Nederlanders meer en meer in de auto te vinden

Auteur: , 40 Reacties

We zijn een stelletje kilometervreters.

Rijkswaterstaat

Wat is het druk op de weg hè? De cijfers liegen er niet om. Het is drukker op de weg dan ooit tevoren. Uit nieuw gepubliceerde cijfers van het het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat Nederlanders in 2018 bij elkaar 121,4 miljard kilometer hebben afgelegd. Een nieuw record.

De cijfers tonen een stijging van 1,2 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2017. De grootste stijging komt voor de bedrijfsauto’s. Die reden vier procent meer in vergelijking met 2017. Deze categorie is goed voor 26,1 miljard kilometers in 2018.

De gewone consument is eveneens meer gaan rijden, maar in vergelijking met 2017 is dat een kleine stijging van slechts 0,4 procent. Dat gezegd hebbende. De stijging van het aantal gereden kilometers heeft voornamelijk te maken met het feit dat er meer auto’s op de weg te vinden zijn. Het gemiddelde jaarkilometrage daalde namelijk met 1,0 procent. Per auto rijden Nederlanders gemiddeld 13.000 kilometer per jaar. In 2018 reden er 2,2 procent meer auto’s op de weg in vergelijking met een jaar eerder.

De verreden kilometers worden meer op benzine afgelegd (+2,7 procent, 78,4 miljard km) en minder met diesels (-2,5 procent, 34,3 miljard km). LPG is nog minder populair (-11,6 procent, 2,1 miljard km). De elektrische auto wint aan terrein. Het CBS spreekt over bijna een verdubbeling in het aantal gereden kilometers. In vergelijking met de fossiele brandstoffen waren EV’s in 2018 met slechts 0,5 procent aanwezigheid minimaal vertegenwoordigd.

Fotocredit: Rijkswaterstaat / Harry van Reeken



40 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Goh, zou het wellicht iets te maken hebben met de bevolkingsgroei..?

De prognose van het CBS is dat we de 20 miljoen gaan naderen, migratiepieken niet meegeteld……

Maar daar hoor je niemand over wat betreft milieu belasting..ongelooflijk.
@deuxchevaux: nee joh gekkie, 17 en een beetje miljoen, 20 miljoen staat met de huidige groeicijfers gepland voor 2050!
@knapzuur: oh nee 18.6 miljoen in 2060 zelfs, zie hier https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/51/prognose-18-miljoen-inwoners-in-2029
@knapzuur: Ach.. lekker laten lullen.. Bevolkingsgroei is het nieuwe paradepaardje van mensen die niet willen veranderen in gedrag maar willen afgeven op andere veroorzaakers van problemen.
@reactief: Dus jij wilt beweren dat overbevolking niet de indirecte hoofdveroorzaker is van veel problemen in Nederland en Europa?
@techniekmeneer: wat wil je doen dan? Werkkampen? Gas of gewoon doodschieten?
@cloverleaf: Alleen Vegetariers en Vegans mogen nog de weg op… :-)
@cloverleaf: Laten we in ieder geval een beginnen met de hele logische beginselen;

Het niet verhogen van de kinderbijslag zoals nu het geval is. Ongelimiteerde import van mensen naar dit kleine stukje land. Het financieel volledig subsidiëren van mensen die eigenlijk geen middelen voor kinderen hebben. Dit zijn nou meestal de mensen die helemaal nergens rekening mee houden cq geboortebeperking verboden is door het fantasieboekje.
@deuxchevaux: ok maar wie betaald mijn pensioen dan?
@cloverleaf: Haha, jij denkt echt dat al die (potentiële) uitkeringstrekkers jouw pensioen betalen?
@techniekmeneer: Dat zeg ik niet. Maar het is nogal makkelijk om daar de volledige focus op te leggen, want dan moeten vooral anderen iets doen.

En dat is de hoofdzakelijke reden dat dit steeds vaker geroepen wordt.
@reactief:

Wauw,
Door dit soort reacties en redenaties snap ik hoe mensen tot stuitend slechte inzichten komen… echt wow.
@caspart: Echt he…. hoe naïef kan je zijn.
@caspart: Bijzonder.
@reactief: onze ‘problemen’ (het wordt namelijk nogal overdreven) komen voort uit consumeren in elke vorm. En met hoe meer mensen je dit doet, hoe groter het probleem. Als we met maar de helft op de planeet zouden zijn dan konden we makkelijk uitstoten wat we willen.
@dutchdriftking: Mee eens.
@dutchdriftking: Alsof ik Thanos hoor spreken. ;-)
@knapzuur:

De oude prognoses van medio 1990 waren dik overschreden in 2010.

Maar buiten dat, alleen al volgens de prognoses die jij plaatst al enorme groei.
Ik zou zeggen kijk eens om je heen…..
@deuxchevaux: Je bedoelt dat een groot deel met de trein kan?
@deuxchevaux:

Ben je mal?!

Plek en welvaart voor iedereen hier!
Laat maar komen die 12 koppige gezinnen, je kan niet iedereen zomaar buiten Europa laten hè!
@hansiepie: bizar e.
@deuxchevaux: immigratie is inderdaad niet goed voor het milieu.
@dutchdriftking: Tja, mensen zijn uberhaubt niet goed voor het millieu…
@arhanso: klopt. Dieren ook niet.
@dutchdriftking: Eens. Tenminste alle dieren die mens heeft gefokt horen er eigenlijk niet thuis. Mens is niet in harmonie met de natuur. Steeds meer mensen snappen dit. Er is hoop… Ik denk dat we prima samen met de natuur leven zonder het aan te tasten.
@arhanso: Is dit niet ietwat overdreven? Natuurlijk kunnen we best wat minder dierlijke producten gebruiken, of deze duurzamer opfokken. Maar we hoeven het natuurlijk niet af te schaffen.
@dutchdriftking: Tuurlijk overdrijf ik. Ik ben van mening dat we prima samen kunnen leven met de natuur. Dat moet ook anders wordt het een puinhoop. Het mooiste zou zijn dat we grote natuurgebieden aan elkaar knopen (wereldwijd) en dat beschermen. Liefst waar de mens niet zonder begeleiding in mag komen. In a nute shell mijn visie van de toekomst. Ik ben helemaal niet tegen mensen, auto’s, vliegtuigen etc. Ik denk dat we goed bezig zijn om te schakelen naar een betere schoner toekomst. Daar wil ik graag aan mee werken.

Mijn auto geeft mij heel veel plezier. Zou ik zonder kunnen? Sure. Ik doe nu al alles op de fiets. Ik doe nog geen 7000km per jaar. ;-). Maar ik zou liever niet zonder willen. Maar ik dacht ook niet dat ik zonder vlees kon maar ben alweer 1,5 vegetarier. Soms moeilijk maar geeft zo’n fijn gevoel dat er iig voor mij geen dier meer hoeft te leiden.
@deuxchevaux: bevolking is over 2017-2018 met 0,6% gegroeid, maar we zijn 1,2% meer kms gaan rijden. De helft is maar te verklaren met bevolkingsgroei. Omdat de grootste stijging komt door niet-personenautos ganik er
Maar gemakshalve vanuit dat het puur door economische groei komt
@joerek: Denk niet dat je die vergelijking zo kan maken.

Zit voor een deel een vertragende factor in van 16-18 jaar.

Baby’s gaan niet gelijk een potje sturen natuurlijk.
Toch ben ik benieuwd hoe het nou zit met elektrische fietsen en speed pedelecs. Dat hoor je langzaamaan dat mensen die dingen gebruiken voor relatief grote woonwerk afstanden. Zal toch schelen op de files, maar misschien zijn het er te weinig om verschil te maken.
@fanboy: ik denk dat die groep idd ook groeit maar goeveel zien we ze nu dagelijks? Als ik er 5 per week zie is het veel… ik ga na mijn baanwissel overigens ook orienteren voor een speed pedelec. Lijkt me ideaal.
@fanboy: zelfde geldt in zekere zin wel voor motoren, ondanks dat er nieuwe wellicht een deukje in de verkopen zit gebruiken steeds meer mensen zo’n ding om te forenzen.
@racerx: Als ik in de Randstad zou wonen zou ik absoluut de motor pakken. Wanneer je elke dag weer in die file staat, wanneer is je grens bereikt en gaat men opzoek naar alternatieven?
Bevolkingsgroei op deze paar vierkante kilometer eens wat gaan temperen?

Iemand…?
@bas2014: Iedereen aan een Daihatsu Cuore. Meer dan twee kinderen kan je er (achterin) niet in kwijt.
Volgens hetzelfde “onderzoek” willen demensaahhh ook meer woningbouw en meer politie op straat ..

Dan weet je wel wat voor een soort “onderzoek” dit weer is ..

Een typisch NLs “onderzoek” dat pleit voor nog meer belastingverhoging dus ..
@lincoln: hogere belastingen en bestuurder die vooral erg “geschokt” zijn.
@lincoln: welkom terug! Heb je al een folder gevonden waarin een hoogopgeleide kenniseconoom de waarheid vertelt?
@lincoln: Yes! Ik heb je gemist
@lincoln: De volgende keer dat je weer lange tijd weg gaat en weer terug komt, wil je dan desjonnies mee terug nemen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).