
Het klooien met pasjes en apps is binnenkort verleden tijd.
Zo heerlijk simpel als het tanken van een benzineauto is, zo ingewikkeld is het de eerste keer dat je een elektrische auto gaat opladen. Moet je eerst de kabel in de auto doen en dan pas in de openbare laadpaal? Welk pasje moet je voor de scanner houden? En hoe weet ik nou of ik de goedkoopste stroom in de buurt te pakken heb? Aan deze zorgen komt binnenkort voor een groot deel een einde.
Thuis en op vakantie met één pas en app
Vier aanbieders hebben vandaag besloten om samen te gaan werken. Deze bedrijven zijn Atlante, Electra, Fastned en Ionity. Atlante is actief in Italië, Frankrijk, Spanje en Portugal en Electra is in Frankrijk een grote laadpaalcowboy. Fastned en Ionity ken je inmiddels wel. Samen vormen de vier organisaties een alliantie genaamd Spark.

Het is volgens de vier laadaanbieders de eerste samenwerking op dit gebied in de laadpalensector. Samen hebben deze bedrijven 1.700 laadstations waar meer dan 11.000 oplaadpunten staan in 25 Europese landen. Wie dus straks met de EV op zomervakantie durft, komt een heel eind met een pasje en app van een van deze bedrijven. Zo moet er één naadloos oplaadnetwerk ontstaan.
Je kunt namelijk gewoon je app en pasje van Fastned of Ionity houden, net welke je het fijnste vindt. De apps van de vier verschillende bedrijven werken bij elkaars palen. Daarnaast kun je in de apps ook de laadstations van de vier aanbieders vinden via de routeplanner. De prijzen moeten transparant zijn en betalen kan ook via welke app je van de vier bedrijven ook wilt gebruiken.

Wanneer de apps en pasjes onderling te gebruiken zijn, is nog niet bekend. Het bedrijf noemt alleen dat het ”’binnenkort” mogelijk is. De ambitie van Spark Alliance is behoorlijk. ”Deze grote samenwerking maakt de weg vrij voor de democratisering van het opladen van EV’s in het openbaar en zet de standaard voor massale adoptie van EV’s in Europa”, schrijft Fastned. Dat lijkt er trouwens ook op te duiden dat andere aanbieders welkom zijn om zich bij Spark aan te sluiten. Zie jij dat zitten, Elon?





Al zeker 3 jaar geen pasje meer gebruikt.
Anyway, dit is heel erg out of the box he, maar stel, je hebt nu een bankpasje al op zak waar je OVERAL in de EU contactloos mee kan betalen. Stel dat je die gewoon zou kunnen gebruiken om te laden? 🫨
Nee joh!?! Dat is wel heel makkelijk gedacht he! Kom op!! Zonder gekheid, het is natuurlijk van de zotte dat dit niet in de gehele EU gewoon goed geregeld is.
Het is geregeld in de eu. Maar goed dat gaat niet helpen voor bestaande palen, maar nieuwe palen zijn allemaal voorzien van een betaalterminal. Zie ook eu 2023/1804.
De EU zou moeten eisen:
1] tarieven zichtbaar op de laadpaal 2] betalen met bankpas moet kunnen 3] dat de laadpalen geijkt worden.
Weet je wat z’n pinterminal kost? Een parkeerplaats heeft meestal ook een centrale parkeerautomaat en niet bij elke parkeerplaats.
Voor snelladen zou het nog best uit kunnen met één terminal per station maar bij AC of langzaam laden wordt het daar veel te duur van.
Maar een pinpas of creditcard zou toch ook gewoon moeten werken?!
Heeft bij de NS ook jaren geduurd voor het zover was. Maar met een OV chipkaart werkt het nog steeds beter en je kunt er meer mee.
Eén systeem zou toe te juichen zijn maar dat zal de kW prijs niet ten goede komen. Nu kun je bij elke paal nog het voordeligste pasje inzetten. Zal bij standaardisering wel naar het hoogste niveau getrokken worden. Met een dito starttarief.
“democratisering van het opladen” ? Wat is dat voor paarsebroekengeneuzel ?
Bij een Tesla laadpunt laad ik veel goedkoper dan bij FastNed.
Dus ik pak die wel, met één app door heel Europa.
Tesla is alleen in Nederland goedkoop. Over de grens zie ik veel hogere laadprijzen.
1) dit heet toch kartelvorming?
2) dus overal hogere tarieven onder het mom van service want minder nadelen
3) kennen we dit niet van de OV kaart die met hangen en wurgen ging werken behalve als je op een kleine vervoerder z’n vervoersding stapte
en na 3 komen ze er nu achter dat je met je pin pas veel makkelijker en mooier en beter kan betalen! Sjonge, dat hadden we toen al bedacht als publiek. En bovendien: terugverdienen van al die kosten ging en gaat nog steeds met de argeloze klant naaien en de puzzelaar zo weinig. mogelijk belonen met zoveel mogelijk hordes en voorwaarden. (denk aan allerlei ingewikkelde abbonementen en kortingsacties in plaats van maximaal 2 of 3 abonnementen (go anywhere, vaste route, iets simpels)
Een app die tarieven toont zoals clever-tanken.de of directlease tank app maar dan voor electro laden lijkt mij een stuk beter voor de consumenten. En dan dus niet betaald door de aanbieders he, anders krijg je weer alleen dat merk en z’n vriendjes die het meest betalen in beeld met alle marketing ge-etter erbij.
Inderdaad schaamteloze prijskartel. Krankzinnig welke woekerwinsten deze grote spelers maken en de overheid laat het maar gebeuren.
Het zal de hoogste tijd worden. Dat dit nog niet goed gereguleerd is door de EU is onacceptabel. Eén duidelijk systeem.: van Finland tot Portugal. Dat moet er zijn.
Mijn pasje doet het al jaren bij al die aanbieders, ik begrijp uit het artikel niet wat er nou nieuw is.
Gebruik al jaren Chargemap. >600.000 laadpunten over heel EU.
Beats me waarom je er zo weinig over hoort. Ze tellen wel wat extra tov de laadpaaluitbater maar voor op vakantie / last resort/nood charging voldoet het perfect.
In dit topic – mensen die nog nooit electrisch geladen hebben:
Mooie teksten van de marketingafdeling van Fastned, maar er zijn al pasjes die werken op al deze aanbieders. Het kan alleen wel een heel stuk voordeliger om andere pasjes te gebruiken. Als ze nou eens een kortingsabonnement op 1 van de aanbieders voor allemaal zouden laten gelden, kan het nog interessant worden. Maar dat lijkt nog niet echt onderdeel van de ‘democratisering’ te zijn.