Carver One keert terug, bouwt fabriek in Friesland

Auteur: , 25 Reacties

De Nederlanders willen de wereld veroveren, vanuit Fryslân.

Carver One keert terug, bouwt fabriek in Friesland

Enkele maanden geleden kregen we verrassend nieuws door de brievenbus geschoven. Het Nederlandse Carver, bekend van de door de bochten hangende Carver One, herrees na een eerder faillissement in april uit de dood. Tegelijkertijd kondigde het bedrijf direct een nieuwe versie van de Carver One aan.

In tegenstelling tot de originele Carver One, is het nieuwe model geen ‘auto’ voor de straat. In plaats daarvan is het een elektrisch stadsvoertuig, dat zich moet scharen tussen de fiets en de auto. De Carver One wordt, hoewel hij er totaal niet op lijkt, een scooter. De prestaties lijken echter wel op die van een scooter, want de twee elektromotoren, die ieder 2 kW produceren, laten het beestje niet harder dan 45 km/u rijden. De Carver One heeft een accupakket van 5,3 kWh, waarmee het voertuig ongeveer 90 kilometer ver moet kunnen komen.

Net als de originele Carver One, is ook het nieuwe model voorzien van de bijzondere kanteltechniek. Sterker nog, het bedrijf achter de scooter heeft de techniek de afgelopen jaren flink doorontwikkeld, waardoor hij in het nieuwe voertuig vele malen beter is dan voorheen.

Het idee dat Carver serieuze ambities heeft om grote dingen te doen, zetten ze kracht bij door een assemblagefabriek in Friesland te openen. Carver heeft de handen ineengeslagen met de NOM en de FOM. Dit zijn investeringsbedrijven die Carver hebben ondersteund. Samen hebben de bedrijven de keuze gemaakt om een fabriek in Friesland te openen. De fabriek zal ruimte bieden aan ongeveer 25 medewerkers.

Momenteel wacht Carver op de onderdelen voor de zogenaamde nul-serie. Hiermee zullen de controles worden uitgevoerd, alvorens de nieuwe Carver One in productie zal gaan. Het voertuig verschijnt naar verwachting in oktober of november op de markt.

Met dank aan De Dokter voor de tip!



25 reacties

Kruising tussen scooter en invalidenkarretje? Ik weet niet of dit zo’n groot succes wordt… ik hoop het voor ze, daar niet van!
@n0zem: toch handig? Je rijdt er met je rolstoel zo op!
(En dat je zwaar voor l*l rijdt is dan maar zo….)
@s73phan: Voor lul rijden is toch wel het laatste waar je je zorgen om moet maken. Lekker boeien wat anderen van jouw vervoersmiddel vinden.
@viezefreddyw: het ligt er denk ik net aan waar je woont. In Friesland rijdt je gegarandeerd voor lul. Maar in Amsterdam (met name stadsdeel (oud-)Zuid) wordt je doodgegooid met Biro’s. Die dingen zijn al volledig elektrisch en je mag er overal mee parkeren en dan bedoel ik op de stoep, dus parkeergeld heb je niet. Je rijdt ermee op het fietspad dus files zijn er amper. En als het regent zit je droog. Ik zie ik die zin alleen maar voordelen.
@n0zem: ik ben vooral benieuwd of de kanteltechniek nog iets toevoegt bij een voertuig dat max. 45km/u haalt. Leuk dat je lekker sportief de bochtenridder kan uithangen, maar in de stad moet je dat eigenlijk niet willen.
Sorry maar mega dure techniek voor een scooter? Dit gaat em niet worden.
@w0o0dy: het ligt er maar net aan hoe het businessplan in elkaar steekt. Puur rationeel beredeneerd gaat het hem ook niet worden als je veel te grote auto’s met de hand bouwt, waarbij iemand een week knutselt aan een niet-functionele radiatorgrille en drie man een maand bezig zijn om het interieur in elkaar te knippen en naaien uit leer van speciaal geselecteerde koebeesten. Maar toch blijkt het wél te kunnen…
Altijd zonde gevonden dat “het ding” uit productie is genomen! Wat een gaaf nieuws!
kan me niet voorstellen dat dit handel is
@gove:
Dat idee heb ik nou altijd bij BMW’s
Maar mensen zijn bereid veel geld neer te leggen, zeker als iets ‘in’ is
En dat is BMW al een hele tijd.
Juist het kantelen van die Carver kan het veschil maken tussen een toppertje of een floppertje
Veertig jaar geleden werd de DAF auto afgeschilderd als ouwe wijvenstraaljager door de automaat, vandaag rijd ik er zelfs in !
@desjonnies:
Je rijdt in een DAF?
Doe mij dan toch maar een BMW
@desjonnies: Ben je een oud wijf geworden dan?
subsidieprojectje
Als je kijkt hoeveel Biro’s etc er rondrijden, denk ik dat dit een prima concurrent is voor deze markt.
Als je ziet hoeveel spinoffs de Carver inmiddels heeft (o.a. Pal-V, Sunra One) dan is het best een succesvol concept geweest. Nu de Piaggio Mp3’s ook geaccepteerd zijn in het straatbeeld, zie ik best kansen voor deze versie.
Beter bekent als het ‘V. Muller syndroom’.
Momenteel zie ik veel mensen die motor hebben gereden, maar om hun leeftijd niet meer op de motor stappen. Scooters is iets dat durven ze niet, ze zijn bang om te vallen. Dit is voor die groepen de perfecte oplossing.
Altijd leuk, omvallende scootmobieltjes
Er is nog niet bekend waar in friesland de fabriek komt, maar hij moet al in november geopend worden. Klinkt alsof er subsidie door de provincie is gegeven. Ik geef geef het een jaartje, dan is het wel weer weg.
@lekbak: negatief denken heeft nog nooit iemand verder gebracht.
Al wel ingelezen hoe lang ze al met de ontwikkeling bezig zijn? Dat vergt echt wel wat meer doorzettingsvermogen, ze gaan echt niet over een nacht ijs.
Ik gun ze al het goede en ga zeker een proefrit maken in dit gave ding!
@janjansen: Waarom weten ze dan nu nog niet waar de fabriek moet komen die over een paar maanden gereed moet zijn? Dat wekt natuurlijk enige argwaan.
Voor de juiste prijs en wat grotere range is dit bijna ok voor mn woon-werk verkeer. Ik vindt ook de Twizy super, en die kan ook sneller rijden, maar komt ook helaas nét niet ver genoeg.
In Amsterdam zijn ze gek geworden : helm op in je Carver
@jochen: altijd al gek geweest.
Ik heb er een besteld! 👊🏻

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).