
De huisjes op wielen winnen terrein.
In de zomervakantie zullen weer duizenden Nederlandse gezinnen de caravan uit de stalling halen, volduwen met spullen en richting het zonnige zuiden rijden. Dat kunnen er dit jaar zomaar eens meer dan ooit zijn. Brancheorganisaties BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI) delen de verkoopcijfers van caravans en campers.
Wat blijkt: we hadden nog nooit zoveel huisjes op wielen als nu. Op 1 april 2025 stond het aantal caravans en campers in Nederland op 627.093 stuks. Dat zijn er bijna 15.000 stuks of 2,3 procent meer dan een jaar geleden. Best wel een leuke plus voor de verkopers.
Verdeling caravans vs campers
Het grootste deel van de Nederlandse vakantiegangers verkiest de caravan nog altijd boven een camper. Na jarenlange dalingen in het aantal caravanbezitters is de positieve lijn weer ingezet. Op 1 april was het aantal ingeschreven caravans in Nederland 423.888. Een jaar geleden waren dat er ruim 1.700 minder.
De campers komen wel steeds dichterbij het aantal caravans. In november 2024 werd de 200.000e camper op Nederlandse naam geregistreerd. Sindsdien zijn er 3.205 andere campers op naam van Nederlanders gezet. Dat zijn er 12.932 of 6,8 procent meer dan een jaar ervoor.
Waar kopen Nederlanders caravans en campers?
In het afgelopen kwartaal werden er 1.672 nieuwe caravans geregistreerd. 8.897 gebruikte caravans vonden een nieuwe eigenaar. Daarvan ging het overgrote deel (62 procent) van een particulier, naar een particulier.
Qua campers wisselden bijna 7.500 gebruikte auto’s van eigenaar en kwamen er 677 nieuwe kampeerauto’s naar Nederland in Q1. Die nieuwe komen natuurlijk van de dealer, maar bij de occasions is de verkoopverdeling 51-49 tussen dealers en handel tussen particulieren.
BOVAG Caravan- en Camperbedrijven-voorzitter Rolf Reinders reageert vrolijk op de cijfers: ”Te midden van allerlei internationale en economische ontwikkelingen blijft onze kampeerbranche fier overeind. Nederlanders kopen bovendien 12% van alle nieuwe caravans in Europa, dus we doen onze titel van kampeerkampioenen wederom eer aan.” Ben jij al aan het inpakken of de oplaadplanning aan het maken?
Foto: Lekker op de camping gespot door @mariussolima





Ook niet heel gek als je ziet wat een huisje (stacaravan) tegenwoordig kost in het hoogseizoen. Je bent zo €1500 per week kwijt. En dan let je nog op. Persoonlijk zou ik geen caravan willen maar liever gewoon ouderwets met de tent. Als ik mijn vrouw ooit zover krijg 😂
Nou, €1500 per week in het hoogseizoen is tegenwoordig al een koopje, hoor. Ik kwam al zoekende prijzen tegen van 2500-3600 euro. Voor een week. In het hoogseizoen. Gekkenwerk.
Het enige wat nu nog (enigszins) de rem zet op de aanschaf van een caravan of camper, is dat er een grote schaarste is aan betaalbare stallingsruimte. Want als je dáár nou ook weer 2000-3000 euro per jaar op moet stukslaan, kun je net zo goed wel weer zo’n duur arrangement boeken.
Tegenwoordig moet je inderdaad eerst je stalling voor elkaar hebben voordat je zo’n sleurhut aanschaft. Hier gaat ‘ie er echt wel komen met de absurde prijzen van huisjes en airbnb’s tegenwoordig. Dit jaar voor de laatste keer. Net voor het hoogseizoen aan betaal je dan ook al gauw €2k voor 2 weken zonder iets geks te boeken.
De horror !
Wij overwegen het ook voor volgend jaar. Vakantiehuisjes op een camping zijn schandalig duur als je ook wat faciliteiten wilt (2000/2500 per week zit je zomaar aan). Voor de camping plaatsen is dat rond de 1000 per week. Scheelt enorm. En bijkomend voordeel: een huisje korter huren is in verhouding duurder, maar een camping plaats meestal niet. En wij vinden het leuk verschillende plekken te bezoeken, dus wordt het financieel nog interessanter.
Dus we zijn ons in ieder geval aan het oriënteren.
Aanschaf en afschrijving, trekauto, onderhoud, meer verbruik met de hut erachter, stalling, verzekering, huur van plekken, aanschaf van volledige kampeerinboedel. Heb je dit wel goed doorgerekend? Als je spullen kan lenen van familie dan is het een plus. Anders ga je eerst enorm dokken om dat vervolgens 15 jaar lang proberen terug te verdienen. Mij dus niet gezien.
Gezien de vergrijzing is dit toch geen heel vreemde ontwikkeling?
Ik vermoed dat er zelfs een verband is tussen de verkoop van caravans en Renault Capturs’, en voor de meer vermogende pensionado de Mazda CX-5 en Ford Kuga. De laatste 2 zijn de ideale caravantrekkers, begreep ik laatst.
Een fatsoenlijke auto die 1500 kilo kan trekken die zijn er niet. Allemaal tot max 1200 kg.
Dus kon je al gauw uit bij een vito, transporter (bulli), trafic etc.
Ben laatst letterlijk 1 uur lang bezig om voor een klant te regelen. Is niet te doen.
Hybrids vanwege de accu al minder trekgewicht.
Aan een EV voeetuig hoeft U niet aan te beginnen. Trekhaak alleen voor fietsendrager. En alleen fabrieksaf te bestellen. Achteraf opbouw is vaak geen officiele goedkeuring.
Ik snap werkelijk waar niet dat je jezelf voor 3 weken in het jaar aan zelfkastijding wil doen.
Ghehe. Ieder zijn ding zullen we maar zeggen. Ik weet wel dat kamperen met en voor de kinderen echt heel tof is. Maar idd het kost wat moeite en aanpassingsvermogen soms.
Ik ben opgegroeid met kamperen. In zomervakantie gingen we met de caravan en losse tentjes drie tot vier weken in het buitenland, in het voor- en najaar stonden we in de boomgaard van de boerderij van familie. Als kind vond ik dit geweldig, maar de laatste 20 jaar wil ik gewoon een fatsoenlijk bed om op te slapen en als het even kan een eigen toilet + badkamer, dus een chalet, huisje of hotel.
Dat er meer van die krengen komen is op zich logisch. De bevolking groeit dus het aantal caravanbezitters ook. Brrr. Getver. Bah. Jakkes.
Als ik zie hoe het is, hier in Zuid Europa, om met zo’n woonmobiel vakantie te vieren, dan laat maar. Als je een stad wil bezoeken, dan moet je ver van het centrum parkeren. Als je voor een nacht ergens wil staan, dan wordt je gedwongen naar een parkeerplaats voor campers te gaan. En laat ik het niet hebben over het openbreken van deze voertuigen bij afwezigheid. Wat uiteraard heel “leuk” is, is zo’n rij gele nummerborden die truttend voor je rijden. Nee dankjewel!
Huh, waar gaan jullie naar toe?
Zit in hoogseizoen in Oostenrijk. Op meerdere plekken heerlijke en zeer goed beoordeelde huisjes geboekt voor tussen de 100-150 euro per nacht?!
Boek maar eens een huisje op een beetje fatsoenlijke camping in Zuid-Europa. Dan ben je een vermogen kwijt.
Locatie is inderdaad een belangrijk punt bij de prijsbepaling. Heb een familielid met een vakantiehuis in de Languedoc. Inclusief een zwembad van 8×4 meter. Het huis ligt op ca. 30 minuten rijden vanaf de Middellandse zeekust. Prijs per week lag rond de EUR 1100 per week, na de recente stevige verbouwing zal dat wat meer zijn (hoogseizoen). Eenzelfde huis direct aan de kust is ongetwijfeld duurder.
Gewoon een camper op basis van MAN TGS met trekhaak doen.
Wordt camperen erg aangenaam en leuk door.
Dat is pas een huis op wielen. Of een vrijstaande woning.
Wat ik nooit begrijp is waarom je voor een forse meerprijs een camper zou nemen. Ik snap de aantrekkingskracht van lekker rondrijden in je huisje en de wereld ontdekken maar ik snap niet dat mensen die meerprijs van een camper tov een camper zo gemakkelijk slikken. Ik praat dan voornamelijk over nieuw of jong gebruikt. Een camper is extreem veel duurder dan een caravan + MRB + verzekering + onderhoud en ik zou toch zweren dat de meeste nog steeds een auto hebben thuis.
Daarnaast is het een drama in zuid-Europa om te parkeren als je een citytripje wilt maken, je het hele ding in moet pakken als je boodschappen of iets dergelijks wilt gaan doen.
Die combinatie van kosten en dagelijks praktisch nut is echt iets wat ik niet begrijp waarom die dingen zó populair zijn en ik meerdere keren gereisd met een camper.
Er zijn er paar dingen die voor de camper spreken. De allerbelangrijkste, je hoeft niet met 90 km/h de caravan naar Zuid Europa te slepen. Je mag gewoon 120, dat scheelt veel stress. De tweede is voor sommige mensen belangrijk, met een camper sta je hoger in de sociale hiërarchie. De derde, je mag op camper only campings kamperen en bent zo bevrijd van luidruchtige kinderen.
90 km/h rijden is aardig ontstressen.
Het is juist harder dan dat wat je stress geeft.