• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Carmageddon: spoedig alsnog stuurloze auto’s op de weg?

Auteur: jaapiyo, gepost 22 december 2019 om 19:00 – 17 Reacties

dash


Hoe zit het eigenlijk met die robots?

Aan het begin van 2018 beloofde GM ons dat het aan het eind van dit jaar de eerste stuurloze auto’s de weg op zou..euhm…sturen. Met stuurloos bedoelen we in dit geval letterlijk stuurloos, als in een autonome auto die geen stuur heeft. Dat is namelijk nog een noviteit want tot op heden hebben autonome auto’s doorgaans wel stuurwielen zodat er ingegrepen kan worden door een mens als het fout gaat.

Inmiddels zijn we aanbeland in de nadagen van 2019, maar GM’s stuurloze auto’s zijn nog nergens te bekennen. Dat heeft niet alleen te maken met het feit dat we niet in Amerika leven, maar vooral ook met het feit dat ze er simpelweg nog niet zijn. Op zich is dat geen nieuws, want GM maakte in de zomer reeds bekend dat het haar eerder gestelde deadline niet zou gaan halen.

Voor de believers van autonoom is het de zoveelste klap in het gezicht. De beste publieke data over hoe het zit met de vorderingen van autonome auto’s komt uit California. De overheid daar gaf vijftig bedrijven een vergunning om hun autonome probeersels uit te testen op haar gritty streets, maar die bedrijven moesten dan wel rapporteren hoeveel ‘disengagements‘ ze tegenkwamen. Dat zijn dus momenten waarbij een mens moet ingrijpen (van binnen of buiten de auto) omdat de autopiloot in de fout gaat.

Het rapport van 2019 wordt waarschijnlijk spoedig bekend, maar tot op heden moeten we het doen met de cijfers over 2018. Die tekenen geen geweldig plaatje voor robots. Waymo kwam over vorig jaar het beste uit de bus, maar alsnog had de robot van Google-moeder Alphabet eens per 11.017 mijl de hulp van een mens nodig om uit de problemen te blijven. Dat zijn nog geen cijfers waarvan de maatschappij als geheel zou zeggen ‘kom maar door met die autonome gebakjes’. GM’s Cruise Automation was de nummer twee, maar had al één ingreep nodig per 5.205 mijl. Het kan veel slechter: Apple’s systeem vereiste eens per 1,1 mijl een ingreep en Tesla deed helemaal niet meer mee omdat het bang was.

Ondanks deze feiten lijkt het erop dat de NHTSA binnenkort toch instemt met GM’s verzoek om stuurloze auto’s de weg op te sturen, zo bericht Reuters. NHTSA-eindbaas James Owens zegt er het volgende over:

I expect we’re going to be able to move forward with these petitions soon – as soon as we can. This will be a big deal because this will be the first such action that will be taken.

Technisch gezien zegt Owens hier natuurlijk alleen dat de aanvraag in behandeling genomen zal worden, niet dat die ook een positief oordeel krijgt. Toch is dat laatste wel de verwachting die Owens zelf schept. In eerste instantie zal de test gelukkig plaatsvinden in ‘Murica, maar Europa kan natuurlijk nooit lang achterblijven. Zit jij er al op te wachten om zo’n beginnende robotbestuurder tegen te komen op de weg?

Ook interessant!

  • Video: Tesla duwt auto van de weg
  • 'Huawei is nu al beter dan Tesla'
  • Mijn Auto: Tesla Model S Raven van Juan
    Mijn Auto: Tesla Model S Raven van Juan
  • Tesla tóch niet dit jaar volledig zelfrijdend

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

apple, autonoom, GM, Tesla, Waymo

Vorig bericht: « BREEK: echt helemaal niemand wil een deelauto
Volgend bericht: Tik deze blubberdikke taxi met 116 pk op de kop »

Lees Interacties

Reacties

  1. sudbina zegt

    22 december 2019 om 19:06

    Apple 1,1mijl en GM eens per ruim elf duizend mijl?

    Login om te reageren
  2. trasimo zegt

    22 december 2019 om 19:06

    Nou, als ik naar de huidige stand van autopilot kijk zitten we daar helaas nog niet dicht in de buurt. Maar als het straks wel voldoet, why not? Vooral op de snelweg wordt het al snel veiliger dan al die slingerende appende zondagsrijders, busjes en leaserijders die je daar tegen komt.

    Login om te reageren
  3. RiKe zegt

    22 december 2019 om 19:23

    Gezien het aantal ongelukken welke dagelijks gebeuren door afgeleid/asociaal rijgedrag zou je haast gaan denken dat het beter gaat zonder stuur

    Login om te reageren
  4. blackmilo zegt

    22 december 2019 om 19:31

    Ik zie liever een combo van beiden. Een soort noodstop om handmatig de controle te verkrijgen. Software is nou eenmaal gevoelig voor hackers.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      23 december 2019 om 09:35

      @blackmilo: als alles via een draadje gaat helpt een stuur met veredelde potmeter ook niet tegen hackers.

      Login om te reageren
  5. vaakbenjetebang zegt

    22 december 2019 om 19:50

    Omgekeerd ben ik wel benieuwd naar de (niet-bestaande statistieken) van het aantal door mensen gereden kilometers per zinvolle ingreep door rijhulpjes (al is het maar ABS of ESP). Let wel, met zinvol bedoel ik niet ‘het elimineren van ieder beetje slip in welke richting dan ook’ maar echt het verschil tussen schrikken en schade.

    Login om te reageren
    • dl658 zegt

      22 december 2019 om 21:35

      @vaakbenjetebang: Dat zal niet veel verschil zijn maar neem aan dat AI anticipeert op voorgaande ongevallen, files, enz.. en zo zal leiden tot vlotter rijdend verkeer bij knooppunten. Niet zoals je nu ziet dat ze pas op het einde willen invoegen

      Login om te reageren
  6. jajeroenja zegt

    22 december 2019 om 21:36

    Yes please! Lekker autonoom naar werk, met huidige drukte en bestuurders die naar mijn mening allemaal niet kunnen rijden, is voor mij het leuke er al een tijdje af, ga ik wel lekker achterin zitten. Doe ik op de kerstdagen wel een rondje met m’n eigen bak.

    Login om te reageren
  7. pablo1971 zegt

    22 december 2019 om 22:45

    Als ik zelf niet meer zou kunnen/mogen rijden, dan is de lol er wel af. Vraag me af of de gemiddelde mens kan accepteren bij een naderend ongeval de auto/bestuurder op te offeren ten gunste van bjjv. een overstekende voetgangers.
    En hoe handel je schade af met een zelfrijdende auto? En stuur je je auto als onbemande taxi de weg op om je minderjarig kroost op school af te zetten?

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    23 december 2019 om 08:46

    Dit hebben we toch allang?! Dat heet een tram…..

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      23 december 2019 om 09:41

      @dutchdriftking: die tram is maar op een paar plekken in Nederland te vinden. De bus echter rijdt wel door heel Nederland. In theorie dan, want busbedrijven zijn heel bedreven in het om de wettelijke eisen heen werken.

      Login om te reageren
  9. amauryg zegt

    23 december 2019 om 10:23

    Off-topic, maar ik begin me toch echt te ergeren aan de grammaticale fouten hier op autoblog. Elk artikel opnieuw kom ik minstens een dt-fout tegen, om nog maar te zwijgen van ontelbare onsamenhangende zinnen overal. Mijn excuses voor de random opmerking maar het moest me even van het hart, ik denk dat autoblog de lat voor zichzelf gerust wat hoger mag leggen.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      23 december 2019 om 11:47

      @amauryg: oké kom maar door met de fouten dan. Dit soort dingen roepen zonder voorbeelden is alleen maar irritant.

      Login om te reageren
      • amauryg zegt

        23 december 2019 om 14:39

        @jaapiyo: Daarstraks stond er “instemd”, ik zie dat het reeds is aangepast. Dit is geen persoonlijke aanval naar iemand, louter een punt ter verbetering. Als je dit beschouwt als “louter irritant” kan men blijkbaar moeilijk om met kritiek hier, spijtig.

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          23 december 2019 om 15:26

          @amauryg: dat stond er niet, maar oké. We streven er verder altijd naar om zo foutloos mogelijk te zijn en als dat niet lukt mag dat best gezegd worden, maar kom dan wel met de voorbeelden. Zo’n generaliserend statement komt een beetje over als nodeloos afzeiken wat alleen maar de sfeer verziekt en waar we verder ook niks van leren. Spelvouten doorgeven kan overigens ook door te mailen naar [email protected], maar ze in een comment zetten is ook prima.

          Login om te reageren
  10. cossiekiller zegt

    23 december 2019 om 11:03

    Zou die dan ook automatisch van de linkerbaan gaan als je gaat bumperkleven?

    Login om te reageren
  11. sirdrinksalotofpetrol zegt

    25 december 2019 om 08:22

    Kan niet snel genoeg komen. Autobezit ook afschaffen zodat je niet meer van die idioten op de weg hebt die met een niet autonome auto ongelukken veroorzaken. Zou dat niet mooi zijn alleen maar elektrisch autonome auto’s op de weg. Geen files en ongelukken meer, heerlijk. Wifi aan boord, tafeltje in de auto, kan je al lekker wat voorbereidend werk doen zoals e-mails sorteren, veel efficiënter allemaal.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North