• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Chevrolet Corvette ZR1 krijgt eindelijk een middenmotor’

Auteur: JordyS, gepost 8 januari 2015 om 22:27 – 35 Reacties

Onder deze mule schuilt de eerste Corvette met middenmotor


De geruchten doen al decennia lang de ronde, maar de Corvette met middenmotor lijkt er binnenkort eindelijk te komen.

Dat is in ieder geval de conclusie die Car and Driver trekt op basis van bovenstaande foto. Het zou gaan om een mule met Holden-looks, maar dan voorzien van het interieur van een Corvette, een flinke achtervleugel én de oh zo belangrijke middenmotor. Vermoedelijk gaat het om de nieuwe variant van de Corvette ZR1, ook wel de Zora ZR1 genoemd.

Deze krachtpatser heeft eigenlijk maar een doel: de Europeanen laten zien dat er meer is dan Ferrari, Porsche en Lamborghini. Dat is wellicht wat kort door de bocht, want ook met de huidige Corvette hoeven we geen medelijden te hebben als het om prestaties gaat. De Zora ZR1 moet echter beter worden dan alles wat de Amerikanen ooit hebben gemaakt.

Het prototype laat helaas nog weinig zien van de looks van het absolute paradepaardje in de line-up van Chevrolet. Het lijkt er dan ook op dat we nog wel even geduld moeten hebben voor we de Zora ZR1 voor het eerst in vol ornaat kunnen aanschouwen. De auto moet in 2016 namelijk bij de dealer staan als het nog snellere broertje van de Corvette C7.

Ook interessant!

  • Chevrolet Corvette uit productie
    Legendarische Chevrolet Corvette uit productie*
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
  • Hagelnieuwe Chevrolet Corvette Z06 knalt je beeldscherm op
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

c7, Corvette, Techniek, verenigde-staten, ZR1

Vorig bericht: « Honda verzwijgt ongelukken, krijgt boete van 70 miljoen
Volgend bericht: Chinees haat fietsdragers, hangt tweewieler op z’n Gallardo »

Lees Interacties

Reacties

  1. mercedesbenz63 zegt

    8 januari 2015 om 22:27

    Mooi dat wordt dus circuit racen

    Login om te reageren
  2. berlinetta zegt

    8 januari 2015 om 22:36

    Maar er kwam toch geen ZR1? Oh wacht.. trap ik toch bijna in het marketingtrucje.

    Login om te reageren
  3. Hupke zegt

    8 januari 2015 om 22:40

    Word dus een corvette zonder kofferruimte, waarschijnlijk sowieso een dikke 100kg eraf in totaal. Afhankelijk van principes, verwachte oplage en race-aspiraties krijgt dat ding een allu of een composiet chassis. (en dus mss nog eens een heleboel kilotjes eraf)
    We kunnen dromen van 1200kg maar 1300 a 1400 is meer waarschijnlijk.

    Allu zou qua productie voor hen het eenvoudigst zijn, maar met dat composiet chassis maak je er een serieuze kandidaat voor de GT3 klasse van. Met z’n allu frame is het concurrentie voor teams die een R8 gt3, 458 gt3 kopen, met een composiet monocoque kan die op tegen de 650s gt3 wat die wel heel interessant zou maken voor een aantal teams.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      8 januari 2015 om 22:42

      Kan die de 650s gt3 verpletteren, want ik vermoed dat de engine rebuilds minder frequent en duur zullen zijn dan bij de 650.

      Login om te reageren
    • caferacer zegt

      8 januari 2015 om 23:39

      @Hupke: is het aluminium of alluminium?

      Login om te reageren
      • marc94 zegt

        9 januari 2015 om 00:24

        @caferacer: beide goed zolang je het maar laat om aluminum te zeggen zoals de meeste amerikanen dat doen.

        Login om te reageren
        • bassx zegt

          14 augustus 2017 om 15:50

          @marc94: Amerikanen zeggen het gewoon goed. De eerste jaren nadat het metaal was ontdekt werd het Aluminum genoemd. Om het op te leuken werd later aluminium gebruikt, Amerikanen blijven tot op de dag vandaag beide namen gebruiken.

          Login om te reageren
      • Hupke zegt

        9 januari 2015 om 13:32

        @caferacer:

        Dat is nu eens het laatste waar ik wakker van zal liggen.

        Login om te reageren
      • timmetje zegt

        9 januari 2015 om 16:14

        @caferacer: is het raps of rasp

        Login om te reageren
  4. w0o0dy zegt

    8 januari 2015 om 22:41

    De auto schijnt al een aantal jaren deels ontwikkeld te worden. Faillissement van GM was FF lastig… 750pk wordt al enige tijd als vermogen genoemd. Niet gek, de oude was ook 125pk sterker dan de z06 toch?

    Login om te reageren
  5. rufctr01 zegt

    8 januari 2015 om 22:45

    We laten ons verrassen!

    Login om te reageren
  6. erem13 zegt

    8 januari 2015 om 22:45

    Klinkt mooi, laten we hopen dat het ook echt zo wordt.

    Login om te reageren
  7. mclarenf1lm zegt

    8 januari 2015 om 22:46

    Ben wel heel erg benieuwd, zou wel een heel begerenswaardig (en overigens in amerika vrij bereikbaar) wagentje kunnen worden. De vorige generatie corvette’s hadden ook al flink wat race succes, ben benieuwd hoe deze het dan wel niet zal gaan doen.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      8 januari 2015 om 23:13

      @mclarenf1lm: ik meen dat er aan een prijsniveau vergelijkbaar met de Porsche gt3 gedacht wordt…. Zo bereikbaar is dat niet.

      Login om te reageren
      • mclarenf1lm zegt

        8 januari 2015 om 23:28

        @w0o0dy: Prijs van de vorige ZR1 lag rond de 115K dollar, die van de GT3 lag eerder rond de 165-175k, toch nog een aardig verschil, of gaan ze het prijsverschil verkleinen?

        Login om te reageren
        • mclarenf1lm zegt

          8 januari 2015 om 23:35

          @mclarenf1lm: Moet de volgende keer iets beter lezen…

          Login om te reageren
      • Hupke zegt

        9 januari 2015 om 13:33

        @w0o0dy:

        Prijs GT3 is te doen voor wat je krijgt. Het is die GT3 RSR die onbetaalbaar is en de corvettes waren goedkoper dan geprepareerde porsches.

        Login om te reageren
  8. bmdoubleu zegt

    8 januari 2015 om 22:53

    Nou.. ben benieuwd

    Login om te reageren
  9. mclarenf1lm zegt

    8 januari 2015 om 22:57

    Ik vraag mij af wat de gemiddelde dealer zal vragen voor de market value adjustment ;)

    Login om te reageren
  10. mrrallycross zegt

    8 januari 2015 om 23:04

    Ben ook benieuwd voor de looks van deze baas bak

    Login om te reageren
  11. Donstil zegt

    8 januari 2015 om 23:40

    Kom op dat wordt gewoon een pick-up, dat weten we allemaal.

    Login om te reageren
  12. reggie-boy_rood zegt

    9 januari 2015 om 00:09

    Een sls heeft ook een middenmoter dus ik denk dat ie daar op gaat lukken

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      9 januari 2015 om 03:13

      @reggie-boy_rood: Maar de foto toont een wagen met een minieme motorkap, dus als men middenmotOr zegt, bedoelt men in dit geval achter de bestuurder.

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      9 januari 2015 om 13:39

      @reggie-boy_rood:

      Dat had de corvette al.

      Login om te reageren
  13. toyotafortuner zegt

    9 januari 2015 om 00:28

    Zal vast weer een heerlijk dikke apparaat worden! Net als eigenlijk alle ‘Vettes. Dus ik heb er wel vertrouwen in

    Login om te reageren
  14. reistje zegt

    9 januari 2015 om 03:06

    Het midden zit wel ver naar het achter.

    Login om te reageren
  15. henkhupelschoten zegt

    9 januari 2015 om 08:06

    Of een pick- up haha

    Login om te reageren
  16. tupperware zegt

    9 januari 2015 om 08:16

    Van mij mag hij zo als Ute komen, weer eens iets anders in een wereld waarin je kennelijk niet genoeg niches kan hebben..

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      9 januari 2015 om 14:47

      @tupperware:

      Holden is GM, en zo’n ute is best al wel dik. Maar zo eentje op ZR1 niveau brengen zal toch een hobby-projectje moeten zijn.

      Vind het wel dikke bakken anders, heeft zoiets absurds en speels. Misschien dat het mogelijk is om zoiets als lichte vracht in te schrijven, want anders betaal je je blauw voor wat je krijgt.

      Login om te reageren
  17. C6_R zegt

    9 januari 2015 om 08:26

    I am benewd!

    Login om te reageren
  18. EJS zegt

    9 januari 2015 om 09:42

    Ik vind het maar stom, een Corvette met de motor achter de bestuurder. Een Corvette hoort de motor voorin te hebben, en als gevolg daarvan een lekker lange neus. Bovendien kan je met de motor voorin ook een 50/50 gewichtsverdeling halen, dus waarom zouden ze?

    Als ze nou een andere sportwagen gaan bouwen bij GM, met een andere naam wordt het alweer wat anders… Maar goed, dan zal de prijs ook wel wat anders worden.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      9 januari 2015 om 09:57

      @EJS: het vermogen is de reden… Men wil meer pk’s kwijt kunnen en vindt dat dit niet goed (genoeg) kan met de midden/voorin geplaatste motor. Daarnaast is de gedachte dat dit een apart model wordt voor een andere doelgroep en met een andere positie in de hiërarchie VN Supersport Cars. Een Supercar tov de normale Corvette. Zie het maar als een model boven de Corvette dan is het logischer, de naam is eigenlijk fout. Dit is geen Corvette meer…

      Login om te reageren
      • EJS zegt

        9 januari 2015 om 10:28

        @w0o0dy:

        Dat was eigenlijk ook het punt. Iedereen, ook Amerikaanse media, hebben het over de Corvette ZR1, maar het zou veel logischer zijn als dit de supercar boven de ‘Vette zou worden. Zonder Corvette badge. Dat zou gaaf zijn. :)

        Alhoewel die run naar pk’s maar heel relatief is natuurlijk. De Zo6 heeft genoeg!

        Login om te reageren
    • Hupke zegt

      9 januari 2015 om 13:51

      @EJS: @w0o0dy, @EJS

      Vermogen is absoluut geen reden om de motor naar achter te verplaatsen. Handling wel.

      Het traagheidsmoment is kleiner bij een wagen met een rear-middenmotor. Kan je heel simpel zelf aanvoelen.
      Bvb. neem eens een kogel van 1kg en breng die aan het tollen. Zaag die kogel nu doormidden en zet die 2 helften op 20cm van elkander, en probeer dat nu eens aan het tollen te brengen, dat zal een stuk moeilijker zijn.
      Rear-mid-engine is een stuk voorspelbaarder en agieler dan een front-mid-engine, maar eens ze gaan, zijn ze moeilijker te vangen.

      Verder wil men geen 50/50 gewichts verdeling maar eerder iets meer vanachter en iets minder op de voorwielen. Een enorm voordeel van lastverplaatsing bij het optrekken en remmen, zonder dat je het zwaartepunt te hoog moet leggen (wat een voordeel is bij optrekken & remmen maar slecht bij het sturen, en nu krijg je dus beiden).

      En ten laatste kan je met een middenmotor vanachter een andere constructie gebruiken, waarbij je eventueel de motor als stressed member gebruikt, en je heel wat gewicht uitspaart en de wagen een stuk stijver maakt. Dat stijver zijn is beter om de ophanging te tunen en om een voorspelbaar weg-gedrag te hebben. Dat lichter zijn een voordeel is spreekt voor zich.

      Login om te reageren
  19. Dutchdriftking zegt

    9 januari 2015 om 14:33

    De vorige ZR1 is absoluut een van mijn droom auto`s, bij voorkeur in het geel. Ben benieuwd wat deze gaat doen, het concept mag dan totaal anders zijn, dit wordt zeker wel een dik apparaat!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North