• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Can-Am Ryker is het antwoord, maar wat was de vraag?

Auteur: michaelras, gepost 4 augustus 2019 om 07:01 – 52 Reacties

can-am-ryker

De Can-Am is zo’n voertuig waarover je al een oordeel hebt voordat je hem hebt gereden. Is dat terecht?

De driewielers van Can-Am, als je ze kent dan heb je er vast een oordeel over. Misschien omdat je er op hebt gereden, maar waarschijnlijker is je mening gebaseerd op de exemplaren die je in het verkeer bent tegengekomen. De voor velen onduidelijke regelgeving draagt daar ook aan bij. Eerst dat maar even uit de wereld helpen.

can-am-ryker

Regelgeving
Je mag op een Can-Am Ryker (of de al langer leverbare Spyder) rijden met een B rijbewijs. Als je dit maar wel hebt gehaald VOOR 19 januari 2013. Als je na die datum je autorijbewijs hebt ingekopt bij het CBR dan dien je ook nog een A rijbewijs te halen en wel eentje van het onbeperkte soort (rijbewijs A1 of A2 is niet voldoende)! Dat betekent dat effectief niemand onder de 22 jaar een Ryker zou mogen besturen. Dan nog even over die heupgordeldragers die trots zeggen dat ze dus geen helm hoeven te dragen. Daar kunnen we kort over zijn. Als je met heupgordel en zonder helm een Can-Am bestuurt dan, tsja.. Laten we zeggen dat je dan het Carpe Diem idee iets te ver doorvoert. Maar laten we eerlijk zijn dan weet je waarschijnlijk ook niet wat Carpe Diem betekent.

De Ryker die is er toch al jaren?
Dat zou je kunnen denken, maar dan denk je aan de Can-Am Spyder. Die bevolkt inderdaad al een aantal jaren vooral de Noord-Amerikaanse snelwegen. Daar is de Spyder voornamelijk een stabiel alternatief voor het betere wind-in-je-gezicht gevoel. can-am-spyder
Aan onze kant van de oceaan wordt de Spyder voornamelijk als tweede of derde motorfiets gekocht en staat hij in de voedselketen ongeveer gelijk aan ander ‘speelgoed’ als jet-ski’s en quads. Can-Am zag dat de Spyder wel een beetje zijn plafond had bereikt qua verkopen en dat het tijd was om iets te forceren. Hetzelfde hadden ze enkele jaren ervoor ook succesvol gedaan bij hun ‘personal watercraft’ afdeling Seadoo. In de Seadoo range gooiden ze destijds een bommetje met de introductie van een uitgekleed model voor een ramprijs, de Spark. can-am-ryker
En de introductie van de Spark had precies het effect wat BRP (het merk waaronder Can-Am en Seadoo vallen) hoopte: het totale marktaandeel vloog omhoog. Dit recept haalde Can-Am dus ook van stal bij de introductie van de Ryker. Een lichter, uitgekleed model dat zich meer op de basics richt, voor een lagere instapprijs. Bij onze zuiderburen stap je al voor minder dan € 10.000,- op een Ryker. Bij ons ligt de vanafprijs op € 11.240,- , door de BPM, voor een Ryker 600. Vergelijk dit met de vanafprijs van de Spyder die in NL een kleine 22 duizend euro beloopt en je begrijpt dat in vergelijking met de Spyder, de Ryker een prijspakker lijkt.

can-am-ryker

Rally Edition, echt?
Tijdens de persintroductie in de Algarve staan er Rally Editions klaar en dat klinkt wat hoogdravend voor een model dat toch zeer waarschijnlijk op de boulevards van dit continent zal rondrijden, toch? De Rally Edition beschikt over een 3 cilinder in lijn Rotax blok van 900cc. Daarmee is de Can-Am prima in staat om mee te komen. De 285 kg van de Ryker, daar heeft het blok geen moeite mee. Al moet je geen ‘motorfiets-acceleratie-gevoel’ verwachten. Wat de Rally Edition nog meer biedt in vergelijking met de standaarduitvoeringen is andere (grof profiel) banden, iets meer bodemvrijheid, standaard handkappen en het duo-frame (de standaardversie is slechts voor 1 persoon). Maar het belangrijkste is de ‘Rally’ modus in het dashboard. Als je deze selecteert dan staat Can-Am je (eindelijk) toe om gebruik te maken van de extra stabiliteit die dit platform biedt. Hufterproof driften is wat we in ons hoofd hebben. En inderdaad, de testroute brengt ons langs een aantal gravelpaden in de Algarve (niet doen met je huurauto..) en met de ‘Rally’ modus aan hebben we ons kostelijk vermaakt. De tractiecontrole laat je niet helemaal los, maar je kunt prima spelen met overstuur op onverhard. Op de terugweg bleek dat gladde Portugese rotondes ook gebaat waren bij standje ‘Rally’ overigens. Fun-kilometers, daar is de Ryker goed in!

can-am-ryker

Tot een snelheid rond de 100 km/u zit je lekker relaxt op de Can-Am. Daarboven wordt het toch wel echt werken om de Ryker in het juiste spoor te houden en de rechtop-zithouding gaat zich dan vrij snel wreken. De Spyder RT die ondergetekende vorige jaar een aantal weken reed was veel geschikter voor die snelwegkilometers. Maar die hadden we niet mee willen nemen op deze onverharde paden. Remmen doe je overigens met een voetpedaal en zowel de voetsteunen en daarmee het rempedaal zijn simpel in te stellen op de lengte van de berijder. Schakelen daar hoef je niet aan te denken want de Ryker is voorzien van een automaat.

en? dus? Concluderend?
De Ryker is het antwoord op de vraag die niemand stelt. Dat is het mooie van de Can-Am maar direct ook zijn zwakte. Wellicht is hij gedoemd om zijn leven te slijten bij verhuurmaatschappijen op Kreta en komen we hem iets vaker dan goed is tegen in de kavellijst van een veiling bij de Dienst Domeinen. Maar Can-Am is gewoon geslaagd in hun doel, weer een product maken waarvan je niet wist dat je het wilde hebben. Nu nog een plekje om er een paar te stallen, het liefst langs een zandpaadje op een zonnige locatie in Zuid-Europa. En natuurlijk wil je jouw Ryker ook in dat geel/wit/rood. Maar wil je het perse anders: natuurlijk is er een app waarin je jouw Ryker kunt opbouwen en visualiseren en zijn er duizenden configuratie mogelijkheden, vink in ieder geval dat duo-frame aan als je niet voor de Rally Edition gaat, want dikke kans dat je geen plek hebt voor twee Rykers in je garage.

can-am-ryker

The Basics:
Can-Am Ryker 900 Rally Edition
Motor: vloeistofgekoelde 3 cilinder in lijn
Cilinderinhoud: 900 cc
Vermogen: 61,1 kW ( 82 pk) bij 8.000 tpm
Koppel: 79 Nm bij 6.500 tpm
Gewicht: 285 KG (zonder vloeistoffen)
Prijs: € 14.840,-
Leverbaarheid: Nu!

Fotocredits: Can-Am

Ook interessant!

  • can-am ryker rijtest
    Rijtest + video - Can-Am Ryker
  • Video - ongeschikt voor het skatepark
  • can-am ryker regels
    Video - Can-Am Ryker: dit zijn de regels
  • Te koop: de leukste driewieler van Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Mercedes CLA-instapper komt naar Nederland! Dit is de prijs
  • Politie in België is helemaal klaar met Flitsmeister: komt er een verbod?
  • Omdat jij geen nieuwe Mazda koopt komt deze sportauto met wankelmotor er voorlopig niet
  • Waarom Lexus stopt met de grote kenmerkende grille
FacebookTweetPinLinkedIn

can-am, driewieler, helm, Motorfiets, rijbewijs, spyder

Vorig bericht: « Special: Dodge Viper RT/10 (SR-1)
Volgend bericht: Autoblog Gemist: onze 6 video’s van deze week »

Lees Interacties

Reacties

  1. lompey zegt

    4 augustus 2019 om 07:14

    Wel grappig als je geld teveel hebt en niet kan kiezen. En die mensen zijn er genoeg

    Login om te reageren
  2. tenaci zegt

    4 augustus 2019 om 08:19

    Persoonlijk denk ik altijd: waarom zou je de nadelen van een motor (met bakkes in weer en wind) combineren met de nadelen van een auto (mindere wendbaarheid en geen mogelijkheid tussen de files door laveren).

    Ik zie mezelf al staan met m’n helm op in de file, lachende automobilisten omdat je natgeregend, en lachende andere gehelmde medeweggebruikers die je voorbij zoeven….

    Login om te reageren
    • michaelras zegt

      4 augustus 2019 om 08:41

      @tenaci: tot ik er onlangs weer op werd gewezen dat je in Duitsland absoluut niet tussen de file door mag rijden met een motor

      Login om te reageren
      • bischero zegt

        4 augustus 2019 om 08:46

        @michaelras: mag in NL ook niet maar wordt gedoogd.

        Login om te reageren
        • michaelras zegt

          4 augustus 2019 om 08:49

          @bischero: te vroeg op de zondag voor deze discussie ;-) . Maar vrij belangrijk praktisch verschil: in Duitsland gooien automobilisten hem er echt actief voor om je de doorgang te belemmeren, in Nederland alleen per ongeluk omdat ze een telefoon in hun handen hebben…

          Login om te reageren
          • racerx zegt

            4 augustus 2019 om 09:23

            @michaelras: in NL maken ze vaak gewoon plek voor je.

            Login om te reageren
            • cloverleaf zegt

              4 augustus 2019 om 09:37

              @racerx: ik maak ook altijd plaats als ik toevallig even niet op mn telefoon zit te kijken…

              Login om te reageren
            • Loek zegt

              4 augustus 2019 om 10:50

              @racerx: ik zit niet tijdens filevorming actief te denken aan het feit dat er motorrijders langs kunnen, maar als er ruimte is en ik wordt gepasseerd door een motor in de file ga ik ook niet als een moraalridder mijn auto dwarszetten. Dat valt onder de mentaliteit ‘als ik niet op tijd op mijn bestemming mag zijn, dan jij ook niet!’ Terwijl het mijn keuze was om mezelf niet in leer te hijsen met de concessie dat ik dan in wat minder rijstroken pas.

              Los van of het legaal is of niet voor motorrijders om te doen, als je in de positie zat dat je overal tussendoor paste zou jij hetzelfde doen.

              Login om te reageren
              • racerx zegt

                4 augustus 2019 om 11:20

                @720s: ik maak ook altijd ruimte, als ik zelf op de motor zit (ik maak meer km’s op de motor dan met de auto) stel ik deze geste altijd zeer op prijs. Daarnaast mag het gewoon, bij wet.

          • boomhauwer zegt

            5 augustus 2019 om 09:40

            @michaelras: met opzet motoren belemmeren gebeurt in alle landen, of het nu wettelijk geregeld is of niet..

            Login om te reageren
        • coffeecup zegt

          4 augustus 2019 om 10:34

          @bischero: in Nederland mag je door de file heen met je motor.

          Login om te reageren
          • Robert zegt

            4 augustus 2019 om 12:14

            @coffeecup: je vergeet de toevoeging “met een snelheidsverschil van maximaal 10 km/u”. Zoals vrijwel elke door de file slalommende motorrijder dat vergeten is.

            Ik heb er geen moeite mee met de motorrijder die dit doet, maar wel met die gasten eerst tussen de auto’s door laveren en bij gebrek aan ruimte hem er in ene vóór gooien; die vergeten dus ook dat een auto óók een paar meter remweg t.o.v. de voorligger nodig heeft.

            Login om te reageren
            • Gulli zegt

              4 augustus 2019 om 22:32

              @RRRobert: en dan ook tot een maximum snelheid van 50km/u van het verkeer waar je tussendoor rijdt.

              Ik ben sinds kort ook motorrijder en ik vind ‘filteren’ nog best spannend, maar sommige van mijn collega’s maken het wel erg bont als je ziet hoe hard die tussen de auto’s door knallen. Vooral zo doorgaan, dan wordt het hier binnenkort ook verboden ?

              Login om te reageren
        • sudbina zegt

          4 augustus 2019 om 11:46

          @bischero: dit is een veelvoorkomend misverstand: in nederland is het wettelijk toegestaan om met de motor tussen de file door te rijden.

          In Duitsland mag het eigenlijk niet, maar ik doe het altijd en heb er eigenlijk nooit gedoe mee gehad; niet van de politie en niet van andere weggebruikers.

          Zal er ook wel aanliggen dat ik een ouwe lullen motor heb en meestal bepakt en bezakt met een tentje etc onderweg ben als dit voorkomt.

          Login om te reageren
      • hplh zegt

        4 augustus 2019 om 08:54

        @michaelras: je mag ook niet vloeken.

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          4 augustus 2019 om 10:52

          -edit: nutteloze bijdrage-

          Login om te reageren
          • theblazerunner zegt

            4 augustus 2019 om 13:22

            @720s: -edit: nutteloze bijdrage-

            Login om te reageren
  3. Dreke zegt

    4 augustus 2019 om 08:27

    Voor 2013, das de meeste wel gelukt denk ik zo….

    Login om te reageren
    • peter_akerboom zegt

      4 augustus 2019 om 11:05

      @dreke: Ik heb m’n rijbewijs op m’n 22e gehaald IN 2013 ?
      Anders had ik allang zo’n driewiel-scooter om tussen de files door te laveren..

      Ps. Ik heb m’n rijbewijs in 20 lessen gehaald, niet dat ik sinds m’n 18e bezig was ?

      Login om te reageren
  4. racerx zegt

    4 augustus 2019 om 08:59

    Het zal best leuk zijn, maar in mijn omgeving worden dit soort dingen altijd gereden door een bepaald type… De Piaggio MP3 is hier ook zo’n voorbeeld van. Roof Boxer helm, nektasje… U kent het wel.

    Login om te reageren
    • danoontjepower zegt

      4 augustus 2019 om 09:11

      @racerx: Idem. Hier komen ze geregeld asociaal door het verkeer heen slingeren met hun Louis heuptasjes zwaaiend in de wind.

      De dag moet nog komen dat ik er een tegenkom die niet lijkt op de Beverwijkse bazaar op wielen.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        4 augustus 2019 om 09:20

        @danoontjepower: hahaha, mooie omschrijving. Ga ik onthouden.

        Login om te reageren
  5. rob5nismo zegt

    4 augustus 2019 om 09:13

    De vraag is hoe maak je lol met gemotoriseerde voertuigen

    Login om te reageren
  6. sbeerens zegt

    4 augustus 2019 om 09:16

    Om even een eeuwige discussie van het file rijden met de motor de kop in te drukken! Het is sinds het de aanpassing RVV 1991 bij wet toegestaan om met de motor tussen de file door te rijden.

    Filerijden op de motor
    Motorrijders mogen in een file tussen de auto’s doorrijden. Het Motorplatform heeft wel regels opgesteld, de zogenoemde filegedragscode. Deze regels staan beschreven in ‘Samenspel in de file’. (Bron: Rijksoverheid.nl)

    Mvg rij-instructeur motor

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      4 augustus 2019 om 09:21

      @sbeerens: Exact, zo is mij dat met rijlessen ook uitgelegd. Incl maximaal snelheidsverschil en altijd tussen de meest linker rijbanen.

      Login om te reageren
    • cabriohater zegt

      4 augustus 2019 om 14:26

      @sbeerens: Ik snap het gezeur ook nooit. Ja er zijn mensen die het niet heel netjes doen, maar zeker de echte commuters houden het vaak gewoon netjes.

      Login om te reageren
  7. Corrado16v zegt

    4 augustus 2019 om 09:28

    Ik krijg er toch altijd dit gevoel bij: https://www.vanraam.com/nl-nl/onze-fietsen/driewielfietsen/driewielfietsen-voor-volwassenen/viktoria

    Login om te reageren
  8. sirprize zegt

    4 augustus 2019 om 09:46

    Ik mis toch wel wat belangrijke specificaties in deze advertorial: 0-100-tijd, Vmax, bereik…

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      4 augustus 2019 om 09:48

      @sirprize: Daarom is het ook geen advertorial … ;-)

      Login om te reageren
      • sirprize zegt

        4 augustus 2019 om 09:49

        @willeme: tssssk. We willen feiten, cijfers! Voor aan de bar in de voetbalkantine!

        Login om te reageren
      • MaartenD zegt

        4 augustus 2019 om 10:15

        @willeme: niet? Lijkt er verdacht veel op

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          4 augustus 2019 om 11:12

          @maarten020: Nee. Bij een advertorial staat het vermeld in de tags en is het ‘branden content’. Dat wordt dan altijd vermeld. Niet alles hoeft tot de sokken afgebrand te worden ;-). Daarbij: het is toch een geinig ding?

          Login om te reageren
          • MaartenD zegt

            4 augustus 2019 om 11:54

            @willeme: “Niet alles hoeft tot de sokken afgebrand te worden….?” uhhh..? Vind het persoonlijk ook niet echt een geinig ding maar kan ook liggen aan de bestuurders die je er veelal in/op ziet rijden…

            Login om te reageren
            • willeme zegt

              4 augustus 2019 om 13:20

              @maarten020: Sommige voertuigen zijn gewoon hartstikke geinig, dit is er eentje van. Daar kan men positief over zijn ;-).

              We gaan niet letten op de bestuurders. Anders kunnen we alle Duitse premium merken wel overslaan ;-)

              Login om te reageren
              • MaartenD zegt

                4 augustus 2019 om 17:44

                @willeme: gelukkig leven wij in een wereld waar men een andere mening kan hebben…

  9. lincoln zegt

    4 augustus 2019 om 10:01

    Can-am .. jetski .. quads ..

    Kenny Powers in da house jooo ..

    Login om te reageren
  10. moveyourmind zegt

    4 augustus 2019 om 10:23

    Maar wat is het nou?

    Een motor voor watjes die geen motor durven te rijden…

    Of een Jetski voor angsthazen die niet op het water durven…

    Of is het een cabrio voor slappelingen die geen cabrio durven te rijden omdat ze bang zijn voor de vraag wat wassen en knippen kost.

    Login om te reageren
  11. pcooperworks zegt

    4 augustus 2019 om 10:33

    Vraag luidde: hoe ziet een gemotoriseerde koekwaus eruit?

    Login om te reageren
    • pcooperworks zegt

      4 augustus 2019 om 10:34

      @pcooperworks: https://nl-nl.facebook.com/NewKidsOfficial/videos/new-kids-bus-gemist/1150390128313521/

      Login om te reageren
  12. volleyrock zegt

    4 augustus 2019 om 11:03

    Als je dan toch zo nodig drie wielen denkt nodig te hebben, doe mij dan maar de Yamaha Niken: https://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/24438-testmotor-test-2019-yamaha-niken-gt

    Zo’n Can-Am is toch meer een veredelde Piaggio MP3 voor de beter boerende nacht apotheker.

    Login om te reageren
    • michaelras zegt

      4 augustus 2019 om 11:26

      @volleyrock: nodig heeft niemand de Can-Am ;-) een MP3 heb je nodig omdat je geen motorrijbewijs hebt. Niken-> leuk, die komt hier vast nog een keer voorbij

      Login om te reageren
      • volleyrock zegt

        4 augustus 2019 om 11:51

        @michaelras: eigenlijk komt het er gewoon op neer dat je een motorrijbewijs nodig hebt :-)

        Login om te reageren
  13. torsen zegt

    4 augustus 2019 om 12:00

    Geinig om deze hier te zien. Ik ben een paar weken terug voor het eerst een Ryker tegen gekomen en gaan zoeken wat het was.
    Het stereotype wat geschetst word werd overigens wel een beetje bevestigd.
    Een blèrpijp eronder en constant zo hard mogelijk optrekken met een CVT bak klonk in mijn oren vrij kansloos.
    Maar de bestuurder had wel zichtbaar een hoop lol.

    Login om te reageren
  14. caspart zegt

    4 augustus 2019 om 14:14

    Gaaf ding !

    Login om te reageren
  15. cabriohater zegt

    4 augustus 2019 om 15:15

    Ik zal die driewielers nooit begrijpen. Behalve als je een beperking hebt waardoor je geen normale motor kan rijden. Wat is nou het grote voordeel dat je geen motorrijbewijs nodig hebt als je alsnog een MP3 voor € 5.000 of een Cam-Am voor € 10.000 moet kopen? Motorrijles is best leuk en dan koop je toch een motor van € 9.000….

    Login om te reageren
    • nietcreatief zegt

      4 augustus 2019 om 15:48

      @cabriohater: waarschijnlijk de wegenbelasting van een knaak, verzekering van ook ongeveer zoiets en het brandstofverbruik zal wel aardig lager liggen dan een gewone auto met vergelijkbare acceleratie.
      90 pk op 300 kilo zal wel in een seconde of 5 op 100 zitten.

      Login om te reageren
      • cabriohater zegt

        4 augustus 2019 om 17:45

        @nietcreatief: ja maar dat heb je toch ook met een motor?

        Login om te reageren
        • nietcreatief zegt

          5 augustus 2019 om 00:21

          @cabriohater: helemaal waar, maar daar moet je weer een rijbewijs voor bijhalen en dat hoeft bij zoiets onder voorwaarden dan weer niet. Kijk ik zou het zelf ook niks vinden want ik heb een motor en een auto staan. Dus die tussenvorm is totaal overbodig. Maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die ermee uit de voeten kunnen. Ipv een Alto of C1 voor woon werk zoiets.

          Login om te reageren
  16. Gulli zegt

    4 augustus 2019 om 22:36

    Stond van de week een erg mooi filmpje op YouTube over dit ding van FortNine (niet fortnite dus maar een van de beste motorkanalen op YouTube en tevens online winkel).

    Nog een leuk nutteloos feitje geleerd ook, toen de Ski-Doo werd uitgevonden had de drukker een spelfoutje gemaakt, het moest namelijk de Ski-Dog worden (als in gemotoriseerde hondenslee) maar het werd dus Ski-Doo, klonk wel leuk dus ze hebben het maar zo gelaten ?

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      5 augustus 2019 om 09:43

      @gulli: hehhe, inderdaad leuk filmpje en zeker een van de beste kanalen op YouTube.

      Login om te reageren
    • michaelras zegt

      5 augustus 2019 om 12:33

      @gulli: JA! Kwam ik tijdens het schrijven ook tegen. Leuke video

      Login om te reageren
  17. terazino zegt

    12 augustus 2019 om 12:04

    Leuk ding. Ideaal voor woon/werk verkeer als je het hele jaar door wil rijden. Minder kans op omlazeren bij sneeuw en natte blaadjes. Kou en regen kan je je prima op kleden. Jammer dat het een Can Am is, kwalitatief toch een C merk. Vooral de quads zijn rotzooi.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North