• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“Britten willen niet meer voor Ferrari werken”

Auteur: jaapiyo, gepost 13 augustus 2023 om 14:54 – 7 Reacties

James Allison

Een bekend F1 journalist denkt te weten waarom Ferrari niet meer vooruit komt. Britten willen niet meer werken voor de Italianen, kennelijk.

Bij het F1 team van Ferrari is het crisas. Van een merk als Ferrari verwacht je dat het elk jaar meedoet om de titel. Aan geld geen gebrek en aan ‘magie’ nog minder. Weinig merken ter wereld hebben zoveel herkenbaarheid en aantrekkingskracht als Ferrari. Toch stamt de laatste titel van Ferrari uit 2008. Toen won het het WK voor constructeurs. Een jaar eerder werd de laatste titel bij de coureurs gewonnen, met Kimi Raikkonen achter het stuur.

We zijn inmiddels dus vijftien jaar verder en in de tussentijd heeft Ferrari het moeten doen met af en toe een overwinning. In 2010, 2012, 2017 en 2018 kwam men nog aardig in de buurt van een titelgevecht. Maar er hebben ook jaren tussengezeten zonder overwinningen. Dat is wel een magere score te noemen.

De paniek wordt dan ook steeds groter in Maranello, zo lijkt het. Mattia Binotto moest na afgelopen seizoen vertrekken als teambaas. Eigenlijk gek, want onder zijn leiding en dankzij zijn strategie om alles in te zetten op het nieuwe reglement, beleefde Ferrari aan het begin van 2022 eindelijk weer een opleving. Even leek het stijgerende paard op weg naar beide titels. Totdat Red Bull de RB18 slanker en beter maakte.

In plaats van Binotto kwam Vasseur over van Alfa Romeo. Maar de Fransman heeft de hete adem van CEO Vigna en einbaas Elkann in zijn nek. Hij lijkt niet te mogen doen wat nodig is om Ferrari weer terug aan de top te krijgen. En daarbij speelt volgens F1 journalist Peter Windsor dat getalenteerde Britse techneuten, niet meer naar Ferrari durven te komen vanwege de toxische werksfeer.

Dit zou volgens WIndsor te maken hebben met het onstlag van James Allison. Deze Britse ontwerper is nu weer aan de slag bij Mercedes. Voorheen werkte hij daar ook al even, maar hij had ook een periode bij Ferrari. Allison maakte destijds bekend dat hij stopte in Maranello omdat zijn vrouw ziek werd en hij terug wilde naar Engeland. Maar volgens Windsor, heeft Ferrari hem zonder pardon aan de kant geschoven ondanks de ziekte van zijn vrouw. Dit zou kwaad bloed hebben gezet bij andere Britse techneuten, die nu wel twee keer nadenken voordat ze zich in het Italiaanse wespennest storten.

Het is maar een theorie van een journalist die ooit het USF1 team wilde oprichten. Maar goed, het strookt wel met het feit dat niemand van Red Bull kennelijk naar Ferrari wilde overstappen. De Italianen probeerden dat zelfs af te dwingen door Laurent Mekies te verbieden voor het einde van zijn gardening leave periode naar Alpha Tauri te gaan. Maar ze vingen alsnog bot.

Zeker nu het budget cap betekent dat je niet zomaar iedereen een extra bak geld kan geven, kan dit wel problematisch zijn voor Ferrari. Het beste team bestaat immers uit de beste mensen. Als je die niet meer kan aantrekken, wordt het allemaal lastig. Wil jij nog wel werken voor Ferrari? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Red Bull dankt succes aan lichte straf
  • chrashes leclerc
    Crashes Leclerc waren de schuld van Red Bull
  • Ferrari maakt het Red Bull maximaal lastig Mekies te halen
  • Red Bull: "Interesse Ferrari in Horner en Newey kost ons miljoenen"

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Formule 1, james-allison

Vorig bericht: « Autoblog Spot van de Week: Renault Twizy Sport F1
Volgend bericht: Mijn Auto video: BMW X7 xDrive 40d van Jeffrey »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    13 augustus 2023 om 15:20

    De grootste successen van Ferrari werden gevierd in tijden dat de Italianen het op de sleutelposities NIET voor het zeggen hadden. Dat zegt denk ik al genoeg.

    Login om te reageren
    • ericc zegt

      13 augustus 2023 om 18:15

      Inderdaad , enkel met Montezemello in de jaren zeventig maar toen was technologie nog niet doorslaggevend.

      Login om te reageren
      • maarteno zegt

        13 augustus 2023 om 19:04

        Di Montezemello was ook de man die het Schumacher tijdperk leidde en daar idd Brawn, Byrne, Todt het voor het zeggen liet en de politiek weg hield van Schumacher.

        Login om te reageren
  2. sanderkomnogeensergens zegt

    13 augustus 2023 om 17:55

    Je weet gewoon als er Italianen aan de macht zijn gaat het mis bij Ferrari. Maar als Britten niet meer willen. Dan kan het wel eens heel moeilijk voor ze worden.

    Login om te reageren
  3. driver79 zegt

    13 augustus 2023 om 19:09

    Garantie voor veel passie maar ook chaos

    Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    13 augustus 2023 om 20:23

    Zou geen enkel probleem hebben om voor Ferrari te werken. Maar omgekeerd is dat gegarandeerd een ander verhaal . . . 😂

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    14 augustus 2023 om 07:08

    De charme van Ferrari is vooral dat het niet het zoveelste Britse team is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North