Campers en caravans in trek onder Nederlanders

Auteur: , 42 Reacties

Er worden er steeds meer gekocht.

Campers en caravans in trek onder Nederlanders

Grote kans dat het aantal sleurhutten die je onderweg op vakantie tegenkomt op de snelweg niet minder, maar juist meer wordt. Met name zo eentje met een Nederlands kenteken gemonteerd. Caravans, maar ook campers, zijn in trek. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI).

Tot en met het derde kwartaal van dit jaar zijn het aantal caravans en kampeerauto’s met vier en drie procent toegenomen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Er zullen records sneuvelen, want de caravanverkoop nam in september zelfs met 21 procent toe.

In Nederland werden in de eerste negen maanden van dit jaar 6.206 nieuwe caravans verkocht. De verwachting is dat de caravanverkoop dit jaar op z’n hoogst is sinds 2012. In dat jaar werden 7.500 nieuwe caravans verkocht. Op het gebied van kampeerauto’s is er ook nieuws te melden. Voor het eerst zullen er dit jaar meer dan 2.000 kampeerauto’s verkocht gaan worden, een record. Vorig jaar werden 1.978 kampeerauto’s verkocht. De teller voor dit jaar staat tot september op 1.895 verkopen.

Niet iedereen heeft de doekoe om nieuw te kunnen kopen. De tweedehandsmarkt zit echter ook in de lift. De vakhandel verkocht dit jaar tot nu toe bijna 10.000 tweedehands kampeerauto’s. Dat is 15 procent meer in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De verkopen van tweedehands caravans zijn met 11.500 stuks ongeveer gelijk gebleven. Inwoners van Noord-Brabant, Zuid-Holland en Gelderland bezitten de meeste caravans en campers van ons land. De grootste groei in de verkoop van kampeermiddelen is dit jaar tot en met het derde kwartaal in Groningen (+14 procent), Drenthe (+14 procent), Overijssel (+12 procent) en Zeeland (+11 procent).

Fotocredit: @mariussolima via Autojunk



42 reacties

In ander nieuws, water is nat.
@r55clubman: Stichting open deur….
Je verwacht t niet..
Dan toch om met hun in Nederland aangekochte aardappelen en conserven naar het buitenland te trekken? Want mijn Waalse schoonouders vonden moeilijk plaats voor hun camper in Nederland…
@Volvo_440_turbo: Misschien lag dat meer aan je Waalse schoonouders?
@Volvo_440_turbo: Walen, het enige volk dat nog meer klaagt dan Vlamingen…
@cloverleaf: ik ga anders vaak op restaurant met Nederlanders en Walen, Walen kunnen thuis beter koken blijkbaar en Nederlanders lijken geen geld te hebben want het is steevast te duur, als ik met Vlamingen ga eten hoor ik weinig klachten, wellicht omdat ze bij het aperitief al enkele Duvels binnen hebben?
@Volvo_440_turbo: haha. Ik moet ook toegeven dat de meest notoire Vlaamse zagers inderdaad uit Antwerpen komen.. Die Limburgers vallen nog wel mee
@Volvo_440_turbo: Dat komt omfat Walen nergens buiten Wallonië écht welkom zijn…
Succes met jullie sleurhutten. Campers zijn leuk in Amerika, niet hier.
@dutchdriftking: wij hebben een T4 California en daar mee op vakantie gaan is heel leuk. Doen we gewoon in Europa en niet in Amerika. Wat is je probleem?
@circlestorm69: ik heb ook (soms) een probleem hiermee, met name als ze vrachtwagens proberen voorbij te steken op de Duitse ongelimiteerde autobahn bijv., met de nadruk op proberen waardoor er files en gevaarlijke situaties ontstaan. Veelal door oudjes die geen inschattingsvermogen meer hebben en beter niet meer achter het stuur van eender welk voertuig kruipen…
@volvo_440_turbo: onze T4 camper rijdt gewoon lekker door hoor. Een vrachtwagen inhalen is geen probleem want hij heeft een heerlijke 5 cylinder die best wil. Ik haal zat in als ik over de Autobahn rij. Ben niet iemand die met 100 op de rechter baan gaat rijden. Daarnaast vallen wij niet in de categorie oudjes. En ja, inhalen moet je pas doen als het kan. Dat is altijd zo. Maar om nou iedereen met een camper over één kam te scheren….
@circlestorm69: of als ze met een slakkengang over de Bernardpas rijden, terwijl ik er achter rijd en naar Matt Monro luister.
@crashingduke: dan haal je ze toch lekker in? Op de snelweg kunnen wij makkelijk met het normale verkeer meekomen, in de bergen is onze T4 iets trager. Lekker belangrijk. En ben je ons voorbij zit je 5 minuten later weer achter een tractor.
@circlestorm69: In Europa lekker met de motor of auto met een tentje achterin/op
Een van de weinige zaken waarmee ik het met de heer JC eens ben, het lijkt me echt een hel om daarin op vakantie te gaan. Dan blijf ik liever thuis. Kill it with fire.
@pomoek: Jezus… wat heeft Jezus Christus hier nu weer mee te maken?
Dat wordt nog wat straks als de elektrische auto normaal wordt. met een gemiddelde elektrische auto is geen fatsoenlijke caravan te trekken. Dat wordt dus straks of allemaal een hele kleine caravan of een hele grote auto.
@robert110: vergeet naast de caravans niet de (zwaardere) aanhangwagens, paardentrailers en boottrailers. En wat met de busjes met ahw.
@spidermann: de vervanger voor de aanhangers is een tweede elektrisch busje……. Weer een chauffeur erbij, goed voor de werkgelegenheid.


Of wacht, is er genoeg ruimte op de (snel)weg?
@spidermann: allemaal geen probleem met de Model X (uit 2016 alweer), mits je in Nederland blijft.

Voor toekomstige modellen zit het ook wel goed. De elektromotor is er veel beter in dan een brandstofmotor. Vaak willen fabrikanten echter niet de carrosserie aanpassen voor hoge trekgewichten omdat een aanhanger zoveel impact op de range heeft.
@robert110: ja, de toekomst ziet er inderdaad zonnig uit.
@robert110: het probleem is niet zozeer of se het kunnen trekken. Dat gaat al de goede kant op. Het probleem is de actie radius, elektrische auto met caravan kom je per dag niet zo heel ver mee.
@seanxtype: 50km per 24 uur ofzo denk ik…
@spykerboy: bij mooi weer en heuvel af hopelijk :)
@robert110: de gemiddelde Nederlander die ik met caravan tegenkom is niet veel beter af hoor, ik zie maar al te vaak caravantrekkers met een auto waar een motor inzit die je met een vergrootglas onder de kap moet gaan zoeken, degenen die een serieuze motor onderin liggen hebben zijn echt in de minderheid hoor.
@Volvo_440_turbo: k okmtnomdst een groot gedeelte van Nederland standaard met een kleine motor rijd. En daar dan hun caravan op aanpassen. Ik pas mn auto aan naar de caravan die ik bezit. Werkt veel beter en nooit problemen met onder vermogen ;)
@volvo_440_turbo: De motor is over het algemeen niet de beperkende factor, met een kleine motor kan je relatief veilig (maar wel vrij langzaam) een leuke caravan trekken (wat het met de levensduur van de motor doet is een ander verhaal). Al het spul wat na de motor komt is de grootste beperkende factor voor het trekgewicht.
Ja, maar waarom dan?
@mashell: omdat ze zo lekker avontuurlijk zijn natuurlijk! Met de caravan achter de dikke tweewielaangedreven offroader naar een Nederlandse enclave in het buitenland (buitenlanders zijn eng!) Tijdens de afwas heel stoer roepen: thats not a knive, this is a knive!
@mashell: Sommige Nederlanders denken dat het zo goedkoper reizen is natuurlijk, natuurlijk vergeten ze de belastingen, onderhoud en verzekering mee te rekenen als ze hotelprijzen met standplaatsen vergelijken.
@Volvo_440_turbo: zo veel mensen zo veel wensen. Iedereen geniet op een andere manier van vakantie vieren. De een zit graag op een camping en de ander niet. Is een eindeloze discussie.
@volvo_440_turbo: als je kosten gaan rekenen is het het inderdaad al snel een dure manier van vakantie vieren. Ik heb de waarom vraag gesteld en de camping liefhebbers zeggen eigenlijk altijd hetzelfde, de kinderen kunnen vrij rondlopen, naar de animatie en de ouders hebben dus rust en daarmee vakantie. Maar dat verklaart niet de grijze hoofden en de campers…
@mashell: de een gaat naar Ibiza en geeft heel veel geld uit aan het uitgaan, de ander doet een roadtrip door Amerika (al gedaan voor we onze camper hadden), weer een ander doet een fietstocht met een tent, een ander huurt een huisje a €1000 per week en wij zijn afgelopen zomer met de T4 camper naar Noorwegen geweest.

Wij houden niet van grote campings (met animatie) maar van rust en natuur. Heerlijk in the middle of nowhere gestaan, even geen bereik op je telefoon…lekker genieten van bergen, watervallen en fjorden. De kinderen vonden het ook heerlijk. En geen grijze hoofden in onze camper ;-) Maar zoals altijd…..ieder z’n ding.
Van de aanschaf kan je ongeveer 8 jaar 3 weken een huisje huren. Alleen is ie nu 8 jaar later nog steeds zo’n beetje hetzelfde waard als toen we hem kochten en dat is wel lekker. Uiteraard wel onderhoud enzo aan gehad, maar dat heb je bij een normale auto ook. Dus wij zijn er erg blij mee.
@circlestorm69: T2 kopen, die worden meer waard ipv minder ;)
Wij zijn dit jaar ook voor het eerst met de camper op pad geweest.
Beweegreden nr.1 omdat de motoren mee moesten. Goedkoop op vakantie gaan is het zeker niet.
Dat heb ik zeker gemerkt. Tijdens de zomervakantie op de terugweg leek het op een gegeven moment alsof ik in NL reed terwijl ik in Frankrijk/België was. Ik was omsingeld door NL’se caravans en campers. Wat ook trouwens heb gemerkt is dat sommigen serieus het gaspedaal intrappen ondanks dat er een caravan achterop zit.
Elektrische auto’s (behalve de Tesla model X) kunnen geen caravan trekken. Elektrische auto’s (behalve de Tesla model X) zijn daarom een zegen voor het Nederlandse straatbeeld. Ik zeg: iedereen aan de elektrische auto! (niet de Tesla model X)
…….als ze maar niet voor mijn TR rijden als ik over een mooie, kronkelige bergpas rijd. GGGRRRR
Komt natuurlijk door We zijn er bijna!

Overigens heeft een vriend van me net een nieuwe caravan gekocht. Met drie kleine kinderen is dat een stuk voordeliger dan een weekje center parcs. Incl afschrijving, verzekering en stalling heeft hij hem er in 7 weken vakantie al uit.
De tweedehandsmarkt is ongezond. Onder de €10k is allemaal van ervoor (<2007) en voor €20k heb je al hele nette varianten nieuw.

Het loont dus meestal om een jaartje of twee door te sparen en een véél nieuwere caravan te kopen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).