
Jammer dan.
Wat wij bij autoblog al lang wisten, is wederom bewaarheid geworden. Tsja, het valt niet mee om altijd maar weer gelijk te hebben, maar iemand moet die zware last dragen natuurlijk. We hebben het in dit geval over deelauto’s en dan specifiek over het feit dat niemand die eigenlijk wil.
Een beetje gek misschien, want gisteren stelde collega @hayte jullie allen nog de vraag wat de ideale deelauto is. Als je nog heel jong en idealistisch bent schiet zo’n vraag je misschien weleens door het hoofd, vooral nu onze politieke overlords ons eigenlijk zo’n deelding in willen dwingen. Doch mensen met meer levenservaring die al wat vaker in treinen en bussen gezeten hebben die weten: als puntje bij paaltje komt wil je helemaal niet naast een wildvreemde zitten. Erger nog: die lege verpakking van een gevulde koek die de vorige reiziger heeft laten liggen durf je niet eens aan te raken. De eerste reactie onder het artikel was dan ook al treffend:
De enige auto die ik ooit gedeeld heb is een botsauto!
Nou denk je misschien ‘oké dat is dan jouw mening/probleem’, maar zoals altijd is deze onderbouwd met keiharde feiten. BMW en Mercedes hebben namelijk na overleg met aandeelhouders besloten grotendeels te kappen met hun gezamenlijke autodeel-platform Share Now. Het geesteskind van het Duitse duo trekt zich na één jaar per 29 februari 2020 volledig terug uit Noord-Amerika. Daarnaast kapt het ook met de activiteiten in Londen, Brussel en Florence. De reden is onder de streep simpel: er loopt gewoon niemand warm voor, dus is er ook helemaal niks mee te verdienen.
Share Now blijft vooralsnog actief in achttien andere steden, waar zoveel inwoners tegen wil en dank in zo’n deelauto gedwongen worden dat deelauto’s wél een rendabel concept kunnen zijn voor autofabrikanten. BMW’s splinternieuwe baas Oliver Zipse heeft er dit over te zeggen:
There are potentially ‘disrupting’ business models that rely on car usage rather than car ownership. But they are focused on very specific areas with high population densities to ensure high utilisation rates.
Waarvan akte.
Duhh!! Wie heeft er nou zin in andermans plakhandjes aan het stuur, natte hondenharen in de auto, rondgeschoten neuspulkies, kinderkots en zweet na het sporten op de leren stoelen.. :-(
@punicaoase:
Mooie zinssnede, pure poëzie! Zou niet misstaan in een gevoelig liedje.
Donker, was de straat
Op weg naar de trein
Voor deelauto’s is het te laat
Het is voorbij ?
Wie wil er nou plakhandjes op het stuur, natte hondenharen, losgeschoten neuspulkies, kinderkots en zweet van na het sporten op de leren stoelen
van zijn degelijkheid ?
@punicaoase: gadverdamme met jou wil ik echt geen auto delen.
Wel bijzonder dat we blijkbaar voor de auto hogere standaarden hanteren dan voor WC’s, bedden, wachtkamers, taxi’s of HUUR(?!)auto’s..
@flutterby: mijn auto is brandschoon, maar twee zielen één gedacht: ik wil ook zeker niet met jou delen..
@flutterby: Ja die gedachte had ik ook maar het is net welke opties je hebt. Als je lam bent en naar huis moet neem je toch maar een taxi en als je moet pissen ga je toch maar naar dat vieze toilet. Als je een eigen auto kunt betalen dan doe je dat waarschijnlijk.
@thomassnelweg: Helaas is de huidige gedachte “als je het kan betalen”. Het zou moeten zijn “als je geld daar aan uit wilt geven”.
Begrijp mij niet verkeerd want ook hier staan twee auto’s voor de deur, waarvan één niet eens 5000 p/j rijdt. Echter voor die kilometers is het niet alleen de comfortabelste optie, maar ook de voordeligste.
Een deelauto moet maar net op loopafstand beschikbaar zijn en dan moeten we ook nog kinderstoeltjes mee slepen. Volvo heeft sinds begin van de eeuw al ingebouwde kinderzitjes, maar vreemd genoeg is deze ontwikkeling niet doorgezet naar taxi’s, huur en deelauto’s.
PS: in een taxi hoeven kinderen niet in een kinderstoel, maar het is wel veiliger én comfortabeler voor ze.
@punicaoase: Überhaupt mensen die eten in hun auto. Ugh.
@olivier420:
Heb ik ook altijd afgezworen, totdat ik 1100km per week ging rijden….
@punicaoase: Iedereen die tweedehands koopt..
@punicaoase: en wat te denken van sperma en natte scheten.
@mwti: Een samenvatting van een avondje alleen op de bank.
@vaakbenjetebang: herkenbaar?
Tesla’s masterplan part two rept over ern vloot van zelfrijdende taxi’s, je kunt zelfs je eigen Tesla straks als taxi in gaan zetten als Autopilot ver genoeg ontwikkeld is en de wet dat ook gaat toestaan.
Een dag geen Tesla op autoblog is een dag niet geleefd?
Inderdaad. En de idioten welke het wel willen kunnen beter met de bus gaan. Ooit achter iemand in een auto van Greenwheels gezeten?
Ik ben er zeker van dat er best wel wat mensen aan autodelen willen doen maar dat je deze niet kan vinden onder BMW of Mercedes rijders. Sowieso zullen het geen autoliefhebbers zijn.
@alfapeter: Over het algemeen genomen zijn BMW- en Mercedesrijders nu ook niet meteen autoliefhebbers. Wel liefhebbers van status. En die zal je niet zo snel in een deelauto krijgen. Want status. ’t Is een beetje alsof je als eigenaar van weidegrond probeert om koeien bladeren te laten eten, en dan vaststelt: hey, het lukt niet, er zit helemaal niets in het idee van bomen…
@alfapeter @BaRa: jullie redenatie is verkeerd om. Typische autodelers zijn mensen die geen zin hebben een grote investering met hoge afschrijving te doen voor iets dat ze maar weinig gebruiken. Maar dat wil niet zeggen dat ze geen autoliefhebber zijn of niet in een comfortabele luxe auto willen rijden. Ik maak al jaren gebruik van taxi’s, Ubers, huur- en deelauto’s al naar gelang wat ik op een bepaald moment nodig heb. Greenwheels e-Golf als ik naar een nieuwe klant ga, Caddy als ik wat spullen te transporteren heb, Up! als ik even langs mijn oma wil. Voor langere ritten of een lang weekend weg huur ik daarentegen liever een wat luxere auto bij een verhuurbedrijf. En dat is dan vaak een BMW of Mercedes (de eerste heeft mijn voorkeur, maar je krijgt altijd een “vergelijkbare” auto in de klasse die je kiest dus is altijd weer een verrassing).
Ik zou er ook niks van willen weten want altijd als ik dan de auto nodig zou hebben dan is tie kapot
Dacht dat Mercedesrijders juist heel graag aan carsharing deden…
Dat is toch hun verdienmodel… Of zouden ze gewoon voor hun lol op de taxistandplaats staan?
Deelauto’s zijn alleen voor mensen die in een stad wonen en zich scheel betalen aan parkeergeld, laat staan een vaste parkeer plaats. Mij niet gezien.
Zie dit alleen hipsters doen…
@bsxc2: hahahahahaha .. bsxc2,. je hebt me smakelijk laten lachen … hipsters zijn al lang weer uit de kekheid der tijden verdreven, uitstervend volkje, vooral die met te volle baard en opgeschoren hoofd …
@autodrome: Sympathieke reactie, bedankt!
@autodrome: wacht even, heb ik net mijn baard fatsoenlijk in model, net mijn haren lang genoeg voor een knotje, net mijn hele armen vol laten tatoeëren en net mijn baan als accountant opgezegd om fulltime barista te worden en dan zeg jij dat hipsters uit zijn?
Is het een pedagogisch (anti)sociaal gedragswetenschappelijk iets? Moeten we het vanaf onze creché/kleuterschool jaren gaan onderwijzen voor de komende generaties?
Lol, ik heb vaak genoeg gebruik gemaakt van SnappCar. De AirBnB onder de autoverhuur. Dat werkt gewoon voorlopig voor mij. Dat Car2Go van Daimler niet van de grond komt is omdat het een hotelkamer onder de auto’s is, als je snapt wat ik bedoel.
@AutomotiveDesigner: ik heb atm twee wagens op snapcar staan. Maar dat is puur een verdienmodel. Mijn “echte” auto’s laat ik echt niemand anders in rijden.
BREEK me de bek niet open ….
Ik wil wel een deelauto. Zou perfect zijn ipv een tweede auto die 99% van de tijd staat te wachten op die éne keer dat we allebei een auto nodig hebben.
Maar niet een BMW of Merc. Dat is financieel gewoon niet handig.
Is het niet eerder dat niemand zin heeft in een Mercedes of BMW… ?
@esprit_de_flandre: interessante gedachte ….
Nou, er staan hier in de buurt, twee van die rooie deelup!’s, twee witte zonnestroom deelZoe’s en één grijze snappdeelHyundai. En die worden ook gebruikt, dus om te concluderen dat niemand een deelauto zou willen hebben, is m.i. wat kort door de deelbocht. Die combi MB/BMW is gewoon te duur of zo.
Vind het al verschrikkelijk om hem met me vriendin te delen..
@kennone: heb je het over je beste vriend of over je auto?
Yup, “echt niemand wil een deelauto.” https://www.egear.be/autodelen-belgie/
Ideaal juist als het regent en je moet naar de andere kant van de stad. Meerkosten tov OV zijn minimaal en je betaalt niks voor parkeren. Eigen auto gebruik ik alleen voor langere ritten.
@r3fl3x: Precies! In zoveel gevallen kan het OV je ook echt niet goed van A naar B brengen. Als ik ergens in West moet zijn ben ik soms wel 45 minuten onderweg met het OV terwijl met de auto het 15 minuten is. ShareNow is echt een perfect concept voor Amsterdam met z’n tussen de €5 en €7 per uur parkeerkosten.
Ik denk dat Share Now gewoon te duur is. Ik heb het een paar keer gebruikt, maar bij 36ct per minuut ga je wel planken en wordt het frustrerend als je geen parkeerplaats kunt vinden. Dat kwartier dat ik dan in die auto zit heb ik geen ‘premium’ nodig. En simpele auto voor weinig geld zal denk ik wel werken.
Ik wil niks delen, behalve de rekening.
Het is geen slecht idee, maar veel te vroeg. Steden zouden eerst autovrij moeten worden. De P&R hubs staan er al. Mensen van buitenaf komen met hun auto naar de stad, parkeren bij de P&R en nemen de bus/metro/trein naar het centrum. Mensen die in de stad wonen zouden vanuit daar mooi een deelauto mee kunnen nemen voor het afleggen van lange afstanden/afgelegen gebieden. Het zal nog wel even duren voordat het zo ver is, maar het lijkt me geen verkeerde toekomstvisie.
Een deelauto is puur functioneel. Maar als je puur functioneel gaat autorijden dan hoeft bezit ook niet duur te zijn.
Deelauto is prima zolang die auto niet op je naam staat. Want gezeik met de verzekering wil je niet en extra onderhoud door lompe bestuurders ook niet.