• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

China reageert eindelijk op importtarieven!

Auteur: michaelras, gepost 24 juni 2024 om 11:12 – 14 Reacties

Waren ze in slaap gevallen door in China? Nee zeker niet, er is nu een antwoord vanuit het verre Oosten op de EU importtarieven

Links en rechts kwamen er al wat signalen uit China. Maar Reuters rapporteert vanmorgen dat er daadwerkelijk een deadline is gesteld door de Chinese overheid.

Nieuwe handelsoorlog over EV’s tussen EU en China?

Wat was er ook al weer aan de hand? Naar aanleiding van een onderzoek dat is uitgevoerd door de EU naar onterechte staatssteun werden er enkele weken geleden nieuwe importtarieven voorgesteld. De EU heeft hiermee het doel om oneerlijke concurrentie te voorkomen op de Europese markt van auto’s die in China geproduceerd worden. De Chinese overheid wordt ervan beticht subsidies aan productiefaciliteiten te gunnen waardoor ze voor een lagere prijs kunnen produceren.

Het zal je niet verbazen dat de geluiden vanuit China zelf anders zijn. Volgens Reuters claimen ze dat ze kunnen produceren vanwege hun geavanceerde technieken en logistieke voorsprong.

De waarheid zal ergens in het midden liggen, maar er ligt een forse maatregel op tafel. Tot 38,1 % importheffing op in China geproduceerde auto’s die naar de EU komen.

In het Chinese World Times wordt nu teruggeslagen met een deadline. Wanneer voor 4 juli dit voor de Chinezen onzalige plan niet van tafel is, dan volgen er maatregelen. En deze maatregelen zouden ook de vorm aan kunnen nemen van importheffingen. En niet zozeer op EV’s, want veel fabrikanten produceren al in China. Nee, het zou ook auto’s met verbrandingsmotoren kunnen treffen. Gesproken wordt over 25% importheffing voor auto’s met een motorinhoud van boven de 2,5 liter. Dit zou natuurlijk alle Amerikaanse import treffen, maar ook de duurdere Duitse modellen.

Of de soep zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend is maar de vraag. Inmiddels staat er overleg gepland tussen de diplomaten van de EU en China. Wordt vervolgd.

Hoeveel ‘strafimportheffing‘ de verschillende merken zouden gaan krijgen lees je hier

via: Reuters

Ook interessant!

  • Chinese fabrikanten eisen importtarieven op Europese auto's
  • BREEK: tot 38,1% importtarief op Chinese auto's
  • Verzekeraars weigeren Chinese auto's te verzekeren
  • Opmars Chinese elektrische auto niet te stoppen
    Opmars Chinese elektrische auto niet te stoppen

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

China, europa, import

Vorig bericht: « Gespot – De nieuwe Donkervoort F22 naast zijn voorganger
Volgend bericht: Ook McLaren gaat aan de SUV, met dank aan BMW »

Lees Interacties

Reacties

  1. jaapiyo zegt

    24 juni 2024 om 11:19

    Dus de Duitse industrie komt dan nóg meer onder druk te staan dan toch al het geval is door het afsluiten van Russisch gas icm het sluiten van kolencentrales.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      24 juni 2024 om 11:38

      Valt wel mee. I.t.t. Nederland weet men in Duitsland wél te investeren in o.a. grootschalige accucapaciteit voor de opslag van groene stroom (zowel particulier als zakelijk), als er meer aan zonne- en windenergie wordt geproduceerd dan dat er gevraagd wordt.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        24 juni 2024 om 18:00

        Goedkoop gas is goedkoper hoor. Ben voor energieopslag maar het is een stuk duurder dan goedkoop gas.

        Login om te reageren
  2. Autokenner zegt

    24 juni 2024 om 11:21

    300 miljard aan subsidies geven en als Europa het door heeft is Europa de bad Guy, die linkse en extreem rechtse clowns in Europa moeten eens nadenken voordat ze China aanwijzen als good guy

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      24 juni 2024 om 11:32

      Je kunt het ook omdraaien: Als we allemaal zo nodig van de EU aan de elektrische auto moeten en de Europese auto-industrie zo belangrijk is, waarom gaan er dan niet vergelijkbare bedragen naar de Europese auto-industrie en autokopers?

      Deze importheffingen zijn leuk en aardig, maar uiteindelijk tref je daar voornamelijk de consument mee die nu een hele zwik aan betaalbare elektrische auto’s peperduur ziet worden. Gefeliciteerd EU, je hebt zojuist voor elkaar gekregen dat de koper die je zo graag aan de EV wil, alsnog voor een hybride of zelfs niet-hybride gaat.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        24 juni 2024 om 18:59

        Simpel toch? Als ze 300 miljard subsidies uitkeren wordt het echt geld. 300 miljard vermeende subsidies die de Chinese overheid uitkeert zijn een ontoetsbaar getal maar zijn helemaal prima om verontwaardigd over te doen. Het doel is niet om de eigen auto industrie te beschermen of te stimuleren, het doel is een handelsoorlog te ontketenen. Dat willen de Amerikanen graag en onze politici doen wat Amerika wil of het nou in ons belang is of niet.

        Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      24 juni 2024 om 12:20

      Is er nog iemand in Europa die China aanwijst als de good guy dezer dagen?

      Login om te reageren
      • Autokenner zegt

        24 juni 2024 om 15:28

        Mag hopen van niet jaapiyo

        Het westen is echt niet altijd goed, maar 100000x liever het westen als Rusland of China

        Login om te reageren
    • degrotemuis zegt

      24 juni 2024 om 20:49

      In dit verhaal is er geen good guy, alleen maar geld en gekonkel. Europese fabrikanten worden net zo hard gesponsord met allerlei voordelen, kortingen en subsidies en zoeken net zo goed goedkopere productie op in lage lonen landen, waaronder China. En als het echt om die subsidies en het finaal overspoelen van de markt door China zou gaan, waarom dan deze manier waarbij de extra heffing vervalt zodra de fabriek in Europa staat? Lekker alle onderdelen zonder extra heffing naar Europa verschepen, hier assembleren en weg heffing met minimale extra kosten, zoals Japan ook ooit deed.

      Daarnaast valt het wel op dat er jarenlang subsidies verstrekt zijn, maar dat t nu pas boven water komt. Dat er opeens gesproken wordt over dumping tegen prijzen onder kostprijs, maar tegelijkertijd ook over marges die in Europa vele malen hoger zijn dan elders. Hoe kan je aan de ene kant onder kostprijs verkopen, aan de andere kant tot wel 50% grotere marges hebben?

      Dat maakt China niet de good guys, maar Europa is ook verre van heilig, al denken we graag van wel.

      Login om te reageren
  3. bevano zegt

    24 juni 2024 om 11:38

    LOL men heeft het over een importheffing. Weet je hoeveel fabrieken westerse landen in China hebben staan?
    Volgens mij snappen de Chinezen het niet… niet doorvertellen he ;-)

    Om nog niet te spreken van wie deze duurdere merken en modellen kan betalen betaalt waarschijnlijk ook wel de importheffingen mee.

    Login om te reageren
  4. MrSkyline zegt

    24 juni 2024 om 12:29

    Mooi dat china eindelijk iets wil doen aan de CO2 uitstoot.

    Login om te reageren
  5. schuimbekje3 zegt

    24 juni 2024 om 17:02

    hoeveel subsidie heeft de EU gegeven aan mensen met een PEHV en BEV?
    was dat niet 500 miljard?
    geen bpm op PEHV, geen bpm op BEV, geen wegenbelasting, geen of minder bijtelling, geen accijnzen op stroom uit laadpalen, 2000 euro subsidie voor aanschaf, 5000 euro subsidie op bestel EV’s, nog niet gehad over de miljarden die de 3L diesels gekost hebben… verder de gratis stroom in noorwegen, rijden over busbanen zonder OV tickets, allemaal subsidie… tesla die gratis grond krijgt voor megafactories, gratis grond voor afhaal lokaties, ..

    straks kan china 100% heffingdoen op alles van meta, microsoft, intel, tesla, pepsico enzenz.. hebben we het nog niet gehad over subsidies op voedselproductie.. de spanjaarden gooien voor 1 miljoen euro aan tomaten kapot in spelletjes, nederland exporteert zich gek met varkensvlees en melkpoeder wat kapot gesubidieert wordt…

    maarja, dat is ons en zij is hen… leuk die achterlijke amerikaanse mentaliteit maar die heeft.ons al 12 oorlogen opgeleverd en heel veel.kosten en vluchtelingen.. allemaal om onze economie kapot te maken zodat die 3x op de pof levende yanks hun schulden niet hoeven af te betalen…. daarom hebben ze ook onrust liggen stoken zodat ze hun veel.te dure en ecologisch debiele schaliegas en fracking olie kunnen verkopen… deze plannen lagen er al jaren voor

    Login om te reageren
    • mustang750supersnake zegt

      24 juni 2024 om 21:17

      tja zit wat in……

      Login om te reageren
  6. Fernando zegt

    25 juni 2024 om 01:18

    De Chinezen komen er nog goed vanaf. Als ik het voor het zeggen had dan was het 100% invoerrechten plus verplicht klantgegevens enkel inde EU op te slaan, dealernetwerk en 20% van de verkoopwaarde als borg storten in een China Car Care pot in geval ze met de staart tussen de benen weer verdwijnen om de consumenten te kunnen vergoeden bij calamiteiten

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North