Er zijn heel veel elektrische crossovers, maar elektrische stations moet je nog met een lampje zoeken.
De Volkswagen ID.7 Tourer uit deze test zou dus hoge ogen kunnen gooien.
Net als bij de Passat, zou je kunnen verwachten dat het meerendeel van de kopers voor de station versie van de ID.7 zal gaan kiezen. Overigens wel weer guitig: het is de Passat Variant, maar ID.7 Tourer en de Arteon is een Shooting Brake. Laat de marketingboys (m/v) maar schuiven.
Weer een auto op het MEB-platform
Om hun elektrische auto’s te bouwen koos de Volkswagen Group voor een dedicated platform met de naam MEB (Modulaire Elektrische Baukaste). Op dit platform bouwt de Volkswagen Group van ID.3, tot de ID.Buzz met lange wielbasis. Daarnaast zijn er nog diverse Cupra’s, Skoda’s, Audi’s en twee Fords die gebruiken maken van het MEB platform.
Er zijn inmiddels vier accuformaten (45, 58, 77 en 86 kWh). Dit is een “elektrische Passat” en uiteraard krijgt deze kilometervreter de grootste twee accu’s aangemeten.
Voor de grotere auto’s is het MEB-platform achterwielaangedreven, maar er komen straks kleinere (en goedkopere) EV’s die op een afgeleid platform voorwielaandrijving krijgen. Voor meer tractie of performance kan ook op de vooras een 109 pk sterke motor worden gemonteerd: dat wordt dan een ID.7 GTX.
Groter dan de Passat en glibberiger dan de ID.4
Recent groeide de Passat 20cm, maar de grootste in het VW-gamma is deze ID.7 Tourer die nog eens 4cm langer is. De wielbasis van de ID.7 is een belachelijke 2,97m, de ID.7 dus ruim, echt ruim. Met vier volwassen zit je er prima in, hoewel de zitting van de achterbank wat laag is voor de langere mensen onder ons. De kofferbak is 605 liter groot, dat is overigens wel als de leuning nogal rechtop in de bagagestand staat. In de meer comfortabele stand kan er 60 liter minder mee en de bank kan uiteraard ook plat (dan mag er 1.714 liter mee).
Nog belangrijker is dat een elektrische stationwagon, pardon Tourer, een stuk lager en gestroomlijnder is dan al die elektrische crossovers. Om je een idee te geven: de reguliere ID.7 heeft een cW waarde van 0,23, de ID.7 Tourer doet 0,25 en de ID.4 0,28. Door het lagere profiel heeft de ID.7 ook een klein frontaal oppervlak van 2,45m2. Dat scheelt allemaal serieus in de luchtweerstand op hogere snelheid.
700 km range voor de ID.7!
De komst van de ID.7 Tourer was niet het enige nieuws wat VW voor ons in petto had. Wellicht net zo belangrijk is de komst van de grotere batterij: het aantal kilowatturen groeit van 77 naar 86. Daarmee gaat de ID.7 limousine over de magische grens en haalt in de WLTP-testcyclus 709 km. De iets minder glibberige ID.7 Tourer haalt nog altijd 690 km. Met beide ID.7’s kan je in de praktijk 500+ kilometers met een volle acculading halen.
Onze test van de ID.7 Tourer Pro S in de omgeving Stockholm liet de boordcomputer zeer inspirerende waardes zien. Daarbij meteen de kanttekening dat de Zweden nog langzamer mogen rijden dan in Nederland en zich ook keurig aan de snelheid houden. Een voorbeeld: in snelwegtunnels was de maximumsnelheid 70 km/u. Dat je daarmee extra reistijd moet incalculeren bleek uit de rit naar het vliegveld. Een snelheid van 60 km in een uur is geen indrukwekkend gemiddelde en file stond er niet.
Ook qua laden heeft Volkswagen weer stappen gezet: de maximumlaadsnelheid is opgerekt naar 200kW. De benchmark van de 10-80% moet in 26 minuten kunnen worden afgerond.
Hoe rijdt de ID.7 Pro S
De elektromotor is goed voor 286 pk en 545 Nm, maar er is ook een 340pk sterke ID.7 GTX. Beide versies zijn snel genoeg, zonder dat we van ons stoel vallen van verbazing. De ID.7 Tourer handelt sprint naar de 100 in 6.6s af, in de praktijk voelt de aandrijflijn dan ook potent genoeg. Naar goed Zweeds gebruik (Volvo doet het bij al hun auto’s) is de ID.7 op een wat laffe 180 km/u afgeregeld.
Klachten over het rijgedrag zijn er eigenlijk niet. De ID.7 is in de basis een achterwielaandrijver en stuurt best vermakelijk. De stumperhulpjes zijn altijd aan, maar zelfs dan kan je merken dat de mannen van chassis engineering er iets leuks van hebben proberen te maken. De Vehicle Dynamics Manager stuurt de adaptieve dempers (en andere systemen) dusdanig aan dat de ID.7 nog enigszins met het gaspedaal te sturen is.
Zijn er nog minpunten
Heel spannend zijn de looks niet, maar dat is wél volledig in lijn met zijn status als “elektrische Passat”. Ook de Passat heeft jaren prima verkocht, dus er zijn genoeg mensen die niet naar een exotische gestylde auto op zoek zijn.
De knoppen op het stuur zijn nog steeds van die touch-loeders. Soms doen ze wat je wil, soms niet. Heel veel meer valt er dan niet over het interieur te klagen. Alle updates van de hele ID-serie hebben hun weg gevonden naar de ID.7. Vooral de ergonomie en het grotere scherm (38,1cm) van het Discover Pro infotainment systeem maken de ID.7 een fijner plek om in te opereren. Op het scherm zijn veel meer vaste elementen zodat je je niet ongans hoeft te klikken.
Killer features
Die range van 700 km is uiteraard tamelijk briljant, hoewel de praktijk nog moet uitwijzen hoeveel er over blijft op hogere snelheden. Ook tamelijk briljant is de grote stuur uitslag, je kunt altijd nog verder insturen dan je denkt. Ondanks de lengte van bijna 5 en de wielbasis van bijna 3 meter is de draaicirkel slechts 10.9m.
Combineer een lange wielbasis met de adaptieve demping (DCC) en je hebt een winnaar qua comfort. De Volkswagen ID.7 Pro S Tourer wist tijdens de test de inzittenden te verwennen. Bij het afrijden van sommige drempels voel je het gewicht van 2.172kg, maar verder is het bijzonder aangenaam vertoeven in de ID.7.
Alternatieven
Als het ook een elektrische crossover mag zijn, is er volop keuze. Elektrische stations zijn nog steeds een stuk dunner gezaaid, de MG en Opel Astra zijn duidelijk kleiner, goedkoper en hebben veel minder range. Interessant genoeg heeft het Chinese NIO de ET5 Tourer, maar gezien de verkoopcijfers valt te betwijfelen of die lang in Europa zullen blijven. Niet zo fijn voor de restwaarde.
De concurrenten zijn de A6 Avant e-tron en de BMW i5 Touring. De i5 is zo’n 10 mille duurder, is iets kleiner, maar is wel meer premium. Rationeel gezien zou je de ID.7 moeten kiezen, maar zo werkt het ook weer niet helemaal. Wat dat betreft is dit écht een elektrische Passat.
Prijs en conclusie Volkswagen ID.7 Tourer
De ID.7 Pro S is er vanaf € 60.990, de ID.7 Pros S Tourer € 61.990. Het is wellicht veel geld, maar je krijgt veel auto, veel range en best veel goodies.
Het hart wil wellicht een meer spannende auto, maar rationeel gezien is de ID.7 Tourer Pro S echt een fantastisch apparaat. Als je van range en ruimte houdt, dan kan je bijna niet om de ID.7 heen.
krisp zegt
Echt een topauto, waar ik echt wel geïnteresseerd in was, totdat de prijs bekend werd. De ID.7 concurreert wat mij betreft met auto’s als de Tesla Model Y, de Kia EV6 en de Ioniq5. Dat zijn allemaal modellen die 10-15k goedkoper zijn. En met deze prijs zit je niet eens meer heel ver van een (basismodel, ok) Audi Q6 E-tron af.
Het mag dan wel de beste auto zijn, ik vrees dat we hem om bovenstaande redenen toch weinig op de weg gaan zien.
Lambrusco zegt
De auto’s die je noemt zijn een soort C-segmenters en de ID.7 opereert echt een segment hoger. Vind de auto ook aan de prijs maar alles is relatief.
krisp zegt
Tja. De Ioniq5 is qua binnenruimte net zo groot, en de Tesla Y is nog een tikkie groter. Voor mij maakt het wat minder uit wat voor segment ik (formeel) in rijd, ik zoek gewoon een ruime BEV met een fatsoenlijk bereik. En dan kwalificeren die drie andere modellen net zo goed.
gekketurbo zegt
Ik denk dat je je verkijkt op bagage liters. De ID7 is langer en de cabine ruimte begint eerder aan de voorzijde. Praktisch gezien heb je grofweg ~40cm meer cabine lengte. En lengte kost eenmaal geld, waarschijnlijk de goedkoopste EV voor de lengte.
Daarnaast is de interieur afwerking en features dichterbij de Duitse 3 terwijl die van de Tesla dichterbij de Franse 3 zit…
Allison Burgers zegt
Ik ga over 2 maanden van een (prima) EV6 naar een ID7 Tourer. De ID7 is echt wel een flinke lel groter. En véél beter qua materiaalgebruik. De EV6 is van binnen wel echt een Koreaan qua materialen. EV6 is ruim voor de passagiers, maar de kofferbak is krap.
Meerprijs is een beetje welke uitvoering je precies pakt en of je wel/geen opties neemt.
lekkerlinksrijden zegt
Een beetje SUV/Crossover met deze ruimte kost zeker dit bedrag, misschien de Enjaq niet, dus dit is markt conform. Goede range, zat ruimte, lekkere reis auto(volgens AB) en het ziet er niet verkeerd uit. Het zal geen verkoop topper worden, maar er zullen er zat zijn die dit zakelijk leasen.
Jeroen zegt
Gelukkig in een grijze verpakking, anders werd het wel HEEL sprankelend…. dit is de herdefinitie van dodelijke saaiheid in de meest pure vorm.
Robert zegt
…en alleen daarom een geheide lease topper.
Allison Burgers zegt
Stonewashed bliue is deze lak.
schuimbekje3 zegt
zie ik een glazen dak? in de zomer is het net alsof je hoofd onder de grill zit, zeker als je kaal bent, en in de winter is het ijskoud (wat dan weer wel lekker is, behalve als je dan zo’n vrouwdinges naast je zit die <<16 C koud. vindt..
Allison Burgers zegt
Het glas is te blinderen en warmtewerend. Het is geen vensterglas. Van wat ik las van mensen die er wel ervaring mee hebben, voelt het zelfs koeler aan dan in vergelijking met een rolscherm.
Richmond zegt
Waarom tourer ipv Variant?
outlook zegt
Ik denk er nog even over na…
Richmond zegt
Weet je het al?
harrie zegt
Ja heel rationeel.
Maar laat maar, ik ben namelijk niet depressief, en wil het ook niet worden.
lpgbarrel zegt
Toch dikke prima! Mits je door leeftijd smeekt om aandacht van de verkeerde vrouw. Dan ff verder zoeken hahaha
Hawkeye72 zegt
Als je toch saai wilt ben je met een RAV4 Phev waarschijnlijk een stuk beter af.
Robert zegt
Een PHEV vergelijken met een BEV is toch een beetje appels en peren, niet?
Hawkeye72 zegt
Vergelijk was niet de auto’s per se, (SUV vs Estate is ook geen 1 op 1 vergelijk) maar meer als alternatief voor een super rationele keuze…
mashell zegt
Toyota’s zijn meestal saai maar een RAV4 heeft wel het wereld record aan vouwen en lijnen. En is de meest gestolen auto op de markt. Dus elke morgen jezelf afvragen staat ie er nog? Best spannend.
Allison Burgers zegt
Eindelijk weer een ruime luxe comfortabele D-segment station. Top.
Beter dan al die SUV-meuk.
audirs3 zegt
De A6 e-tron is met 800V en 100 kwh accu dan toch wel baas boven baas.
RutgerK zegt
Qua prijs denk ik ook.
Allison Burgers zegt
Dat is wel te hopen. Een Passat en een A6 waren ook niet echt concurrenten.
cdlop01 zegt
De ID7 is enorme salesflop inmiddels en deze Passat lopen de Duitsers ook niet warm. Vind het vooral weer zeer zwaar ogende auto, zeker van opzij, lomp, gedrongen en lijkt leeg ‘ zwaar overbeladen’, en wat weeg zoiets 2200kg???2400kg?
814Diecast zegt
“Er zijn heel veel elektrische crossovers, maar elektrische stations moet je nog met een lampje zoeken.”
Mooie marketingpraat van VW, maar dit is nog steeds een veel te lompe crossover met SUV wielen en een verlaagd dak.
Battery pack obesitas ten top en lompe CW-waarde lijnen.
Degelijk leasebak design en EV gaan blijkbaar niet goed samen. Iets wat de Aziaten goed inzien, maar de ID- en EQ-series uit Duitsland totaal niet lukt.
Allison Burgers zegt
Waartussen is dit een kruising dan?
pomoek zegt
Mwoah, ik ben nooit een fan geweest van de designtaal van de ID-serie van Volkswagen, maar de Tourer ziet er wat mij betreft netjes uit. Dat in combinatie met de meer dan uitstekende range maakt dit wel een erg interessante auto. Het scherm dat zo pontificaal op het dashboard is geplakt vind ik dan wel weer detoneren.
Diesel Rocks zegt
Ja echt he, de monitors die ze tegenwoorden tegen het dashboard aanschroeven is echt gruwelijk lelijk. Het maakt dat de auto er zo goedkoop uitziet als een aftermarket Aldi opzet ding. Lijkt wel of iedereen op Tesla probeert te lijken, moeten ze niet doen. Dat is niet de benchmark van smaakvol design.
814Diecast zegt
Een scherm is goedkoper dan knopjes en design. Hoe lelijker het scherm, hoe goedkoper.
mashell zegt
Het scherm is helemaal niet zo goedkoop want het moet crashbestendig zijn en de software die het scherm moet aansturen is vrij complex en dus duur. De reden voor het scherm is dat het een ergonomische oplossing is voor alle functies en omdat de klant van nu helemaal schermpjes verslaafd is.
Mas-Estate zegt
Qua interieur is het wel echt Skoda van 10 jaar terug level. De huidige auto’s van Skoda zien er van binnen meer premium uit. Die keuze begrijp ik niet helemaal van VW.
Allison Burgers zegt
Materiaalgebruik is echt een stuk beter dan wat je in een Skoda krijgt. Of het design je smaak is, is wat anders.
cdlop01 zegt
Zelfs de Duitse media zet een Skoda op een hoger plan dan VW inmiddels als het om materiaalgebruik gaat…..
Allison Burgers zegt
Ik heb het over dit model. Niet “VW”.
Een Enyaq is mooier van binnen dan een ID.4. Maar een ID.7 staat exht op een veel hoger plan. Zeker in vergelijking met “een 10 jaar oude Skoda”.
Ik heb Skoda gereden, dus ken het echt wel.
wimof zegt
Made in Germany, ik hoop net zo deugdelijk dan de jaren 90-2003 VW’s