Genoeg om niet alleen je banden, maar ook je velgen, remschijven en alles wat maar meedraait aan gort te raggen op het asfalt.
Nog niet zo lang geleden maakte Chevrolet bekend dat het nieuwste smaakje van de Camaro -de ZL1- 587 pk’s onder de kap krijgt. In de bedrijfskantine van de Texaanse tuner Hennessey werd daar heel even smakelijk om gelachen, om daarna direct een plan te smeden voor een tuningpakketje. Inmiddels zijn ze eruit en de pk-geile Amerikanen hebben besloten dat deze toch al retesnelle Camaro de beschikking krijgt over meer dan duizend pk. 1.026 Amerikaanse horsepower, wat gelijk staat aan 1.040 pk. Op je achterwielen! Knettergek! En wat willen we er graag een stukje mee rijden!
Logischerwijs was er voor dit resultaat wel iets meer nodig dan alleen een ander chipje. Sterker nog, het gehele 6.2 liter V8-blok uit de ZL1 mocht zijn biezen pakken en werd door Hennessey vervangen door een 7.0-liter LSX V8, inclusief twee turbo’s als watermeloenen. Deze HPE1000 Twin Turbo-upgrade bestaat uiteraard uit meer onderdelen, zoals sterkere zuigers, grotere brandstofinjectoren, andere elektronica en een RVS-uitlaatsysteem. We stellen ons zo voor dat dit moet klinken als een benzinedampsnuivend engelenkoor met een whisky- en sigarenverslaving. Komop Hennessey, geef eens heel gauw een video met motorgeluid vrij van dit ding.
Deze topversie wordt door Hennessey alleen geleverd met een handgeschakelde bak die is gekoppeld aan een heavy duty koppeling, automaatjes schijnen namelijk niet van zo’n pk-explosie te houden. Klinkt dat allemaal iets te ruig voor je toekomstige ZL1? Dan hebben ze ook nog pakketjes als de HPE600, HPE650, HPE700 en HPE800 in de aanbieding.
Omdat verder fotomateriaal nog ontbreekt tonen we hieronder de standaard ZL1 nog maar een keer. Ook geen straf.
Met dit ding moet je niet raar staan te kijken als je hierin eindigd…
1026 peekaa uit 7 liter ..
typisch Amerikaans ..
@lincoln: Idd, dit valt nog best mee… wat dacht je van een standaard Viper; een 8.3l met 517 pk… om eventjes te vergelijken: een Veyron SS heeft 1200 pk uit een 8.0l motor.
Amerikanen en autotechnologie … niet direct hun sterkste punt
@xilver: let wel veyron heeft 4(?) turbo’s viper niet (denk ik)
@bigcar: Dat is ook waar, in alle geval dat Viper-motortje is al een stevig blokje ;-)
@bigcar: De Veyron heeft een W16 8.0L met 4 Turbo’s. Dit een 7.0L V8 (dat is 0.875L per cilinder, meer dan een gemiddelde wijn-fles !!!) met 2 Turbo’s …
@dawwg: vraag me nu af hèm hoeveel nm koppel heeft dit ding dan (en v.a. hoeveel toeren beschikbaar?)?? ;)
@bigcar: Je voelt het al als je naar het gaspedaal kijkt…
@bigcar: De standaard LS7 heeft ~505pk en 640Nm, maar dat is dus voor de Turbo’s … 2x zoveel pk (1026pk), dus dat zal wel ~1180Nm trekkracht zijn, net zoals in de Venom GT.
@xilver:
als jij een opgepijpte Camaro wil vergelijken met een Veyron (die betaald moet worden door Golf klanten) is vrij dat “opmerkelijk” ..
zeker icm je laatste zin ..
@xilver:
Jij vergelijkt geen appels met peren maar appels met pannenkoeken.
@Laue: Krijg ik honger van al die appels en pannenkoeken.
Toegegeven, er bestaan betere vergelijkingen ;-)
@xilver: juist wel hun sterkste punt, ze halen niet het maximum eruit zodat de blokken lekker lang mee gaan :D
Heerlijk… Omdat het kan.
@dennisr: wat denk jij? maken of kraken? :P
@bigcar: Maken. Of sterker nog: massaproductie!
@bigcar: kraken (A), als dit ding 2x over de toonbank gaat heb ik respect voor dit ding. Wie wil nou 1026 pk op de achterwielen? en 1 op 1 rijden… tja het is wat je leuk vindt natuurlijk.
@maxx1: Omdat het kan. Je hebt al een Veyron, Porsche, Lambo, Ferrari en ander spul in de garage staan en nu wil je eens wat anders; en zie hier de Rambo-style USA Muscle Car !
PS: En volgend jaar ruil je uiteraard je TwinTurbo Lambo met 1500pk in als Hennessey eindelijk je bestelde Venom GT levert ;)
@dawwg: Nou nee, eigenlijk niet. ik zou dit nooit kopen. Ik denk ook niet dat je hierin 100 000 km probleemloos kan rijden.
@maxx1: Als ik het geld had, zal dit een van mijn autootjes worden. Hierbij dus mijn vote ;)
@jzaero: Boeieh, alsof je met zo’n auto 100 000km rijdt; kom op man, dit is voor leuke events of weekend-uitjes, niet voor woon-werk verkeer :roll:
@dawwg: Juist ja… Daarom wil ik hem toch juist ook ..? Of vat ik je verkeerd?
@dawwg: “zal dit ook een van mijn autootjes worden”, welke deel snap je niet :D?
@bigcar: speciaal voor @kaasboerin: KRAKEN! :twisted:
nee laat ze dat ding maar maken, hoef persoonlijk geen 1000pk+, de 540 van een Shelby GT500 os voor mij meer dan genoeg, maar al dit soort auto’s is welkom, hoeveel pk’s dan ook.. komt er een budget variant met 150 pk koop ik hem.. :lol:
@dennisr: Ach ja, dan ga ik maar effe opscheppen…
@kaasboerin: oke oke, ben al stil.. :oops:
Moet nog wennen aan de achterkant van de ZL1. 1026pk! Waar slaat het op het is gewoon veel en veel te veel. Uitgemolken motor heet dat.
@amg77: Het uitbreiden van het assortiment heet dat, Hennessey is sowiezo exclusief. Btw de ZL1 achterkant verschilt bijna niet van die van de andere, het spoilertje is ietwat groter, hij heeft 4 pijpen ipv 2, en de diffuser is een klein tikkeltje anders.
@kaasboerin: oh jah je hebt gelijk die 5 woorden zocht ik ( het uitbreiden van het assortiment ):P. i.p.v. de achterkant bedoelde ik de achterlampen vind ik een beetje anders.
@kaasboerin: Ja lekker komen ze nou mee heb net die kit besteld, had je de link gestuurd. Ben je bij JD op de rollenbank geweest daar woon ik namelijk.
@E34M5Touring: Haha, jij hebt dezelfde kit als ons hoor, ze hadden allang de 700hp, 800hp etc. kits in het assortiment.. :)
Ja dat is bij JD, 2x heen geweest, 1 van de hele weinige die 500 pk + kan meten.. Eindje rijden voor ons. ;)
@kaasboerin: Mooie kerel met een paar serieus snelle VAG producten onder z’n belt.
@E34M5Touring: Kom nou maar gauw langs als je je Cammy binnen hebt, effe draggen. :)
@kaasboerin: Ja dat doen we zeker ff, hebben jullie ook automaat? ik heb die torque converter van hennesey ook genomen schijnt goed te helpen voor een snelle start. Zeker ff meeten als ie hier is!
@amg77:
road-legal dragracer ..
rijdt waarschijnlijk niet echt comfortabel ..
gewoon een leuk vulgair ding om te hebben ..
@lincoln: kijk nu begrijp ikt thx, beter dan droge antwoorden van bepaalde mensen…
@amg77: Juist ja.. Als AMG er eentje had met 1000pk was het opeens te gek he?
@jzaero: nee absoluut niet, AMG is soieso anders dan tuners en er zou echt nooit maar dan ook noooit een AMG motor komen van 1000 plus pk. Het grootste blok ooit is 800 pk. En nee ik zou het niet cool vinden, het moet gewoon een normale supercar blijven en niet een ….. Ooh ja btw jzaero stop met het zo droog reageren tegen mij, ik kan ook foutjes maken.
@amg77: Daar gaat het mij ook niet om. Het slaat niet op je laatste discussie met mij over ESP, maar over je voorgaande reacties waarbij je in de rondte schreeuwt dat AMG beter is dan BMW, Audi of welk ander merk dan ook. Na een paar keer weten we het wel, maar blijf dan ook objectief tegenover je andere partijen. Ik ben bijvoorbeeld een groot BMW fan, dat geef ik openlijk toe, maar ik geef ook toe dat de BMW’s voor de deur bijvoorbeeld veel duurder en storingsgevoeliger is dan de Toyota die we hebben staan of dat Alfa Romeo veel mooiere auto’s maakt wat betreft design. AMG maakt veel bruter klinkende motoren (op de V10 van M na) en zijn koning in de hooligan uithangen, wat ik alleen maar kan bekoren en daar kom ik ook openlijk voor uit, maar ik heb bijvoorbeeld van jouw kant nog nooit iets objectiefs naar andere merken toe gezien, terwijl dat ik veel gevallen wel kon. Iets zoals “AMG IS DE BESTE!” zonder beargumentatie hebben we niks aan. Als je je merk wilt verdedigen doe dit met concrete feiten en niet met een subjectieve mening die over het web wordt gegooid, dat doet een fanboy, maar dan op een negatieve manier. Begrijp mij niet verkeerd, na BMW vind ik namelijk Mercedes van de Duitse drie een volwaardige concurrent en zeker de AMG producten.
@jzaero: Mooi verhaal, maar nu zeg je zelf ook ‘die is beter dan die’ en ‘die is mooier dan die’. Dé oplossing: zet overal effe ‘ik vind’ voor.. Ta da.. :)
@kaasboerin: snap ik, maar ik ben niet te beroerd om in bijvoorbeeld het afgelopen gesprek met jou, openlijk ervoor uit te komen dat BMW gewoon duurder en onderhoudsgevoelig kan zijn en dat het ook zijn negatieve punten heeft. Dat zijn gewoon feiten. Voor mij blijft BMW het beste omdat ik ermee ben opgegroeid, maar ik zie heus wel fouten. Dat een AMG makkelijker zijn staartje laat uitbreken is ook een feit, dat Alfa Romeo mooier is, is natuurlijk wel mijn mening, maar dat argument gebruik ik ook zelden. Objectief evalueren is effectief, zeker voor toekomstige ontwerpen (zelf ontwerp ik ook, vandaar..).
Als kleine toevoeging, een mening beargumenteren geeft zoveel meerwaarde, ik respecteer meningen, maar wel meningen waar over nagedacht is.
@jzaero: hey jzaero je zei net toch: ‘zelf ontwerp ik ook’? Doe je het met de hand of met de pc?? ( zo ja hoe heet het programma dat je gebruikt? Als je het wil zeggen natuurlijk ).
@amg77: ik doorloop een heel ontwerptraject waarbij eerst met de hand wordt geschetst om ideëen te genereren en vervolgens wanneer er een goed idee is gekomen, wordt deze in de computer gezet. Hiervoor gebruiken we Solidworks 2010 en eerst werkte ik ook met Unigraphics NX6. Allebei 3DCAD programmas.
En met de reacties van eerder, excuses voor het wat bot reageren dan :)
@jzaero: kijk zo kan je het ook zeggen. Veel beter,eigenlijk heb ik maar 1x echt letterlijk gezegt Mercedes is beter dan Audi en BMW ( zo niet dan excuses daarvoor ), dat was over de rs5, m3 en c63. Wie zegt dat ik Alleen van amg’s houdt? Ik praat er vaak over omdat ik er veel verstand van heb. BMW is ook heeel cool ik zeg niet dat BMW suckt.. Als dat zo over komt dan gebruik ik foute zinnen. Mijn excuses daarvoor :P zal erop letten later.
Zo’n Camaro is nog wel te pruimen… hillbilly-imago of niet…
Dit wil ik heel graag hebben. Nog nooit heb ik zo graag in een auto willen rijden als nu. Mijn 1.3 colt glxi heeft niet eens een tiende van de pk’s die dit monster heeft. Ik wil het. Hebbon.
@henkbobsjon:
voor 2-3000euro heb je al een amerikaan met minstens een V6, je Colt verkopen en een paar weekendjes werken?
@six-trey: Van een Amerikaanse V6 wordt je niet blij, dat weet jij ook.
@bozewolf:
een amerikaanse V6 of een 1.3 Colt, ik zou het wel weten ;)en minstens, hij is 19 jaar als hij een “moderne” wil zou een V8 onbetaalbaar zijn
@six-trey: Ik zou nu het liefst een ’67 mustang fastback of een oude charger r/t kopen ofzo. Maar de benzine is killing natuurlijk. Plus ik studeer in utrecht, dus echt veel rijden wordt het dan ook niet.
@henkbobsjon:
mijn eerste wagen was een Impala, het is mogelijk alleen benzine kost wat ik zou zeggen koop je een Muslce car en kuis die op het gemak op gebruik om dagelijks naar school te rijden de Colt en voor weg te gaan in weekends en naar vrienden te rijden de amerikaan ;) zo dee ik het ook ongeveer
Is het trouwens 1026 of 1040 pk? Ik wist niet dat er verschil was tussen amerikaanse en nederlandse paardenkrachten.
@henkbobsjon: “…1.026 Amerikaanse horsepower, wat gelijk staat aan 1.040 …”
@henkbobsjon: 1040pk dus, in Nederlands wordt de laatste aangehouden.
@henkbobsjon:
ongeveer dan .. kan met dit soort tuning al snel 5% afwijken ..
en dan heb je nog het effect van luchtvochtigheidsgraad en dat soort gefriemel ..
specifiek kan je er nooit mee zijn iig ..
@lincoln: het kan alleen als zij het blok apart hebben gemeten op het krukas, anders kan het niet zo nauwkeurig nee, de machine corrigeert wel, maar aantal pks zal wel afwijken.
@lincoln: Het zou natuurlijk een verschrikking zijn als je erachter komt dat je 980pk hebt i.p.v. 1040.
TRANSFORMERS, ROBOTS IN THE SKIES!
Wat een bak, zeker in deze kleurstelling, normaal haat ik grijs, maar bij de Camaro staat het heel goed.
Zeker de mooiste Amerikaanse auto op de markt dit moment.
@bloempot: ‘Robots in disguise’… ;-) Hoewel ze er ook veel in de lucht rondhangen…
@BrutaalAapje: euuw, al die jaren dan dat verdomde nummer verkeerd. Haha toch bedankt, vond het al altijd een beetje raar
Ik ben benieuwd of hij nog redelijk vooruit komt, dus zonder wielspin, ik denk dat dat knap lastig gaat worden :lol:.
Dit blijft de mooiste Hennessey creatie imho:
@Laue: Je foto’s kunnen niet weergegeven worden. Maar als je de Venom bedoelde dan zitten we op dezelfde golflengte
@adyton: op de iphone zie ik ze wel, hij bedoelt de Viper
Bruuut, zet maar door de garage
@Jokkebrok: *in :roll:
Er is wel degelijk verschil tussen grootheden. HP is geen PK. Neem de Corvette Z06 is 505 HP of te wel 512 pk. Dit heeft niets te maken met waar of hoe iets gemeten wordt maar meer in Amrika hebben ze miles en HP en hier hebben we kilometer en PK.
Leen
Doe mij maar een gewone ,dat 1000 peeka plus gedoe is voor verveelde rijke dodo’s.
@kaasboerin:
yep .. of een paar meer ..
het verschil is altijd groter dan het verschil tussen Europeese en Amerikaanse peekaas/horsepowers ..
Er staat niks bij over betere ophanging en remmen. Lijkt me toch wel een ernstig verstandig idee. Tenzij je dood wilt. Dan moet je het zo laten ja.
@bozewolf: hennesey is een gerenommeerde tuner, ik heb van de week een HP E600 kit besteld voor mijne. Zij zeggen dat de standaard brembo’s meer dan voldoende zijn bij dat vermogen. Wel heb ik de torque converter genomen voor een betere start. Ze pakken echt alles aan. Hier staat het pakket wat ik gekozen heb uitgelegd.
http://www.hennesseyperformance.com/hpe600camaro.html
Opfokken tot 1000 pk’s is al menig maal gebeurt. Maar voor de rest is er niets op berekend: remmen, aerodynamica, veiligheid, wegligging enz. Niets voor niets zijn er hievoor jaren studie aan voraf gegaan voor de Veyron. AMG beter dan BMW of Audi ? Niet veel van te merken in de racesport.
@speedie:
ooit al eens Hennessey gewoon googled? Die camaro staat waarschijnlijk op een volledig nieuw chassis met de grootste Brembo’s die pasten.
Heerlijke auto! Alleen al die pk’s vind ik een beetje overdreven. Wat heb je daar aan? Hier al helemaal niks. Ik vind een dikke SS met 600 PK al ultiem. Wel jammer van dat stuur in de ZL1 gallery.. dat zit ook in iedere Opel. Dat had best wel exclusiever gekund. Voor de rest.. een gele graag! :)
Ik heb ooit eens met een (klassieke) Camaro gereden met een 454 (7L) V8 die opgedreven was zo “slechts” 800PK en ik vond het niets.
Onmogelijk gas geven zonder in je zetel gedrukt te worden, onmogelijk onder de 50km/uur kunnen rijden, constant die normaal laag toerige motor hoog in toeren.
Hier bij verwacht ik het zelfde, alleen dan saaier om dat je hem zo koopt, die klassieker was dan nog door gebouwd door iemand in zijn schuur waar hij elk weekend aan werkte en alles zelf deed
@six-trey:
dat was dan zeker met een paar dikke holley,s erop ..
denk dat er met een injectie ding wel goed te doseren valt ..
Zeikerds hier allemaal! Ik zeg gewoon: HEBBEN! TESTOSTERON! BIER!
Check ook even hoe John Hennessy zijn daily driver (CTS-V Wagon) los trekt op de Texas Mile:
http://www.youtube.com/watch?v=OfGfWu2u1FA
Grappig, BMW zit te zeiken over dat het zo moeilijk is om een handbak te plaatsen met 500pk blablabla terwijl Hennessey juist het tegenovergestelde verkondigt met 1000pk.
@djauweh: Dit is iets heel anders, 1000pk vs 580pk.. Bovendien heeft de automaat van BMW een ‘double-clutch’ systeem, waar jij als bestuurder natuurlijk bijna niet aan kan tippen met je schakelpookje.. Het gaat dus ten koste van het kunnen van zo’n bak. Tenzij je schakelen kan als Micheal Shumacher (of Ken Block, whatever)..
De enige vraag die ik mij stel: zal dit ook een beetje fatsoenlijk de bocht om gaan? Hard rechtuit is iig geen probleem!
Waarom hebben ze hiervoor een (hele dure) ZL1 gebruikt? Ze bieden dezelfde kit (HPE1000) ook al aan voor een ‘gewone’ Camaro SS…?