• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Check deze 10 auto’s met weggeshopte koplampen

Auteur: jaapiyo, gepost 29 januari 2016 om 15:09 – 65 Reacties

Aston-Vanquish-koplamploos


Een goed stel koplampen is altijd wel prettig. Ook op auto’s. Maar wat gebeurt er met het ‘overall’ plaatje van een auto als je die zo gezichtsbepalende lampunits weglaat? Hieronder een lijstje van auto’s na een ‘lamputatie’.

Audi R8
Audi-R8-koplamp-delete
De nieuwe R8 zonder koplampen. Toch wel het bewijs dat een moderne Audi zonder LEDs een beetje als een maaltijd zonder vlees is.

BMW i8
BMW-i8-koplamp-delete
Zonder de slanke lichten van de i8 blijft er een enigszins stompe neus over. Geen succes dit.

Cadillac ATS
Cadillac-ATS-koplamp delete
Het Cadillac design met de aangezette hoekigheid werkt toch ook niet zo goed zonder de grote, relatief rechtopstaande koplampen van de ATS.

Ford GT
Ford-GT-koplamp-delete
La Ford werkt daarentegen prima zonder lampen. Het is net een oud CanAM prototype, die hadden in de regel ook geen lichten.

Lamborghini Murciélago SV
Lamborghini-Murciélago-SV-koplamp-delete
Ook deze Lambo mag er best zijn zonder voorlampen, hoewel we de Murcié toch liever met de scherp gesneden lichtunits zien.

Mazda MX-5
Mazda-MX5-koplamp-delete
De kleine ‘cutesy’ roadster is opeens zo ‘cute’ niet meer zonder koplampen. Of ‘ie echter ook mooier wordt van de koplamp delete? Mwah.

McLaren P1
McLaren-P1-koplamp-delete
De McLaren oogt alsof er niks mist. Interessant is de vergelijking met de koplamploze FXX K, het zusje van de eeuwige rivaal LaFerrari.

Porsche 911 Targa
Porsche-911-koplamp-delete
Deze kennen we eigenlijk nog van vroeger, toen er de 911 slantnose was. Wellicht mede daarom ziet de ‘Elfer’ er verassend goed uit op deze manier. Hoewel, die echte slantnose van toen was dan juist eigenlijk weer helemaal niet zo mooi, omdat deze de typerende naar voren lopende ‘buizen’ die uitmondden in de koplampen van de 911 moest ontberen. De 911 Nase is naar verloop van tijd echter toch wel stiekem wat vlakker geworden en wellicht dat het daardoor nu wel werkt.

Aston Martin Vanquish
AM-Vanquish-koplamp-delete
Dan deze Britse schoonheid, mooi met koplampen, maar eigenlijk ook wel zonder koplampen. De auto doet een beetje denken aan een silhouette-racer zonder de lampen. Een tikje sinister, maar wel lekker.

Tesla
Tesla-Model-S-koplamp-delete
Tenslotte de Tesla Model S. De slanke stekker-limo heeft sowieso niet de meest sprekende voorkant, maar de lamputatie doet ook in dit geval geen goed. Vooral de gebogen naden van de koffer/elektromotorkap komen niet lekker uit bij de afwezigheid van de lampen. Een detail dat je op deze manier pas ziet.

Al met al gemixte resultaten dus. Laat weten wat je er zelf van vindt in de comments. (via carthrottle).

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video
  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

lampen, lijstjes

Vorig bericht: « Slecht nieuws: Pastor op de schopstoel bij Renault [updated]
Volgend bericht: Houd iedereen voor de gek met deze Bugatti voor € 75.000 »

Lees Interacties

Reacties

  1. berlinetta zegt

    29 januari 2016 om 15:11

    Kortom: auto’s hebben koplampen nodig.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      29 januari 2016 om 19:23

      @berlinetta: behalve Audi. Ziet er zo een stuk beter uit!

      Login om te reageren
  2. r32t zegt

    29 januari 2016 om 15:11

    En dan niet ff de kenteken plaat weg shoppen..

    Login om te reageren
  3. Design_Driven zegt

    29 januari 2016 om 15:11

    Grappig, bij sommige mis je ze echt niet (Ford GT) bij ander juist wel (Tesla)

    Login om te reageren
  4. 87sandyd zegt

    29 januari 2016 om 15:13

    Bij de Fors GT en de P1 ziet het er goed uit, bij de anderen heb je echt direct het gevoel dat je wat mist…

    Login om te reageren
    • blaze3027 zegt

      29 januari 2016 om 17:07

      @87sandyd: ik vind dat die lambo er ook goed uitzien

      Login om te reageren
    • koenigsegggone1 zegt

      29 januari 2016 om 17:14

      @87sandyd: ik vind juist de p1 heel kaal zo zonder koplampen

      Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        29 januari 2016 om 22:16

        @koenigsegggone1: ik hou van kaal….oh verkeerde site

        Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      29 januari 2016 om 19:16

      @87sandyd: ik vind de I8 erg mooi zonder koplampen!

      Login om te reageren
  5. paulaner zegt

    29 januari 2016 om 15:15

    Ik dacht toch even mèhclaren te lezen.
    On: de Ford ziet er goed uit zonder units.

    Login om te reageren
  6. hummer95 zegt

    29 januari 2016 om 15:16

    Ik vind het niet echt een vooruitgang, op de ford GT na misschien

    Login om te reageren
  7. seloc zegt

    29 januari 2016 om 15:19

    Jammer dat klapkoplampen niet meer mogen.
    De MX5, R8, Murcielago, en de P1 zouden er van opknappen, al vind ik de P1 ook goed te doen zonder.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      29 januari 2016 om 15:54

      @seloc:

      Nooit geweten dat die “verboden” zijn. Of bedoel je dat het designtechnisch niet meer mag i.v.m. luchtweerstand?

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        29 januari 2016 om 16:07

        @jack_abarth: dat was aanvankelijk de reden. Volgens mij waren er na 2000 nog maar 2 auto’s met klapkoplampen (Mazda RX-7 en Ferrari 456M GT).

        Ik denk dat een klapkoplampen met de tegenwoordig gestelde eisen aan voetgangersveiligheid niet meer mogelijk is.

        Login om te reageren
        • DutchCars1999 zegt

          29 januari 2016 om 18:24

          @gtwillem: De C5 Corvette was er ook nog ;-)

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            29 januari 2016 om 18:48

            @dutchcars1999: verrek! Je hebt gelijk. Benieuwd of ik er nóg een paar vergeet :-).

            Login om te reageren
        • rd1991 zegt

          30 januari 2016 om 00:41

          @gtwillem: Pontiac Firebird..

          Login om te reageren
    • gezondverstand zegt

      29 januari 2016 om 16:07

      @seloc: hoe goed die auto’s er ook uitzien met ingeklapte lampen, zo lelijk zijn ze met de lampen omhoog. Doe mij dan maar permanent zichtbare. Die worden meegenomen in het ontwerp. Die uitklappers niet, dat is alleen maar functioneel.

      Login om te reageren
  8. lextalionis zegt

    29 januari 2016 om 15:19

    Die 911 lijkt nu echt op een Beatle..

    Login om te reageren
    • Mielie zegt

      29 januari 2016 om 16:23

      @lextalionis: wie dan?

      Login om te reageren
  9. ouweroestkar zegt

    29 januari 2016 om 15:19

    Ben ik dan de enige die bij de Ford een gezicht ziet?

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      29 januari 2016 om 16:35

      @ouweroestkar:
      Ja! Ik zie eerder zoiets als een auto.

      Login om te reageren
  10. Entwicklung88 zegt

    29 januari 2016 om 15:21

    Zou me wel gaaf lijken.. Staan de lampen uit, dan carrosseriekleur, en aan dan transparant zodat je de lichtunit ziet.
    Er is toch technologie die glas kan laten variëren in transparantie? Weet de naam ervan niet.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      29 januari 2016 om 15:41

      @Entwicklung88: Ik kan me een conceptcar van een aantal jaren terug herinneren die datzelfde inderdaad toepaste. Maar welke?

      Login om te reageren
      • rd1991 zegt

        30 januari 2016 om 00:43

        @motoragent: de BMW Gina :)

        Login om te reageren
        • rd1991 zegt

          30 januari 2016 om 00:45

          @rd1991 @motoragent nja dat waren meer ogen eigenlijk. Ontzettend fraai, dat wel!

          Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      29 januari 2016 om 15:56

      @Entwicklung88:

      De uitvinding komt in elk geval vanuit Saint-Gobain. Als je stroom zet op het glas dan wordt het mat van kleur.
      Volgens mij heeft Maybach dit in het plafond zitten, maar durf het niet met zekerheid te zeggen of het dezelfde techniek is.

      Login om te reageren
      • Entwicklung88 zegt

        29 januari 2016 om 20:07

        @jack_abarth: http://www.smartglass.com

        Meerdere merken hebben het in ieder geval gebruikt, oa BMW, Mercedes en Lincoln. De auto die @motoragent bedoelt kan ik niet vinden.

        Login om te reageren
    • phdg zegt

      29 januari 2016 om 19:52

      @Entwicklung88: priva-lite van saintgoblaine

      Login om te reageren
  11. stijnn zegt

    29 januari 2016 om 15:25

    Grappig, in meeste gevallen best mooi!

    Login om te reageren
  12. potver7 zegt

    29 januari 2016 om 15:25

    Die neuzen zijn nou net zo ontworpen omdat er koplampen in moesten zitten, dus dit is een vrij zinloze actie. Zonder koplampen hadden ze ongetwijfeld andere neuzen getekend. Dan had Tesla waarschijnlijk een bredere ‘grille’ gemaakt, en had de naad tussen bumper en voorscherm niet op zo’n ogenschijnlijk rare plek gezeten – om maar even een voorbeeld te noemen.

    Login om te reageren
  13. dutchcorvette zegt

    29 januari 2016 om 15:25

    GT is wel gaaf.. Maar koplampen horen gewoon bij auto’s vind ik

    Login om te reageren
  14. norge zegt

    29 januari 2016 om 15:26

    Een vrouw zonder tieten is ook niet zo mooi….

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      29 januari 2016 om 16:46

      @norge:
      Nee, want dan lijkt het wel een Audi zonder LED-jes.

      Login om te reageren
  15. martingtv zegt

    29 januari 2016 om 15:50

    waarom?

    Login om te reageren
  16. Foramen zegt

    29 januari 2016 om 15:52

    Top artikel!

    Login om te reageren
  17. lamm7191 zegt

    29 januari 2016 om 15:54

    Die P1 ziet er wel heel erg blij uit zo

    Login om te reageren
  18. FlighTom zegt

    29 januari 2016 om 15:56

    De deellijnen van bumper/carroserie/spanborden zijn heel bepalend. Zoals bij de tesla en de 911 mis je echt wat omdat de deellijnen nu gevoelsmatig op een verkeerde plek zitten.

    Login om te reageren
  19. 3246cm252kw zegt

    29 januari 2016 om 16:07

    Nee geen van allen mooi.

    Login om te reageren
  20. Dutchdriftking zegt

    29 januari 2016 om 16:20

    Kan iemand ze ook nog even met klaplampen shoppen? Lijkt me helemaal super!

    Login om te reageren
  21. E34M5Touring zegt

    29 januari 2016 om 16:23

    Hier in de buurt rijdt een Volvo Amazone die de originele lampen heeft verwijderd en de gaten heeft dichtgelast. De lampen zitten nu in de grille als een soort mistlampen. Best een mindfuck als je dat ding ziet rijden. Hij heeft alles mee laten spuiten dus het ziet er heel apart uit.

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      29 januari 2016 om 16:41

      @E34M5Touring:
      Gewoon omdat me dat nieuwsgierig maakt: Komt zoiets dan door de keuring?

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        29 januari 2016 om 16:44

        @9000cse: Ik zou het niet weten. Hij rijdt er al zeker 2j mee. De koplampen zijn in de grille geplaatst. Ik neem aan, mits ze goed afgesteld staan, dat het geen probleem is. Ik dacht eerst, misschien heeft ie een fiberglass voorkant gekocht na een schade en die gaten gewoon nooit uitgeboord. Maar een Amazone front is niet superzeldzaam ofzo. Dus waarom zou je. Ik heb hem nooit gesproken maar kom hem toch regelmatig tegen. Zal proberen er een foto van te maken de volgende keer.

        Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      30 januari 2016 om 05:16

      @E34M5Touring: ff een fotooke plaatsen?

      Login om te reageren
  22. sydney zegt

    29 januari 2016 om 16:24

    Er is nooit een goede reden om een paar koplampen weg te laten.In alle gevallen; Nooit.

    Login om te reageren
  23. wjeurs zegt

    29 januari 2016 om 16:36

    Ik ken al deze auto’s te goed om er langs te kunnen kijken. Ik zie nog steeds de lampen zitten. Krijg het niet voor elkaar ze weg te denken;)

    Login om te reageren
  24. mout zegt

    29 januari 2016 om 17:11

    Ik vind het jammer dat de auto-designers zo bang zijn voor het klein maken van lampen.
    De XM had heel lage licht-units, die werden toen voor het eerst mogelijk door een lens-techniek (die overigens blijken te verweren / donker te worden, zodat je nu eigenlijk nooit meer kan zien hoe het bedoeld was).
    Projectie-lampen, reflectie-bundeling, Xenon, maar vooral LED: Het zijn allemaal technieken die grote glazen aquaria overbodig maken. En toch wordt er maar hardnekkig ontworpen op cup DDD.
    Neem nou de Alfa 4C. Die is tientallen kilo’s lichter met die lelijke zwarte dingen. Maar ja – je moet dat giga-gat vullen dat het weglaten van die overbodige kilo’s meebrengt. Als ze die neus bij de kleine pitjes hadden ontworpen, zou je ze bijna restloos kunnen wegwerken.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      29 januari 2016 om 17:44

      @mout: Die lelijke zwarte dingen zitten er niet in vanwege de paar gram die je ermee bespaart. Als Alfa dat verkondigt is het gewoon pure onzin. De werkelijke reden is dat koplampen laten certificeren voor gebruik op de openbare weg enorm duur is, waardoor je veel geld bespaart als je in zo’n carbon huisje reeds goedgekeurde “standaard” koplampjes zet ten opzichte van wanneer je ze zelf moet ontwikkelen.

      Login om te reageren
      • mout zegt

        29 januari 2016 om 17:53

        @Edge: ehhh… Ze worden allebei verkocht. Dus de typekeuring is voor die glasbakken al betaald.
        Die zwarte zijn (dure) optie voor gewichtsbesparing.
        Waar je wel gelijk in hebt, is dat die geen eigen keuring nodig hebben want ze bestaan uit al gekeurde elementjes.

        Login om te reageren
        • Edge zegt

          30 januari 2016 om 18:56

          @mout: Ik wil niet irritant of betweterig overkomen, maar dat is toch niet helemaal waar. Nu proberen ze het misschien zo te laten lijken, maar in het begin had het toch echt met de homologatie te maken. De 4C coupé werd in 2013 namelijk geïntroduceerd met de carbon koplampen. De glazen koplampen worden in Europa pas gevoerd sinds 2015, maar dan weer enkel op de 4C Spider. Op die wagen zijn carbon lampen inderdaad onderdeel van een optiepakket. De 4C coupé is echter nog steeds alleen met de (in mijn ogen) lelijke carbon lampen te krijgen. Vreemd, want de Amerikaanse 4C had bij de introductie in 2013 wél al glazen koplampen.

          Login om te reageren
  25. mout zegt

    29 januari 2016 om 17:15

    O ja – ik vind vandaag net een envellop uit China op de mat met LED-peertjes voor mijn 1980 245. Die monteer ik omdat je tussen de huidige kerstboom-volle lichtbakken gewoon onzichtbaar raakt met de bescheiden licht-units die toen normaal waren.

    Login om te reageren
  26. Edge zegt

    29 januari 2016 om 17:40

    De Ford GT en de McLaren P1 kunnen het prima hebben, alsof er een er een smalle strip zit weggewerkt in de inlaten à la de achterlichten van de P1

    Login om te reageren
  27. Diesel zegt

    29 januari 2016 om 17:42

    De vanquish zonder koplampen; ook wel ‘vanish’ genoemd… Sorry, vrijdagavond.

    Login om te reageren
  28. clarkson zegt

    29 januari 2016 om 17:43

    De P1 heeft direct een track-only look. De GT ook wel een beetje.

    En de tesla is al raar met die grill. Nu is het helemaal een rare verschijning.

    Login om te reageren
  29. gieltj zegt

    29 januari 2016 om 17:50

    Die mx5 ziet er nu uit als een lachebekkie met dichtgeknepen ogen haha

    Login om te reageren
    • t1mothys zegt

      29 januari 2016 om 18:07

      @gieltj: wilde het net zeggen

      Login om te reageren
  30. DutchCars1999 zegt

    29 januari 2016 om 18:25

    De Ford GT doet me een beetje denken an de Aston Martin Vulcan

    Login om te reageren
  31. Hupke zegt

    29 januari 2016 om 18:26

    Enke de tesla en de aston zien er echt belachelijk uit zonder lampen, al staat er best mee.

    Login om te reageren
  32. josxkrs zegt

    29 januari 2016 om 18:31

    Het keiharde bewijs dat de velgen niet de auto maken, maar de koplampen.

    Login om te reageren
  33. eddythedriver zegt

    29 januari 2016 om 19:08

    foto’s deden mij heel erg denken aan een videoclip van Manic Street Preachers:

    https://www.youtube.com/watch?v=cX8szNPgrEs

    Login om te reageren
  34. geespot zegt

    29 januari 2016 om 19:53

    En nu zonder spiegels, zonder wielen etc

    Login om te reageren
  35. thomasthomas zegt

    29 januari 2016 om 20:08

    Nieuw rubriek? binnenkort is alles weg weggesjopt.

    Login om te reageren
  36. tjorque zegt

    29 januari 2016 om 21:18

    Alleen de MC Laren kan het hebben….

    Login om te reageren
  37. rd1991 zegt

    30 januari 2016 om 00:48

    Zo zijn er… op de oude type Volvo kiepvrachtwagens, de koplampen weggehaald en in de bumper gezet, waardoor het ook zo’n effect van een koplamploos front. Heel vreemd… je weet dat het er hoort, maar het zit er niet. Ook omdat dat bij de wegtrucks gewoon de mistlampen zijn.

    Login om te reageren
  38. napo zegt

    31 januari 2016 om 21:21

    Ik hou van lekkere dikke koplampen, met t liefst een goeie hand vol verlichting!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North