Check deze ontzettend dikke Porsche 914

Auteur: , 55 Reacties

Lang voordat de 924 en 944 voor het eerst het licht zagen door hun klapogen, was er de originele VoPo. Nee, daarmee bedoelen we niet de Volkspolizei, maar de Porsche 914. Dat die heel tof kunnen zijn, bewijst dit exemplaar.

De 914 was eigenlijk min of meer de Boxster van de vroege jaren ’70. Middenmotor, achterwielaandrijving, een uitneembaar Targa-dak, het zijn allemaal elementen waar je als autoliefhebber warm van wordt. Voeg er een Porsche baaaaaaaadge aan toe en het is helemaal goed. Behalve in dit geval dan, want die Porsche badge hing vanaf het begin als een blok aan het been van de 914.

Net als bij de latere 924 en 944 met hun vierpitters in het vooronder, herbergt de koets van een standaard 914 namelijk behoorlijk wat Volkswagen techniek. De basismotoren kwamen rechtstreeks uit de schappen van Volkswagen. Alleen de zeldzame 914/6 had een zespitter van echte Porsche afkomst onder de kap. Feitelijk deden de Volkswagen genen op zich natuurlijk niets af aan de pluspunten van de 914, maar in Porsche kringen is deze praktijk toch minimaal ‘frowned upon’.

Het project wat we vandaag tegenkwamen, laat echter zien wat een goede basis de 914 vormt voor een bruut apparaat als je er nog wat extra Porsche genen aan toevoegt. De motor in deze zwarte schicht is vervangen door een 3.2 liter grote zescilinder uit een 911 Carrera en ook de rest van de aandrijflijn en het chassis zijn aangepakt. Om het geheel optisch wat gemener te maken zijn de uitneembare dakpanelen vervangen door een hardtop en de klapkoplampen verwijderd. Het totaalplaatje wordt afgemaakt door een set Fuchs-velgen, die uiteraard uitermate goed passen bij deze Porker.

Ongeveer 200 pk, zo’n 1.000 kilo licht, achterwielaandrijving…De auto staat momenteel te koop in het zonnige Californ-I-A. De hitte voelen kan ook in de gallery.



55 reacties

Die is zeker dik
Schreeuwend aan de priis, de 914!
Waar vroeger niemand ze wilde hebben, doen ze er nu een moord voor.
@awesome: inderdaad. Zelfs het geval bij de 1.7-versies.
Ik heb even alles afgezegd voor vanavond en me ziek gemeld op het werk, voor de rest van de week kijk ik enkel naar deze platen. Wat even prachtig apparaat!
@petrolicious: hoi dit is je werkgever. je hoeft vanaf maandag niet meer op kantoor te komen. bij deze ben je ontslagen.

mvg,

je (ex)-baas
@petrolicious: zoek je nog een goede arbeidsrecht advocaat????
Van de zijkant heeft de Carrera GT hier wel wat van weg.
Laat die Boxster maar zitten, dit is wat ik wil.
Laat de strik maar zitten.
Wat is hij mooi zeg.
Keurig veramerikaniseerd ..
@lincoln: klopt, maar wel goed gelukt!!
Ik vind er nog steeds niets aan…
Beetje wennen deze body stijl
Doet me een beetje denken aan de Singer 911s, alleen met iets meer fout-saus en waarschijnlijk niet zo duur door geen gebruik te maken van de meest exclusieve materialen.
Mooi gedaan. Echter zonde dat de originaliteit is opgeofferd, maar dat is typisch Amerikaans…
@ronin1130:

Wat is hier niet origineel aan dan ??
@lincoln: originaliteit zoals in authenticiteit…
@ronin1130:

Ooooohhw joh ..
Zeg dan gewoon “standaardmeuk” ..

Tja ..
Standaard wensen voor standaard mensen ..
@lincoln: sorry vriend, ben nu eenmaal Vlaming…
Standaard wensen voor standaard mensen?? Jammer genoeg zijn de “standaard” uitvoeringen van autos later vaak het meeste waard.
Arme 914…

Geboren als eenvoudig betaalbaar sportief wagentje, destijds een mooi alternatief voor auto’s als bijvoorbeeld MG…

Moet hij op zijn oude dag nog zo toegetakeld worden… Wie dat doet begrijpt de 914 niet…
@moveyourmind: Weert je hoeveel van die 914 aan het wegrotten zijn? nee, ik ook niet. Maar het zijn er heel erg veel omdat ze verguist werden. Nu vind iedereen ze opeens mooi en moet je er vanaf blijven? ik snap dat niet! Ik ben blij dat er weer eentje extra op de weg rijd.

Dat gepijp altijd over dat iets zonde is. (dit is niet persoonlijk bedoeld, maar in het algemeen.)
@tomleeuw: Ben het wel met je eens dat dit beter is dan dat hij ergens staat weg te rotten…

Maar ik ben deze Porsche niet ineens mooi gaan vinden, ik heb hem altijd al mooi gevonden. Vooral in een lekkere seventies-kleur: knaloranje, donkergeel of dat mooie groen. En dan met stickers onderaan de deuren met de naam Porsche erop… Heerlijk retro…
@jaapiyo: 3,2 liter “engine upgrade” aldus de advertentie.
O, sorry! Dat schrijf je ook. Heb op een of andere wijze “200 pk” aangezien voor voor “2,0 l”… My bad!
Ik ben een Porsche fanaat, maar….ik kan een 914 niet mooi vinden.
Hier word ik toch wel erg hebberig van.
Keurig uitgevoerd. Alleen… waarom hebben ze die wielkasten laten ontwerpen door V-Tech? Lekkere strakke, hoekige jaren-zeventig koets, en dan plakken ze daar van die bolle dingen op.
Dit ding moet je om zoveel redenen gewoon links laten liggen.

Als je voor zo’n model wilt gaan, ga dan voor de Karmann Ghia. Veel meer flair en is tenminste geen rebadged VW.

http://www.conceptcarz.com/images/Volkswagen/56_VW_Karman-Ghia-DV-11-GC_03.jpg
@Rick-dos: die andere ghia is in mijn ogen nog veel mooier. Ook minder bekend. Sowieso vind ik ze beide mooier dan de porsche maar ik geloof direct dat de porsche sportiever zal rijden.
@Rick-dos: Nee, de Karmann Ghia is praktisch een Kever met wat nieuw plaatwerk… Maar goed, je hebt wel gelijk wat de flair betreft. Wat dat betreft ben ik juist blij dat ze zo’n lelijk eendje als de 914 hebben gebruikt in plaats van een Karmann Ghia.
@Rick-dos:
Mooie dingen, m’n moeder heeft er een maar rijd zoals een zeepkist, ik heb de indruk dat de 914 wel een stuk beter zal rijden en die hierboven al helemaal.
Dat dashboard is echt genieten
Wat een cool ding, wel net iets té inho, maar gelukkig weer eens wat anders dan de zoveelste RWB imitatie.
@tomleeuw: Inderdaad. Lekker verfrissend na de vele RWB Porsches die we overal en nergens zien opduiken. En ook niet 911 tuningpakketje nummer zoveel. Hulde voor de bedenkers van dit project!
Ik heb deze echt nog nooit gezien
Schitterend!
De 916 was de enige leuke in die tijd, de rest (914) een ondergemotoriseerd hondehok waarvan de bodemplaten al waren verdwenen in de brochure, volgens mij was het in de praktijk een kwestie van kop of munt gooien wie m moest maken, uiteindelijk verloor Porsche de weddenschap.
Dit is echt waaaaaaanzinnig!!!
Vet ding zeg!!
Hij is wel echt heeel mooi uitgevoerd!
Ding kopen en verpatsen in onderdelen.
Vooral 3.2 blokjes zijn serieus geld waard.
@Specht: kan aan mij liggen maar ik zie nergens een prijs. Dus ook niet of jouw plan rendabel is
De Porsche die nie op de rest van de Porsche familie lijkt maar lekker anders is
Wat een sexy wagen zeg!
Deze had wat mij betreft zo in dat stuk over vreemd geproportioneerde auto’s van laatst gepast… het heeft wel een zekere charme, maar die achterkant is echt veel te lang. Oh, en de klapkoplampen zijn bij deze verwijderd, maar, zijn dan nu die ronde lampjes onderin de bumper de koplampen? (lijken toch meer mistlichten te zijn)
Wat een heerlijk interieur.
Zonde…
Zoooooo, dit is me toch een partijtje gaaf! Enorm dik, een toffe mix van originaliteit en authenticiteit en ook heerlijk sinister zo in het zwart. En check die achteruitkijkspiegels in het interieur ook even!
Altijd mijn favoriet geweest in nfs Porsche Unlimited. Maar ik zou hem iets minder zwart en met klap koplampen willen!
Mooie wagen en die kleur top
Wie heeft de GT40 in de droger gestopt
Een partijtje gaaf zeg!
Velen beseffen hier niet hoe goed de 914 wel was ontworpen.
Ja, hij bulkte niet van de power, maar het ding had een perfecte gewichtsverdeling en een erg laag zwaartepunt, wat het rijgedrag van een kart geeft.
Respect voor deze 914 op steroïden, vind hem erg geslaagd en rijdt waarschijnlijk geweldig!
Zo’n resto-mod geeft je zin om zelf ook zoiets te beginnen… ik vond mezelf al een hele held met ledkoplampen en abs te installeren op een oude guzzi. Als je zit ziet krijg je zin in een lotus esprit met alles erop en eraan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).