‘Chevrolet Corvette ZR1 krijgt eindelijk een middenmotor’

Auteur: , 35 Reacties

De geruchten doen al decennia lang de ronde, maar de Corvette met middenmotor lijkt er binnenkort eindelijk te komen.

Onder deze mule schuilt de eerste Corvette met middenmotor

Dat is in ieder geval de conclusie die Car and Driver trekt op basis van bovenstaande foto. Het zou gaan om een mule met Holden-looks, maar dan voorzien van het interieur van een Corvette, een flinke achtervleugel én de oh zo belangrijke middenmotor. Vermoedelijk gaat het om de nieuwe variant van de Corvette ZR1, ook wel de Zora ZR1 genoemd.

Deze krachtpatser heeft eigenlijk maar een doel: de Europeanen laten zien dat er meer is dan Ferrari, Porsche en Lamborghini. Dat is wellicht wat kort door de bocht, want ook met de huidige Corvette hoeven we geen medelijden te hebben als het om prestaties gaat. De Zora ZR1 moet echter beter worden dan alles wat de Amerikanen ooit hebben gemaakt.

Het prototype laat helaas nog weinig zien van de looks van het absolute paradepaardje in de line-up van Chevrolet. Het lijkt er dan ook op dat we nog wel even geduld moeten hebben voor we de Zora ZR1 voor het eerst in vol ornaat kunnen aanschouwen. De auto moet in 2016 namelijk bij de dealer staan als het nog snellere broertje van de Corvette C7.



35 reacties

Mooi dat wordt dus circuit racen
Maar er kwam toch geen ZR1? Oh wacht.. trap ik toch bijna in het marketingtrucje.
Word dus een corvette zonder kofferruimte, waarschijnlijk sowieso een dikke 100kg eraf in totaal. Afhankelijk van principes, verwachte oplage en race-aspiraties krijgt dat ding een allu of een composiet chassis. (en dus mss nog eens een heleboel kilotjes eraf)
We kunnen dromen van 1200kg maar 1300 a 1400 is meer waarschijnlijk.

Allu zou qua productie voor hen het eenvoudigst zijn, maar met dat composiet chassis maak je er een serieuze kandidaat voor de GT3 klasse van. Met z’n allu frame is het concurrentie voor teams die een R8 gt3, 458 gt3 kopen, met een composiet monocoque kan die op tegen de 650s gt3 wat die wel heel interessant zou maken voor een aantal teams.
Kan die de 650s gt3 verpletteren, want ik vermoed dat de engine rebuilds minder frequent en duur zullen zijn dan bij de 650.
@Hupke: is het aluminium of alluminium?
@caferacer: beide goed zolang je het maar laat om aluminum te zeggen zoals de meeste amerikanen dat doen.
@marc94: Amerikanen zeggen het gewoon goed. De eerste jaren nadat het metaal was ontdekt werd het Aluminum genoemd. Om het op te leuken werd later aluminium gebruikt, Amerikanen blijven tot op de dag vandaag beide namen gebruiken.
@caferacer:

Dat is nu eens het laatste waar ik wakker van zal liggen.
@caferacer: is het raps of rasp
De auto schijnt al een aantal jaren deels ontwikkeld te worden. Faillissement van GM was FF lastig… 750pk wordt al enige tijd als vermogen genoemd. Niet gek, de oude was ook 125pk sterker dan de z06 toch?
We laten ons verrassen!
Klinkt mooi, laten we hopen dat het ook echt zo wordt.
Ben wel heel erg benieuwd, zou wel een heel begerenswaardig (en overigens in amerika vrij bereikbaar) wagentje kunnen worden. De vorige generatie corvette’s hadden ook al flink wat race succes, ben benieuwd hoe deze het dan wel niet zal gaan doen.
@mclarenf1lm: ik meen dat er aan een prijsniveau vergelijkbaar met de Porsche gt3 gedacht wordt…. Zo bereikbaar is dat niet.
@w0o0dy: Prijs van de vorige ZR1 lag rond de 115K dollar, die van de GT3 lag eerder rond de 165-175k, toch nog een aardig verschil, of gaan ze het prijsverschil verkleinen?
@mclarenf1lm: Moet de volgende keer iets beter lezen…
@w0o0dy:

Prijs GT3 is te doen voor wat je krijgt. Het is die GT3 RSR die onbetaalbaar is en de corvettes waren goedkoper dan geprepareerde porsches.
Nou.. ben benieuwd
Ik vraag mij af wat de gemiddelde dealer zal vragen voor de market value adjustment ;)
Ben ook benieuwd voor de looks van deze baas bak
Kom op dat wordt gewoon een pick-up, dat weten we allemaal.
Een sls heeft ook een middenmoter dus ik denk dat ie daar op gaat lukken
@reggie-boy_rood: Maar de foto toont een wagen met een minieme motorkap, dus als men middenmotOr zegt, bedoelt men in dit geval achter de bestuurder.
@reggie-boy_rood:

Dat had de corvette al.
Zal vast weer een heerlijk dikke apparaat worden! Net als eigenlijk alle ‘Vettes. Dus ik heb er wel vertrouwen in
Het midden zit wel ver naar het achter.
Of een pick- up haha
Van mij mag hij zo als Ute komen, weer eens iets anders in een wereld waarin je kennelijk niet genoeg niches kan hebben..
@tupperware:

Holden is GM, en zo’n ute is best al wel dik. Maar zo eentje op ZR1 niveau brengen zal toch een hobby-projectje moeten zijn.


Vind het wel dikke bakken anders, heeft zoiets absurds en speels. Misschien dat het mogelijk is om zoiets als lichte vracht in te schrijven, want anders betaal je je blauw voor wat je krijgt.
I am benewd!
ejs via Android app
Ik vind het maar stom, een Corvette met de motor achter de bestuurder. Een Corvette hoort de motor voorin te hebben, en als gevolg daarvan een lekker lange neus. Bovendien kan je met de motor voorin ook een 50/50 gewichtsverdeling halen, dus waarom zouden ze?

Als ze nou een andere sportwagen gaan bouwen bij GM, met een andere naam wordt het alweer wat anders… Maar goed, dan zal de prijs ook wel wat anders worden.
@EJS: het vermogen is de reden… Men wil meer pk’s kwijt kunnen en vindt dat dit niet goed (genoeg) kan met de midden/voorin geplaatste motor. Daarnaast is de gedachte dat dit een apart model wordt voor een andere doelgroep en met een andere positie in de hiërarchie VN Supersport Cars. Een Supercar tov de normale Corvette. Zie het maar als een model boven de Corvette dan is het logischer, de naam is eigenlijk fout. Dit is geen Corvette meer…
@w0o0dy:

Dat was eigenlijk ook het punt. Iedereen, ook Amerikaanse media, hebben het over de Corvette ZR1, maar het zou veel logischer zijn als dit de supercar boven de ‘Vette zou worden. Zonder Corvette badge. Dat zou gaaf zijn. :)

Alhoewel die run naar pk’s maar heel relatief is natuurlijk. De Zo6 heeft genoeg!
@EJS: @w0o0dy, @EJS

Vermogen is absoluut geen reden om de motor naar achter te verplaatsen. Handling wel.

Het traagheidsmoment is kleiner bij een wagen met een rear-middenmotor. Kan je heel simpel zelf aanvoelen.
Bvb. neem eens een kogel van 1kg en breng die aan het tollen. Zaag die kogel nu doormidden en zet die 2 helften op 20cm van elkander, en probeer dat nu eens aan het tollen te brengen, dat zal een stuk moeilijker zijn.
Rear-mid-engine is een stuk voorspelbaarder en agieler dan een front-mid-engine, maar eens ze gaan, zijn ze moeilijker te vangen.

Verder wil men geen 50/50 gewichts verdeling maar eerder iets meer vanachter en iets minder op de voorwielen. Een enorm voordeel van lastverplaatsing bij het optrekken en remmen, zonder dat je het zwaartepunt te hoog moet leggen (wat een voordeel is bij optrekken & remmen maar slecht bij het sturen, en nu krijg je dus beiden).

En ten laatste kan je met een middenmotor vanachter een andere constructie gebruiken, waarbij je eventueel de motor als stressed member gebruikt, en je heel wat gewicht uitspaart en de wagen een stuk stijver maakt. Dat stijver zijn is beter om de ophanging te tunen en om een voorspelbaar weg-gedrag te hebben. Dat lichter zijn een voordeel is spreekt voor zich.
De vorige ZR1 is absoluut een van mijn droom auto`s, bij voorkeur in het geel. Ben benieuwd wat deze gaat doen, het concept mag dan totaal anders zijn, dit wordt zeker wel een dik apparaat!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).