Bugatti is er bijna doorheen: nog 50 Veyrons over

Auteur: , 67 Reacties

Nog vijftig te gaan en dan zijn ze er ein-de-lijk doorheen. Na acht jaar is de vierhonderdste Veyron verkocht en kan het aftellen beginnen. *Plop*.

De totale productieserie van de Veyron is, inclusief speciale edities, namelijk beperkt tot 450 stuks. Nummertje vierhonderd is trouwens een Grand Sport Vitesse uit de Legend-serie, opgedragen aan Jean-Pierre Wimille en bestemd voor de zandbak van het Midden-Oosten. Niet bepaald de eerste die vanuit Molsheim die kant op gaat. Prijskaartje van deze exclusieve snelheidsduivel? 2,13 miljoen ex belastingen.

Alle cijfers op een rijtje: sinds 2005 verkocht de Franse autobouwer alle 300 coupémodellen en 100 van de 150 roadsters. Juist: de vijftig ‘leftover’ Veyrons zijn dakloos. Maar wel vijftig stuks van wat op dit moment de snelste roadster ter wereld is. Klinkt als ‘verkocht’.

Bugatti is niet vies van een beetje zelfbevlekking en wij-van-wc-eend en noemt de Veyron “één van de technologisch meest hoogstaande huzarenstukjes uit de automobielhistorie”. Waarheid als een koe? Of eerder een tikkie overdreven?



67 reacties

2,13 miljoen euro voor een verbouwde Passat. Sure!!!!
@cocksdriveaudi: héé goede grap man! Ga er wat mee doen (:! -,-
@cocksdriveaudi: een passat met een middenmotor haha
Ik wist eerlijk gezegd niet dat ze nog gemaakt werden :P
@stephano: als ze van de laatste 5 nog een veel sterkere versie maken, is dat nog wel een leuke special…maar die kleurtjes die ze erop gooien en dan zeggen dat het een ‘nieuwe’ ‘special’ mogen ze idd weglaten….
Ga er maar aanstaan, 50 speciale edities verzinnen om ook de laatste 50 nog te kunnen verkopen.
@mashell: bugatti veyron the last edition
@r32turbo: Bugatti Veyron first to last edition
@familieman: ook mogenlijk. Dan krijg je paars met rood en dan mag je 350.000$ weer bij betalen:p
@mashell: Bugatti Veyron grand tour middle east 2013 edition
@mashell: bugatti veyron ultima edition, en dan de kleuren stelling van de ultima edition kever
Kan iemand mij uitleggen waarom VAG zoveel moeite doet om maar alle exemplaren te verkopen? Ze gaan nou niet echt als warme broodjes over de toonbank. Enige reden die ik kan bedenken is dat het hele businessplan achter de Veyron is afgestemd op 450 stuks, maar volgens mij lijden ze sowieso verlies op iedere Veyron. En bovendien ging het hier om een prestigeproject van het VAG-concern. De Veyron is hun technologisch uithangbord. Waar andere merken bekendheid creëren met successen in de racerij, heeft VAG geprobeerd één van de technologisch meest hoogstaande huzarenstukjes uit de automobielhistorie te maken, zoals @Carmiggelt het zegt.

Om ook maar een antwoord te geven op zijn vraag: Het is een indrukwekkend staaltje techniek. En dan heb ik het niet over de acceleratietijden of de topsnelheid, want in dat opzicht zijn er autobouwers die in de buurt komen voor 1/4 van de prijs. De dagelijkse bruikbaarheid is wat ik indrukwekkend vind. Toch ben ik ondertussen zo ontzettend uitgekeken op deze auto. Trek de stekker er gewoon uit VAG, i.p.v. ze ons maar door de strot af te duwen.
@berlinetta: Ze leiden inderdaad op elke Veyron verlies, maar dat komt doordat de ontwikkelingskosten zeer hoog zijn. De kostprijs van de onderdelen ligt wel lager dan de verkoopprijs. Dus hoe meer Bugatti er verkoopt hoe minder groot het verlies zal zijn.
@kickass: Daar zit wat in. Had ik nog niet aan gedacht. Maar even afgezien om de bedragen die ermee gemoeid zijn, dan weet ik nog niet welk gezichtsverlies het ergst is:
de Veyron compleet uitmelken om ze maar te kunnen verkopen of de stekker eruit trekken en eigenlijk toegeven dat hun doelstelling toch niet helemaal gehaald is.
@kickass: De bedragen waar het om gaat zijn echter zo groot dat die 50 meer of minder eigenlijk ook geen zin meer hebben. Toen de Veyron (coupé) gelanceerd werd was het verhaal dat ze er 300 gingen verkopen voor 1 miljoen terwijl de werkelijke kosten op 5 miljoen lagen…dat zou betekenen dat ze zo’n 1,5 miljard in de ontwikkeling hebben gestopt. Stel je verkoopt er nou nog met pijn en moeite 50 a 2 miljoen…heb je 100 miljoen, gaan de kosten van de hele marketing operatie nog vanaf…Kortom dat stelt niks voor in the bigger scheme of things.

Ondertussen loop je wel de marktwaarde van Bugatti (en in het verlengde daarvan VAG) te vernachelen omdat iedere autoliefhebber inmiddels weet dat ze dat ding aan de straatstenen niet kwijt kunnen, terwijl als Ferrari 500 LaFerrari’s op de markt brengt voor 1 miljoen per stuk er ongezien 1500 man op de stoep staan die smeken om er aub eentje te mogen kopen.

Ze moeten gewoon ophouden om dit dode paard te trekken.
@jaapiyo: dat ziet er een beetje raar uit zo…ik bedoel om AAN dit dode paard te trekken…maar eigenlijk…same difference.
@jaapiyo: Hoezo aan de straatstenen niet kwijt kunnen? Ze verkopen niet bij de vleet nee maar vergeet ook niet dat de wereld niet wemelt van de mensen die dit soort auto’s kunnen kopen en toch verkopen ze zo af en toe toch nog zo’n ding.

Ik ga er gemakshalve vanuit dat VAG prima weet wat ze aan het doen zijn. Ik denk dat ze die laatste 50 stuks ook nog wel weten te slijten, het is al heel wat dat ze hun doel al bijna gehaald hebben. Naar verwachting gaat de marktwaarde van Bugatti hier ook echt niet aan onderdoor. Vergeet ook niet dat dit project is opgezet voor prestige, daar hebben ze een flink aantal jaar geleden een behoorlijke klapper mee kunnen maken en nog steeds is het een zeer exclusief speeltje. Dat ze er een aantal Special Editions van moeten maken om ze te slijten vind ik niet zo vreemd.
@vondeyck: Nou bijvoorbeeld in vergelijk met de LaFerrari die ik noemde…ok die kost niet twee miljoen, maar 1 miljoen vanaf fabriek (overigens datzelfde gold voor de Veyron toen die gelanceerd werd) maar die is al uitverkocht voordat iemand er ooit een gezien heeft en daar verkopen ze er 500 van…Je moet letterlijk door Ferrari uitgekozen worden om er eentje te mogen kopen. Toch wel een heel ander verhaal dan dit leuren met special editions…denk dat je blij mag zijn als je iets anders mag uitzoeken dan rode verf.

Ook de McLaren P1 is inmiddels uitverkocht…Ik vind dat toch in schril contrast staan met dit inmiddels toch wat sneue gebeuren rondom de Veyron. Het wordt nu toch een sportheld die zijn grote reputatie/belofte nooit helemaal heeft kunnen waarmaken en te lang doorgaat om dat alsnog te proberen terwijl iedereen ziet dat het beste er al lang af is.
@jaapiyo: Fair enough maar die wagens doen niet wat die Veyron doet. Daarnaast is een miljoen 8 jaar geleden niet hetzelfde als een miljoen nu. Een stukje merkbekendheid doet ook wonderen. McLaren en Ferrari zijn wel merken die veel minder exclusief zijn en meer aan marketing doen én meer historie meenemen (discutabel, I know) dus daardoor beter verkopen.

En toch produceert geen van bovengenoemde merken een auto die én luxe is én de 400 km/u grens overschrijdt. Ik vind het ook een uniek saaie wagen om te zien maar ben wel erg onder de indruk van de prestatie die ze ermee leveren.
@vondeyck: Sterker nog, op zich is een miljoen voor een dergelijke Ferrari of McLaren behoorlijk veel als je ziet waartoe die Veyron in staat is. Het zijn niet echt vergelijkbare auto’s.
@berlinetta: VAG zal leasemaatschappijen hebben waar je kunt kiezen uit VW, Seat en Skoda. Alleen van Mossel heeft al zo’n lease 26.000 contracten lopen. En da’s alleen midden-brabant maar voor zover ik weet.
Het is wel een technologisch hoogstaande auto, maar dat betekent niet dat ‘ie te pruimen is…
“één van de technologisch meest hoogstaande huzarenstukjes uit de automobielhistorie”, Vind een Citroen DS of (ouwe) mini al meer hoogstaand.
En mooier ook.
Het was leuk toen die nieuw was, nu vind ik hem verouderd.
@rob68: Ehh, niet bepaald een slimme reactie al zeg ik het zelf. Je kan de veyron een lelijk gedrocht vinden, maar een DS of mini verbleekt naast dit ding….
@emilio89:
Niet in hun tijd, toen waren beide concepten behoorlijk revolutionair…
De Veyron voelt na 8 jaar al de hete adem in de nek van de nieuwe generatie supercars. Bijna (of helemaal, dat wordt nog afwachten) even snel in rechte lijn, sneller in de bochten en (oh zo belangrijk…) milieuvriendelijk(er)…
@StijnB: het feit dat ze het 8 jaar volgehouden heb vind ik al zeer indrukwekkend.. En nog steeds staat Bugatti in de top van de supercars
@maxx1:
Supercars verschijnen niet elke dag (Porsche en Ferrari bijvoorbeeld maken er maar een per decennia), in dit segment heb je het rijk wat langer voor je dan bij dat van de stadswagens…
@rob68: de oude mini vindt jij technisch meer hoogstaand? Dat mag jij vinden, maar ik vind dat echt bagger onzin. De mini was namelijk destijds bedaxht als simpele auto voor de normale man. Ook in die tijd was er veel techniek voorhanden die expres niet gebruikt werd om de mibi simpel te houden. Misschien bedoel je dat de invloed van de mini in de autohistorie groter is dan die van de Veyron. Dat kan misschien kloppen
@dnadave: Het ontwerpen van een auto voor de gewone man die vernieuwend en goedkoop is is veel moeilijker dan een supercar bouwen.
@rob68: Hoogstaand is iets anders dan vernieuwend, de Mini en DS waren revolutionair vernieuwend. Hoogstaand in de zin van verheven (boven de auto’s van het klootjesvolk) gaat wel op voor de Veyron, zeker in de ogen van de mensen die er in rijden.
Hoezee! Ze zijn bijna uitverkocht! Nog ff en dan kunnen ze weer proberen om een mooie Bugatti maken die me wel kan bekoren. Eentje net zo mooi als de EB that is.
@toyotafortuner: de EB110 heeft helemaal niets maar dan ook niets te maken met Bugatti, hetzelfde als de Veyron. Niets anders als een dood schaap nieuw leven ingeblazen.
@cocksdriveaudi: en toch is ie oneindig x mooier, begeerlijker enzo dan de Veyron. De Veyron heeft gewoon de uitstraling van een pak vla. Net als 95% van alles wat VAG ooit heeft gemaakt.
@toyotafortuner: Dat zal ik zeker niet ontkennen!
@toyotafortuner: Ja eigenlijk gewoon volledig eens hiermee…al vond ik de EB110 ook al niet echt heel mooi (zeker het interieur niet…maar dat was het van Lambo’s en Ferrari’s in die tijd ook niet. Vind ik nog steeds altijd jammer die plastic jaren ’80 en jaren ’90 meuk in bijvoorbeeld de Ferrari 308 t/m F355 en de Lamborghini Diablo).
@jaapiyo: voor mij boeit dat niet zo, wat voor interieur… een dashboardknuffelaar ben ik zeker niet. Het geheel is gewoon mooi en dat telt voor mij.
Zo bijzonder is ie nou ook weer niet: De W16 is 2 aan elkaar gelaste V8’s en ja hij is helemaal met de hand gebouwd, dat kan ook niet anders met die aantallen.
@joekel: Nee klopt. Het is een fucking simpel ding, iedereen kan immers een auto 400+ laten rijden zonder noemenswaardig comfortverlies. Dat is enkel te wijten aan het aan elkaar lassen van 2 V8 motoren.
Wat een hoop valse lucht, mijn Midas is ook “één van de technologisch meest hoogstaande huzarenstukjes uit de automobielhistorie” met zijn -al in de jaren 80 door Gordon Murray ontwikkelde- undertrays en zijn unieke glasvezel monocoque. Maar die kost gelukkig maar een paar duizend euro en niet 2 miljoen. En ik loop er niet zo over te blazen. Dus waarom een Bugatti kopen als je ook een Midas kunt kopen. Je kunt toch nergens 400km/h rijden.
als ik het geld had, kocht ik er een.
Ik zal blij zijn als ze allemaal bij dubieuze types in de Emiraten e.d. gedumpt zijn, dan zijn we hopelijk ook verlost van die niet aflatende stroom kul berichten over deze moeilijk te slijten super VW.
Valt eigenlijk nog wel mee die 400 stuks. Had verwach dat er inmiddels al meer waren verkocht ivm al die special editions.
Tien jaar terug een indrukwekkend concept, nu oogt hij hopeloos te zwaar en verouderd. De geclaimde 0 tot 100 tijden konden door geen enkel gerenommeerd Duits autoblad worden behaald, en de nieuwe laferrari/P1 en Porsche hybride lijken mij minstens zo snel en zo goed gebouwd, en 50% minder duur.
Heeft ie in die acht jaar al een facelift gehad?
@kapitein187: ja, uit mijn hoofd heeft hij in 2010 de koplampen en wielen van de gs gekregen met een paar heel licht gewijzigde bumpers.
Waar veel puber-autobloggers zich niet van bewust zijn: ja…een of andere willekeurige tuner kan een skyline ook Veyron-achtige snelheden laten lopen. Maar dan loopt die auto wel als een opgevoerde scooter en is binnen een paar honderd km stuk. De veyron is echt in staat om betrouwbaar en luxe deze prestaties neer te leggen. En DAT is knap! Maar dat zie je in spelletjes en op papier niet terug.
@dnadave: helemaal mee eens. Het was een van de eerste hypercars die je elke dag kon gebruiken en die tot echt bizarre snelheden in staat is!
@bollegek: Niet mee eens…elke 4000 km moet je bijvoorbeeld verplicht de banden vervangen a 30.000 Euro per keer. De jaarlijkse onderhoudsbeurt zal ook geen 500 Euro kosten, laat staan als er wat stuk gaat. Om net te doen of je deze auto dagelijks kan rijden is onzin…er zijn zelfs verhalen van biljonairs die hun Veyron in een truck laten vervoeren naar een plaats waar ze de auto willen rijden, dan met ander vervoer naar die plaats gaan, daar de auto even rijden en dan weer op dezelfde manier terug. Is goedkoper dan met de auto zelf ergens heen rijden.

Niet voor niks staan er altijd veel Veyrons tweedehands te koop…veel mensen kopen er eentje ‘want Veyron’ en als dat nieuwtje eraf is moet ‘ie weer de deur uit. Daarbij blijkt uit de meeste serieuze testen dat het ding nog saai rijdt ook…te zwaar, AWD…heel snel in een rechte lijn maar anderzijds gewoon een soort snelle Audi.
@jaapiyo: dat is inderdaad jou mening. Want ik vindt dat het juist wel knap is om een auto te maken die met zo weinig drama 90% van alles supercars voorbij rijdt in een rechte lijn.

Dat de banden snel slijten en het onderhoud zo duur is begrijp ik ook. Maar dat komt natuurlijk ook doordat het gewicht van de auto icm de snelheden. Menig Ferrari is al lang uitgefikt…
Het nieuwtje is er wel af na 8 jaar. Zijn er nog zoveel biljonairs over dat VW er denkt 50 te kunnen verkopen? Ik vind het ambitieus.
@imaginenl: je hoeft niet bepaald een biljonair te zijn…
@kapitein187: maar zo’n auto koop je niet als je 2 miljoen hebt gespaard… Biljonair is misschien wat overdreven (ze bestaan niet eens) maar het aantal klanten dat in aanmerking komt om zo’n aanschaf te doen en ook werkelijk interesse heeft is op een paar handen te tellen.
Het zou mij echt verbazen als ze alle 50 verkocht worden.
@imaginenl: Harry Metcalfe die inmiddels helaas niet meer bij EVO zit heeft verslag gedaan van dat hij IIRC meereed in de stoet van de Mille Miglia met een Veyron GS Vitesse. De vertegenwoordiger van VAG/Bugatti die erbij zat meldde dat ze zich op klanten richten met een vermogen van 500 miljoen plus.
Eerste reactie “veredelde Passat” of zoiets.Veel sneller is de Bugatti ook niet he.Na 10 minuten is de tank leeg en ben je ongeveer 60km verderop(als het goed is bij een tankstation)Tanken,afrekenen,zegeltjes,etc.Dan kun je weer na de 400km/u.Na 10 minuten hetzelfde geouwehoer.Dus als de genoemde Passat diesel 200 rijdt is de kans groot dat hij voorbij komt als de Buggatist weer staat te tanken,haha.
@Alfarobert: Tel uit je winst! Én diesel rijden, én ook nog eens bezuinigen op je wagen. Kun je gerust een jaar of 40 nieuwe Passats blijven rijden.
Misschien dat ze er nog een paar aan die Perridon kunnen slijten.
Ik vraag me af waar die allemaal staan, in een loods op een achteraf industrieterrein ergens, of alle 50 bij de dealer?
@parsche: Alle 50 staan bij de haven van Rotterdam te wachten tussen alle Fiesta’s en 500’s.
Ein-de-lijk!
Het werd tijd voor wat nieuws!
Ik ben benieuwd wat we in de komende jaren van Bugatti kunnen verwachten
Eer dat ze die 50 verkocht hebben zijn we nog 5 jaar verder, dan weer 5 jaar de nieuwe ontwikkelen. Over 10 jaar een nieuwe Bugatti jongens!
Nu al 8 jaar! Dus eigelijk koop je al een al een oude auto? 2 handsje voor helft van het geld met zelfde vermogen en uiterlijk en niemand die het ziet. Welke gek koopt nu nog zo’n dure kever ?
@gerjan: je bent me echt net voor, ik zocht even op Mobile.de waar ze wel een leuk 2e hands exemplaar hebben staan van een oud vrouwtje.

Prijs voor Bugatti met 10.000 km : EUR 770.000. Dat is dus een afgeschrijving van 1.4 mln euro!

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bugatti-veyron-black-edition-crissier/184115898.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=4350&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&negativeFeatures=EXPORT
@lacker: en niet verkocht wordt. Hij staat nu voor 720.000 euro. Dat is 50.000 euro is een maand.
Nog ff en we kunnen op vakantie veilingen mee bieden op half uurtje rijden voor 60 euro.


Maar serieus er zal toch niemand echt serieus overwegen na 8 jaar nog zo n wagen aan te schaffen. De nummer laatst zal nog worden verkocht aan een verzamelaar die hem 30 jaar in de schuur laat staan km dan te laten veilen.
Ik zag ze opscheppen bij een programma dat ze hun auto’s van “1 miljoen+ wel verkochte wat Mclaren niet lukte met de F1”.

Kijken of ze nog zo lachen nu de P1 en La Ferrari in een schijntje van de tijd zijn uitverkocht.
Ik heb zo de indruk dat de meesten bij benadering weten dat de Veyron de Luxe-top van de VAG group is, maar de hoofddoelstelling was niet alleen hun know-how te bieden, maar ook alleen de echte superrijken te bereiken om hem in hoofdzaak als een hebbeding te hebben.
En trouwens, ook was het de bedoeling om hun race-ervaring in een luxe-outfit te gieten, waarbij ze de winstmarge op voorhand al berekend hadden, namelijk het incalculeren van de ontwerp & bouwkosten, gekoppeld aan de autoverkoop van al de modellen die VAG nu al op de markt heeft, en ze zo het zogezegde verlies per Veyron wel inkaseren, zo werkt een goed georganiseerde internationale firma voor zover ik dat ken en weet.

Zelf heb ik hem nog niet kunnen bestellen, maar ben er goed voor op weg, en er mogelijk twee ga bestellen in de Grand Sport Vitesse uitvoering, met een Auro-3D uitvoering : http://www.auro-3d.com , in Super High End audio.
Blij dat ze er “ver rond” mee zijn!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).