
Licht, veel vermogen en ook nog eens een sexy koets.
Ik had een aantal jaren geleden nooit verwacht dit te schrijven, maar man wat ziet deze Chinese EV er goed uit. En de looks zijn nog maar het begin, zo blijkt. Je kijkt hier naar de JMEV01. Dat zegt je waarschijnlijk niets. De makers, tuner Gongjiang Pai en autofabrikant Jiangling Group New Energy, zullen ook weinig belletjes doen rinkelen. Het bedrijf dat voor financiering zorgt, ken je wel: Xiaomi.
De twee bedrijven kregen geld van Xiaomi om een conceptauto, de SC-01, in productie te laten gaan. Dat is gelukt en op 15 april krijgen we het complete resultaat te zien. Gelukkig heeft de Chinese autowebsite Autohome al wat beelden en informatie over de EV.
JMEV01 is een lichtgewicht!

De elektrische tweezitter durf ik een liefhebbersauto te noemen om verschillende redenen. Ten eerste zijn gewicht. Als ware Gordon Murray’s zijn de makers aan de slag gegaan. Er is een chassis gebouwd met een buisvormig spaceframe en de ophanging heeft push-rods. Alles bij elkaar zou dat moeten resulteren in een rijklaar gewicht van 1.365 kilo. Da’s absurd voor een EV.
Wat ook wel weer lekker is: de krachtbron ligt in het midden achter de inzittenden. Dat belooft wat voor het stuurgevoel. Die krachtbron is overigens behoorlijk potig. Twee elektromotoren zorgen voor 320 kW oftewel 435 pk. Een sprintje van 0 naar 100 km/u is dan ook zo gepiept: 3,9 seconden.
Ook het interieur zou aan de wensen van puristen voldoen. Zo zijn er geen touchscreens, maar fysieke knoppen. En nog leuker: er zit een ouderwetse echte handrem in zonder elektronische poespas. Dat zie je niet vaak meer bij nieuwe auto’s, laat staan bij EV’s.
Leuk prijskaartje
Dankzij het lage gewicht zou de JMEV01 520 kilometer ver kunnen komen met een volle batterij. Let wel: dit is gemeten met de Chinese CLTC-meting. Voorlopig zullen wij daar weinig van meemaken, want de auto wordt straks alleen verkocht in China. Daar betaal je er zo’n 300.000 yuan (€ 37.000) voor. De grote (en enige?) concurrent is de MG Cyberster. Die kost in China tenminste 319.900 yuan of € 66.350 in Nederland.





Misschien is het maar goed dat dit in China blijft, want volgens mij wordt dit weer een ‘iedereen vindt hem leuk, maar niemand koopt hem’ auto. En als ik de prijs van de Cyberster zo bekijk, dan ga je deze JMEV01 (aan de naam moet duidelijk nog worden gewerkt) hier zeker niet onder de 60 mille zien verschijnen in de showrooms, dus dat zal ook niet meehelpen..
Dit is er een voor de markt van elise/exige kopers. Geen grote aantallen maar er is wel een markt, helemaal als je noord-amerika ook mee kan pakken (het momentum hebben ze nu alleen even niet). Wmb mag dit hier zo gelanceerd worden. Ziet er goed uit en de specs naar EV maatstaven zijn ok.
Kijk! Zoiets had Lotus moeten maken met recente techniek. Aangezien lichtgewicht een relatief begrip is: onder de 1400 kilo (bijna 2 keer het gewicht van een Elise) is heden ten dage echt een uitzondering.
Zeker omdat ze nu ook in Chinese handen zijn en toegang hebben tot dit soort techniek.
Caterham is ermee bezig. EV, coupe, 1200 kilo beloven ze. Maar meer dan een mockup heb ik daar ook nog niet van gezien.
Ziet er leuk uit. Ben ook benieuwd naar de enige concurrent van Caterham
Is de tesla roadster er dan eindelijk? Oh nee wacht de Chinese kopie is er zelfs eerder
10x niks
Leuke elektrische Lotus/Speedster. Maar je moet het wel heel scherp in de markt zetten om in Europa dit speeltje te slijten.
Kijkend naar de beprijzing van de MG in China en hier, zou de JMEV01 hier vermoedelijk ook zo rond de EUR 65K moeten gaan kosten. Voor zo’n prijs zijn er hier vast wel kopers voor te vinden.
De styling vind ik in ieder geval echt geslaagd! Qua afmetingen zou ik zweren dat er een Lotus monocoque onder zat. Maar in het artikel wordt melding gemaakt van een buizenframe, dus dat kan niet.
Niet bijzonder licht. Sla een 12 jaar oude i3 plat, doe er een betere accu in en grotere motor en je haalt het gewicht op je sloffen. Waarschijnlijk ook geen AI-ontwerp van de BMW’s of Alfa’s zoals wel deze Chinees.
Hier heeft toch iemand gewoon een Lotus Exige in een AI gegooid met de opdracht “zoals dit maar dan 2025”?
Een Tesla Roadster voor (is een knock off van Lotus) en een Alfa 4C achter. Duidelijk een AI opdracht zonder smaakpapillen.
Eens. Zoals vrijwel alle chinese auto’s gewoon kraak noch smaak. Anoniem, niet spannend. Maar het gewicht doen ze wel goed voor een EV, mits er íets van dat rijbereik klopt.
Dit krijg je als een Alfa 4C een Askcari KZ1 te laat opmerkt.
#Ascari
beetje nutteloos om dit tot in den treure te gaan vergelijken met bestaande designs. Ik vind het een geslaagd geheel, met lekkere, rustige vormgeving. Als we dan toch moeten vergelijken vind ik het geheel nog het meest op een Stratos lijken, en dat is een groot compliment. Voor Rond de 60k zijn er hier echt wel kopers voor te vinden, zeker als het een beetje stuurt.
De achterzijde lijkt meer op een Lancia Stratos. Voorkant wel meer Lotus. Maar al met al een mooie auto. Als die rond de €65.000 zou gaan kosten dan zijn er zeker weten wel liefhebbers voor te vinden. Dit is toch vele malen leuker dan bijvoorbeeld een Z4 met al die rare vouwen erin….