• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Cadillac V-series: de V van Vroaaaaaap

Auteur: RubenBaeten, gepost 10 oktober 2007 om 21:16 – 33 Reacties

Cadillac V-series


Ding dong: Cadillac aan de deur. Of de redactie misschien even een rondje zou willen blazen met de STS-V en XLR-V, twee snelle Yanks die nieuw in de Benelux geïntroduceerd worden. Terwijl Smoke kotsend het toilet opzocht, Wouter het plots druk had met andere dingen en Sacha mompelde dat hij het tegenwoordig niet meer zo heeft op achtcilinders, stond ik koeltjes op en stapte naar voren om mijn komst te bevestigen. Dat Cadillac mijn merk is en een V-series mijn eerste keus zou zijn als ik een ton te besteden had vertelde ik er niet bij, maar het schijnt dat de beste man even goed moest kijken welke van de twee uitgestoken lichaamsdelen hij de hand moest drukken.

Om ‘het nieuwe Cadillac’, zonder roze vleugels of Elvis, in Europa in de kijker te zetten toert het merk momenteel van land naar land met hun topmodellen. Afgelopen dinsdag was het circus neergestreken op het RDW testcircuit in Lelystad. Na een korte GM persbabbel, waarin onder meer duidelijk werd dat de langverwachte 600+ pk über-Corvette in 2008 echt komt, kon er gereden worden.

Cadillac V-series

Beide V-series mocht ik eerst eens over de ‘oval’ van de RDW jagen, wat vooral een leuke ervaring is maar je verder niet bijster veel vertelt over de auto’s. Behalve dat ze met een enorme vaart richting begrenzers gaan, en dat een head-up display erg handig is als je in een kombocht wilt weten hoe hard je precies rijdt zonder jezelf langs de vangrail te smeren. Ook is het leuk om met 190 in zo’n bocht je linkerbeen even op te tillen; de G-krachten zijn niet kinderachtig.

Cadillac V-series

In de *kuch* pittoreske omgeving van Lelystad begon vervolgens het echte werk. Ooit waren lange, lege wegen het enige positieve dat ik aan Flevoland kon ontdekken, maar dankzij de arm der pet is zelfs dat ene pluspuntje verleden tijd. Een aantal besnorde motormuisjes was even weggeslopen van de lederseksboerderij en stond achter verscheidene struiken langs overzichtelijke wegen te wachten om de portemonnees van (uiteraard onschuldige) testrijders te rollen. Bedankt voor de leuke dag jongens enne, volgende keer beter.

Om te beginnen nam ik een STS-V mee: groot, zwaar, luxe, supercharged en met veel grote getallen zoals 476. 4,9. 250. En 99.950. Dat laatste kom je ook nooit overheen, want er is slechts één uitvoering – alles wat je nog aan kunt kruisen is de kleur.

Cadillac V-series

Maak niet de fout een cruiser als de STS-V af te tekenen tegen een sportwagen als bijvoorbeeld de M5. Het is het verschil tussen een bommetje en plat op je buik landen. Geen strakke kuipstoeltjes in de Cadillac, maar dikke halflederen zetels met verwarming voor en achter. Een relatief dun, sterk bekrachtigd stuur en een automaat met volstrekt nutteloze tiptronic-functie. Want zelf schakelen doe je dus niet in zo’n auto.

De blazer op de Northstar V8 is van orkaankracht. Hij schijnt dan ook ‘Bitch’ gedoopt te zijn. Het is zelfs zo erg dat ze de boring van de cilinders kleiner hebben gemaakt (van 4,6 naar 4,4 liter) zodat het blok steviger is en niet na de eerste acceleratiepoging op je schoot ligt. In de STS-V merk je weinig van al dat geweld – in alle rust vlieg je je rijbewijs voorbij.

Cadillac V-series

Heel anders wordt het als je in de XLR-V stapt, die dezelfde Northstar met iets minder pk’s herbergt maar ook 200 kg minder weegt. Het is geen geheim dat Cadillac deze auto op het platform van de Corvette gebouwd heeft, en dat wordt meteen duidelijk als je de motor boven de 3500 toeren laat klimmen. Want dan gaan de bekende klepjes in de uitlaat open en word jij heel erg blij. Het supercharger-gesis is duidelijker aanwezig en de acceleratie is bruter. De wegligging is dik in orde, zonder dat de auto te stug is voor zijn soort. En of je het dak nu open of dicht hebt, het ding is een headturner.

Je zou bijna vergeten om over de afwerking te zeuren, maar dat moet natuurlijk wel even. Want een windscherm dat schittert door afwezigheid, een opbergvakje uit een Aveo, een constant kraakje in de verstelbare stuurkolom en een opengehaalde vinger als je iets van onder de stoel wilt pakken, dat kan natuurlijk niet in een auto van €121.150. Dus Cadillac, doe daar maar even heel snel wat aan.

Cadillac V-series

Want verder is de XLR-V een absolute droom. Dat hoef je niet van mij aan te nemen, je mag het ook aan de petjes in die foute 306 vragen die ik met hoge snelheid en toeren inhaalde. Of de toeschouwers bij de kombaan. Of aan de wandelaars onder dat brede viaduct waar ik een kickdown even niet kon weerstaan.

Of wacht gewoon even en oordeel zelf, want de kans bestaat dat we over enige tijd zomaar een rijtest + filmpje met deze V’s gaan doen… Ik lig er in ieder geval vast wakker van. Voor de liefhebbers hebben we op Autojunk nog wat hi-res platen van de Cadillac V-Series.

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

Cadillac, CTS, Rijtest

Vorig bericht: « Video: onboard bij een salto van een Lancer Evo
Volgend bericht: DGB verneukt auto’s, maar dan ook echt goed »

Lees Interacties

Reacties

  1. Citrofiel zegt

    10 oktober 2007 om 21:19

    “maar het schijnt dat de beste man even goed moest kijken welke van de twee uitgestoken lichaamsdelen hij de hand moest drukken.”

    :lol: Betekent dit wat ik denk dat het betekent…? ;)

    Login om te reageren
  2. Luc zegt

    10 oktober 2007 om 21:19

    mooie impressie

    Login om te reageren
  3. Citrofiel zegt

    10 oktober 2007 om 21:22

    “Een aantal besnorde motormuisjes was even weggeslopen van de lederseksboerderij”
    ” in alle rust vlieg je je rijbewijs voorbij.”

    Je schrijft leuk Ruben! En helemaal te gek dat je ‘zomaar’ even met die bakken mocht scheuren!

    Login om te reageren
  4. bjajeys zegt

    10 oktober 2007 om 21:24

    wowowo die is mooi

    Login om te reageren
  5. w0o0dy zegt

    10 oktober 2007 om 21:33

    Inderdaad goed geschreven en leuk dat er weer eens wat anders langskomt! Jammer dat handfree filmen er niet in zat…..

    Login om te reageren
  6. Michiel zegt

    10 oktober 2007 om 21:36

    zozo die wil ik best in mijn garage hebben :D

    Login om te reageren
  7. vla zegt

    10 oktober 2007 om 21:48

    je houdt mss van Amerikanen, maar met je gevoel voor humor is niks mis :P …uitgestoken lichaamsdelen…priceless

    Login om te reageren
  8. Laus zegt

    10 oktober 2007 om 21:53

    wat een gave auto’s. Heerlijk. Nu nog een schappelijke leaseprijs :p

    Login om te reageren
  9. MarcO zegt

    10 oktober 2007 om 21:59

    ‘k ga niet twijfelen aan de superioriteit van een M5 boven de STS-V, maar had ik de centen om een vrije keuze te maken… stond toch de STS-V voor de deur. In mijn ogen net zo gaaf als het geschreven stukje.

    Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    10 oktober 2007 om 22:02

    topgear video van de XLR-V (niet echt positief, ahum)
    http://www.youtube.com/watch?v=MBUXf755hUU

    En de CTS-V (o.a. tegen de Audi S4) http://www.youtube.com/watch?v=BhQb2wJVPTg

    Login om te reageren
  11. RubenBaeten zegt

    10 oktober 2007 om 22:08

    @W0o0dy: Die is van een van Clarkson’s DVD’s, die ene die alleen over Amerika gaat (The Good, The Bad And The Ugly denk ik?). Top Gear heeft hem nooit getest, wel jammer want ik vraag me af hoeveel trager hij is dan een Corvette op hun track.

    Login om te reageren
  12. RubenBaeten zegt

    10 oktober 2007 om 22:08

    De XLR-V bedoel ik dus he, die CTS-V is wel van Top Gear.

    Login om te reageren
  13. RubenBaeten zegt

    10 oktober 2007 om 22:08

    En @iedereen, thanks voor de complimenten. :-)

    Login om te reageren
  14. Sander zegt

    10 oktober 2007 om 22:13

    Het kenteken van de bovenste foto doet ’t um.

    Login om te reageren
  15. Rob USA zegt

    10 oktober 2007 om 22:16

    @Ruben; Heerlijk stukje en ik kan niet wachten op de video.
    Ik heb ook nog in een gewone (zonder V) XLR gereden maar ik kon er maar net in met mijn 1.94 :( Ik denk dat het voor Wouter ook krap is.
    Vertel nou eens wat voor auto je laatste aanwinst is ?? Die 4 deurs ??
    P.S. Als GM de nieuwe ZR1 ook op deze manier komen promoten kan je mij
    gerust bellen!! Of de nieuwe Camaro :) die zit wat meer binnen mijn budget en
    valt wat gunstiger uit in de ( hoop dat hij nooit komt) nieuwe proefballon-plukzewet (=belasting heffen per motorinhoud).

    Login om te reageren
  16. august zegt

    10 oktober 2007 om 22:57

    Zo Ruben, puik stukje, dat zit humorsgewijs wel snor. Een ferme hoofdbuiging waardoor mijn petje vanzelf af gaat.

    Login om te reageren
  17. Alwood zegt

    10 oktober 2007 om 23:04

    jep, ontzettend leuk geschreven :D en vast een heel erg leuke auto om ‘normaal’ mee te rijden. maaaaar wil je er een keer snel mee over italiaanse bergweggetjes dan ben ik bang dat deze wagen je wat in de steek laat. Vooral van de XLR zit dat me dwars. Een wagen als de STS is gwn om mee te cruisen en af en toe een dikke burnout of stoplichtsprint :P

    Uiteindelijk is het toch JC die mij genoeg overtuigt dat ik de wagen(s) nooit wil hebben. Leuk om in te rijden… maar na een tijdje wil het oog aan de binnenkant ook wat. In ieder geval heb ik de grootste hekel aan kraakjes in het interieur, gesuis van banden, versnellingsbak, motor en wind vind ik niet eens zo’n probleem.

    Login om te reageren
  18. joep zegt

    11 oktober 2007 om 00:31

    Ook al ben ik niet direct gecharmeerd van de auto’s vind ik dit een erg leuk stuk om tel Lezen! Ik sluit me dan ook graag aan bij de hiervoor al geuitte complimenten.

    edit: sjezuss trek ik ff me ambtenaar alter-ego uit de kast of zo.. wat een tekst…

    Login om te reageren
  19. Robert zegt

    11 oktober 2007 om 07:01

    hoezo bitch???(foto 1) die xlr is wel mooi. Ik heb gehoord dat de kwaiteit van het interieur niet zo goed is van de sts. zal dan ook maar bj de xlr zijn.

    doe mij maar de f-versie van de lexus sc430 (als hij komt).

    Login om te reageren
  20. Baloni zegt

    11 oktober 2007 om 07:30

    Vette bak man :)

    Ik vind de achterkant vooral erg mooi!

    Login om te reageren
  21. RubenBaeten zegt

    11 oktober 2007 om 09:44

    @Rob: Het merk heb ik iig al verraden… ;-) Het is een oudje, ben nog wat werk eraan aan het doen, maar zodra het kan maak ik ff wat leuke foto’s voor Autojunk.

    @Alwood: Dat zijn af en toe best afknappers ja. Aan de andere kant kost een V tienduizenden euro’s minder dan vergelijkbare Duitsers, en dat moet ook ergens vandaan komen… In ieder geval blijven ze met elk nieuw model weer een stap voorwaarts maken, dus het komt ooit nog wel goed. ;-)

    Login om te reageren
  22. Markus zegt

    11 oktober 2007 om 10:47

    Leuk geschreven Ruben. Ik zou bijna een Cadillac willen na jouw verhaal :)

    Login om te reageren
  23. SugarFree zegt

    11 oktober 2007 om 13:08

    @ Autoblog redactie (behalve Ruben)

    Schaam jullie voor zoveel vooringenomenheid tav deze auto’s!
    (ik mag toch hopen dat het niet komt omdat het Amerikanen zijn?!)

    Verder: leuk geschreven stukkie tekst!
    Geen auto’s die op nr. 1 zouden staan bij dit bedrag, maar wél knappe prestaties van de Yank’s.

    Login om te reageren
  24. Job zegt

    11 oktober 2007 om 15:25

    leuk kenteken ook die eerste.

    Login om te reageren
  25. polomen zegt

    11 oktober 2007 om 16:02

    Da nummerbord, zo zou ik zo’n auto ook noemen.
    Het toppunt van lelijkheid: Cadilac XLR-V

    Login om te reageren
  26. lincoln zegt

    11 oktober 2007 om 16:59

    heerlijk voor je jongen .. lekker ongenuanceerd blasten met die handel.

    Login om te reageren
  27. Jeroen zegt

    11 oktober 2007 om 22:05

    lol die auto zag ik laatst rijden. hij ging net optrekken godse monster geluid :)

    Login om te reageren
  28. Jeroen zegt

    11 oktober 2007 om 22:16

    ik bedoel de xlr-v. en op de zijkant stond supercharged :)

    Login om te reageren
  29. Davidov zegt

    11 oktober 2007 om 23:46

    Prachtige auto’s die V-series van Cadillac :p

    Login om te reageren
  30. bozewolf zegt

    14 oktober 2007 om 20:17

    Ik vind het rukwagens wiens enige thuisvoordeel dat ze hadden (lage prijs) geneutraliseerd is door de export en al helemaal door de Nederlandse neuk-ze-in-de-anus wetten, MAARRrrrrr,

    wel een heel leuk geschreven stukje. Kudos.

    Login om te reageren
  31. SugarFree zegt

    15 oktober 2007 om 09:19

    @ bozewolf
    ‘rukwagens’
    ‘n*uk ze in de anus wetten’

    Eh, je zit op een autoblog beste knul.

    Daarnaast ontgaat je argumentatie mij volkooooooomen!
    Deze auto’s worden alom als goed beoordeeld door objectieve (tsja…) autojournalisten. Dat jíj het niks vindt, is oke. Maar beargumenteer dan ook eens wat beter.

    Login om te reageren
  32. rob zegt

    21 oktober 2007 om 22:28

    pppfffffff altijd mensen die het niet kunnen betalen , dus kraken ze het maar af . iedere auto heeft z,n voor en nadelen , waar ze ook vandaan komen .ikrij zelf een supercharged 5,7 ltr trans am formula uit 99 ben er zeer blij mee . en met me corvette zr1 nog meer hehehehehe alsik die lekker m5 ies en porches weg blaas hehehe . oh ja was laatst toen ik in spanje was zo,n mooie nieuwe m5 gaf het bij 240 op , en dat was met me trans am hehehe . maar die is gesupercharged das eigenlijk nie eerlijk

    Login om te reageren
  33. anoniem zegt

    12 december 2007 om 20:55

    ik hou van dit soort auto’s: sedan of coupe
    een belachelijk grote motor
    met een sportief uiterlijk en weggedrag

    ook al kennen ze dat in Amerika niet! =(

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North