
Er zijn veel tuners, erg veel tuner en bij de naam Cargraphic ging er heel zachtjes een belletje te rinkelen. Niet geheel terecht, want Cargraphic is een hele serieuze tuner die Porsches nog sneller en meer bijzonder maakt.
Op basis van de Porsche 911 GT3 RS bouwt Cargraphic de 997 GT3 RSC 4.0 die met 460 pk beestachtig snel is. De extra pk’s zijn behaald met grotere zuigers, een nieuw luchtfilter, een herprogrammeerd motormanagement systeem en een lichtgewicht, nogal agressief klinkend sportuitlaat systeem. Dankzij de extra pk’s kan de teller binnen 3,9 seconden op 100 km/u staan en stoomt de GT3 RSC door tot 199 mijlen per uur, een dikke 320 km/u dus.
De grootste aanpassingen zijn overigens niet onder de motorkap (voor de heidenen onder jullie, voor een 911 is dat aan de achterkant van de auto). Veel van het plaatwerk is vervangen door carbon om zo veel mogelijk gewicht te besparen. Inclusief 90 liter brandstof weegt de 997 GT3 RSC slechts 1365 kg en om dat te bereiken moest zelfs de airco compressor plaatsmaken.
Natuurlijk bleef het niet alleen bij die aanpassingen, om onderstuur tegen te gaan werd de spoorbreedte voor met 2 cm vergroot. Het Bilstein raceonderstel en Dunlop SportMaxx GT banden op 19″ velgen zorgen voor de rest van de grip.
Extra foto’s hierrr (via Worldcarfans).






ben benieuwd hoe hij nu klinkt!!
Vette shit ! een x een andere GT3 RS .. als ik het geld had nou dan wist ik het wel :)
Ik vind em zeker geslaagd, al ben ik niet zo’n fan van die gele velgen.
Prijs, anyone?
Ziet er goed uit hoor, niet overdreven, en echt heel mooie cijfers!
Onderstuur in een auto met een gewichtsbalans waar het zwaarste gedeelte aan de achterkant zit ?
I’m a little confused here.
Ja, veel gewicht achter, weinig voor resulteert toch in minder grip aan de voorkant?
sweet
@ zweedse chef; volgens mij is dat heel logisch… minder gewicht op de voorwielen resulteert in minder grip voor dan achter…
Oh, en gave bak trouwens, al zou ik niet voor dat geel gaan qua trim…
als ik een GT3 RS had zou ik toch serieus gaan twijfelen om die onderhuids aangebrachte paketten te installeren, het exterieur daarentegen hou ik liefst standaard als ik de deze zie..
zeeer schoon
mooi werk
super vette bak
ultiem!
Ben ik nou de enige hier die niks met Porsches heeft, omdat het gewoon platgeslagen kevers zijn? (Heb ik van Clarkson, I know, maar hij heeft gewoon een punt.)
Wanneer gaat Porsche zich nou eens bezig houden met een serieus ontwerp? In plaats van steeds veel van hetzelfde te doen. Deze tuner maakt het nog eens slechter, een Porsche is al vulgair, en dit maakt het nog slechter :S. Zeg nou eens eerlijk, hier wil je toch niet in gezien worden?
@ Marijn; Nee hoor, ik ben er namelijk ook nog. Ik heb het alleen afgeleerd bij elk Porsche-onderwerp weer te reageren, want dat is ten eerste best vaak, en ten tweede zou er dan elke keer dezelfde discussie uitkomen, en dat is een beetje saai…. :P
Geweldig, vandaag nog een aantal RS’en op Assen rond zien blazen tijdens Porsche Motion. Het blijven geniale wagens!
Correctie….199 mph = 318.4 kmp, voor de rest een te gekke bak, alleen die velgen…….
Dat zijn aanpassingen die er toe doen! Ik heb hier het volste vertrouwen dat ‘ie ook echt sneller is dan het orgineel, en dat is iets wat ik bijna nooit heb bij die tunerts :P
@ x_X_x; Nee hoor, want 1 mijl = 1609,344 meter, dus 199 * 1,609344 = 320,26 km/h. Dus wel een dikke 320!
Zo hoort een auto getuned te worden.
1275kg bij 460pk. Ik zou zeggen parkeer hem voor de deur.
Wat maak het uit voor die km/h peruurtjes,…
Als je erin zit zal het wel allemaal véél te snel gaan naar je goesting,
Wat kost dit eigenlijk?
Dan koop je toch een Turbo, heb je nog meer pk’s. Sloop je daar je achterbank uit en hoppa, weer een paar kilo lichter.
@cirofiel,
ik ga uit van afgeronde getallen! -> 199 x 1.6= 318.4…….voor de rest heb je wel gelijk
echt een hele vete bak!! hier wil je toch gewoon in gezien worden!!! Marijn??
dat moet goed klinken! :)
@Marijn en Citrofiel: Voor jullie en alle anderen die Porsche niet op prijs stellen, lees even Hammond’s uitgebreide en passionele review van de GT3 RS…
@ Marijn:
Bij Porsche gaat het om het merk. Je houdt er van of niet. De historie, het geluid…
En mensen die Clarkson… Grootheidswaanzin werkt aanstekelijk. Kun jij een supercar betalen Marijn?
mooi hoor eindelijk eens niet een tuner die een auto uiterlijk verkracht….
en hij heeft hem getuned zoals tunen hoort te zijn..
prachtig…
@ Marijn
Een Porsche vulgair? Laat me niet lachen, Porsches zijn één van de weinige ‘super cars’ met stijl.
@ELB;
Je hebt een punt, ik kan natuurlijk geen supercar betalen. Ik denk dat het goed is om, ook al kun je het niet betalen, een auto (of ieder ander product) te vergelijken binnen de categorie waarin het valt. Dus in dat verband heb ik aangegeven dat ik de Porsche niks vind.
@Ruben Baeten;
Het maakt me niet uit of de wagen goed voelt, goed rijdt en door velen als de ultime wagen wordt beschouwd. In lijn met het bovenstaande; ik zou, al zou ik het geld hebben, nooit een Porsche kopen, omdat ik me ermee voor gek zou vinden rijden. Wat anderen hier daarvan vinden maakt mij niet uit, mijn keuze zou het nooit zijn.
@Chip;
Ik beoordeel een auto voor mezelf op de volgende afweging; zou ik ermee naar een sollicitatiegesprek kunnen en hoe zou mijn omgeving erop reageren. Voor mij zijn de looks van een auto heel belangrijk, en ik vind een Porsche gewoon te ‘flash’, hoe zeg je dat. Ik zou me er niet prettig bij voelen, als ik wist dat anderen me in een Porsche zouden zien zitten. Nogmaals dit is persoonlijk, maar Porsches hebben gewoon een verkeerde uitstraling
@ Marijn:
Gelukkig is er dan nog de Dacia Logan ;)
Zonder gekheid: ieder z’n smaak natuurlijk, maar wanneer je de Porsche bestempelt als ‘platgeslagen Kever’ doe je het werk van de Porsche ingenieurs toch echt te kort!
Ben geen porsche fan maar dit is zekers erg bruut. Ben erg nieuwsgierig wat deze bij het duitse auto blad SportAuto gaat doen.
Oke hij blijft er uit zien als een platte new beetle maar ik vind het toch steeds weer erg knap dat ze zulke extreme prestaties eruit weten te halen. En de wegligging klopt nu ook, ondanks dat de motor achterin hangt. (op de verkeerde plaats vwb gewicht verdeling en wegligging. wel ideaal voor de grip op de aangedreven achterwielen.)
@Marijn: Begrijp me niet verkeerd, zeker voor het geld dat zo’n GT3 RS kost zou ik ook echt iets anders kopen. Maar ik heb veel bewondering voor Porsche en hun filosofie. Er zijn maar weinig andere merken die zo’n door- en doorontwikkeld concept hebben en in dit segment zulke betrouwbaarheid en kwaliteit leveren.
@ marijn
“zou ik ermee op een sollicitatiegesprek kunnen?”
Die vraag hoor je al niet te stellen, als je een porsche hebt en er zou een CEO wissel plaatsvinden, dan pak je gewoon je 2de auto wat een audi/mercedes/bwm/wathever is en gaat daarmee op “sollicitatie”
Je hebt in ieder geval wel meer als 1 auto als je een porsche hebt.
Vind persoonlijk de stickering met cargraphic niet echt mooi. Veel gaver vind ik de felgroene RS waar deze term ook op de zijkant staat. Raw!!
Ben het met Marijn eens, om de een of andere reden ziet een 997/911 er altijd uit als een gepimpte kever.
Het ontwerp straalt weinig emotie en stijl uit, iets wat een Aston Martin V8, Jaguar, f430 wel hebben.
Deze uitvoering heeft een lachwekkende kleurstelling.
Wel jammer van het PCCB2 wat ie niet heeft…
…voor de rest wel vet gedaan (zeker de motor)
voor de liefhebbers,..
Cargraphic 997 GT3 RSC 4.0 bestuurt door Sabine Schmitz vs. een gast in een Z06
http://www.youtube.com/watch?v=_bCJcSpx3vk