Buitenkans: er staat een Italiaans sportwagenmerk te koop

Auteur: , 21 Reacties

Laat de Victor Muller in je los en ga aan de haal met een legendarische merknaam. Wie durft?

De eigenaar van ATS, voluit Automobili Turismo e Sport, heeft geen zin meer om verder te gaan met het merkje. Sinds 2012 is ATS in handen van ene Gianluca Gregis (LinkedIn) en hij belooft al een tijdje auto’s als de ATS 300 Leggera en de ATS Sport 1000 Street. Ondertussen is hij ook begonnen aan een nieuw automerkje, dat zijn eigen naam draag: Gregis Automobili, want hij is nogal fier op een automerk met z’n eigen naam. Letterlijke quote: “I admire Horacio’s work and what he created in 20 years with his brand. He is now the benchmark for everyone in sports cars market. I want to do the same!”. Zijn eerste Gregis-creatie is de in december gepresenteerde Leggera, hieronder afgebeeld.

Leggera

Maar Gregis is geen Musk en twee ‘automerken’ runnen is iets waar hij geen zin in heeft. Daarom wil hij zich volledig focussen op Gregis Automobili en ATS van de hand doen. Naast de merkrechten krijgt de koper ook alle assets, maar waaruit dat precies bestaat is niet duidelijk. Ook de vraagprijs is onbekend.

ATS werd oorspronkelijk opgestart door onder andere Giotto Bizzarrini en Carlo Chiti, beiden weggelopen uit Maranello na de grote leegloop bij Ferrari in de jaren zestig. Net als Feruccio L. hadden ze het doel om Ferrari te verslaan, met zowel straat- als raceauto’s, maar in 1965 ging de tent al op de fles. Totdat Gregis er in 2012 weer een draai aan gaf.

Kortom: een merk met een rijk verleden en amper productie-auto’s. What could possibly go wrong?



21 reacties

En je krijgt er gratis FC Parma bij.
@gregorius: nee
@rikdep: gelukkig maar, want die rechtsback kan er helemaal niets van!
Mijn voorspelling: alles gaat wrong…horen we nooit meer iets van.
@spidermann: Jammer maar helaas denk ik dat je gelijk hebt.
Misschien nog ergens een gekke Chinees vandaan trekken?
Die Leggera doet mij erg denken aan Wiesmann. Maar dan vast zonder de “Deutsche Gründlichkeit” en met Italiaanse ‘swing’?

En eerlijk gezegd lijkt ATS mij een kansloze missie. Je moet opboksen tegen merken die harder aan de weg timmeren, zoals Radial of Ariel.

Hoeveel mensen kopen een auto louter voor trackdays of vrijrijden? Net als Spyker blijft ook deze ATS een gereanimeerd lijk te zijn.

Al zou ik Spyker wel willen overnemen, want die bouwen nog straatauto’s.
Hahaha, die laatste zin, geniaal ;-)
Wel raar… Een paar maanden geleden was er het nieuws dat ze naar dr Canarische eilanden gingen verhuizen (ja het geld zeker?) en niet langer in Italië zouden blijven en dan nu dit… Volgens mij stinkt dit zaakje een beetje…
@w0o0dy: rechtszaak tussen de TWEE eigenaren.
Lijken wel thesis koplampen. Een Italiaanse wiesman look a like. Zal vast geen m5 blok hebben.
@rolov: Daar dacht ik ook aan inderdaad. De ATS sport heeft dan trouwens weer erg veel weg van een Radical. Niet de meeste creatieve Italianen wellicht.
Van welk zijn die velgen onder de leggera?
@ettie: en dan nog het woord merk ergens tussen gedrukt
@ettie: Lijken mij Borrani’s.
@asci: dankje, ik kende de velgen zelf wel en wist dat de naam zoiets moest zijn, ik kwam alleen telkens op de naam van die ovens.
“Zijn eerste Gregis-creatie is de in december gepresenteerde Leggera, hieronder afgebeeld.” @ricardo: Daar staat een Gregis Miranda Roadster afgebeeld. De Gregis Leggera is de door jou vermelde ATS 300 Leggera met een nieuwe badge.
Een mix van een radical en nog wat en een pontiac met wat wiessman dingetjes
Geen gemis dus gewoon opdoeken die handel
Ik kon ATS alleen van de obscure aftermarket velgen en het F1 team waar Jan Lammers ooit mee van P4 aan de GP in Long Beach begon..
Dat het hok hem na een halve ronde in de steek liet met een gebroken aandrijfas mocht de pret niet drukken.

Dat ATS was immers het toonbeeld van Duitse degelijkheid..
Don’t care… Toch lellek spul…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).