
Er zijn camperdieven actief die erg slinks te werk gaan.
Op vakantie gaan zou een zorgeloze bezigheid moeten zijn. En toch worden er jaarlijks vakantiegangers opgelicht, overvallen of bestolen. In Duitsland is het voorkomen van voertuigdiefstal de taak van een speciale eenheid. Deze eenheid waarschuwt nu voor grootschalige camperdiefstal door de campermaffia.
De Polizei zegt dat er vooral campers gestolen worden in Dresden. Deze stad ligt op een steenworp afstand van de Poolse grens waardoor de dieven hier makkelijk naartoe kunnen ontsnappen. Gelukkig komen de dieven niet altijd weg. De Duitse politie heeft al twee bendes weten op te sporen uit Polen en Litouwen. Van deze groepen zijn drie verdachten gearresteerd.
De Poolse campermaffia zou afgelopen zomer in Dresden alleen al elf campers hebben gestolen. De totale schade zou zo’n € 400.000 zijn. De camperdieven zijn inmiddels gevonden en veroordeeld tot meerdere jaren gevangenisstraf.
Welke campers lopen gevaar?
Alle campers die interessant genoeg zijn voor diefstal zullen overwogen worden, maar bezitters van een camper van een Stellantis-merk lopen extra risico. Dit zijn campers die in de basis van Fiat, Peugeot of Citroën zijn. Deze modellen delen een gebrekkig beschermingssysteem. Volgens experts zouden dieven nog geen drie minuten nodig hebben om dit soort campers te kunnen jatten.
De werkwijze van de campermaffia
Het hoofd van de Duitse eenheid die zich bezighouden met het bestrijden van camperdiefstal doet zijn verhaal bij AutoBild. Volgens hem slaan daders op specifieke momenten toe. Ze kiezen momenten waarop jij niet alert bent, zoals op de avond voor vertrek. Dan is de camper al helemaal volgepakt met dure vakantiespullen, wat de camper uiteraard extra interessant maakt.
De dieven zouden via Google Maps achterhalen waar vaak meerdere campers staan om er één of meerdere in de nacht afhandig te maken. Nog voor er een jatpoging wordt gepleegd, gaan de dieven op onderzoek uit om te zien welke campers er staan. Als ze er eentje hebben gekozen, gaan ze naar huis om vergelijkbare campers te zoeken. Eenmaal eenzelfde camper gevonden, zoeken de criminelen een kenteken op en maken een valse plaat met dezelfde letter-cijfercombinatie als de opgezochte camper.

Foto: @mart144
Ze komen binnen via een cilindertrekker. Hiermee wrikken de dieven het slot van de deur eruit waarna ze binnen zijn. Vervolgens deactiveren ze de startonderbreker met een OBD-apparaat, zo’n storinglezer die je dealer ook gebruikt. Het contactslot wordt gekraakt met een speciaal gereedschap dat de Poolse sleutel wordt genoemd. Dit is een soort pin die als een hefboom het slot kan openbreken.
Voor vertrek bevestigen de boeven het valse kenteken. Doordat de plaat overeenkomt met een andere camper slaan de camera’s van de politie niet aan op het echte kenteken van de camper of op een valse combinatie.
Wat kun je tegen camperdiefstal doen?
De Duitse rechercheleider adviseert om je camper zo onzichtbaar mogelijk op te stellen. Het liefst zet je hem dus ergens binnen. “Je kunt geen stacaravans stelen die je niet kunt zien”, zegt agent Steffen Oelmann.
Kun je niet in een afgeschermde garage parkeren, zet je camper dan juist onder een brandende lantaarnpaal. Het licht is wellicht vervelend voor je nachtrust, maar het werkt ook afschrikkend voor de boefjes.
Je kunt ook een verborgen ontstekingsschakelaar installeren. Met deze schakelaar sluit je het contact met de stroomtoevoer af. Als de schakelaar niet is omgezet, kan je de motor niet starten. De politie denkt dat dieven geen tijd hebben om te zoeken naar deze schakelaar en een poging tot diefstal zullen staken.
Nog meer tips om camperdiefstal te voorkomen
Verder adviseert de politie om een AirTag of andere GPS-tracker in de camper te verstoppen. Dan weet je altijd waar ie is en krijg je een melding wanneer de camper gaat bewegen. Je kunt zelfs bijbehorende stickers maken met erop ‘PAS OP: GPS-TRACKER AAN BOORD’ en achter de voorruit leggen om de campeermaffia af te schrikken.
Tot slot doe je er volgens de Polizei goed aan om een stuurslot te kopen. Zo’n slot moeten de boeven eerst doorzagen. ”Dat duurt te lang voor de dieven”, meent politiecommissaris Henning Hauswald. Zo’n slot zie je ook al door het raam zitten, wat wederom de boeven moet afschrikken.
Via Autobild





Tja, als ze iets willen meenemen, nemen ze het mee. De e-bike van mijn vrouw werd recent gejat terwijl deze, met twee sloten was vastgezet, in en aan een fietsenrek direct naast de ingang van het politiebureau… Uit camerabeelden bleek tot op de minuut nauwkeurig te bepalen wanneer de sloten werden opengemaakt (met een loper, zoveel was wel duidelijk) en meegenomen. Helaas was de dader onherkenbaar dankzij de hoodie en het gegeven dat deze ogenschijnlijk goed op de hoogte was van waar de camera’s waren opgehangen.
Prima tips, en je moet ervoor zorgen dat jouw camper (of e-bike) beter beveiligd is dan die ernaast staat..
Met twee sloten verwacht je het al beter voor elkaar te hebben dan de buurman
Ja, vooral vermelden dat je een tracker hebt! Dat is dan het eerste wat ze kapot trekken.
Juist nietvermelden lijkt mij! Gewoon ergens op een onopvallende plaats een airtag of een zelfde ding van de Action hangen, die werken ook goed! Je kunt dan altijd zien waar je camper is.
Voorts helpt een z.g Bearlock. Dat is een stevig extra slot wat op de versnellings pook zit.
Deze moet je in de achteruit zetten en dan wordt dit vergerendelt. Het is zo stevig dat ze zeker 50 min nodig hebben om dit door te zagen.
Sommige verzekeringen eisen zo’n bearlock en geven dan ook korting.
En op alle deuren van een camper zijn extra stevige sloten aan te brengen.
Dit alles helpt om het dieven zo moeilijk mogelijk te maken en schrikt af.
Overnachten op een camping of camperplaats helpt ook. Nooit zo maar ergens parkeren en dan weggaan.
Zozo een speciale eenheid voor 11 gestolen campers.
Benieuwd of het aantal rechercheurs hier al wat verder gekomen is: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4652907/zeker-19-campers-gestolen-stallingseigenaar-hoopt-dat-dit-het-is
En niemand heeft gedacht aan een wielklem?
Camper of niet. Het blijft een fabrieksaf chassis cabine geleverde auto. Ducato, Jumper en Boxer zijn identiek aan elkaar.
Enkel is de opbouw anders. Techniek verandert niet. Ze weten precies waar het staat en wat ervoor nodig is.
Je kan alles monteren wat je wil. Echter ze hebben de technologie omdat te omzeilen. Ipads of laptips, OBD uitleesapparatuur.
“Je kunt geen stacaravans stelen die je niet kunt zien”
sowieso al een hele prestatie om een STAcaravan te stelen. Zeker als je met een OBD tooltje en een zaag aan komt.
Dus er worden er veel gejat op de dag voor vertrek. Maar ze worden gejat in Dresden. Leuk vertaald artikeltje hoor maar zo wordt het wel een beetje een zootje met de inhoud. AI tooltje gebruikt?
Begrijp alleen even niet waarom er met geen woord wordt gerept over de Bearlock. Verplicht van de verzekering iig in NL campers, zorgt ervoor dat je niet kan schakelen, meestal vastgelast aan chassis. Of is dit nu ook al 123 open te maken?
Dit is een vertaald stuk over de situatie bij onze oosterburen. Daar zal zo’n Bearlock dan waarschijnlijk niét verplicht zijn vanuit de verzekeraars.