Het mag eigenlijk niet, maar de Maggiore 308M Ferrari-restomod is beter dan het origineel. Of wel?
Er zijn zo van die dingen die je eigenlijk niet doet. Gewoon omdat het niet zo hoort. Denk aan anijshagel met curry eten, het koningslied vrijwillig afspelen op de radio of @jaapiyo overtuigen dat voorwielaandrijving toch echt beter is. Het werkt gewoon niet.
Een Ferrari aanpassen valt daar ook onder. Ferrari is een beetje de Rolls-Royce onder de sportwagens. Ze zijn geniaal, grandioos en geweldig. Italiaanse meesters zijn jaren bezig met de ontwikkeling van zo’n automobiel kunstwerk. Daar ga je zelf niet aan tornen, toch?
Maggiore 308M
Daar denkt de firma Maggiore toch echt anders over. In plaats van een veel te grote spoilerpakket over een F12berlinetta hebben ze gekozen voor iets anders. Iets dat de petrolheads zeker moet aanspreken. Ze zijn heel voorzichtig te werken gaan met het verbeteren van een Ferrari 308. Het eindproduct krijgt de naam Maggiore 308M mee en het is een bloedmooi apparaat.
Koolstofvezel
Het koetswerk lijkt min of meer origineel te zijn, maar is compleet nieuw. Het is voor 100% opgetrokken uit koolstofovezel. De spoorbreedte is ook aangepast. Voor groeide deze met 50 mm, achterzelfs met 100 mm. Een goed voorbeeld van de subtiele doch effectieve aanpassingen zijn de wielen. Deze hebben hetzelfde ontwerp, maar zijn groter in diameter. De 17″ wielen (nog altijd vrij bescheiden) vullen de wielkasten op een erg fraaie wijze.
Koplampen
Dan een detail dat iets minder gelukt is, alhoewel dat uiteraard smaakafhankelijk kan zijn. De klapkoplampen zijn vervangen! Als het voor een soort 512M-achtige unit was konden we het nog begrijpen, maar LED-strips zijn écht een no-go op zo’n fraaie klassieke sportwagen. Aan de achterkant zien we ook LED-verlichting, maar omdat de vorm gelijk is aan het origineel, werkt het minder storend.
3,1 liter
Dan de techniek. Daar viel het meeste te winnen. De Ferrari 308 was zeker geen auto waaraan niets meer te verbeteren viel. Godzijdank zit er geen LS V8 in. De originele V8 is eruit gehaald en werd bijna helemaal opnieuw opgebouwd. De cilinderinhoud groeide naar 3,1 liter. Het resultaat is een mooie, ronde 300 pk bij 7.000 toeren. Ook het koppel ging om hoog, van 250 Nm naar 300 Nm (bij 3.000 toeren).
Verdere aanpassingen Maggiore 308M
Uiteraard is het onderstel ook aangepast. Rondom is deze aangepast met kortere veren en Koni-dempers. Ook de remmen zijn aangepast. Rondom zitten er vier 280 mm-schijven met Brembo-klauwen met vier zuigers. In het interieur is alles opnieuw bekleed met mooie materialen als zacht leder, gefreesd aluminium en zelfs marmer! Prijzen zijn nog niet bekend.
Wanneer gaan ze eens een originele Fiat Panda 4X4 resto-modden?
Daar is een heel leuke aflevering door Wheeler Dealers over gemaakt. De moeite van het kijken waard.
@Original_Arnoud: met die rubbercoating als verf op de carrosserie en refurbished noppenbanden? Nee, bedankt.
On topic: een origineel wielontwerp heruitvinden door het net één of twee inch groter te maken is m.i. wel een hele fraaie manier van restomodden. Ze doen het met Minilites, Fuchs, Gullideckel en Campagnolo velgen en het werkt altijd.
Nou is het overigens ook niet zo heel moeilijk om een Ferrari te verbeteren. Hoe fraai de ontwerpen ook zijn technische perfectie is het allemaal bepaald niet.
Bij deze restomod neem ik overigens zelfs de led strips op de klapkoplampen nog voor lief.
@nicolasr: Iets wat hierop lijkt?
https://www.autoblog.nl/nieuws/fiat-panda-4×4-is-nu-hipper-dan-ooit-135353
@nicolasr: is al gebeurd, project van Lapo Elkann genaamd Pandina Jones. Wel geëlektrificeerd (helaas).
Afschuwelijk die LED troep en nergens voor nodig.
Ledstrips zijn géén nogo op een restomod. Dus van mij mag het. Ik heb er ook echt geen moeite mee dat hiervoor een Ferrari wordt gebruikt.
Als je auto’s bouwt dan gaan mensen ze aanpassen naar hun smaak. Zelfs als je die auto’s uit Modena komen. Geen heiligschennis hoor.
Mee eens maar dan moeten ze niet van die AliExpress strips gebruiken want deze zien eruit alsof ze een halve knaak per stuk hebben gekost.
@Benny_Weisz: daar heb je zeker een punt. Restmodden moet netjes gebeuren. Neem daarbij gerust een voorbeeld aan Ringbrothers
@tenaci: ringbrothers.. dat is gewoon kunst.
Marmer? Dat wil il ook! (In mijn badkamer.)
Een restomod van een 308/328 is een interessante gedachte. Ik vind deze alleen niet zo geslaagd.
Koets en front hadden ze wmb vanaf moeten blijven. Beetje respect mag wel. Rest is m.i. prima.
Toch wel leuk gedaan.
Kennis van me uit Japan heeft een originele 308, nou ja origineel, het is moeilijk om hem aan de gang te houden en onderdelen te vinden. Die hebben nu 2 Toyota ECU’s (die ook hoge RPM doen) van 4 cilinder motoren erin om de V8 aan te sturen. Grappig, werkt blijkbaar ook.
Als de kosten niet zo’n rol speelden hadden ze ook led verlichting in de klaplampen kunnen doen!
I
Ik vind hem prachtig, hoewel ik de koplampen strips ook had overgeslagen. Ik vraag me af of er ook winst is gehaald op andere vlakken, gewicht misschien? En ik gok dat de body nu een stuk stijver is @willeme?
Vind dit geslaagd! Helemaal in de puntjes ?
Die blauwe lijntjes lijken wel op tape die gebruikt wordt om kunststof af te dekken bij het detailen van een auto.
Alsof je in een driesterrenrestaurant een fles Maggi uit je binnenzak haalt en over je eten doet.
Al zijn maar een paar druppeltjes, en ook al zie je het amper, de smaakbeleving is compleet anders.
Maar gaan ze nu dan ook Ferrari op hun dak krijgen?
Klaplampen houden, maar ze hoeven tegenwoordig maar een fractie omhoog met de huidige technologie om goeie verlichting uit smalle units te krijgen. Die leds kunnen écht niet.
@ericd: precies, dan had je de originele lijn goed behouden
Leuk idee, matige uitvoering.
Over smaak valt te twisten. Ik vind de blauwe strips niet mooi en die ledjes idd ook niet verder geweldig die wielen en mooie verbreding achter.
@550maranello: eens. Wielen en verbreding zijn wel goed.
Nog geen Singer kwaliteit maar een goed begin.
@ericc: goed verwoord!
@ericc
Dat was ook mijn eerste gedachte!!
Eigenlijk is dit gewoon zonde….
Achterlichten akkoord en wel grappig
Rest kan worden geannuleerd
Als ze het de aanpassingen aan het chassis doorvoeren waarmee die wat strakker word zoals die michelloto rally versies dan heb je met wat meer koppel, 300pk en wat betere zeteltjes een heel leuk ding. Heb je geen Porsche met 600pk nodig om wat lol te hebben.
Blijft toch ook veel mooier dan die 458/488 rommel die ferrari tegenwoordig aan voetballers verkoopt.
Best oké gelukt op de koplampen en die lichtblauwe accenten na…
https://www.roadandtrack.com/car-culture/classic-cars/a22994390/ferrari-dino-monza-3-6-evo-driven/ deze upgrade van een Dino vind ik dan beter uitgepakt.
Prachtig apparaat, wel jammer dat de klapkoplampen gesneuveld zijn.
Tja, die blauwe ledverlichting aan de voorzijde is inderdaad wat fout. Had dan een gelige tint genomen.
ohhh wat zal dat lekker rijden zeg….ook lichter dus sneller…hopenlijk met open uitlaat, dan ist helemaal geweldig!