• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Cadillac V12 komt er aan?

Auteur: autoblogger, gepost 22 maart 2007 om 14:14 – 37 Reacties

Cadillac Sixteen Concept


Het Amerikaanse autoweek (zijn die even betrouwbaar als de Nederlandse?) schreef afgelopen week dat Cadillac bezig is met de ontwikkeling van een V12 topmodel. Qua design zou er inspiratie zijn opgedaan van de 2003 Cadillac Sixteen concept car. We hebben het hier dus over een Cadillac Twelve!

Eind vorig jaar konden we nog melden dat General Motors besloten had dat de wereld nog niet toe is aan een über Cadillac. Een productiemodel zou een paar ton gaan kosten en een auto als bijvoorbeeld de Maybach van concurrent DaimlerChrysler, verkoopt momenteel te weinig. Een maatje kleiner lijkt echter geen probleem, als we de woorden van GM topman Bob Lutz mogen geloven. In een interview liet de beste man weten dat men in Australie al bezig is met de ontwikkeling van een nieuwe V12, het hart van de nieuwe Cadillac S-klasse (via autonews.com).

Ook interessant!

  • Cadillac wil je het summum van relaxt rijden geven
  • Cadillac toont officiële Lyriq en kondigt afscheid ICE aan
  • Gordon Murray komt deze maand met nieuwe V12 supercar!
  • Er komt een héle leuke versie van de Aston Martin Vantage

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Cadillac, GM

Vorig bericht: « Mini Clubman gespot
Volgend bericht: Opzouten met je truck »

Lees Interacties

Reacties

  1. AMG zegt

    22 maart 2007 om 14:23

    Ik vin er niks aan! Doe mij maar een MB S600 Lang

    Login om te reageren
  2. David USA zegt

    22 maart 2007 om 14:24

    Dik!!! Beter dan die spuuglelijke Maybachs!

    Login om te reageren
  3. PieterA zegt

    22 maart 2007 om 14:25

    Spijtig dat ze niet voor de oorspronkelijke V16 zijn gegaan uit het prototype. Die was nog eens hi-tech vanwege zn looks en de mogelijkheid tot afsluiten van cilinders. De wagen werkte ook, getuige de reportage ervan in Top Gear.

    Login om te reageren
  4. Zoef zegt

    22 maart 2007 om 14:29

    Wat heeft het voor zin als binnen 5 jaar alle auto’s groter dan een Smart zullen verboden worden?

    Lees en huiver, vooral de laatste alinea:

    http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_412502.html?wt.bron=homeArt5

    Login om te reageren
  5. beschuitfluiter zegt

    22 maart 2007 om 14:37

    Dat is een zeer verontrustend artikel Zoef. Kan de strop betekenen voor alle leuke auto’s… :(

    Wordt je ‘klassieke’ auto wél een stuk gewilder natuurlijk

    Login om te reageren
  6. Hansie! zegt

    22 maart 2007 om 14:41

    PieterA :

    Over dat afsluiten van cilinders.
    Volgens mij kan de chrysler 300 C dat ook.

    Login om te reageren
  7. Vee zegt

    22 maart 2007 om 14:53

    hijs mooi zag hem al in de film click met adam sandler en dacht toen al wauw!!

    Login om te reageren
  8. Citrofiel zegt

    22 maart 2007 om 14:58

    Hij ziet er iig stukken beter uit dan de andere auto’s in die klasse, onderscheidender. Laat maar komen!

    Login om te reageren
  9. Nico zegt

    22 maart 2007 om 14:58

    Dat laat de autoindustrie immers nooit toe joh

    Login om te reageren
  10. Citrofiel zegt

    22 maart 2007 om 15:00

    @ Zoef; Heb je nou je zin!? Je hebt me bang gemaakt… :( Heel eng, ik hoop dat de autoindustrie dat niet toelaat. Ik wist niet dat die uitstootnormen verplicht waren. Of komt dat alleen doordat niemand zich er gewoonweg aan houdt? :?

    Login om te reageren
  11. L-M zegt

    22 maart 2007 om 15:49

    Ach we hebben hier een Cadillac V8 staan en vind niet dat hij zo snel vooruit gaat . hopelijk is deze al iets wat beter want wat die Amerikanen uit een V8 halen doen ze in Japan met de helft van de cilinders.

    Login om te reageren
  12. Alfaxa zegt

    22 maart 2007 om 16:09

    @David USA
    Dit is de Cadillac Sixteen hoor. Die was al uit.

    Login om te reageren
  13. David USA zegt

    22 maart 2007 om 16:13

    @ Alfaxa. Dat weet ik hoor.. Maar dan mag ik toch nog wel even melden dat is veel mooier is dan een Maybach

    Login om te reageren
  14. Alfaxa zegt

    22 maart 2007 om 16:14

    Ik dacht ff dat je het niet door had. ;)

    Login om te reageren
  15. Benny zegt

    22 maart 2007 om 16:18

    Leuk, deze auto kan dan ook weer door ehhhhh niemand gekocht worden.

    Login om te reageren
  16. David USA zegt

    22 maart 2007 om 16:24

    No problemo ;)

    Login om te reageren
  17. David USA zegt

    22 maart 2007 om 16:26

    @ L-M, ja alleen zien die japanners er niet uit en zijn ontworpen zonder een grijntje emotie.. En dan kun je wel komen met een NSX, Skyline, Supra etc.. Alleen die halen het qua design niet bij de nieuwe Mustang, Camaro en Challenger.. om maar eens even wat te noemen. Maar dat neemt niet weg dat Japanners betere motor bouwers zijn.

    Login om te reageren
  18. Phycenz zegt

    22 maart 2007 om 16:27

    “Die was al uit”…?
    De ‘echte’ Sixteen was er alleen in concept vorm, deze zou wellicht in productie kunnen gaan.

    Login om te reageren
  19. Cedric zegt

    22 maart 2007 om 16:32

    @Zoef: volgens mij gaat dat heus niet gebeuren. Volgens mij gaat er bij de aankoop van een wagen toch wel een paar procenten naar de staat, dus hoe minder autos verkocht zullen worden hoe minder opbrengst dus ook voor de staat :P

    Login om te reageren
  20. lincoln mark8 zegt

    22 maart 2007 om 16:45

    beter …..cadillac was toch altijd de royce rolls onder de automobielen

    Login om te reageren
  21. David USA zegt

    22 maart 2007 om 17:16

    Haha, leuk citaat lincoln mark8!!

    Login om te reageren
  22. RubenBaeten zegt

    22 maart 2007 om 17:48

    Eindelijk. We need a modern-day Eldorado Brougham!

    Destijds (1957-1960) de duurste auto ter wereld, met luchtvering, memory seats en magnetische champagneglazen. Hier is Cadillac goed in, niet in kleine Saabs ombouwen.

    Login om te reageren
  23. Ted zegt

    22 maart 2007 om 18:55

    Low-tech gedrocht die niets toevoegt en waar niemand op zit te wachten.
    Wel een leuke auto als batman uit gaat.

    Login om te reageren
  24. Henk zegt

    22 maart 2007 om 19:59

    stukje van Autoweek:

    General Motors werkt in Australië aan een fabriek voor V12-motoren voor het merk Holden. Ook Cadillac gaat dit nieuwe motorblok gebruiken voor een nieuw twaalfcilinder vlaggenschip. De nieuwe motor bestaat uit twee aan elkaar gesmede 3,6-liter V6’en.
    De krachtbron krijgt een cilinderinhoud van 7,2-liter met 600 pk en een maximale trekkracht van dik 730 Nm. Om het brandstofverbruik binnen de perken te houden, schakelen de cilinder uit als rustig wordt gereden. Cadillac wil er mee in eigen land de concurrentie aangaan met de duurste Mercedes S-klasses, BMW’s 7-series en Lexus LS’en.

    hoezo simpel een v12 maken

    Login om te reageren
  25. freek zegt

    22 maart 2007 om 20:10

    back to the 70ties

    Login om te reageren
  26. Cars zegt

    22 maart 2007 om 20:25

    Te modern.

    Login om te reageren
  27. Y. zegt

    22 maart 2007 om 20:52

    Ha fijn: nog groter, nog nuttelozer, nog vervuilender.

    Wat is dat toch met de mensheid in het algemeen en Amerikanen in het bijzonder? Is het dan nooit genoeg? Wordt het niet es tijd voor iets beters dan dit soort nonsens?

    Bah. :(

    Login om te reageren
  28. RubenBaeten zegt

    22 maart 2007 om 21:40

    @Y: Ik zie de cilinders van de V12-motoren van BMW, Mercedes, Audi/Lamborghini etc. zichzelf niet uitschakelen bij lage belasting. Waarom heb je geen kritiek op die vervuilende, nutteloze motoren? Oh ja… Ze zijn niet Amerikaans, dus dan is het goed. :S

    Login om te reageren
  29. Xemurai zegt

    22 maart 2007 om 21:44

    Deze car had oorspronkelijk een v16! Was paar jaar geleden op top gear

    Login om te reageren
  30. david usa zegt

    22 maart 2007 om 22:39

    @ Y. Als je iets hebt tegen grote auto’s die vervuilend zijn, wat zoek je dan op deze site???

    Login om te reageren
  31. Ted zegt

    22 maart 2007 om 22:44

    Eind jaren 70 had je al caddilacs die op 4, 6 of 8 cilinders reden, alnaar gelang het gevraagde vermogen. Dus niet echt vernieuwend. En een V8 caddilac op 4 cilinders is nog altijd onzuiniger dan een v8 van mercedes of bmw

    Login om te reageren
  32. Hansie! zegt

    23 maart 2007 om 09:18

    David USA :

    Of japanners het niet halen bij Amerikanen kwa ontwerp weet ik niet hoor,
    tis een kwestie van smaak.
    De 1 houd van muscle cars die erg slecht ontworpen zuipende motoren hebben
    De ander houd van de kleinere japaners die snel en functioneel zijn.

    ik behoor tot de laatste,
    doe mij maar een 3000 gt boven een mustang

    Login om te reageren
  33. RubenBaeten zegt

    23 maart 2007 om 10:15

    @Hansie: ‘Erg slecht ontworpen’, waar baseer je dat op? De Chevy smallblock is inmiddels vijftig jaar oud en al tijden de meest gebouwde motor ter wereld. Daar mag je aardig wat hoogtoerige Japanse blokjes tegenover zetten.

    Maar ik begrijp je punt qua power/verbruik, efficiëntie is iets wat de Amerikanen niet beheersen.

    @Ted: Cadillac was idd pionier op dit gebied en kwam voor modeljaar 1980 al met de V8-6-4. Al was die helaas zijn tijd te ver vooruit, want voorzien van onbetrouwbare electronica… Dat zullen ze dit keer beter doen (veel andere GM-modellen hebben al uitschakelbare cilinders).

    Login om te reageren
  34. Thomaars zegt

    24 maart 2007 om 00:08

    waarom geen 16 cylinders, von echt ubervet. tegenwoordig zit overal al 12 cylinders in. doe is een keertje orgineel en ga voor groot…..

    Login om te reageren
  35. autoblogger zegt

    28 maart 2007 om 22:08

    Grappig, de Amerikaanse autoweek is dus ook niet echt betrouwbaar, zo lijkt…

    Het Australische GoAuto laat weten dat Holden ontkent dat er gewerkt wordt aan een V12: HOLDEN’S engineering chief has flatly rejected reports that the company is developing a V12 engine and platform for a new flagship Cadillac model that would rival the Mercedes-Benz S-class.

    “It’s definitely not happening,” Holden’s executive director of engineering Tony Hyde told GoAuto this week.

    The automotive world has been buzzing in recent days over reports quoting General Motors vice-chairman Bob Lutz as saying that development work is “well under way” in Australia for the car, which would be based on the Sixteen concept shown at the 2003 Detroit motor show.

    It was the subject of a cover story in the US weekly magazine AutoWeek and was subsequently picked up by international and Australian media.

    Mr Lutz, GM’s global product development chief, is reported to have said at a Hummer dealership opening in Britain that Australian engineers were already working on the new V12 engine.

    AutoWeek claims the 7.2-litre V12 engine is basically two 3.6-litre Commodore V6s joined together on a common crankshaft, that it develops around 390kW/680Nm and has features such as direct injection and cylinder deactivation (which shuts down six cylinders when cruising to improve fuel consumption).

    The reports say the V12 is already being tested at Holden’s Lang Lang test track in Victoria.

    However, Mr Hyde said that Holden was not working on anything remotely like a V12 Cadillac. “We are definitely not doing it,” he said. “It might be possible to join two V6s, but we are not doing it.

    Bron: http://www.goauto.com.au/mellor/mellor.nsf/story2/FA6A16A2AC028D6ACA2572AC000C16EF

    Login om te reageren
  36. Hoi zegt

    13 juni 2007 om 23:06

    ik vind het een zeer mooie auto. Beter dan al die bmw”s M serie en andere concurenten zoals mayback. Vooral omdat die 16 cilindertjes heeft. Trouwens sommige mensen zeggen dat amerikanen niet veel uit hun blok halen. Deze heeft dan als je de helft neemt van de V16, dus v8, een pk vermogen van 500! toch wel leuk. Ik heb gehoord dat die trouwens iets van 1 op 7 maar reed..

    Login om te reageren
  37. Rob USA zegt

    9 juli 2007 om 00:19

    superrr mooie auto, laat maar gauw komen.Let’s kick some german ass !! :)
    Dat is nog eens een geweldig ontwerp.Ik had hem idd ook al veel eerder gespot met de 16 cil
    in een autoblad.Doe mij maar dan toch de 16 cil aub.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North