• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Cerberus voelt zich flink genaaid door Daimler

Auteur: Dennis, gepost 27 november 2008 om 18:10 – 15 Reacties

The New Chrysler

Twee maanden geleden schreven we dat Cerberus, de investeringsmaatschappij die eigenaar is van autobouwer Chrysler, ook het laatste plukje aandelen van Daimler wil overnemen. Cerberus heeft namelijk 80,1 procent van de aandelen terwijl 19,9 procent nog altijd in handen van Daimler is. De twee zijn hierover al een paar maanden in gesprek, maar komen er niet uit. Cerberus voelt zich achteraf bezien behoorlijk door Daimler genaaid en stelt nu onredelijke eisen. Daimler zit hier niet op te wachten en heeft de stekker uit de onderhandelingen met Cerberus getrokken.

Cerberus vindt dat anderhalf jaar geleden teveel is betaald voor Chrysler. Daarnaast zou Daimler in de periode nadat de handtekeningen waren gezet tot aan de feitelijke overdracht, Chrysler hebben verwaarloosd. Bovendien heeft Daimler de cijfers volgens Cerberus te rooskleurig voorgesteld.

Cerberus betaalde 7,4 miljard dollar voor het belang van 80,1 procent, maar tot nu toe is het een enorme verliespost gebleken. Vorig jaar werd afgesloten met een verlies van 1,6 miljard dollar en de eerste helft van dit jaar werd een verlies van 1,28 miljard dollar geleden. Cerberus wil nu door Daimler schadeloos worden gesteld en eist bedragen die zelfs groter zijn dan de originele investering in Chrysler.

Daimler wijst alle aantijgingen van de hand. Dat het nu zo slecht gaat met Chrysler heeft voor een groot deel ook te maken met de marktomstandigheden die in korte tijd sterk veranderd zijn. De brandstofprijs die deze zomer een recordhoogte bereikte, was een doodsteek voor de trucks en SUV’s van Chrysler. Volgens Daimler is dit een stukje ondernemingsrisico als je een bedrijf koopt.

In oktober verkocht Chrysler 35 procent minder auto’s dan in dezelfde maand vorig jaar. Kijken we naar de eerste 10 maanden van dit jaar dan liggen de verkopen 26 procent lager dan een jaar eerder.

Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Met dank aan Niels voor de tip

Ook interessant!

  • Officieel: Mercedes is géén Daimler meer
  • BREEK: je dikke Mercedes is spoedig geen Daimler meer
  • De eerste elektrische Chrysler: ook leuk voor Europa?
  • Daimler en Amazon
    Moeten vrachtwagenchauffeurs vrezen voor hun baan?

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Chrysler, daimler, Mercedes

Vorig bericht: « Remlichten MINI E gaan ook branden zonder actief remmen
Volgend bericht: Donderdagavond caption contest: Gevarentoeslag »

Lees Interacties

Reacties

  1. Erwin zegt

    27 november 2008 om 18:18

    net zo genaaid als porsche hahaha

    Login om te reageren
  2. Citrofiel zegt

    27 november 2008 om 18:18

    Risico van het vak. Worden die investeringsmaatschappijen ook eens gestraft.

    Login om te reageren
  3. smoke zegt

    27 november 2008 om 18:20

    Ja en Chrysler is destijds niet een enorme financiële strop geweest voor Daimler? You win some, you lose some.
    Maar ga niet een potje zitten janken van ’t is oneerlijk! Ze hebben het toch zelf betaald? Dus het was ze kennelijk dat bedrag waard. Ze waren er zelf bij, ze hebben zelf de handtekening gezet, dus boo-fucking-hoo….

    Login om te reageren
  4. 3-Serie zegt

    27 november 2008 om 18:21

    Cerberus moet niet zeuren. Wilden een snelle Dollar verdienen en zien nu dat ze het hebben overschat

    Login om te reageren
  5. w0o0dy zegt

    27 november 2008 om 18:43

    Waarom willen ze überhaupt die laatste 19,1% nog kopen? Wat mot je ermee?

    Login om te reageren
  6. Mb. zegt

    27 november 2008 om 18:44

    Als ze veel meer winst hadden als verwacht zouden ze dat toch ook niet delen met daimler ;)

    Login om te reageren
  7. AutoInformatief zegt

    27 november 2008 om 18:45

    Cerberus moet inderdaad niet zeuren. Als de economie hetzelfde bleef en brandstofkosten niet waren gaan stijgen hadden ze er waarschijnlijk gewoon aan verdiend. Dan zou Daimler ook niet gaan zeiken dat ze geld willen zien……

    Login om te reageren
  8. Ben zegt

    27 november 2008 om 18:54

    manden -> maanden?

    Hmmja, dollarkoers, brandstofprijzen, kredietcrisis.. Draagt allemaal een beetje bij aan dalende verkoopcijfers.

    Login om te reageren
  9. Bertus zegt

    27 november 2008 om 19:52

    Sja, zo zie je dat de graaiers altijd de eersten zijn met een vingertje wanneer er FF geen woekerwinsten gepakt kunnen worden. Gemauw in de bouw (hele grote graaiers, en ’t tij zit nog niet tegen of de overheid moet opeens van alles gaan afzekeren), En Cerberus is ook zo’n fijn hedgefonds, die zien ’t geld nu helaas FF verdampen, en willen ook graag dat daar een ander voor opdraait. Gaat niet lukken vrees ik.

    Zero medelijden.

    Login om te reageren
  10. Turbo zegt

    27 november 2008 om 20:35

    Ik had ze graag tegen een kleine adviesfee deze aankoop af willen raden. Maar ja, wie niet wil horen, moet maar voelen als slechte beslissingen worden genomen.

    Login om te reageren
  11. Stephan Tast zegt

    27 november 2008 om 20:40

    De Cerberus beleggingsfilosofie:

    “At Cerberus, we have a long-term investment horizon and focus on value creation. We invest in undervalued companies and their people, and help them to realize their potential.
    We partner with our portfolio companies to help them become industry leaders. We believe competition makes the global economy more productive and more efficient, which enables companies to succeed long-term in the globally competitive marketplace.
    We encourage our companies to focus on the future through prudent capital investment, R&D, new product marketing, talent development, improved operations and appropriate strategic acquisitions.”

    Cerberus investeert in ondergewaardeerde bedrijven. Leedvermaak is soms erg lekker, en Cerberus kan wel wat hebben met een jaarinkomen van ongeveer 100 miljard dollar.

    http://www.cerberuscapital.com/

    Login om te reageren
  12. Esprit_de_Flandre zegt

    27 november 2008 om 20:49

    @Woody: Een bedrijf voor honderd procent in handen hebben is interessanter als je het weer wil verkopen. En dat is wat een investeringsmaatschappij doen: kopen, kuisen en verkopen.

    Op het eerste zicht zou ik ook zeggen, Cerberus moet niet zagen! Maar het zou natuurlijk wel kunnen dat Daimler de cijfers misschien wat opgesmukt heeft. Zou ik niet raar vinden, en hier kan zeker nog een rechtszaak van komen.

    Login om te reageren
  13. Een betere ontwerper zegt

    27 november 2008 om 22:42

    Kunnen zij wel zegge ”ja maar mammie daimler heeft me genaaid met die beloftes”, maar zitten daar dan niet zelf mensen die alles onderzoeken of zo voordat ze de overbetaalde top zeggen ”ow ja accepteer maar”..?

    Login om te reageren
  14. JPM zegt

    28 november 2008 om 00:59

    @ Bertus

    Het is geen hedge fonds maar een private equity fonds. Hedge fondsen maken momenteel de grote verliezen.

    Login om te reageren
  15. Mercedes zegt

    30 november 2008 om 21:04

    Ze moeten niet zeiken hadden ze maar beter hun huiswerk moeten doen!
    Risico van het vak ha ha

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North