tot in detail regisseren. Het is een tof idee, maar ook een onrealistisch idee.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      9 maart 2017 om 14:11

      @edge: Maar… Le Mans dan? Daar nemen fabrikanten het ook gewoon tegen elkaar op. Weliswaar niet in auto’s die de consument kan kopen, maar toch bepaalt het deels het imago van de fabrikant. De winnaar verkoopt meestal toch beter.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        9 maart 2017 om 16:03

        @jochempie: Dat klopt, maar daar schrijven de FIA en ACO de regels voor en is het aan de fabrikanten om te beslissen of ze mee doen onder die voorwaarden of niet. Dat is natuurlijk wat anders dan dat de autofabrikanten zelf de koppen bij elkaar steken en een format voor een evenement moeten bedenken.

        Login om te reageren
  4. fanboy zegt

    9 maart 2017 om 14:07

    Het zal me eerlijk gezegd aan mijn reet roesten wat die Lambo doet, of die Ferrari of die Porsche.

    Leuker vind ik het om auto’s onder de 50K het te zien opnemen tegen elkaar. Zo kun je tenminste nog eens wat zien van auto’s die je als gewone man kunt kopen, al dan niet over een paar jaar als occasion.

    Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    9 maart 2017 om 14:12

    Een auto die voor mij, als consument interessant is, is niet de snelste op de ring.
    Een goede straatauto met een beetje kracht, geluid en gevoel, maar die je naar de bouwmarkt kan brengen en die je niet vermoordt als je er eens langer dan een uur in zit; dat is een compromis. Dat simpelweg niet het type dat optimaal is op de ring.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      9 maart 2017 om 14:32

      @gregorius: de ring is wat wegdek betreft soms net België. Dus als de auto daar te harden is dan werkt het op de weg ook wel.

      Login om te reageren
      • melv zegt

        9 maart 2017 om 16:17

        @dutchdriftking: Die snap ik even niet. Het asfalt op de Ring is in mijn ogen niets mis mee. Heb nog nergens grote gaten en dergelijken gezien.

        Die zie je op de Belgische snelwegen elke 100 meter wel :P

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          9 maart 2017 om 17:36

          @melv: Het is niet beroerd, maar lang niet zo´n biljardlaken als bijvoorbeeld Portimao.

          Login om te reageren
        • rolov zegt

          9 maart 2017 om 20:31

          @melv: nee geen gaten maar het leek af en toe wel een lappen deken .

          Login om te reageren
    • Onehp zegt

      9 maart 2017 om 15:35

      @gregorius: ja en nee. Ja algemeen, nee er zijn uitzonderingen. ‘Snelste’ estate op de ring is veraf de snelste ernaast. Prima naar de bouwmarkt, en als een auto comfortabeler is dan deze wordt het wel erg geïsoleerd van het gebeuren buitenaf vind ik zo. Dan is de ringtijd juist erg relevant want duidt op een goed onderstel met balans en remmen, en voldoende motorkracht, terwijl de nul naar hond-dirt tijd weinig imposant is en velen hem daarom links laten liggen ondanks de uiterst democratische prijs. Om maar te zeggen, zeer tevreden van het dagelijks gebruik én stuurplezier van mijn Leon ST Cupra, dankzij ringtijd of beter gezegd, de ontwikkeling die deze mogelijk maakte.

      PS: ‘snelste’ omdat ik niet geloof dat een C63d estate of een RS6 trager zou zijn moesten ze echt proberen, vast wat sneller, maar dan ook een gans andere categorie…

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        9 maart 2017 om 16:04

        @onehp: c63S uiteraard…

        Login om te reageren
  6. madmarky zegt

    9 maart 2017 om 14:56

    Alsof je op een set Pirelle Trofeo semislicks niet van Keulen naar de ring zou kunnen rijden?
    Daarbij kun je beter beperken wat er aan de auto versleuteld mag worden, het maakt veel meer uit of je een auto direct uit de showroom pakt of wanneer een legertje engineers eerst het verstelbare onderstel onder handen heeft genomen.

    Login om te reageren
  7. mrrallycross zegt

    9 maart 2017 om 15:01

    Lekker. En dan allemaal op hetzelfde vooraf verstrekte rubber. Idee is top!

    Login om te reageren
  8. melv zegt

    9 maart 2017 om 15:12

    En dan zie je je eigen auto ineens tussen alle nieuwsberichten staan; Huh!? :P

    Login om te reageren
    • ricksmits zegt

      9 maart 2017 om 15:37

      @melv: ricert ?

      Login om te reageren
      • melv zegt

        9 maart 2017 om 15:42

        @ricksmits: Hedde Mr. Wannabe Rossi ok nog :P

        Login om te reageren
        • ricksmits zegt

          9 maart 2017 om 15:58

          @melv: zeg maar valentino hoor :*

          Login om te reageren
        • bmwfreak038 zegt

          9 maart 2017 om 19:44

          @melv: oeh maar jij hebt een dikke focus, mooi bestickerd.

          Login om te reageren
          • melv zegt

            9 maart 2017 om 20:13

            @bmwfreak038: Thanks ! :D

            Login om te reageren
  9. sracert zegt

    9 maart 2017 om 18:30

    Wordt er dan ook rekening mee gehouden dat coureurs nogal in prestatie kunnen verschillen?. Ik zal z’n naam niet noemen maar die rijdt iedereen naar huis in elke straat-auto!.

    Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      9 maart 2017 om 19:43

      @sracert: heb je het over mr. Modaal? Jan modaal?

      Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      9 maart 2017 om 19:45

      heb je het over mr. Modaal? Jan modaal?

      Login om te reageren
  10. tarquesh zegt

    9 maart 2017 om 23:13

    De ring, het staat op mijn bucketlist.

    Maar mijn pijlen richt ik op SPA, vrijrijden.
    De regels zijn als volg:
    Normale straatbanden die de wettelijke minimum profieldiepte moeten hebben.
    Geen losliggende zaken in de auto.
    Helm verplicht.
    Normale straat brandstof.
    De uitlaat herry mag niet boven de 85 decibels uitkomen.

    De prijs: €100,– voor een paar rondjes. incl welkoms drankje, rijders briefing. excl huur helm.
    huur helm €20,–

    Login om te reageren
  11. tarquesh zegt

    9 maart 2017 om 23:18

    Edit: De autobanden mogen niet onder de wettelijke profieldiepte zijn. Ook slechte banden.
    Een kwik-fit huismerk band is niet cool.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North