CEO Ferrari: "Ferrari zal nooit 100 procent elektrisch worden"

Kijk, uitspraken waar we blij van worden: CEO Louis Camilleri zegt dat Ferrari niet volledig elektrisch gaat.
Je hoort het steeds vaker: vanaf moment X wordt een merk volledig elektrisch. Niet alleen omdat dat goed is voor je imago, ook omdat het binnenkort wel lijkt te moeten.
Tegengeluid
Maar je hebt de meute die die regels volgt, en Ferrari. Laatstgenoemde wil nog wel eens tegendraads zijn. Dus een stelling wanneer het merk volledig elektrisch gaat, kan er niet vanaf. Wat er wel vanaf kan: de stelling dat het merk juist absoluut niet volledig elektrisch gaat. Dat zei Louis Camilleri, CEO van Ferrari, tijdens het presenteren van de derde kwartaalcijfers.
Niet eens de helft
Camilleri zegt dat Ferrari nooit alleen maar elektrische auto's gaat verkopen. Sterker nog: de CEO van Ferrari die de schoenen van Sergio Marchionne probeert te vullen, denk dat de helft niet eens gaat lukken. Niet in zijn levensspanne. Uit de presentatie:
'[...] However, my own sense is that, you know, to sort of say 100 percent electric, that's pushing things. I really don't see Ferrari ever being at 100 percent EV and certainly not in my lifetime will reach even 50 percent.'

DNA
De uitspraak volgde nadat de vraag werd gesteld of het efficiënt qua kosten zou zijn om over te stappen naar elektrisch. Camilleri zegt dat het lastig is om het Ferrari-DNA toe te passen in een EV. Bovendien is er nog geen financieel plan om EV's daadwerkelijk goedkoper te laten maken. Het enige wat Ferrari weet is dat de SF90, hun plug-in hybride supercar, een complexe machine is die momenteel veel kosten met zich meebrengt. Dit zal in verloop van tijd goedkoper worden, maar Camilleri voegt hier de eerdere uitspraak aan toe dat volledig elektrisch (nog) niet weggelegd is voor Ferrari.
Hybride
Maar hybride of het uitbrengen van minstens één EV is niet ondenkbaar. Ferrari zal immers binnenkort met de Purosangue SUV op de proppen komen. Een perfecte basis voor non-puristisch spul en het compenseren van CO2-uitstoot. Maar Ferrari als elektrisch merk, dat lijkt niet te gaan werken.




